קטגוריות
Uncategorized

מבחן מחוננים שלב ב

מבחן מחוננים שלב ב

ההכנה למבחן: אינדיקציה עבור ההורים

אתר mechunanim.co.il: כל מה שאתם צריכים להבין אודות מבחן מחוננים שלב ב.

דרך מעולה בה ילד יכול להתכונן היטב למבחן מחוננים, היא כשהילד יושב ופותר מבחני מחוננים מתוך ערכת הכנה מקצועית. אין סתירה בין החשיבות של תכנית הכנה למבחן מחוננים לבין ערכות הכנה למבחנים.

  • התכוננות 24 שעות קודם המבחן: כדאי יום קודם מועד המבחן, שהילד לא ילמד כלל. במקום זה, יש לקחת את הילד לבלות: גן שעשועים, פארק, או אפילו פיצרייה. הכרחי שילדיכם ילך לישון מוקדם בלילה שלפני הבחינה.
  • יום הבחינה: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר מזינה בבוקר של הבחינה. יש להשתדל להרגיע את הילד, ולתת לו תחושה שהוא יצליח במבחן. כדאי לצייד את הילד לבחינה בכריך, שוקולד ושתייה.

גם כאשר לומדים עם הילד בבית, חשוב לשבת איתו ביחד, ולפתור איתו את השאלות בצורה כיפית. חוגי הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מנוהלים על ידי אנשי צוות בצורה של שעשועים, סדנאות וחוויות.

יש להסביר לילד שאכן יש הרבה הכנה שהוא צריך לעבור, אבל זה כדאי כי לאחר שיצליח במבחן, יוכל להינות ממסגרות העשרה חווייתיות. חשוב לתת לילדיכם לאורך כל הזמן הרגשה שהוא חכם, ושיש לו יכולת להצליח בבחינה.

רצוי להפוך את ההכנה למבחן המחוננים לחוויית לימוד משותפת של ההורה והילד. תרגול משותף יוצר זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורה לילד, וגם נותן להורה אפשרות לבדוק: "האם אני גם מחונן"?

תקופת ההכנות של הילד, ותהליך הלמידה המשותף עם ההורים, מהווים אינדיקציה האם הילד אכן מחונן. אם הילד עובר קשיים בלמידה לקראת מבחן המחוננים, והוא לא מתעניין בזה כל כך, אז על ההורים להבין שהתהליך אינו מתאים לילד, ואולי עדיף שהתלמיד לא יעמיק במה שקשה מדי עבורו, ועשוי להוות לו חוויה שלילית.

* חשיבות העבודה עם ערכות ההכנה – חשוב ביותר לכוון את הילד לתרגל שוב ושוב בעזרת ערכת הכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', משום שאז התלמיד יתרגל לסגנון המבדקים ויגיע מוכן לבוחן. לעיתים, שווה לשלוח את התלמיד לחוג שמלמד את התלמיד לפתור את המבחנים הללו בעזרת משחקים.

ישנה חשיבות גדולה שתהליך ההכנה של הילד לקראת מבחני מחוננים יועבר באופן חוויתי, ולא מתוך תחושת כפייה. מומלץ לרשום את ילדיכם לחוג שתוכנו הוא משחקים ופעילות, ולרכוש ערכות הכנה למחוננים מקצועיות.

מהו תלמיד מחונן והאם המבחנים לאיתור מחוננים הינם רק עבורו?

לא מועיל לשלוח ילד חולה לבחינות, ובמצב של מחלה בזמן מבחן שלב א', יש לעדכן על כך לסגל בית הספר. אם הילד "קפץ כיתה" קרוב למועד הבחינה, מומלץ לבחון אותו שנה לאחר מכן, ובמשך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער הטבעי שנוצר בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והישגיו יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (שימו לב, יהיה עליכם להגיש על זה פנייה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

מאפיין אחד של ילדים מחוננים הוא תכונה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

מבחני המחוננים יתנהלו בשני חלקים. המבחנים לא נבנו על מנת לאבחן את פרופיל המיומנויות של הילדים, אלא כדי לאתר את התלמידים בעלי הכושר הכללי המפותח ביותר לחוגים לילדים מחוננים ומצטיינים.

ההגדרות הקשורות לקבוצות אוכלוסייה מיוחדות, אינפורמציה על התכניות וטפסי פנייה מצויים בפורטל הורים למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted ניתן לאתר סימנים ראשונים של מחוננות עוד כשהילד בגיל קטן מאד.

תינוקות מחוננים מתעניינים בכל דבר. ילדים מחוננים נהינים ללמוד, ובעיקר אוהבים לקרוא.

לא נכון שההורים יאלצו את בנם תהליך של הכנה למבחן, רק כדי להוכיח לכולם שבנם "גאון". חשוב מאוד לזהות בגיל צעיר האם לילד יש נטייה למחוננות, ורק אם רואים אותות מחוננות אז כדאי להתייעץ עם צוות ההוראה של הילד, ובעקבות התייעצות איתם מומלץ להתחיל תהליך ההכנה למבחן המחוננים.

כיצד להתנהג עם שאר ילדי המשפחה בזמן ההכנות לבחינה

ביום שלפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משותף.

לאורך ימי ההתכוננות לבחינה, חשוב לשדר לשאר ילדי המשפחה הרגשה שהם ילדים חכמים ובעלי כשרונות. כדאי לתת לילדים האחרים לנסות גם לפתור שאלות מתוך ערכת ההכנה לבחינה.

מחפשים מידע על מבחן מחוננים שלב ב? כאן באתר מחוננים תוכלו למצוא את כל מה רציתם לדעת.

