קטגוריות
Uncategorized

מבחן מחוננים שלב ב כיתה ב

מבחן מחוננים שלב ב כיתה ב

התמודדות עם הלמידה בצורת חוויה

שיטה מעולה בה ילד יכול להתכונן היטב למבחן מחוננים, היא כאשר הילד מתיישב ופותר מבחני מחוננים מתוך ערכת הכנה טובה. אין סתירה בין החשיבות של קורס הכנה למבחן מחוננים לבין ערכת הכנה למבחן.

ההכנה לשלב א' מעניקה לילד הפנמה מהו מבחן מחוננים, וכאשר הילד ילמד למבחן מחוננים שלב ב', יהיה לו כבר יותר קל בגלל שהוא כבר חווה את שלב ההתמודדות הראשונית. חשוב ביותר שהתלמיד יתכונן בדרך שיהיה לו חוויתי.

חשוב להגיד לילד שאמנם יש הרבה הכנה שעליו לעבור, אך התהליך שווה כי אחרי שיעבור את המבחן בהצלחה, יוכל להינות ממסגרות העשרה חווייתיות. כדאי לעזור לילד ללמוד את החומר בשמחה ובאופן רגוע.

במהלך ההכנה, ההורה מסייע לילד, ומכוון אותו איך להתמודד עם השאלות. לימוד משותף מהווה זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורה לילד, וגם מעניק להורה הזדמנות לבדוק: "האם אני מחונן"?

אתר מחוננים: כל מה שרציתם לדעת אודות מבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

ישנה חשיבות גדולה ששלב ההכנות של הילד למבחני המחוננים ייעשה באופן חוויתי, ולא מתוך תחושת כפייה. מומלץ בחום לרשום את הילד לחוגים מיוחדים הכוללים פעילויות ומשחקים, ולרכוש ערכות הכנה למחוננים מעניינות.

  • התכוננות יום טרם הבחינה: כדאי יום קודם מבחן המחוננים, שהילד לא יתכונן לבחינה. בזמן זה, יש לקחת את הילד לפעולה כיפית: אטרקציה, קניון, או אפילו פיצרייה. חשוב שהילד יישן בשעה מוקדמת בלילה שלפני הבחינה.
  • היום הגדול: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר טובה בבוקר של הבחינה. יש להשתדל להרגיע את הילד, ולהעניק לו תחושה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. כדאי לצייד את הילד למבחן בכריך, שוקולד ושתייה.

קיימים גופים ומכונים למיניהם, המציעים חוגי הכנה למבחני מחוננים. חלק מתוכניות הכנה למבחן מחוננים, הינם חוגים חווייתיים המועברים על ידי מדריכים מקצועיים המתמחים בפעילויות עם ילדים.

כשילד באמת מחונן, ההכנה לפני המבחן תהיה פשוטה ומענגת בשבילו. במידה והתלמיד עובר קשיים בשלב ההכנה למבחן המחוננים, ואינו מגלה עניין, אזי על ההורים להבין שהתהליך אינו מתאים עבור הילד, ומוטב שהילד לא יתאמץ במה שקשה מדי בשבילו, ועלול להוות לו טראומה.

דרכים לדעת אם ילדיכם מחונן באמת

ילדים מחוננים בגיל הרך יחקרו ויבדקו כל דבר, ואף ינסו לפרק חפצים על מנת לחקור אותם. תלמידים מחוננים נהינים ללמוד, ובעיקר מתענגים לקרוא.

סימן אחד של ילדים מחוננים הוא תכונה להתעכב על בעיות חשבוניות.

לא כדאי שההורים יאלצו את בנם תהליך של הכנה למבחני מחוננים, רק על מנת להראות לכל העולם שבנם "גאון". חשוב מאוד לאתר בגיל מוקדם האם לילד יש נטייה למחוננות, ורק אם רואים אותות מחוננות אז מומלץ להתייעץ עם צוות ההוראה של התלמיד, ובעקבות התייעצות איתם אפשר לפתוח בהכנות למבחן המחוננים.

מכיוון שההשתתפות במבחנים (שלב א' ושלב ב') היא זכות ולא חובה, הורה שאינו מעוניין שילדו יעבור את המבחן יודיע על כך בכתב מפורש. אם ילדכם "קפץ כיתה" קרוב למועד הבחינה, ההמלצה היא לבחון אותו שנה לאחר מכן, ובמשך שנה זו התלמיד יוכל לצמצם את הפער הטבעי שנוצר בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והישגיו יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (שימו לב, תצטרכו להגיש על כך בקשה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

יש לא מעט ילדים חכמים, אך זה לא אומר שהם מחוננים. אפשר לאתר סימנים ראשונים של מחוננות עוד כשהילד תינוק.

המבחנים יתבצעו בשתי שלבים. המבחנים לא נבנו כדי להעריך את פרופיל המיומנויות של הילדים, אלא על מנת לאתר את התלמידים בעלי הכושר הכללי הגבוה ביותר לתכניות לתלמידים מחוננים ומצטיינים.

כיצד להתנהג עם שאר ילדי המשפחה בעת ההכנות לבחינה

במהלך תקופת ההכנות לבחינה, חשוב לשדר לילדים האחרים במשפחה הרגשה שהם ילדים נבונים ומוכשרים. כדאי לתת לשאר האחים לנסות גם לפתור שאלות מתוך מבחני ההכנה.

יום קודם למבחן, טוב לצאת עם כל המשפחה לבילוי משותף.

מחפשים אינפורמציה על מבחן מחוננים שלב ב כיתה ב? כאן באתר mechunanim.co.il תוכלו למצוא את כל מה רציתם לדעת.

