קטגוריות
Uncategorized

מחוננים כיתה ב שלב א

מחוננים כיתה ב שלב א

מתכוננים למבחן לאיתור מחוננים

חשוב מאוד ששלב ההכנות יעבור באווירה רגועה ולא מתוחה. חשוב לתת לילדיכם לאורך כל הזמן תחושה שהוא מבריק, ושהוא מסוגל להצליח במבחן.

אתר mechunanim.co.il: כל מה שאתם צריכים להבין אודות מחוננים כיתה ב שלב א.

קיימים אתרים ומכונים למיניהם, המקיימים חוגי הכנה למבחני מחוננים. חלק מתוכניות הכנה למבחן מחוננים, הם חוגים מיוחדים המועברים על ידי מדריכים מקצועיים המומחים בעבודה עם ילדים.

ההכנה למבחן שלב א' מעניקה לתלמיד הפנמה מהו מבחן מחוננים, וכאשר הילד יתכונן למבחן מחוננים שלב ב', יהיה לו כבר יותר פשוט בגלל שהוא כבר חווה את שלב ההסתגלות הראשונית. לפעמים, כדאי לרשום את הילד לחוג שמלמד את הילד לפתור את המבחנים הללו בעזרת משחקים.

כשילד באמת מחונן, הלמידה לקראת הבחינה תהיה פשוטה ומהנה בשבילו. מבחן מחוננים שלב ב' מאתגר ומורכב יותר משלב א'.

כאשר מכינים תלמיד לקראת מבחן לאיתור מחוננים, זה יכול להיות חוויה עבור הילד, אך אם ההכנה מועברת בצורה לא נכונה, ההכנה יכולה להוות גם טראומה עבור הילד. במטרה שההכנות יעברו בקלות על התלמיד, מומלץ מאוד שתהליך הלימוד יהיה בצורת חוויה.

רצוי להפוך את התרגול למבחן המחוננים לחוויית תרגול משותפת של ההורה והילד. לימוד משותף מהווה זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורה לילד, וגם מעניק להורה הזדמנות לשאול: "האם אני גם מחונן"?

  • התכוננות יום קודם הבחינה: כדאי יום לפני מבחן המחוננים, שהתלמיד לא ילמד לבחינה. בזמן זה, יש לקחת את הילד לכיף: גן שעשועים, פארק, או סתם מסעדה. הכרחי שילדיכם יישן בשעה מוקדמת בלילה שלפני המבחן.
  • יום הבחינה: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר מזינה ביום המבחן. יש למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולתת לו תחושה שהוא יצליח במבחן. יש לצייד את הילד לבחינה בכריך, שוקולד ומים.

כאשר הוא לומד בעזרת ערכת הכנה, התלמיד מתמחה בסוג החשיבה עליה מובנות השאלות של המבחנים. מומלץ להעניק לילד גם את החוג וגם לקנות עבורו ערכה.

דרכים לזהות אם ילדיכם אכן מחונן

מאפיין אחד של ילדים מחוננים הוא נטייה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

מחלקת המחוננים והמצטיינים מטעם משרד החינוך מפעיל תכניות ייחודיות לטיפוח תלמידים מחוננים ומצטיינים בתחומים רבים. המסקנה הריאלית היחידה שאפשר להפיק מן המבחנים היא האם ניתן לצרף את התלמיד לתכנית נתונה לפי סף הקבלה שנקבע.

יש לא מעט ילדים חכמים, אך לא כולם מחוננים. אפשר לזהות סימנים ראשונים של מחוננות אפילו כשהילד בגיל קטן מאד.

תינוקות מחוננים מתעניינים בכל דבר. ילדים מחוננים יקבלו בשלב מוקדם את הכינוי "תולעת ספרים", בעקבות אהבתם לספרים.

לא כדאי שההורים יכפו על בנם תהליך של הכנות למבחן, רק על מנת להראות לכולם שבנם "מחונן". לעיתים, ייתכן מצב בו הילד לא מתאים לתוכניות המחוננים, אך ההורים רוצים להראות שבנם מחונן, ולכן יכפו עליו את התהליך בכוח.

אין לשלוח ילד שלא מרגיש טוב לבחינות, ובמצב של מחלה במבחן שלב א', יש לעדכן על כך לצוות בית הספר. אם הילד "קפץ כיתה" קרוב למועד הבחינה, מומלץ לבחון אותו שנה לאחר מכן, ולאורך שנה זו התלמיד יוכל לצמצם את הפער הטבעי הקיים בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לנבחנים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (לתשומת לבכם, יהיה עליכם להגיש על זה פנייה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

איך להתנהג עם הילדים האחרים במשפחה בזמן ההכנות לבחינה

יום קודם למבחן, מומלץ לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משותף.

מחפשים אינפורמציה על מחוננים כיתה ב שלב א? כאן באתר mechunanim.co.il תמצאו את כל מה שחיפשתם.

מומלץ להביא גם את שאר האחים לפעילויות שהם אוהבים. מומלץ לתת לשאר האחים לנסות גם לפתור שאלות מתוך מבחני ההכנה.

מבנה מבחן מחוננים כיתה ב שלב א

מבנה המבחן שלב א' מתחלק בדרך כלל ל2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא הבנה מעולה של הטקסט שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהסיק מסקנות בצורה טבעית. לכן, החלק הראשוני של הבוחן, מטרתו לבדוק את מידת היכולת של התלמיד להבין את הטקסט הנקרא ולענות על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא ראה אף פעם, ולראות כיצד התלמיד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הילד מסוגל לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהפיק לקחים. תלמיד מחונן, הינו ילד שבעתיד יהיה מסוגל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך חלק מהשאלות יהיו מבדקים בסדרות חשבוניות.