מבחני מחוננים כיתה ב שלב א'

הורים של תלמיד שלא עבר את שלב א' ומעוניים להגיש ערעור ומעוניינים שילדם יוזמן בכל זאת לשלב ב', יצטרכו לפנות דרך מכתב למחנך הכיתה ולנמק את סיבותיהם.

בשלב ראשון, כל ילדי הכיתה יעברו בוחן סינון ראשון (מבחן שלב א') שמועבר בכיתה. בתום בדיקת הבוחנים, כל ההורים מקבל תשובה אם התלמיד עבר בהצלחה במבחן שלב א', ואם הוא נכלל או לא בקבוצת הילדים המוזמנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

תוכן המבחן שלב א' מתפצל רוב הזמן ל2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא הבנה מעולה של התוכן שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהפיק לקחים בצורה טבעית. לכן, החלק הראשון של הבוחן, ייעודו לבדוק את רמת המסוגלות של הילד להבין את הטקסט הנקרא ולהשיב על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא ראה אף פעם, ולבחון איך הילד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. התלמיד מסוגל לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהסיק מסקנות. תלמיד מחונן, הינו תלמיד שעם השנים יהיה מסוגל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל יהיו גם מבדקים בסדרות חשבוניות.

על מנת לסייע לילד להתכונן יותר בקלות לקראת מבחן המחוננים שלב א', כדאי להבין את המבנה מבחני המחוננים וממה הם מורכבים.

התלמיד יגיע מוכן נפשית למבחן הפסיכומטרי כשיגדל

רוב הילדים המחוננים יתמידו כשיתבגרו בלימודים גבוהים. בשביל נערים מחוננים, שלב ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה חיובית, מהסיבה שהחומר המועבר יהיה קל עבורם מאחר שכבר עברו הכנה מסוג דומה בצעירותם.

בדרך כלל, תלמידים מחוננים מוציאים ציון גבוה במבחן הפסיכומטרי כאשר הם גדלים. הלימוד למבחני הפסיכומטרי קל יחסית בשביל תלמידים מחוננים, בגלל שהם כבר תרגלו את החשיבה הבסיסית הנצרכת להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

נושא מבחן מחוננים שלב ב הינו מעסיק הורים רבים בארץ.

מספר מסגרות העשרה למחוננים יתקיימו בצורת חוג בשעות הצהריים, ולעיתים יזומנו הילדים לבוקר חוויתי ומעשיר במרכז למידה. על מנת לאתר תלמידים המחוננים, מתקיימים בוחנים שמטרתם איתור מחוננים.

שלב ב' של מבחן המחוננים

מבחן זה בוחן את היכולת הקוגניטיבית הכללית של התלמידים. ההזמנות למבחן שלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מסורות לילדים.

שלב א' של מבחן המחוננים היה עבור התלמיד אינדיקציה מהו מבחן מחוננים. מבחן מחוננים שלב ב' מועבר באמצעות גוף רשמי חיצוני לבית הספר וגם מבחן זה מתקיים במתכונת קבוצתית.

שלב ב': המבחן האמיתי אחרי שלב א'

לפי תוצאות מבחני שלב ב', יופנו אחוז מהילדים לתכניות למחוננים ולמצטיינים.

שלב א' של מבחן המחוננים היה רק סינון ראשוני. תלמידים שמצליחים בשלב א', הינם נבונים ומוכשרים.

מאילו תרגילים מורכב מבחן מחוננים שלב ב

חלק ב' של מבחן מחוננים מכיל את החלקים הבאים:

        1. בעיות מילוליות תרגילים על משמעות מילים: בתרגילים אלו, על הילד לגלות את המשמעות המתאימה למילה מסוימת. השלמת משפטים: בתרגילים אלו מובא משפט, ובמשפט חסרה מילה. על הילד לנחש את המילה המשלימה את המשפט.

 

    1. צורות קשרים בין צורות: מובאים לתלמיד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. ביחס השלישי, לא מוצגת צורה, ועל התלמיד למצוא מהי הצורה החסרה. המשכת סדרה: מביאים לתלמיד סדרת צורות עם סדר לוגי מסויים ביניהן. התלמיד צריך למצוא מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולבחור את הצורה המתאימה המשלימה את הסדרה.
    1. שאלות בחשבון החלק הזה זהה בסגנונו לחלק החשבון בשלב א'. בקטע זה יש שאלות מילוליות של חשבון.

איך מעוררים אצל הילד את צורת החשיבה הנזקקת להצלחה במבחן מחוננים

כשהתלמיד יפתור בעיות שוב ושוב, הילד יוכל בפשטות להתמודד עם שאלות מסגנון זה. אם לא יעזרו לילדים המחוננים להוציא לפועל את הפוטנציאל האדיר שלהם, אותם ילדים עלולים לאבד עניין ולהתעסק במעשים שטותיים.

תקופת מבחני המחוננים מאד לחוצה ולהורים יש הרבה שאלות בנושא מבחן מחוננים שלב ב.

בשביל שהילד יקבל ציון עובר במבחן, התלמיד צריך לפתח יכולת חשיבה מיוחדת. במטרה שהתלמיד יבין את סוג החשיבה, עליו ללמוד דוגמאות של פתרונות שיש בערכות הכנה מקצועיות, וכך לחדד את צורת החשיבה.

עוד בנושא:

דוגמא למבחן לאיתור מחוננים שלב א

חוברת הכנה למבחן מחוננים

בחינות מחוננים שלב ב

דוגמא למבחן מחוננים כיתה ב שלב ב

דוגמא למבחן שלב ב מחוננים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>