קטגוריות
Uncategorized

דוגמא למבחן מחוננים

דוגמא למבחן מחוננים

הופכים את ההכנה למבחן מחוננים לקלה ומהנה

  • התכוננות יום קודם המבחן: מומלץ יום קודם מבחן המחוננים, שהתלמיד לא יתכונן כלל. בזמן זה, יש לקחת את הילד לכיף: גן שעשועים, קניון, או סתם מסעדה. חשוב מאד שהילד ילך לישון בשעה מוקדמת בלילה שלפני הבחינה.
  • היום הגדול: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר מזינה ביום המבחן. מומלץ למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולתת לו תחושה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. יש לצייד את הילד למבחן בסנדוויץ', שוקולד ומים.

כאשר הוא מתכונן מתוך ערכת הכנה, הילד מתמחה בסוג החשיבה עליה מובנות השאלות של המבחנים. מומלץ לתת לילד גם את החוג וגם לרכוש בשבילו ערכה.

בזמן התרגול, ההורה עוזר לילד, ומכוון אותו כיצד להתמודד עם השאלות. לימוד משותף מהווה זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורה לילד, וגם נותן להורה הזדמנות לבדוק: "האם אני מחונן"?

גם כאשר לומדים עם התלמיד בבית, מומלץ בחום לשבת איתו ביחד, ולפתור איתו את התרגילים בצורה נעימה. חלק מתוכניות הכנה למבחן מחוננים, הם חוגים חווייתיים המוענקים על ידי אנשי מקצוע המומחים בעבודה עם ילדים.

ההכנה למבחן שלב א' מעניקה לתלמיד הפנמה מהו מבחן מחוננים, וכאשר התלמיד ילמד לשלב ב', יהיה לו כבר יותר קל בגלל שהוא כבר חווה את שלב ההסתגלות הראשונית. לעיתים, שווה לרשום את התלמיד לחוג שמלמד את התלמיד לפתור את השאלות הללו בעזרת משחקים.

אתר mechunanim.co.il: כל מה שרציתם לדעת אודות דוגמא למבחן מחוננים.

כשילד מתכונן למבחן מחוננים, זה יכול להיות חוויה נעימה עבור הילד, אך אם ההכנה מועברת בצורה לא נכונה, ההכנה יכולה להיות גם טראומה עבור הילד. במטרה שההכנות יעברו בקלות על התלמיד, מומלץ מאוד שכל תהליך הלימוד יהיה בצורת חוויה.

כאשר ילד באמת מחונן, ההכנה לפני המבחן תהיה קלה ומהנה בשבילו. מבחן מחוננים שלב ב' קשה ומורכב יותר מאת בחינת מחוננים שלב א.

חשוב מאוד שתהליך ההכנה יעבור באווירה כיפית ולא מתוחה. קיימת חשיבות לתת לילדיכם כל הזמן הרגשה שהוא חכם, ושיש לו יכולת לעבור בהצלחה את הבחינה.

שיטות לדעת אם ילדיכם אכן מחונן

לא מועיל לשלוח ילד שלא מרגיש טוב למבחנים, ובמצב של מחלה בזמן מבחן שלב א', יש להודיע על כך לצוות בית הספר. אם הילד "קפץ כיתה" קרוב למועד המבחן, ההמלצה היא לבחון אותו שנה לאחר מכן, ולאורך שנה זו הילד יוכל לצמצם את הפער ההגיוני הקיים בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לילדים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (שימו לב, יהיה עליכם להגיש על כך פנייה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

ילדים מחוננים בגיל הרך יבחנו ויבדקו כל דבר, וגם ינסו לפרק צעצועים במטרה לחקור אותם. תלמידים מחוננים יקבלו בשלב מוקדם את הכינוי "תולעת ספרים", בגלל אהבתם לספרים.

מבחני המחוננים יתנהלו בשתי חלקים. המסקנה הלגיטימית היחידה שניתן להפיק מן המבחנים היא האם ניתן לקבל את התלמיד לתכנית מיוחדת על פי סף הקבלה שנקבע.

מאפיין אחד של ילדים מחוננים הוא נטייה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

חשוב לזכור שכל המטרה של מבחני המחוננים, היא לאתר ילדים מחוננים ולא לרצות את ההורים. חשוב ביותר להבין בגיל מוקדם האם לילד יש נטייה למחוננות, ורק אם מזהים אותות מחוננות אז ורק אז כדאי לפנות אל צוות ההוראה של התלמיד, ולאחר התייעצות איתם אפשר לפתוח בהכנות למבחן המחוננים.

יש לא מעט ילדים נבונים, אבל זה לא אומר שהם מחוננים. ניתן לזהות רמזים ראשונים של מחוננות עוד כשהילד תינוק.

איך להתנהג עם הילדים האחרים במשפחה בעת ההכנות למבחן

מומלץ להביא גם את הילדים האחרים לפעילויות שהם מחבבים. כדאי לערב את האחים עד כמה שניתן בלימוד למבחן.

כאן תמצאו מידע רב אודות דוגמא למבחן מחוננים.

24 שעות לפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משותף.

