קטגוריות
Uncategorized

מועד בחינת מחוננים

מועד בחינת מחוננים

הילד מתכונן נפשית למבחני מחוננים

כשילד מתכונן למבחן מחוננים, ההכנה יכולה להיות חוויה לתלמיד, אך אם ההכנה מועברת בצורה לא נכונה, ההכנה יכולה להיות גם טראומה עבורו. מומלץ לרשום את הילד לחוג שתוכנו הוא משחקים ופעילות, ולקנות ערכות הכנה למחוננים מקצועיות.

* חשיבות העבודה עם ערכות ההכנה – חשוב ביותר לתת לילד לתרגל שוב ושוב מתוך ערכות ההכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', משום שאז התלמיד יתרגל לסגנון המבדקים ויגיע מוכן למבחן המחוננים. לעיתים, מומלץ לרשום את הילד לחוג שמלמד את התלמיד לפתור את השאלות הללו בעזרת משחקים.

  • התכוננות 24 שעות טרם הבחינה: מומלץ יום לפני מועד המבחן, שהתלמיד לא ילמד כלל. במקום זה, יש לקחת את הילד להינות: אטרקציה, קניון, או אפילו מסעדה. הכרחי שילדיכם ילך לישון מוקדם בלילה שלפני הבחינה.
  • היום הגדול: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר טובה ביום המבחן. מומלץ למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולתת לו תחושה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. כדאי לדאוג שילדיכם יביא לבחינה כריך, שוקולד ומים.

אם אתם צריכים אינפורמציה על מועד בחינת מחוננים הגעתם למקום הנכון.

דרך מעולה בה תלמיד יכול ללמוד היטב למבחן המחוננים, היא כאשר הילד מתיישב ופותר מבחני מחוננים מתוך ערכת הכנה טובה. מומלץ להעניק לתלמיד גם את התכנית הכנה וגם לרכוש בשבילו ערכת הכנה.

ישנם גופים ומכונים שונים, המקיימים תוכניות הכנה למבחני מחוננים. חלק מחוגי הכנה למבחן מחוננים, הם חוגים מיוחדים המוענקים על ידי אנשי מקצוע המומחים בפעילויות עם ילדים.

במהלך ההכנה, ההורה עוזר לילד, ומכוון אותו כיצד להתמודד עם השאלות. לימוד משותף מהווה זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורה לילד, ואף נותן להורה הזדמנות לבדוק: "האם אני מחונן"?

כשילד באמת מחונן, ההכנה לקראת הבחינה תהיה פשוטה ומהנה עבורו. במידה והתלמיד עובר קשיים בלמידה לקראת מבחן המחוננים, והוא לא מתעניין בזה כל כך, אזי על ההורים להבין שהתהליך אינו כל כך מתאים עבור הילד, ומוטב שהילד לא יתאמץ במה שמסובך מדי עבורו, ועשוי להוות לו טראומה.

יש להסביר לילד שבאמת תהליך ההכנות הינו ארוך, אך התהליך שווה כי אחרי שיצליח במבחן, הוא יוכל להינות מתוכניות העשרה מרתקות. יש לעזור לילד ללמוד את החומר ברוגע ובאווירה שמחה.

מבחן לאיתור מחוננים: אך ורק כשהילד באמת מחונן?

אין לשלוח ילד חולה למבחנים, ובמקרה של מחלה בזמן מבחן שלב א', יש להודיע על כך לצוות בית הספר. אם הילד "קפץ כיתה" קרוב למועד הבחינה, ההמלצה היא לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ובמשך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער הטבעי הקיים בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והישגיו יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (לתשומת לבכם, תצטרכו להגיש על זה פנייה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

יש לשים לב שמטרתמבחני המחוננים, היא לאתר ילדים מחוננים ולא לרצות את ההורים. חשוב מאוד לאתר בגיל מוקדם האם לילד יש סימנים למחוננות, ורק אם רואים אותות מחוננות אז ורק אז כדאי להתייעץ עם צוות ההוראה של הילד, ובעקבות התייעצות איתם אפשר להתחיל תהליך ההכנה למבחן המחוננים.

ילדים מחוננים בגיל הרך יבחנו ויבדקו כל דבר, ואף ינסו לפרק חפצים על מנת לחקור אותם. תלמידים מחוננים אוהבים ללמוד, ובעיקר מתענגים לקרוא.

מאפיין אחד של תלמידים מחוננים הוא תכונה להתעכב על בעיות חשבוניות.

מבחני המחוננים יתנהלו בשני חלקים. מבחני המחוננים לא תוכננו על מנת לאבחן את מגוון הכישורים של התלמידים, אלא כדי לאתר את התלמידים בעלי הכושר הכללי הגבוה ביותר לחוגים לילדים מחוננים ומצטיינים.

