קטגוריות
Uncategorized

מבחן מחוננים שלב ב להדפסה

מבחן מחוננים שלב ב להדפסה

להפוך את ההכנה למבחן מחוננים לקלה ומהנה

דרך טובה בה תלמיד יכול ללמוד היטב למבחן מחוננים, היא כאשר הילד יושב ופותר מבחני מחוננים מתוך ערכת הכנה מקצועית. לא קיימת סתירה בין התרומה של חוג הכנה למבחן מחוננים לבין ערכות הכנה למבחנים.

גם כשלומדים עם התלמיד בבית, חשוב להתיישב איתו ביחד, ולפתור איתו את התרגילים בצורה נעימה. חלק מתוכניות הכנה למבחן מחוננים, הינם חוגים חווייתיים המוענקים על ידי מדריכים מקצועיים המומחים בפעילויות עם ילדים.

* חשיבות העבודה עם ערכות ההכנה – חשוב מאוד לכוון את הילד ללמוד שוב ושוב בעזרת ערכת הכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', משום שאז הילד יפנים את סגנון השאלות ויגיע מוכן לבוחן. לפעמים, כדאי לשלוח את התלמיד לחוג שמכשיר את הילד לפתור את המבחנים הללו בעזרת משחקים.

כשתלמיד באמת מחונן, ההכנה לקראת הבחינה תהיה קלה ומהנה בשבילו. במידה והילד מתקשה בלמידה לקראת מבחן המחוננים, ואינו מגלה עניין, אזי על ההורים להסיק שתהליך זה אינו מתאים לילד, ואולי עדיף שהילד לא יעמיק במה שמסובך מדי בשבילו, ועשוי להוות לו טראומה.

יש להסביר לילד שאמנם יש הרבה הכנה שעליו לעבור, אבל זה כדאי כי לאחר שיצליח במבחן, הוא יוכל להינות מתוכניות העשרה חווייתיות. כדאי ללמוד עם הילד את החומר בשמחה ובאופן רגוע.

במהלך התרגול, ההורה מסייע לילד, ומכוון אותו כיצד להתמודד עם השאלות. לימוד משותף מהווה זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורה לילד, וגם מעניק להורה אפשרות לבדוק: "האם אני גם מחונן"?

אם אתם צריכים מידע על מבחן מחוננים שלב ב להדפסה הגעתם לאתר הנכון.

ישנה חשיבות גדולה שתהליך ההכנות של הילד לקראת מבחני מחוננים יועבר באופן חוויתי, ולא באופן קשה או מחייב. על מנת שתהליך ההכנה יהיה נעים עבור הילד, מומלץ ביותר שתהליך הלימוד יועבר באופן חוויתי.

  • הכנה 24 שעות טרם המבחן: מומלץ יום לפני מבחן המחוננים, שהתלמיד לא ילמד כלל. בזמן זה, יש לקחת את הילד לבלות: אטרקציה, קניון, או סתם מסעדה. הכרחי שהילד ילך לישון בשעה מוקדמת בלילה שלפני המבחן.
  • היום הגדול: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר טובה ביום המבחן. יש להשתדל להרגיע את הילד, ולתת לו תחושה שהוא יצליח במבחן. יש לדאוג שילדיכם יביא למבחן כריך, שוקולד ומים.

מבחן לאיתור מחוננים – רק כאשר התלמיד באמת מחונן?

תינוקות מחוננים יחקרו ויבדקו כל חפץ, ואף ינסו לפרק חפצים במטרה לחקור אותם. תלמידים מחוננים אוהבים ללמוד, ובמיוחד מתענגים לקרוא.

מאפיין אחד של ילדים מחוננים הוא נטייה להתעכב על בעיות חשבוניות.

