קטגוריות
Uncategorized

מבחני מחוננים לדוגמא כיתה ח

מבחני מחוננים לדוגמא כיתה ח

הכנה למבחן מחוננים

שיטה טובה בה תלמיד יכול להתכונן היטב למבחן המחוננים, היא כאשר הילד יושב ופותר מבחני מחוננים מתוך ערכת הכנה מקצועית. רצוי להעניק לילד גם את החוג וגם לרכוש בשבילו ערכת הכנה.

תקופת ההכנות של הילד, ותהליך הלמידה המשותף עם ההורים, מהווים אות האם הילד באמת מחונן. במידה והילד מתקשה בשלב ההכנה למבחן המחוננים, והוא לא מתעניין בזה כל כך, אזי על ההורים להסיק שהתהליך אינו כל כך מתאים לילד, ואולי עדיף שהתלמיד לא יעמיק במה שקשה מדי עבורו, ועלול להוות לו טראומה.

  • התכוננות 24 שעות קודם המבחן: מומלץ יום קודם מבחן המחוננים, שהתלמיד לא יתכונן כלל. במקום זה, יש לקחת את הילד לפעולה כיפית: גן שעשועים, קניון, או אפילו מסעדה. הכרחי שילדיכם ילך לישון מוקדם ערב הבחינה.
  • יום המבחן: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר טובה ביום המבחן. יש להשתדל להרגיע את הילד, ולהעניק לו הרגשה שהוא יצליח במבחן. כדאי לצייד את הילד למבחן בכריך, שוקולד ומים.

* חשיבות הלמידה עם ערכות ההכנה – חשוב מאוד לכוון את הילד ללמוד שוב ושוב בעזרת ערכת הכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', משום שאז הילד יתרגל לסגנון השאלות ויגיע מוכן לבוחן. לפעמים, כדאי לשלוח את התלמיד לחוג שמלמד את התלמיד לפתור את המבחנים הללו בעזרת משחקים.

מומלץ להפוך את התרגול למבחן המחוננים לחוויית לימוד משותפת של ההורים והילדים. תרגול משותף מהווה זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורים לילדים, ואף מעניק להורה הזדמנות לשאול: "האם אני מחונן"?

גם כשלומדים עם התלמיד בבית, חשוב להתיישב איתו ביחד, ולפתור איתו את התרגילים בצורה כיפית. חוגי הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מנוהלים על ידי אנשי צוות בדרך של משחקים, סדנאות וחוויות.

כאשר מכינים תלמיד לקראת מבחן המחוננים, ההכנה יכולה להיות חוויה עבור הילד, אך אם ההכנה מועברת בצורה לא נכונה, היא יכולה להיות גם טראומה עבורו. על מנת שתהליך ההכנה יהיה נעים עבור הילד, מומלץ מאוד שכל תהליך הלימוד יועבר באופן חוויתי.

אם אתם צריכים מידע על מבחני מחוננים לדוגמא כיתה ח הגעתם למקום הנכון.

יש להגיד לילד שבאמת תהליך ההכנות הינו ארוך, אבל זה כדאי כי לאחר שיעבור את המבחן בהצלחה, יוכל להינות מתוכניות העשרה חווייתיות. יש לעזור לילד ללמוד את החומר בשמחה ובאופן רגוע.

מהו ילד מחונן והאם מבחני המחוננים הינם רק עבורו?

מאפיין אחד של תלמידים מחוננים הוא תכונה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

לא מועיל לשלוח ילד חולה למבחנים, ובמצב של מחלה במבחן שלב א', יש להודיע על כך לצוות בית הספר. אם ילדכם "קפץ כיתה" קרוב למועד הבחינה, מומלץ לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ולאורך שנה זו התלמיד יוכל לצמצם את הפער ההגיוני שנוצר בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והתוצאות יושוו לנבחנים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (לתשומת לבכם, יהיה עליכם להגיש על כך בקשה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

מחלקת המחוננים והמצטיינים של משרד החינוך מציע מסלולים ייחודיים לטיפוח תלמידים מחוננים ומצטיינים בתחומים רבים. התובנה הלגיטימית היחידה שניתן להפיק מן הבוחנים היא האם אפשר לצרף את הנבחן לתכנית מסוימת לפי סף הקבלה שנקבע.