מבנה מבחן מחוננים כיתה ב שלב א

מבנה הבחינה שלב א' מתחלק רוב הזמן ל2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא הבנה מעולה של התוכן שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהסיק מסקנות באופן טבעי. לכן, החלק הראשוני של הבוחן, ייעודו להעריך את רמת היכולת של הילד להבין את הטקסט הנקרא ולענות על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא קרא אף פעם, ולראות כיצד התלמיד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הוא יודע לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהסיק מסקנות. ילד מחונן, הינו ילד שעם השנים יוכל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך יהיו גם מבדקים בסדרות חשבוניות.

במטרה לעזור לילדיכם להתכונן יותר ביעילות למבחן המחוננים שלב א', מומלץ להכיר את המבנה מבחנים למחוננים וממה הם מורכבים.

מבחן שלב א' מטרתו לעזור לצוות בית הספר לאתר את הילדים בעלי כישורים בכיתה. בסוף בדיקת המבחנים, כל הורה מקבל הודעה אם התלמיד קיבל ציון עובר במבחן שלב א', ואם הוא נכלל או לא ברשימת הילדים המוזמנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

הורים של ילד שלא עבר את שלב א' ומעוניים להגיש ערעור ומבקשים שילדם יופנה בכל מקרה לשלב ב', צריכים לפנות בכתב אל מחנך הכיתה ולנמק את סיבותיהם.

מסגרות העשרת ילדים מחוננים

מרבית המחוננים ימשיכו כשיתבגרו בלימודים גבוהים. לרוב, תלמידים מחוננים יוציאו ציונים גבוהים במבחן הפסיכומטרי כאשר יגדלו.

#p#כאשר יתבגר התלמיד, יהיה עליו לפתח את אותה חשיבה בזמן ההכנות עבור מבחן הפסיכומטרי. ההכנה למבחני הפסיכומטרי קל יחסית עבור תלמידים מחוננים, בגלל שהם כבר קיבלו את צורת החשיבה הראשונית הנצרכת בשביל הצלחה במבחן הפסיכומטרי.

במטרה להעשיר את התלמידים המחוננים, הקימה מדינת ישראל מסגרות מיוחדות, שנועדו לתת העשרה לתלמידים מחוננים. כאשר מכינים תלמיד מחונן למבחן המחוננים, למעשה נותנים לו את הכלים להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

הורים יקרים! כאן באתר mechunanim.co.il תוכלו למצוא מידע חשוב על דוגמא למבחן מחוננים.

שלב ב' של מבחן המחוננים

מבחן מחוננים שלב א' היה עבור הילד טעימה מהו מבחן מחוננים. השלב השני של המבחן מועבר דרך גוף רשמי חיצוני לבית הספר וגם הוא מועבר במתכונת קבוצתית.

מבחן שלב ב' בודק את הרמה הקוגניטיבית הכללית של התלמידים. ההפניות למבחני שלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ואז מחולקות לתלמידים.

איתור המחוננים נערך בשלב ב'

על סמך תוצאות מבחני מחוננים שלב ב', ייבחרו חלק מהתלמידים לחוגים למחוננים ולמצטיינים.

שלב א' של הבחינה היה סוג של סינון ראשון. ילדים שמצליחים בשלב א', הינם חכמים ומוכשרים.

מאילו תרגילים מורכב מבחן מחוננים שלב ב

חלק ב' של מבחן מחוננים מורכב מהחלקים הבאים:

        1. תרגילי חשבון החלק הזה דומה לחלק החשבון במבחן מחוננים שלב א'. בקטע זה יש בעיות מילוליות בחשבון.

 

    1. צורות קשרים בין הצורות: מובאים לתלמיד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. ביחס השלישי, חסרה צורה, והילד צריך לנחש מהי הצורה המתאימה. המשכת סדרה: מביאים לילד סדרת צורות המופיעות לפי סדר לוגי מסויים ביניהן. הילד צריך לפענח מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולבחור את הצורה הנכונה המשלימה את הסדרה.
    1. תרגילים מילוליים שאלות על פירוש מילים: בחלק הזה, על הילד לגלות את הפירוש המתאים למילה נתונה. שאלות בהן יש צורך להשלים משפטים: בשאלות אלו כתוב משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על הילד לבחור את המילה שתשלים את המשפט.

כיצד לעורר אצל התלמיד את צורת החשיבה הנדרשת למבחן מחוננים

כשילד מתקרב לכיתה ב', רוב ההורים מתחילים לחשוב על הנושא דוגמא למבחן מחוננים.

ילדים מחוננים הינם בפוטנציאל העתיד של המדינה. אם לא עוזרים לילדים המחוננים לממש את הפוטנציאל האדיר שבהם, אותם ילדים עלולים לאבד עניין ולהעסיק את עצמם במעשים שטותיים.

יכולת חשיבה לוגית היא שהופכת את הילד למחונן. על מנת שהתלמיד יפנים את סוג החשיבה, עליו ללמוד דוגמאות של פתרון תרגילים שיש בערכות הכנה, וכך לחדד את צורת החשיבה.

עוד בנושא:

מתי נערך מבחן שלב א לאיתור מחוננים

חוברת הכנה למבחן מחוננים כיתה ב

מבדק בחשבון לאיתור מחוננים

תשובות למחני מחוננים

הכנה למבחני מחוננים כיתה ז

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>