קטגוריות
Uncategorized

חוברת הכנה למבחני מחוננים שלב א

חוברת הכנה למבחני מחוננים שלב א

הכנה למבחני מחוננים

כשתלמיד באמת מחונן, ההכנה לקראת המבחן תהיה קלה ומהנה עבורו. מבחן לאיתור מחוננים שלב ב' קשה ומורכב יותר מאת בחינת מחוננים שלב א.

חשוב ביותר שתהליך ההכנות של הילד לקראת מבחני מחוננים ייעשה מתוך תחושת חוויה של הילד, ולא באופן קשה או מחייב. במטרה שההכנות יעברו ביעילות על התלמיד, מומלץ ביותר שתהליך הלימוד יועבר באופן חוויתי.

גם כשלומדים עם הילד בבית, חשוב להתיישב איתו ביחד, ולפתור איתו את התרגילים בצורה נעימה. חלק מתוכניות הכנה למבחן מחוננים, הינם חוגים מיוחדים המועברים על ידי אנשי מקצוע המתמחים בעבודה עם ילדים.

  • הכנה 24 שעות טרם המבחן: כדאי יום לפני מועד המבחן, שהילד לא ילמד כלל. במקום זה, יש לקחת את הילד לכיף: גן שעשועים, פארק, או סתם מסעדה. חשוב שהילד יישן מוקדם ערב המבחן.
  • יום המבחן: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר מזינה ביום המבחן. מומלץ למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולהעניק לו תחושה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. כדאי לדאוג שילדיכם יביא לבחינה כריך, שוקולד ומים.

* חשיבות העבודה עם ערכות ההכנה – חשוב ביותר לכוון את הילד לתרגל שוב ושוב בעזרת ערכת הכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', משום שאז הילד יפנים את סגנון השאלות ויגיע מוכן למבחן המחוננים. לפעמים, כדאי לשלוח את הילד לחוג שמכשיר את התלמיד לפתור את המבחנים הללו בצורת משחקים.

כשהוא מתכונן בעזרת ערכת הכנה, התלמיד מתרגל לסוג החשיבה עליה מובנות השאלות של המבחנים. לא קיימת סתירה בין התרומה של תכנית הכנה למבחן מחוננים לבין ערכת הכנה למבחן.

אם אתם מחפשים אינפורמציה אודות חוברת הכנה למבחני מחוננים שלב א הגעתם לאתר הנכון.

יש להגיד לילד שאמנם תהליך ההכנות הינו ארוך, אך התהליך שווה כי לאחר שיעבור את המבחן בהצלחה, הוא יוכל להינות מתוכניות העשרה חווייתיות. כדאי לעזור לילד ללמוד את החומר בשמחה ובאופן רגוע.

מומלץ להפוך את התרגול למבחן המחוננים לחוויית תרגול משותפת של ההורים והילדים. תרגול משותף מהווה זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורה לילד, ואף מעניק להורה אפשרות לשאול: "האם אני מחונן"?

מהו תלמיד מחונן והאם המבחנים לאיתור מחוננים הינם רק עבורו?

מאפיין אחד של תלמידים מחוננים הוא נטייה להתעכב על בעיות חשבוניות.

אגף המחוננים והמצטיינים מטעם משרד החינוך מציע מסלולים ייחודיים להעשרת תלמידים מחוננים ומצטיינים בתחומים שונים. המבחנים לא נבנו כדי להעריך את כלל הכישורים של הילדים, אלא על מנת לבחור את הילדים בעלי הכושר הכללי המפותח ביותר לתכניות לתלמידים מחוננים ומצטיינים.

חשוב לזכור שכל המטרה של מבחני המחוננים, היא לאתר ילדים מחוננים ולא לרצות את ההורים. חשוב מאוד לאתר בגיל צעיר האם לילד יש נטייה למחוננות, ורק אם רואים סימני מחוננות אז ורק אז כדאי להתייעץ עם צוות ההוראה של התלמיד, ובעקבות התייעצות איתם אפשר להתחיל בהכנות למבחן המחוננים.

מאחר שהנוכחות במבחני המחוננים (שלב א' ושלב ב') היא רשות ולא חובה, הורה שאינו מעוניין שילדו ייבחן יודיע על כך בכתב מפורש. אם ילדכם "קפץ כיתה" בסמוך למועד המבחן, ההמלצה היא לבחון אותו שנה לאחר מכן, ובמשך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער הטבעי שנוצר בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לילדים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (לתשומת לבכם, יהיה עליכם להגיש על כך פנייה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

ישנם לא מעט תלמידים נבונים, אך לא כולם מחוננים. בדרך כלל, רמז למחוננות נקבע לפי רמת איי קיו – תלמידים בעלי ציון 130 ויותר, מוגדרים כילדים שיכולים להיכנס להגדרת מחוננים.

ילדים מחוננים בגיל הרך יבחנו ויבדקו כל דבר, ואף ינסו לפרק צעצועים על מנת לחקור אותם. ילדים מחוננים נהינים ללמוד, ובמיוחד מתענגים לקרוא.

איך להתנהג עם הילדים האחרים במשפחה בזמן ההכנות לבחינה

24 שעות לפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משפחתי.

טוב להביא גם את הילדים האחרים לפעילויות שהם מחבבים. מומלץ לתת לשאר האחים להשתדל גם לפתור שאלות מתוך ערכת ההכנה לבחינה.

צריכים מידע אודות חוברת הכנה למבחני מחוננים שלב א? כאן באתר מחוננים תמצאו את כל מה שחיפשתם.

