קטגוריות
Uncategorized

מתי מבחן מחוננים שלב ב

מתי מבחן מחוננים שלב ב

תוכניות הכנה למבחן לילדים מחוננים

קיימים גופים ומכונים למיניהם, המציעים תוכניות הכנה למבחני מחוננים. חוגי הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מנוהלים על ידי אנשי צוות בדרך של שעשועים, סדנאות וחוויות.

  • התכוננות 24 שעות קודם הבחינה: כדאי יום לפני מבחן המחוננים, שהילד לא ילמד כלל. בזמן זה, יש לקחת את הילד לבלות: גן שעשועים, פארק, או אפילו מסעדה. חשוב שהילד ילך לישון בשעה מוקדמת ערב הבחינה.
  • יום הבחינה: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר מזינה ביום המבחן. יש למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולתת לו הרגשה שהוא יצליח במבחן. יש לצייד את הילד לבחינה בסנדוויץ', חטיף שוקולד ומים.

אתר מחוננים: כל מה שאתם צריכים לדעת אודות מתי מבחן מחוננים שלב ב.

הכרחי ממש ששלב ההכנות יהיה באווירה כיפית ולא מתוחה. יש לעזור לילד ללמוד את החומר ברוגע ובאווירה שמחה.

ההכנה למבחן שלב א' נותנת לילד הפנמה מהו מבחן מחוננים, וכאשר התלמיד יעבור הכנה לשלב ב', יהיה לו כבר יותר פשוט בגלל שהוא כבר עבר את שלב ההסתגלות הראשונית. חשוב ביותר שהילד ילמד באופן שיהיה לו נעים.

שלב ההכנות של התלמיד, ותהליך הלמידה המשותף עם ההורים, מהווים אות האם התלמיד אכן מחונן. מבחן לאיתור מחוננים שלב ב' קשה ומורכב יותר משלב א'.

דרך מעולה בה תלמיד יכול ללמוד היטב למבחן מחוננים, היא כאשר הילד יושב ופותר מבחן מחוננים מתוך ערכת הכנה מקצועית. לא קיימת סתירה בין החשיבות של קורס הכנה למבחן מחוננים לבין ערכת הכנה למבחן.

מומלץ להפוך את ההכנה למבחן המחוננים לחוויית תרגול משותפת של ההורים והילדים. תרגול משותף יוצר זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורה לילד, ואף מעניק להורה אפשרות לבדוק: "האם אני מחונן"?

ישנה חשיבות גבוהה ששלב ההכנות של הילד לקראת מבחני מחוננים ייעשה באופן חוויתי, ולא באופן קשה או מחייב. במטרה שההכנות יעברו בקלות על הילד, מומלץ ביותר שכל תהליך הלימוד יועבר באופן חוויתי.

מבחן מחוננים – אך ורק כשהתלמיד באמת מחונן?

מאפיין אחד של תלמידים מחוננים הוא נטייה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

אין לשלוח תלמיד חולה למבחנים, ובמקרה של מחלה במבחן שלב א', יש להודיע על כך לסגל בית הספר. אם התלמיד "קפץ כיתה" קרוב למועד המבחן, ההמלצה היא לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ובמשך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער ההגיוני הקיים בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והתוצאות יושוו לנבחנים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (לתשומת לבכם, תצטרכו להגיש על זה בקשה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

מבחני המחוננים יתנהלו בשני שלבים. מבחני המחוננים לא נבנו כדי לאבחן את כלל המיומנויות של התלמידים, אלא כדי לבחור את הילדים בעלי הכושר הכללי המפותח ביותר לתכניות לילדים מחוננים ומצטיינים.

תינוקות מחוננים יחקרו ויבדקו כל חפץ, וגם ינסו לפרק צעצועים במטרה לחקור אותם. תלמידים מחוננים נהינים ללמוד, ובמיוחד אוהבים לקרוא.

יש לא מעט תלמידים נבונים, אך זה לא אומר שהם מחוננים. בדרך כלל, רמז למחוננות נקבע על פי רמת איי קיו – ילדים המקבלים ציון 130 ויותר, מוגדרים כתלמידים שיכולים להיכנס להגדרת מחוננים.

יש לשים לב שכל המטרה של מבחני המחוננים, היא טובת הילד ולא טובת ההורים. לעיתים, ייתכן מצב בו התלמיד לא מתאים למסלול של מחוננים, אבל ההורים רוצים להראות שבנם בעל יכולות, ולכן כופים עליו את התהליך בכוח.

כיצד להתנהג עם שאר ילדי המשפחה בזמן ההכנות למבחן

מחפשים אינפורמציה אודות מתי מבחן מחוננים שלב ב? כאן באתר מחוננים תמצאו את כל מה שחיפשתם.

במהלך תקופת ההתכוננות למבחן, מומלץ לשדר לילדים האחרים במשפחה תחושה שהם ילדים חכמים ובעלי כשרונות. נכון לערב את ילדיכם האחרים עד כמה שניתן בהכנות למבחן.

יום קודם למבחן, מומלץ לצאת עם כל המשפחה לבילוי משפחתי.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב א

הורים של תלמיד שלא הצליח את שלב א' ורוצים לערער ומבקשים שילדם יוזמן בכל מקרה לשלב ב', יצטרכו לפנות דרך מכתב למחנך הכיתה ולהסביר את סיבותיהם.

