קטגוריות
Uncategorized

בחינת מחוננים כיתה ב

בחינת מחוננים כיתה ב

שלב ההכנות: אינדיקציה עבור ההורים

כאשר הוא לומד בעזרת ערכת הכנה, התלמיד מתרגל לסוג החשיבה עליה מתבססות השאלות של המבחנים. אין סתירה בין החשיבות של קורס הכנה למבחן מחוננים לבין ערכות הכנה למבחן.

יש להגיד לילד שאמנם יש הרבה הכנה שהוא צריך לעבור, אבל זה כדאי כי לאחר שיעבור את המבחן בהצלחה, יוכל להינות ממסגרות העשרה חווייתיות. כדאי ללמוד עם הילד את החומר בשמחה ובאופן רגוע.

  • הכנה יום קודם הבחינה: מומלץ יום קודם מבחן המחוננים, שהילד לא ילמד לבחינה. במקום זה, יש לקחת את הילד לפעולה כיפית: גן שעשועים, קניון, או סתם מסעדה. חשוב מאד שהילד יישן מוקדם בלילה שלפני הבחינה.
  • היום הגדול: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר טובה ביום המבחן. מומלץ למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולתת לו הרגשה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. יש לדאוג שילדיכם יביא לבחינה סנדוויץ', שוקולד ומים.

שלב ההכנה של הילד, ותהליך הלמידה המשותף עם ההורים, מהווים אות האם התלמיד באמת מחונן. אם הילד מתקשה בשלב ההכנה למבחן המחוננים, והוא לא מתעניין בזה כל כך, אזי על ההורים להבין שתהליך זה אינו מתאים לילד, ואולי עדיף שהילד לא יעמיק במה שמסובך מדי בשבילו, ועשוי להוות לו חוויה שלילית.

במהלך ההכנה, ההורה מסייע לילד, ומנחה אותו איך לגשת אל השאלות. לימוד משותף מהווה זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורים לילדים, וגם מעניק להורה אפשרות לשאול: "האם אני גם מחונן"?

ישנה חשיבות גבוהה ששלב ההכנה של הילד למבחני המחוננים יועבר באופן חוויתי, ולא מתוך תחושת כפייה. מומלץ בחום לרשום את ילדיכם לחוג שתוכנו הוא משחקים ופעילות, ולרכוש ערכות הכנה למחוננים מקצועיות.

* חשיבות העבודה עם ערכת הכנה למבחן מחוננים חשוב ביותר לתת לילד לתרגל שוב ושוב בעזרת ערכות ההכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', מהסיבה שאז הילד יפנים את סגנון השאלות ויגיע מוכן לבוחן. חיוני ביותר שהתלמיד ילמד בדרך שיהיה לו חוויתי.

ישנם גופים ומכונים למיניהם, המקיימים תוכניות הכנה למבחני מחוננים. חלק מחוגי הכנה למבחן מחוננים, הם חוגים חווייתיים המוענקים על ידי מדריכים מקצועיים המתמחים בעבודה עם ילדים.

אתר מחוננים: כל מה שאתם צריכים להבין על בחינת מחוננים כיתה ב.

דרכים לדעת אם ילדיכם מחונן באמת

מאפיין אחד של תלמידים מחוננים הוא נטייה להתעכב על בעיות חשבוניות.

מאחר שהנוכחות במבחנים (שלב א' ושלב ב') היא זכות ולא חובה, הורה שלא רוצה שילדו ייבחן יעדכן על כך בכתב מפורש. אם התלמיד "קפץ כיתה" בסמוך למועד המבחן, ההמלצה היא לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ובמשך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער הטבעי הקיים בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והישגיו יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (לתשומת לבכם, תצטרכו להגיש על כך פנייה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

תינוקות מחוננים מתעניינים בכל נושא. ילדים מחוננים נהינים ללמוד, ובעיקר אוהבים לקרוא.

מבחני המחוננים יתבצעו בשני חלקים. התובנה הריאלית היחידה שניתן להפיק מן המבחנים היא האם אפשר לקבל את התלמיד לתכנית מסוימת על פי סף הקבלה שנקבע.

ההגדרות הנוגעות לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, מידע על התכניות וטפסי פנייה מצויים בפורטל הורים למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted בדרך כלל, רמז למחוננות נקבע לפי מבחני איי קיו – תלמידים המקבלים ציון 130 ומעלה, מוגדרים כתלמידים שיכולים להיכנס להגדרת מחוננים.

יש לשים לב שמטרתמבחני המחוננים, היא לאתר ילדים מחוננים ולא לרצות את ההורים. לפעמים, ייתכן מצב בו הילד לא מתאים לתוכניות המחוננים, אבל ההורים רוצים להוכיח שבנם מחונן, ולכן כופים עליו את התהליך בכוח.

איך להתנהג עם שאר ילדי המשפחה בעת ההכנות למבחן

מחפשים מידע על בחינת מחוננים כיתה ב? כאן באתר מחוננים תוכלו למצוא את כל מה רציתם לדעת.

יום קודם למבחן, טוב לצאת עם כל המשפחה לבילוי משותף.

בזמן ההתכוננות למבחן, חשוב לתת לשאר ילדי המשפחה הרגשה שהם ילדים נבונים ובעלי כשרונות. כדאי לשתף את האחים עד כמה שניתן בלימוד למבחן.

מבנה מבחן מחוננים כיתה ב שלב א

הורים של ילד שלא עבר את שלב א' ומעוניים לערער ומעוניינים שילדם יופנה בכל מקרה לשלב ב', צריכים לפנות דרך מכתב אל מחנך הכיתה ולנמק את סיבותיהם.