לא כדאי שההורים יכפו על בנם תהליך של הכנה למבחני מחוננים, רק כדי להראות לכל העולם שבנם "מחונן". חשוב מאוד לזהות בגיל מוקדם האם לילד יש סימנים למחוננות, ורק אם מזהים סימני מחוננות אז כדאי לפנות אל צוות ההוראה של התלמיד, ולאחר התייעצות איתם אפשר לפתוח תהליך ההכנה למבחן המחוננים.

אין לשלוח ילד חולה לבחינות, ובמצב של מחלה בזמן מבחן שלב א', יש לעדכן על כך לצוות בית הספר. אם ילדכם "קפץ כיתה" קרוב למועד הבחינה, ההמלצה היא לבחון אותו שנה לאחר מכן, ולאורך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער הטבעי שנוצר בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והתוצאות יושוו לנבחנים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (שימו לב, יהיה עליכם להגיש על כך בקשה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

אגף המחוננים והמצטיינים מטעם משרד החינוך מציע תכניות ייחודיות לטיפוח תלמידים מחוננים ומצטיינים בתחומים שונים. המסקנה הלגיטימית היחידה שאפשר להפיק מן המבחנים היא האם אפשר לצרף את התלמיד לתכנית מיוחדת לפי סף הקבלה שנקבע.

ההגדרות הקשורות לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, אינפורמציה על התכניות וטפסי פנייה מצויים באתר האגף למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted כאינדיקציה, רמז למחוננות נקבע לפי רמת איי קיו – תלמידים המקבלים ציון 130 ומעלה, מוגדרים כילדים שיכולים להיות מחוננים.

איך להתנהג עם הילדים האחרים במשפחה בעת ההכנות למבחן

24 שעות לפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל המשפחה לבילוי משפחתי.

מחפשים מידע על מבחן מחוננים שלב ב להדפסה? כאן באתר מחוננים תוכלו למצוא את כל מה רציתם לדעת.

כדאי לרשום גם את הילדים האחרים לחוגים שהם מחבבים. טוב לתת לילדים האחרים לנסות גם לפתור שאלות מתוך תרגילי ההכנה.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב א

הורים של ילד שלא עבר את שלב א' ורוצים להגיש ערעור ומעוניינים שילדם יופנה בכל מקרה לשלב ב', צריכים לפנות דרך מכתב למחנך הכיתה ולהסביר את רצונם.

כדי לסייע לילד להתכונן יותר בקלות לקראת מבחן המחוננים שלב א', מומלץ להבין את המבנה מבחנים למחוננים וממה הם מורכבים.

תוכן המבחן שלב א' מתפצל רוב הזמן ל- 2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של ילד מחונן, היא הבנה מעולה של התוכן שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהפיק לקחים באופן טבעי. לכן, החלק הראשון של הבוחן, מטרתו להעריך את מידת היכולת של התלמיד להבין את הטקסט הנקרא ולהשיב על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא ראה מעולם, ולראות איך הילד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הוא יודע לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהפיק לקחים. תלמיד מחונן, הינו תלמיד שעם השנים יוכל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות הנשאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל יהיו גם תרגילים בסדרות חשבוניות.

בשלב ראשון, כל תלמידי השכבה יעברו בוחן סינון ראשוני (מבחן שלב א') אשר מועבר בכיתה. לאחר בדיקת המבחנים, כל הורה מקבל הודעה אם התלמיד עבר בהצלחה במבחן שלב א', ואם הוא מופיע ברשימת הילדים המופנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

הילד יגיע מוכן נפשית למבחן הפסיכומטרי כשיתבגר

נושא מבחן מחוננים שלב ב להדפסה הינו מעסיק לא מעט הורים בישראל.

חלק ממסגרות העשרה למחוננים יועברו בצורת חוג בשעות הצהריים, ולפעמים יזומנו התלמידים לבוקר חוויתי ומעשיר במרכז למידה. כשמכינים ילד מחונן למבחן המחוננים, בו זמנית נותנים לו את הכלים להצליח במבחן הפסיכומטרי.