הורים של ילד שלא עבר את שלב א' ורוצים לערער ורוצים שילדם יוזמן בכל מקרה לשלב ב', יצטרכו לפנות בכתב למורה הכיתה ולהסביר את סיבותיהם.

על מנת לעזור לילדיכם להתכונן יותר בקלות לקראת מבחן המחוננים שלב א', מומלץ להכיר את המבנה מבחנים למחוננים וממה הם מורכבים.

המבחן הראשון נועד לעזור למורי בית הספר לבחור את הילדים בעלי היכולת הגבוהה ביותר בכיתה. בסוף בדיקת הבוחנים, כל ההורים מקבל תשובה אם התלמיד עבר בהצלחה במבחן שלב א', ואם הוא נכלל או לא בקבוצת התלמידים המוזמנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

הילד יגיע מוכן פסיכולוגית לקורס הפסיכומטרי כשיתבגר

לרוב, ילדים מחוננים מוציאים ציון מכובד בבחינת הפסיכומטרי כשהם גדלים. ההכנה למבחן הפסיכומטרי פשוט עבור תלמידים מחוננים, בגלל שהם כבר תרגלו את החשיבה הבסיסית הנדרשת להצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

מספר תוכניות העשרה למחוננים יועברו כחוג אחר הצהריים, ולפעמים יזומנו התלמידים לבוקר של חוויות והעשרה במרכז למידה. כדי לזהות ילדים המחוננים, מתקיימים בוחנים שייעודם איתור מחוננים.

אחד מהקשיים של הצעירים המשתחררים מהשירות צבאי ורוצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתקלות הראשונית עם צורת החשיבה הנצרכת. בשביל נערים מחוננים, שלב ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה חיובית, מהסיבה שהחומר הנלמד יהיה קל עבורם אחרי שעברו הכנה מסוג דומה בילדותם.

הורה יקר! כאן באתר mechunanim.co.il תוכלו למצוא אינפורמציה חשובה אודות מחוננים כיתה ב שלב א.

שלב ב' של מבחן המחוננים

מבחן ב' שונה ממבחן א', הינו מאתגר יותר, ומצריך התמודדות מחשבתית בלחץ זמן. ההזמנות לשלב ב' יגיעו מהמכון החיצוני ואז מחולקות לתלמידים.

מבחן מחוננים שלב א' היה עבור הילד אינדיקציה מהו מבחן מחוננים. השלב השני של המבחן מועבר באמצעות מכון חיצוני לבית הספר ואף מבחן זה ייערך באופן קבוצתי.

מבחן המחוננים שלב ב' הינו המכריע

רוב הזמן, אחוז מסויים מהתלמידים הנרשמים למבחן של שלב א', לא תמיד היה צריך לעשות כן, אבל ניגשים בעקבות רצון של ההורים, ולכך, שלב ב' של מבחן המחוננים הוא מבחן האיתור האמיתי, המכריע מיהו באמת מחונן. תלמידים המקבלים ציון עובר בשלב א', הם נבונים ומוכשרים.

על פי תוצאות מבחני שלב ב', ייבחרו חלק מהתלמידים לחוגים למחוננים ולמצטיינים.

מבנה המבחן למחוננים שלב ב'

חלק ב' של המבחן למחוננים מכיל את הנושאים הבאים:

        1. בעיות מילוליות שאלות על פירוש מילים: בחלק הזה, על הילד לבחור את הפירוש המתאים למילה נתונה. השלמת משפטים: בשאלות אלו יש משפט, ובמשפט חסרה מילה. על התלמיד לבחור את המילה המשלימה את המשפט.

 

    1. צורות יחסים בין צורות: מובאים לתלמיד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. ביחס השלישי, חסרה צורה, ועל הילד לנחש מהי הצורה המתאימה. המשכת סדרה: מציגים לתלמיד סדרה של צורות עם סדר לוגי מסויים ביניהן. הילד צריך למצוא מהו העיקרון של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה המתאימה המשלימה את הסדרה.
    1. תרגילי חשבון חלק זה דומה לחלק החשבון בשלב א'. בחלק זה יש בעיות מילוליות בנושא חשבון.

איך מפתחים אצל התלמיד את החשיבה הנדרשת למבחן המחוננים

צורת חשיבה לוגית היא שהופכת את התלמיד למחונן. כשהילד יפתח את צורת החשיבה הנדרשת למבחן, התלמיד יוכל לפתור פעם אחר פעם תרגילים מסוג זה.

התקופה שבה מתקיימים מבחני המחוננים מאד לחוצה ולרוב ההורים יש לא מעט שאלות בנושא מחוננים כיתה ב שלב א.

כשהתלמיד יפתור תרגילים שוב ושוב, התלמיד יוכל בקלות רבה להתמודד עם שאלות מסוג זה. במידה ולא יעזרו לתלמידים המחוננים להוציא לפועל את הפוטנציאל העצום שלהם, אותם ילדים יכולים לאבד עניין ולהתעסק במעשי שטות.

עוד בנושא:

מבחן מחוננים שלב ב לדוגמא

מבחן מחוננים שלב ב להדפסה

דוגמא למבחן מחוננים שלב א כיתה ב

מבחן מחוננים שלב ב כמה זמן

הוראות למבחן מחוננים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>