ישנם תלמידים רבים חכמים, אך זה לא אומר שהם מחוננים. ניתן לאתר סימנים ראשונים של מחוננות אפילו כשהילד בגיל קטן מאד.

יש לשים לב שכל המטרה של מבחני המחוננים, היא טובת הילד ולא טובת ההורים. חשוב ביותר להבין בגיל מוקדם האם לילד יש נטייה למחוננות, ורק אם רואים סימני מחוננות אז ורק אז כדאי להתייעץ עם צוות ההוראה של הילד, ולאחר התייעצות איתם אפשר לפתוח בהכנות למבחן המחוננים.

תינוקות מחוננים מתעניינים בכל נושא. ילדים מחוננים אוהבים ללמוד, ובמיוחד מתענגים לקרוא.

כיצד להתנהג עם הילדים האחרים במשפחה בזמן ההכנות למבחן

מחפשים אינפורמציה אודות מבחני מחוננים לדוגמא כיתה ח? כאן באתר mechunanim.co.il תמצאו את כל מה שחיפשתם.

לאורך ימי ההכנות לבחינה, מומלץ לשדר לשאר ילדי המשפחה הרגשה שהם ילדים נבונים ובעלי כשרונות. כדאי לשתף את ילדיכם האחרים עד כמה שניתן בלימוד למבחן.

יום קודם למבחן, טוב לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משותף.

מבנה מבחן מחוננים כיתה ב שלב א

על מנת לסייע לילד להתכונן יותר ביעילות לקראת מבחן המחוננים שלב א', כדאי להכיר את המבנה מבחני המחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

מבחן שלב א' מטרתו לעזור לסגל בית הספר לאתר את התלמידים בעלי היכולת הגבוהה ביותר מבין כלל התלמידים. מבחן שלב א' בוחן בעיקר את נושאי הבנת הנקרא של הילדים ואת יכולתם במקצוע החשבון.

הורים של ילד שלא הצליח את שלב א' ומעוניים לערער ומבקשים שילדם יופנה בכל זאת לשלב ב', יצטרכו לפנות בכתב למחנך הכיתה ולהסביר את רצונם.

מבנה הבחינה שלב א' מתחלק רוב הזמן ל- 2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא הבנה מעולה של התוכן שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהפיק לקחים בצורה טבעית. לכן, החלק הראשון של המבחן, מטרתו לבדוק את רמת המסוגלות של הילד להבין את הטקסט הנקרא ולענות על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא ראה מעולם, ולראות איך הילד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הוא יודע לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהסיק מסקנות. תלמיד מחונן, הוא תלמיד שבעתיד יהיה מסוגל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך יהיו גם מבדקים בסדרות חשבוניות.

הכנה למבחני המחוננים = הכנה מקדימה למבחן הפסיכומטרי

מרבית התלמידים המחוננים יתמידו כשיגדלו בלימודים גבוהים. עבור ילדים מחוננים, שלב ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה חיובית, משום שהחומר המועבר יהיה פשוט עבורם אחרי שכבר עברו הכנה מסוג דומה בצעירותם.

חלק ממסגרות העשרה למחוננים יועברו בצורת חוג אחר הצהריים, ולעיתים יזומנו הילדים לבוקר חוויתי ומעשיר במרכז למידה. כאשר מכינים תלמיד בעל יכולות למבחן המחוננים, למעשה נותנים לו את הכלים להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

נושא מבחני מחוננים לדוגמא כיתה ח הינו מעסיק הורים רבים בישראל.