בדרך כלל, ילדים מחוננים מוציאים ציון גבוה במבחן הפסיכומטרי כאשר הם גדלים. הלימוד למבחני הפסיכומטרי פשוט בשביל ילדים מחוננים, בגלל שהם כבר תרגלו את החשיבה הראשונית הנדרשת בשביל הצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

מרבית המחוננים יתמידו כשיגדלו בלימודים גבוהים. בשביל נערים מחוננים, שלב ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה חיובית, משום שהחומר המועבר יהיה פשוט עבורם מאחר שעברו הכנה מסוג דומה בצעירותם.

מבחן מחוננים בכיתה ב' שלב ב'

מבחן מחוננים שלב ב' שונה ממבחן שלב א', הוא מורכב יותר, ומצריך התמודדות אינטלקטואלית בלחץ זמן. ההזמנות למבחני שלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מחולקות לילדים.

מבחן מחוננים שלב א' היה בשביל התלמיד אינדיקציה מהו מבחן מחוננים. אם בשלב א' של המבחן השאלות היו רק בנושאים כגון הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אז בשלב ב' יהיו גם שאלות בנושאים של חשיבה צורנית וידע כללי.

איתור המחוננים מתבצע בשלב ב'

רוב הזמן, אחוז מסויים מהתלמידים הניגשים לבחינות של שלב א', לא בהכרח מתאים לכך, אבל ניגשים בעקבות רצון של ההורים, ולכן, שלב ב' של הבחינות הוא מבחן האיתור הרלוונטי, המכריע מיהו מחונן. תלמידים המקבלים ציון עובר בשלב א', הינם נבונים ומוכשרים.

על פי תוצאות מבחני שלב ב', ייבחרו אחוז מהילדים לחוגים למחוננים ולמצטיינים.

מבנה מבחן המחוננים שלב ב'

חלק ב' של מבחן מחוננים מורכב מהנושאים הבאים:

 

    1. שאלות על צורות יחסים בין הצורות: מוצגים לילד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. במקום השלישי, לא מוצגת צורה, ועל התלמיד לנחש מה הצורה המתאימה. סדרות: מציגים לתלמיד סדרת צורות המופיעות לפי סדר לוגי נתון ביניהן. הילד צריך למצוא מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה המתאימה המשלימה את הסדרה.
    1. שאלות חשבון חלק זה דומה לחלק החשבון במבחן מחוננים שלב א'. בחלק זה יש בעיות מילוליות בנושא חשבון.
    1. בעיות מילוליות תרגילים על משמעות מילים: בחלק הזה, על הילד לנחש את הפירוש המתאים למילה נתונה. שאלות בהן יש צורך להשלים משפטים: בתרגילים אלו יש משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על הילד לבחור את המילה שתשלים את המשפט.

איך לפתח אצל הילד את צורת החשיבה הנזקקת למבחן המחוננים

במטרה שהילד יצליח במבחן, על התלמיד לפתח יכולת חשיבה מיוחדת. במטרה שהילד יבין את צורת החשיבה, הוא צריך לקרוא דוגמאות של פתרון תרגילים הקיימים בערכות הכנה, וכך לפתח את צורת החשיבה.

כאשר ילד מגיע לכיתה ב', לא מעט הורים מתחילים להיות עסוקים בנושא מבחן מחוננים שלב ב להדפסה.

ילדים מחוננים הינם בפוטנציאל העתיד של המדינה. במידה ולא עוזרים לילדים המחוננים להוציא לפועל את הפוטנציאל האדיר שבהם, אותם ילדים יכולים להשתעמם ולהעסיק את עצמם במעשי שטות.

עוד בנושא:

תרגול לשלב א מבחני מחוננים

מבחן איתור מחוננים כיתה ה

מבחנים לאיתור מחוננים שלב א& 39

תשובות מבחן שלב א מחוננים כיתה ב

כמה ילדים עוברים מחוננים שלב א

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>