מבחן מחוננים כיתה ב שלב א'

הורים של תלמיד שלא הצליח את שלב א' ומעוניים לערער ורוצים שילדם יופנה בכל זאת לשלב ב', צריכים לפנות בכתב אל מורה הכיתה ולנמק את סיבותיהם.

תוכן הבחינה שלב א' מתפצל רוב הזמן לשני חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של תלמיד מחונן, היא להבין היטב את התוכן שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהפיק לקחים באופן טבעי. לכן, החלק הראשון של הבוחן, ייעודו להעריך את מידת המסוגלות של התלמיד להבין את הטקסט שקרא ולהשיב על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא קרא מעולם, ולבחון כיצד הילד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הוא יודע לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהסיק מסקנות. תלמיד מחונן, הינו ילד שבעתיד יוכל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך יהיו גם מבדקים בסדרות חשבוניות.

על מנת לעזור לילדיכם להתכונן יותר בקלות למבחן המחוננים שלב א', מומלץ להבין את המבנה מבחני המחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

המבחן הראשון נועד לעזור למורי בית הספר לבחור את התלמידים בעלי כישורים בכיתה. מבחן מחוננים שלב א בוחן במיוחד את נושאי הבנת הנקרא של הילדים ואת כישוריהם במקצוע החשבון.

הכנה למבחני המחוננים = הכנה מקדימה למבחן הפסיכומטרי

על מנת להעשיר את הילדים המחוננים, השיקה מדינת ישראל מסגרות מיוחדות, שייעודן לתת העשרה לילדים מחוננים. על מנת לאתר תלמידים המחוננים, מתקיימים בוחנים שייעודם איתור מחוננים.

אחד מהמכשולים של הצעירים המשתחררים מהצבא וחפצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתמודדות הראשונית עם סוג החשיבה הנדרשת. בדרך כלל, תלמידים מחוננים יוציאו ציון גבוה בפסיכומטרי כאשר יתבגרו.

בדרך כלל, תלמידים מחוננים מוציאים ציון מכובד במבחן הפסיכומטרי כשהם גדלים. הלימוד למבחני הפסיכומטרי פשוט עבור ילדים מחוננים, בגלל שהם כבר תרגלו את החשיבה הבסיסית הנדרשת בשביל הצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

הורה יקר! כאן באתר mechunanim.co.il תמצאו מידע חשוב על חוברת הכנה למבחני מחוננים שלב א.

מבחן מחוננים שלב ב'

שלב א' של מבחן המחוננים היה בשביל הילד טעימה מהו מבחן מחוננים. השלב השני של המבחן יתקיים באמצעות מכון חיצוני לבית הספר ואף הוא ייערך במתכונת קבוצתית.

מבחן שלב ב' שונה מהמבחן הראשון, הוא קשה יותר, ודורש התמודדות מחשבתית תחת לחץ של זמן. ההפניות למבחן שלב ב' יגיעו מהמכון החיצוני ולאחר מכן מסורות לתלמידים.

שלב ב': הסינון האמיתי בעקבות שלב א'

על סמך תוצאות מבחני מחוננים שלב ב', ייבחרו אחוז מהילדים לחוגים למחוננים ולמצטיינים.

שלב א' של הבחינה היה סינון די ראשוני. תלמידים המקבלים ציון עובר בשלב א', הם נבונים ומוכשרים.

מבנה מבחן המחוננים שלב ב'

חלק ב' של מבחן מחוננים מכיל את הנושאים הבאים:

 

    1. שאלות על צורות קשרים בין הצורות: מובאים לילד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. ביחס השלישי, חסרה צורה, ועל הילד לנחש מהי הצורה החסרה. סדרות: מציגים לילד סדרה של צורות המופיעות לפי סדר לוגי נתון ביניהן. על הילד למצוא מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה הנכונה שמשלימה את הסדרה.
    1. תרגילים מילוליים שאלות על פירוש מילים: בשאלות אלו, על התלמיד לנחש את הפירוש המתאים למילה מסוימת. השלמת משפטים: בשאלות אלו כתוב משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על התלמיד לבחור את המילה שתשלים את המשפט.
    1. תרגילי חשבון חלק זה דומה לחלק החשבון הנמצא במבחן בשלב א'. בקטע זה מוצאים בעיות מילוליות של חשבון.

כיצד מפתחים אצל התלמיד את היכולת הנדרשת למבחן מחוננים

כאשר ילד מתקרב לכיתה ב', הרבה הורים מתחילים לדון על הנושא חוברת הכנה למבחני מחוננים שלב א.

כאשר התלמיד יפתור בעיות שוב ושוב, הילד יוכל בטבעיות להתגבר על שאלות מסוג זה. אם לא עוזרים לתלמידים המחוננים להוציא לפועל את הפוטנציאל העצום שלהם, אותם תלמידים עלולים להשתעמם ולהעסיק את עצמם במעשים שטותיים.

בשביל שהילד יקבל ציון עובר במבחן, על הילד לפתח יכולת חשיבה מיוחדת. כשהילד יפתח את סגנון החשיבה הנזקקת למבחן, הילד יוכל לפתור שוב ושוב תרגילים אלו.

עוד בנושא:

מבחן חוזר מחוננים

בחינת מחוננים שלב א

הכנה למבחני מחוננים שלב ב כיתה ב

מבחני מחוננים בכיתה ג

מבחן מחוננים לדוגמא

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>