#p#כשיגדל התלמיד, הוא יצטרך לתרגל את אותה חשיבה בזמן ההכנות עבור מבחן הפסיכומטרי. הלימוד למבחני הפסיכומטרי קל יחסית עבור ילדים מחוננים, משום שהם כבר קיבלו את החשיבה הראשונית הנדרשת בשביל הצלחה במבחן הפסיכומטרי.

מבחן מחוננים בכיתה ב' שלב ב'

מבחן שלב ב' שונה מהמבחן הראשון, הוא מאתגר יותר, ודורש התמודדות מחשבתית תחת לחץ זמן. ההזמנות למבחני שלב ב' יגיעו מהמכון החיצוני ולאחר מכן מחולקות לילדים.

שלב ב' של מבחני המחוננים הינו קשה יותר ומכיל תרגילים מסוגים רבים יותר. אם בשלב א' של המבחן השאלות היו רק בנושאים כגון הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אז בשלב ב' מופיעות גם שאלות בנושאים של חשיבה צורנית וידע כללי.

מבחן מחוננים שלב ב' הינו המכריע

על פי תוצאות מבחני שלב ב', ייבחרו אחוז מהתלמידים לחוגים למחוננים ולמצטיינים.

רוב הזמן, חלק מסויים מהילדים הנרשמים לבחינות של שלב א', לא תמיד מתאים לכך, אך נבחנים בשל רצון של ההורים, ולכן, שלב ב' של הבחינות הינו מבחן האיתור הרלוונטי, המכריע מיהו באמת מחונן. ילדים שמצליחים בשלב א', הם בעלי יכולות ומוכשרים.

אילו חלקים מכיל שלב ב' של מבחני מחוננים

חלק ב' של המבחן למחוננים מורכב מהנושאים הבאים:

 

    1. שאלות על צורות קשרים בין הצורות: מוצגים לילד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. במקום השלישי, לא מוצגת צורה, ועל התלמיד למצוא מה הצורה החסרה. סדרות: מביאים לילד סדרה של צורות עם סדר לוגי נתון ביניהן. התלמיד צריך למצוא מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה המתאימה המשלימה את הסדרה.
    1. שאלות חשבון חלק זה זהה בסגנונו לחלק החשבון בשלב א'. בחלק זה יש בעיות מילוליות בנושא חשבון.
    1. תרגילים מילוליים תרגילים על משמעות מילים: בחלק הזה, על הילד לגלות את הפירוש המתאים למילה נתונה. השלמת משפטים: בתרגילים אלו יש משפט, ובמשפט חסרה מילה. על התלמיד לנחש את המילה המשלימה את המשפט.

כיצד מעוררים אצל התלמיד את צורת החשיבה הנזקקת להצלחה במבחן מחוננים

כאשר ילד מגיע לכיתה ב', רוב ההורים מתחילים להיות עסוקים בנושא מבחני מחוננים לדוגמא כיתה ח.

בשביל שהילד יקבל ציון עובר במבחן, התלמיד צריך לפתח חשיבה מיוחדת. כשהתלמיד יחדד את צורת החשיבה הנדרשת למבחן, התלמיד יוכל לפתור שוב ושוב שאלות מסוג זה.

כאשר התלמיד יפתור בעיות פעם אחר פעם, התלמיד יוכל בפשטות להתמודד עם תרגילים מסוג זה. אם לא יעזרו לתלמידים המחוננים לממש את הפוטנציאל האדיר שבהם, אותם תלמידים עלולים להשתעמם ולהתעסק במעשי שטות.

עוד בנושא:

שאלון למבחני מחוננים

מבחן מחוננים כיתה ג

מבחן מחוננים שלב כיתה ב

מבחן מחוננים כיתה ב דוגמאות

מבחן מחוננים לדוגמא כיתה ב

תגובה אחת על “מבחני מחוננים לדוגמא כיתה ח”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>