על מנת לסייע לילדיכם להתכונן יותר בקלות למבחן המחוננים שלב א', טוב להבין את המבנה מבחני המחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

בשלב ראשון, כל תלמידי הכיתה יעברו מבחן סינון ראשון (מבחן שלב א') שמועבר בבית הספר. בסוף בדיקת המבחנים, כל ההורים מקבל תשובה אם הילד עבר בהצלחה במבחן שלב א', ואם הוא נכלל או לא ברשימת התלמידים המוזמנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

תוכן המבחן שלב א' מתפצל רוב הזמן ל2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של תלמיד מחונן, היא להבין היטב את הטקסט שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהפיק לקחים בצורה טבעית. לכן, החלק הראשון של הבוחן, ייעודו לבדוק את רמת היכולת של התלמיד להבין את הטקסט שקרא ולהשיב על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא קרא אף פעם, ולראות איך הילד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הוא יודע לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהפיק לקחים. ילד מחונן, הינו ילד שעם השנים יוכל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות הנשאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך חלק מהשאלות יהיו תרגילים בסדרות חשבוניות.

מסגרות העשרת תלמידים מחוננים

על מנת להעשיר את התלמידים המחוננים, הקימה מדינת ישראל מסגרות מיוחדות, שמטרתן לתת העשרה לילדים מחוננים. כדי לאתר ילדים המחוננים, מתקיימים בוחנים שמטרתם איתור מחוננים.

בדרך כלל, ילדים מחוננים מוציאים ציון מכובד בבחינת הפסיכומטרי כאשר הם גדלים. הלימוד למבחני הפסיכומטרי קל יחסית עבור ילדים מחוננים, בגלל שהם כבר תרגלו את צורת החשיבה הראשונית הנצרכת בשביל הצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

אחד מהמכשולים של הצעירים המשתחררים מהשירות צבאי וחפצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתקלות הראשונית עם סוג החשיבה הנדרשת. בשביל נערים מחוננים, שלב ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה חיובית, מהסיבה שהחומר הנלמד יהיה קל עבורם מאחר שעברו הכנה מסוג דומה בצעירותם.

הורים יקרים! כאן באתר מחוננים תוכלו למצוא אינפורמציה חשובה אודות מתי מבחן מחוננים שלב ב.

שלב ב' של מבחן המחוננים

מבחן מחוננים שלב א' היה עבור הילד אינדיקציה מהו מבחן מחוננים. אם בשלב א' של המבחן התרגילים היו רק בנושאים כגון הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אזי בשלב ב' יהיו שאלות בנושאים של חשיבה צורנית וידע כללי.

מבחן מחוננים שלב ב' שונה ממבחן שלב א', הינו מורכב יותר, ודורש התמודדות אינטלקטואלית תחת לחץ זמן. ההזמנות לשלב ב' נשלחות מהמכון החיצוני ואז מחולקות לילדים.

איתור המחוננים נערך בשלב ב'

על פי תוצאות מבחני מחוננים שלב ב', ייבחרו חלק מהתלמידים לחוגים למחוננים ולמצטיינים.

לרוב, חלק נתון מהתלמידים הניגשים למבחן של שלב א', לא תמיד היה צריך לעשות כן, אבל נבחנים בגלל דרישה מצד ההורים, ולכן, שלב ב' של המבחן הינו מבחן האיתור הרלוונטי, הקובע מיהו מחונן. אפשר להניח שתלמיד שלא מחונן או חכם מעל הממוצע, לא יקבל ציון עובר גם את מבחן שלב א'.

מאילו נושאים מורכב מבחן מחוננים שלב ב

חלק ב' של מבחן מחוננים מכיל את החלקים הבאים:

        1. בעיות מילוליות שאלות על משמעות מילים: בחלק הזה, על התלמיד לנחש את הפירוש המתאים למילה מסוימת. השלמת משפטים: בתרגילים אלו יש משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על הילד לגלות את המילה שתשלים את המשפט.

 

    1. צורות יחסים בין צורות: מוצגים לילד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. ביחס השלישי, חסרה צורה, ועל הילד למצוא מהי הצורה החסרה. סדרות: מביאים לילד סדרה של צורות המופיעות לפי סדר לוגי מסויים ביניהן. על הילד לפענח מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה הנכונה המשלימה את הסדרה.
    1. שאלות בחשבון חלק זה זהה בסגנונו לחלק החשבון הנמצא במבחן בשלב א'. בקטע זה יש שאלות מילוליות בחשבון.

כיצד לעורר אצל התלמיד את צורת החשיבה הנזקקת למבחן המחוננים

על מנת שהתלמיד יקבל ציון עובר במבחן, התלמיד צריך לפתח צורת חשיבה מיוחדת. על מנת שהתלמיד יפנים את אופן החשיבה, עליו לעבור על דוגמאות של פתרונות המופיעים בערכות הכנה מקצועיות, וכך לפתח את צורת החשיבה.

כאשר ילד מגיע לכיתה ב', לא מעט הורים מתחילים לדון על הנושא מתי מבחן מחוננים שלב ב.

כשהילד יפתור שאלות שוב ושוב, הילד יוכל בטבעיות להתגבר על תרגילים מסוג זה. מדינת ישראל הוציאה לפועל תוכניות המעצימות את הכישורים של הילדים המחוננים.

עוד בנושא:

טיפים למבחן מחוננים

מבחן מחוננים לדוגמא כיתה ו

מבחנים למסללול מחוננים לכיתה ה

סדרות חשבוניות מחוננים

הכנה לבחינת מחוננים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>