קטגוריות
Uncategorized

השוואת חברות הכנה לבחנסי מחוננים

השוואת חברות הכנה לבחנסי מחוננים

התמודדות עם הלמידה בצורת חוויה

גם כאשר לומדים עם הילד בבית, חשוב להתיישב איתו ביחד, ולפתור איתו את התרגילים בצורה כיפית. תוכניות הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מנוהלים על ידי מדריכים בדרך של שעשועים, סדנאות וחוויות.

שיטה יעילה בה ילד יכול להתכונן היטב למבחן המחוננים, היא כאשר הילד מתיישב ופותר מבחני מחוננים מתוך ערכת הכנה מקצועית. אין סתירה בין החשיבות של תכנית הכנה למבחן מחוננים לבין ערכות הכנה למבחן.

יש להגיד לילד שאכן תהליך ההכנה הינו ארוך, אבל זה כדאי כי אחרי שיעבור את המבחן בהצלחה, הוא יוכל להינות מתוכניות העשרה חווייתיות. יש ללמוד עם הילד את החומר ברוגע ובאווירה שמחה.

  • התכוננות יום טרם הבחינה: מומלץ יום לפני מועד המבחן, שהתלמיד לא ילמד כלל. בזמן זה, יש לקחת את הילד לכיף: גן שעשועים, קניון, או אפילו מסעדה. חשוב שהילד יישן מוקדם בלילה שלפני המבחן.
  • היום הגדול: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר מזינה בבוקר של הבחינה. מומלץ למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולתת לו הרגשה שהוא יצליח במבחן. כדאי לדאוג שילדיכם יביא למבחן כריך, חטיף שוקולד ושתייה.

ההתכוננות למבחן שלב א' מעניקה לילד הפנמה מהו מבחן מחוננים, וכשהילד יתכונן למבחן מחוננים שלב ב', יהיה לו כבר יותר נוח משום שהוא כבר חווה את שלב ההתמודדות הראשונית. לעיתים, כדאי לשלוח את הילד לחוג שמלמד את התלמיד לפתור את המבחנים הללו בצורת משחקים.

שלב ההכנות של התלמיד, ותהליך הלמידה המשותף עם ההורים, מהווים אות האם התלמיד אכן מחונן. מבחן לאיתור מחוננים שלב ב' קשה ומורכב יותר משלב א'.

אתר מחוננים: כל מה שאתם צריכים לדעת אודות השוואת חברות הכנה לבחנסי מחוננים.

רצוי להפוך את ההכנה למבחן המחוננים לחוויית תרגול משותפת של ההורה והילד. תרגול משותף יוצר זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורים לילדים, וגם מעניק להורה אפשרות לשאול: "האם אני מחונן"?

כשילד מתכונן למבחן מחוננים, זה יכול להיות חוויה נעימה עבור הילד, אך אם ההכנה מועברת באופן לא נכון, ההכנה יכולה להוות גם טראומה עבור הילד. במטרה שההכנות יעברו בקלות על הילד, מומלץ מאוד שכל תהליך הלימוד יועבר באופן חוויתי.

שיטות לזהות אם ילדיכם מחונן באמת

יש תלמידים רבים נבונים, אבל זה לא אומר שהם מחוננים. אפשר לזהות סימנים ראשונים של מחוננות עוד כשהילד תינוק.

סימן אחד של תלמידים מחוננים הוא תכונה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

לא כדאי שההורים יאלצו את בנם תהליך של הכנות למבחני מחוננים, רק כדי להוכיח לכולם שבנם "מחונן". חשוב מאוד להבין בגיל צעיר האם לילד יש סימנים למחוננות, ורק אם מזהים אותות מחוננות אז ורק אז כדאי לפנות אל צוות ההוראה של הילד, ולאחר התייעצות איתם מומלץ לפתוח בהכנות למבחן המחוננים.

מבחני המחוננים יתבצעו בשני חלקים. המבחנים לא תוכננו על מנת להעריך את פרופיל המיומנויות של התלמידים, אלא כדי לאתר את התלמידים בעלי הכושר הכללי המפותח ביותר לתכניות לתלמידים מחוננים ומצטיינים.

תינוקות מחוננים יחקרו ויבדקו כל חפץ, ואף ינסו לפרק צעצועים במטרה לחקור אותם. תלמידים מחוננים יקבלו בגיל מוקדם את הכינוי "אוכל ספרים", בגלל אהבתם לספרים.

מאחר שהנוכחות במבחנים (שלב א' ושלב ב') היא זכות ולא מאולצת, הורה שאינו מעוניין שילדו ייבחן יודיע על כך במפורש בכתב. אם התלמיד "קפץ כיתה" קרוב למועד הבחינה, מומלץ לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ולאורך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער הטבעי הקיים בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לילדים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (שימו לב, יהיה עליכם להגיש על כך פנייה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

כיצד להתנהג עם הילדים האחרים במשפחה בעת ההכנות למבחן

24 שעות לפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משפחתי.

לאורך ימי ההתכוננות למבחן, מומלץ לשדר לילדים האחרים במשפחה הרגשה שהם ילדים חכמים ובעלי כשרונות. נכון לערב את האחים עד כמה שניתן בהכנות למבחן.

כאן תמצאו מידע עשיר אודות השוואת חברות הכנה לבחנסי מחוננים.

מבחני מחוננים כיתה ב שלב א'

הורים של תלמיד שלא עבר את שלב א' ומעוניים להגיש ערעור ומעוניינים שילדם יופנה בכל מקרה לשלב ב', יצטרכו לפנות דרך מכתב למורה הכיתה ולהסביר את רצונם.