מבנה הבחינה שלב א' מתחלק בדרך כלל ל2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא להבין היטב את התוכן שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהפיק לקחים בצורה טבעית. לכן, החלק הראשון של הבוחן, ייעודו לבדוק את מידת המסוגלות של התלמיד להבין את הטקסט שקרא ולענות על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא ראה מעולם, ולראות כיצד התלמיד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. התלמיד מסוגל לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהפיק לקחים. ילד מחונן, הינו תלמיד שבעתיד יוכל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל חלק מהשאלות יהיו תרגילים בסדרות חשבוניות.

המבחן הראשון נועד לעזור לצוות בית הספר לאתר את התלמידים בעלי כישורים בכיתה. בסוף בדיקת הבוחנים, כל ההורים מקבל הודעה אם התלמיד עבר בהצלחה במבחן שלב א', ואם הוא מופיע ברשימת התלמידים המופנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

במטרה לסייע לילדיכם להתכונן יותר ביעילות למבחן המחוננים שלב א', כדאי להבין את המבנה מבחני המחוננים וממה הם מורכבים.

הכנה למבחני המחוננים שווה להכנה מוקדמת למבחן הפסיכומטרי

הורה יקר! כאן באתר mechunanim.co.il תמצאו אינפורמציה חשובה על בחינת מחוננים כיתה ב.

#p#כאשר יתבגר הילד, יהיה עליו לתרגל את אותה חשיבה בזמן ההכנות עבור מבחן הפסיכומטרי. הלימוד למבחן הפסיכומטרי פשוט בשביל תלמידים מחוננים, משום שהם כבר רכשו את החשיבה הראשונית הנצרכת בשביל הצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

רוב הילדים המחוננים ימשיכו כשיגדלו בלימודים גבוהים. בשביל ילדים מחוננים, קורס ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה מהנה, מהסיבה שהחומר הנלמד יהיה פשוט עבורם אחרי שעברו הכנה מסוג דומה בילדותם.

על מנת לטפח את הילדים המחוננים, הקימה מדינת ישראל מסגרות ייחודיות, שייעודן לתת העשרה לתלמידים מחוננים. כדי לזהות ילדים המחוננים, מתקיימים בוחנים שמטרתם איתור מחוננים.

מבחן מחוננים שלב ב'

מבחן ב' שונה מהמבחן הראשון, הוא קשה יותר, ודורש התמודדות מחשבתית תחת לחץ של זמן. ההפניות לשלב ב' יגיעו מהמכון החיצוני ולאחר מכן מחולקות לתלמידים.

מבחן מחוננים שלב ב הינו ברמת קושי יותר גבוהה ומכיל תרגילים מסוגים רבים יותר. השלב השני של המבחן יתקיים דרך גוף רשמי חיצוני לבית הספר וגם הוא מועבר באופן קבוצתי.

שלב ב': הסינון האמיתי אחרי שלב א'

לרוב, אחוז מסויים מהילדים הנרשמים למבחן של שלב א', לא תמיד מתאים לכך, אך ניגשים בשל רצון מצד ההורים, ולכן, שלב ב' של הבחינות הינו מבחן האיתור האמיתי, הקובע מיהו מחונן. תלמידים שמצליחים בשלב א', הם חכמים ומוכשרים.

על פי תוצאות מבחני מחוננים שלב ב', ייבחרו אחוז מהתלמידים לחוגים למחוננים ולמצטיינים.

מאילו חלקים מורכב מבחן מחוננים שלב ב

חלק ב' של המבחן למחוננים מורכב מהחלקים הבאים:

        1. תרגילים מילוליים שאלות על פירוש מילים: בחלק הזה, על הילד לבחור את המשמעות המתאימה למילה מסוימת. השלמת משפטים: בתרגילים אלו מובא משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על התלמיד לגלות את המילה שתשלים את המשפט.

 

    1. שאלות על צורות יחסים בין צורות: מובאים לתלמיד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. ביחס השלישי, חסרה צורה, והתלמיד צריך לנחש מה הצורה המתאימה. סדרות: מציגים לילד סדרת צורות המופיעות לפי סדר לוגי נתון ביניהן. הילד צריך למצוא מהו העיקרון של סדר הצורות, ולבחור את הצורה הנכונה שמשלימה את הסדרה.
    1. שאלות חשבון חלק זה דומה לחלק החשבון הנמצא במבחן בשלב א'. בקטע זה ישנן בעיות מילוליות של חשבון.

כיצד מפתחים אצל התלמיד את היכולת הנזקקת להצלחה במבחן מחוננים

כאשר הילד יפתור בעיות שוב ושוב, הילד יוכל בטבעיות להתגבר על תרגילים מסגנון זה. המדינה הקימה מסגרות המעצימות את הכישורים של התלמידים המחוננים.

תקופת מבחני המחוננים מאד לחוצה ולהורים יש לא מעט שאלות בנושא בחינת מחוננים כיתה ב.

על מנת שהתלמיד יצליח במבחן, התלמיד צריך לפתח יכולת חשיבה מיוחדת. על מנת שהתלמיד יבין את סוג החשיבה, עליו ללמוד דוגמאות של פתרונות המופיעים בערכות הכנה מקצועיות, וכך לחדד את החשיבה.

עוד בנושא:

ממחני מחוננים שלב ב

מבחן מחוננים כיתה ב שלב ב באינטרנט

מבחן מחוננים שלב א חינם

תשובות איתור מחוננים ומצטיינים

המלצה הכנה למבחני מחוננים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>