מבחן מחוננים כיתה ב שלב א'

בשלב א', כל ילדי הכיתה יעשו מבחן סינון ראשון (מבחן שלב א') שמתקיים בכיתה. בתום בדיקת הבוחנים, כל ההורים מקבל תשובה אם הילד עבר בהצלחה במבחן שלב א', ואם הוא נכלל או לא ברשימת התלמידים המופנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

על מנת לסייע לילדיכם להתכונן יותר בקלות לקראת מבחן המחוננים שלב א', טוב להכיר את המבנה מבחנים למחוננים וממה הם מורכבים.

תוכן המבחן שלב א' מתפצל רוב הזמן ל2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של תלמיד מחונן, היא הבנה מעולה של התוכן שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהפיק לקחים באופן טבעי. לכן, החלק הראשון של המבחן, מטרתו לבדוק את רמת המסוגלות של התלמיד להבין את הטקסט שקרא ולהשיב על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא קרא מעולם, ולראות כיצד התלמיד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הילד יודע לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהפיק לקחים. תלמיד מחונן, הוא ילד שבעתיד יהיה מסוגל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל יהיו גם מבדקים בסדרות חשבוניות.

הורים של ילד שלא עבר את שלב א' ומעוניים להגיש ערעור ומעוניינים שילדם יופנה בכל מקרה לשלב ב', צריכים לפנות דרך מכתב למחנך הכיתה ולהסביר את רצונם.

תוכניות לטיפוח ילדים מחוננים

על מנת להעשיר את הילדים המחוננים, הקימה המדינה תוכניות ייחודיות, שייעודן לתת העשרה לתלמידים מחוננים. כאשר מכינים תלמיד בעל יכולות למבחן המחוננים, בו זמנית נותנים לו את הכלים להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

מרבית הילדים המחוננים ימשיכו כשיתבגרו בלימודים גבוהים. בדרך כלל, ילדים מחוננים יוציאו ציון גבוה בפסיכומטרי כאשר יתבגרו.

#p#כאשר יתבגר התלמיד, יהיה עליו לתרגל את אותה חשיבה בזמן ההכנות עבור מבחן הפסיכומטרי. ההכנה למבחן הפסיכומטרי פשוט בשביל תלמידים מחוננים, משום שהם כבר קיבלו את צורת החשיבה הבסיסית הנצרכת בשביל הצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

נושא מבחן מחוננים שלב ב כיתה ב הינו מעסיק הורים רבים בארץ.

מבחן המחוננים בכיתה ב' שלב ב'

מבחן מחוננים שלב ב' שונה ממבחן שלב א', הוא מאתגר יותר, ומצריך התמודדות אינטלקטואלית בלחץ זמן. ההפניות למבחן שלב ב' יגיעו מהמכון החיצוני ואז מסורות לתלמידים.

מבחן מחוננים שלב ב הינו קשה יותר ומכיל תרגילים מסוגים רבים יותר. המבחן שלב ב מחוננים מתקיים דרך מכון חיצוני לבית הספר וגם הוא מתקיים במתכונת קבוצתית.

שלב ב': המבחן האמיתי אחרי שלב א'

לפי תוצאות מבחני מחוננים שלב ב', יופנו חלק מהילדים לחוגים למחוננים ולמצטיינים.

שלב א' של מבחן המחוננים היה סינון די ראשוני. סביר להניח שתלמיד שלא מחונן או חכם מעל הממוצע, לא יעבור בהצלחה גם את מבחן שלב א'.

אילו חלקים מכיל שלב ב' של מבחני מחוננים

חלק ב' של המבחן למחוננים מכיל את הנושאים הבאים:

        1. שאלות בחשבון החלק הזה זהה בסגנונו לחלק החשבון בשלב א'. בקטע זה מוצאים בעיות מילוליות בחשבון.
        1. בעיות מילוליות מילים ופירושם: בתרגילים אלו, על התלמיד לנחש את המשמעות המתאימה למילה נתונה. תרגילים בהם יש צורך להשלים משפטים: בתרגילים אלו כתוב משפט, ובמשפט חסרה מילה. על הילד לגלות את המילה המשלימה את המשפט.

 

    1. שאלות על צורות קשרים בין הצורות: מובאים לתלמיד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. במקום השלישי, לא מוצגת צורה, והתלמיד צריך למצוא מה הצורה המתאימה. סדרות: מביאים לתלמיד סדרה של צורות המופיעות לפי סדר לוגי מסויים ביניהן. על התלמיד לפענח מהו העיקרון של סדר הצורות, ולבחור את הצורה המתאימה המשלימה את הסדרה.

איך לפתח אצל התלמיד את החשיבה הנזקקת למבחן המחוננים

בשביל שהילד יקבל ציון עובר במבחן, על הילד לפתח חשיבה מיוחדת. כשהתלמיד יפתח את צורת החשיבה הנדרשת לבחינה, הילד יוכל לפתור פעם אחר פעם שאלות אלו.

התקופה שבה מתקיימים מבחני המחוננים מאד רגישה ולרוב ההורים יש לא מעט שאלות בעניין מבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

כשהילד יפתור תרגילים שוב ושוב, הילד יוכל בפשטות להתגבר על תרגילים מסגנון זה. במידה ולא יעזרו לילדים המחוננים להוציא לפועל את הפוטנציאל האדיר שבהם, אותם תלמידים יכולים להשתעמם ולהתעסק במעשי שטות.

עוד בנושא:

מבחני צורות לילדים מחוננים שלב ב

מבחן מחוננים לדוגמא כיתה ב

מבחן מחוננים ה

מבלני מחוננים

דוגמאות למבחני מחוננים כיתה ב שלב ב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>