במטרה לסייע לילדיכם להתכונן יותר בקלות לקראת מבחן המחוננים שלב א', מומלץ להכיר את המבנה מבחנים למחוננים וממה הם מורכבים.

מבחן שלב א' מטרתו לעזור למורי בית הספר לבחור את הילדים בעלי כישורים מבין כלל התלמידים. לאחר בדיקת המבחנים, כל ההורים מקבל הודעה אם התלמיד עבר בהצלחה במבחן שלב א', ואם הוא מופיע ברשימת הילדים המופנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

תוכן המבחן שלב א' מתחלק רוב הזמן ל- 2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של תלמיד מחונן, היא הבנה מעולה של הטקסט שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהסיק מסקנות באופן טבעי. לכן, החלק הראשוני של המבחן, מטרתו לבדוק את רמת היכולת של התלמיד להבין את הטקסט הנקרא ולהשיב על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא קרא אף פעם, ולראות כיצד הילד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. התלמיד מסוגל לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהסיק מסקנות. תלמיד מחונן, הינו תלמיד שבעתיד יוכל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות הנשאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל יהיו גם תרגילים בסדרות חשבוניות.

מסגרות העשרת ילדים מחוננים

הורים יקרים! כאן באתר מחוננים תמצאו מידע חשוב אודות השוואת חברות הכנה לבחנסי מחוננים.

על מנת להעשיר את התלמידים המחוננים, השיקה מדינת ישראל תוכניות ייחודיות, שייעודן לתת העשרה לתלמידים מחוננים. על מנת לאתר ילדים המחוננים, מתקיימים בוחנים שמטרתם איתור מחוננים.

לרוב, תלמידים מחוננים מקבלים ציון מכובד בבחינת הפסיכומטרי כאשר הם גדלים. ההכנה למבחן הפסיכומטרי קל יחסית בשביל תלמידים מחוננים, משום שהם כבר רכשו את צורת החשיבה הראשונית הנצרכת להצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

מרבית התלמידים המחוננים ימשיכו כשיגדלו בלימודים גבוהים. בשביל נערים מחוננים, קורס ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה מהנה, מהסיבה שהחומר הנלמד יהיה קל עבורם אחרי שעברו הכנה מסוג זה בצעירותם.

מבחן המחוננים בכיתה ב' שלב ב'

מבחן מחוננים שלב ב' שונה ממבחן שלב א', הוא קשה יותר, ודורש התמודדות אינטלקטואלית תחת לחץ של זמן. ההפניות לשלב ב' יגיעו מהמכון החיצוני ולאחר מכן מסורות לילדים.

מבחן מחוננים שלב ב הינו קשה יותר ומכיל תרגילים מסוגים רבים יותר. אם בשלב א' התרגילים היו רק בנושאים של הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אז בשלב ב' מופיעות גם שאלות בנושאים של חשיבה צורנית וידע כללי.

מבחן המחוננים שלב ב' הינו המכריע

בדרך כלל, חלק נתון מהתלמידים הניגשים לבחינות של שלב א', לא בהכרח מתאים לכך, אך ניגשים בגלל דרישה מצד ההורים, ולכך, שלב ב' של המבחן הינו מבחן האיתור האמיתי, הקובע מיהו באמת מחונן. תלמידים שעוברים את שלב א', הינם בעלי יכולות ומוכשרים.

על סמך תוצאות מבחני שלב ב', יופנו אחוז מהתלמידים לחוגים למחוננים ולמצטיינים.

מאילו תרגילים מורכב מבחן מחוננים שלב ב

חלק ב' של המבחן למחוננים מורכב מהנושאים הבאים:

 

    1. צורות קשרים בין הצורות: מובאים לתלמיד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. ביחס השלישי, חסרה צורה, והילד צריך לנחש מהי הצורה החסרה. סדרות: מציגים לתלמיד סדרה של צורות המופיעות לפי סדר לוגי מסויים ביניהן. על הילד לפענח מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולבחור את הצורה הנכונה המשלימה את הסדרה.
    1. שאלות חשבון חלק זה זהה בסגנונו לחלק החשבון במבחן מחוננים שלב א'. בחלק זה יש בעיות מילוליות בנושא חשבון.
    1. תרגילים מילוליים שאלות על פירוש מילים: בחלק הזה, על התלמיד לנחש את הפירוש המתאים למילה נתונה. תרגילים בהם צריך להשלים משפטים: בתרגילים אלו כתוב משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על הילד לגלות את המילה המשלימה את המשפט.

איך מעוררים אצל הילד את היכולת הנדרשת להצלחה במבחן מחוננים

בשביל שהילד יקבל ציון עובר במבחן, התלמיד צריך לפתח חשיבה מיוחדת. במטרה שהתלמיד יפנים את סוג החשיבה, הוא צריך לעבור על דוגמאות של פתרון תרגילים שיש בערכות הכנה, וכך לפתח את החשיבה.

כאשר ילד מגיע לכיתה ב', הרבה הורים מתחילים לדון על הנושא השוואת חברות הכנה לבחנסי מחוננים.

כאשר התלמיד יפתור שאלות שוב ושוב, התלמיד יוכל בקלות רבה להתמודד עם תרגילים מסוג זה. מדינת ישראל הוציאה לפועל מסגרות המעצימות את היכולות של התלמידים המחוננים.

עוד בנושא:

חומר למבחן מחוננים כיתה ב

מה יש במבחן מחוננים

קורס הכנה למבחן מחוננים כיתה ו אור יהודה

מבחן דוגמא מחוננים כיתה ב

מבחן איתור מחוננים כיתה ט

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>