ההגדרות הקשורות לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, מידע על התכניות וטפסי פנייה נמצאים באתר האגף למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted כאינדיקציה, אות למחוננות נקבע לפי מבחני איי קיו – תלמידים שמקבלים ציון 130 ומעלה, מוגדרים כילדים שיכולים להיכנס להגדרת מחוננים.

איך לנהוג עם שאר ילדי המשפחה בזמן ההכנות לבחינה

לאורך ימי ההתכוננות לבחינה, חשוב לתת לילדים האחרים במשפחה תחושה שהם ילדים נבונים ובעלי כשרונות. נכון לשתף את האחים עד כמה שניתן בהכנות למבחן.

יום קודם למבחן, טוב לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משותף.

מחפשים מידע על מועד בחינת מחוננים? כאן באתר mechunanim.co.il תוכלו למצוא את כל מה רציתם לדעת.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב א

הורים של ילד שלא הצליח את שלב א' ומעוניים לערער ורוצים שילדם יופנה בכל זאת לשלב ב', יצטרכו לפנות בכתב אל מורה הכיתה ולנמק את סיבותיהם.

בשלב א', כל ילדי הכיתה יעברו מבחן סינון ראשון (מבחן שלב א') אשר מועבר בבית הספר. מבחן מחוננים שלב א בוחן במיוחד את נושאי הבנת הנקרא של הילדים ואת יכולתם במקצוע החשבון.

תוכן המבחן שלב א' מתפצל בדרך כלל לשני חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא להבין היטב את התוכן שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהסיק מסקנות בצורה טבעית. לכן, החלק הראשון של המבחן, ייעודו להעריך את מידת היכולת של התלמיד להבין את הטקסט הנקרא ולהשיב על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא קרא אף פעם, ולראות כיצד התלמיד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הילד מסוגל לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהסיק מסקנות. ילד מחונן, הינו ילד שעם השנים יוכל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך יהיו גם תרגילים בסדרות חשבוניות.

כדי לסייע לילדיכם להתכונן יותר ביעילות למבחן המחוננים שלב א', מומלץ להבין את המבנה מבחנים למחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

התלמיד יגיע מוכן נפשית למבחן הפסיכומטרי כשיתבגר

נושא מועד בחינת מחוננים הינו מטריד הורים רבים בארץ.

לרוב, ילדים מחוננים מקבלים ציון מכובד במבחן הפסיכומטרי כשהם גדלים. הלימוד למבחן הפסיכומטרי קל יחסית בשביל ילדים מחוננים, משום שהם כבר קיבלו את צורת החשיבה הבסיסית הנדרשת להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

מרבית המחוננים יתמידו כשיגדלו בלימודים גבוהים. בדרך כלל, ילדים מחוננים יקבלו ציון גבוה במבחן הפסיכומטרי כאשר יתבגרו.

מספר מסגרות העשרה למחוננים יתקיימו כחוג אחר הצהריים, ולפעמים יוזמנו התלמידים לבוקר של חוויות והעשרה במרכז למידה. כאשר מכינים ילד מחונן למבחן המחוננים, למעשה מעניקים לו את הכלים להצליח במבחן הפסיכומטרי.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב ב

שלב ב' של מבחני המחוננים הינו ברמת קושי יותר גבוהה ומכיל יותר נושאים. אם בשלב א' של המבחן השאלות היו רק בנושאים כגון הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אז בשלב ב' מופיעות גם שאלות בנושאי חשיבה צורנית וידע כללי.

מבחן שלב ב' בוחן את הרמה הקוגניטיבית הכללית של הילדים. ההזמנות למבחן שלב ב' נשלחות מהמכון החיצוני ואז מחולקות לילדים.

שלב ב': המבחן האמיתי אחרי שלב א'

לפי תוצאות מבחני מחוננים שלב ב', ייבחרו אחוז מהתלמידים לתכניות למחוננים ולמצטיינים.

שלב א' של מבחן המחוננים היה רק סינון ראשוני. ילדים שמצליחים בשלב א', מוכח שהם בעלי יכולות ומוכשרים.

מאילו נושאים מורכב מבחן מחוננים שלב ב

חלק ב' של מבחן מחוננים מכיל את הנושאים הבאים:

 

    1. צורות יחסים בין הצורות: מובאים לילד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. ביחס השלישי, חסרה צורה, והילד צריך למצוא מהי הצורה החסרה. סדרות: מביאים לתלמיד סדרת צורות עם סדר לוגי מסויים ביניהן. התלמיד צריך לפענח מהו העיקרון של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה המתאימה המשלימה את הסדרה.
    1. תרגילים מילוליים תרגילים על משמעות מילים: בתרגילים אלו, על התלמיד לנחש את הפירוש המתאים למילה מסוימת. שאלות בהן יש צורך להשלים משפטים: בתרגילים אלו מובא משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על הילד לגלות את המילה המשלימה את המשפט.
    1. תרגילי חשבון החלק הזה דומה לחלק החשבון הנמצא במבחן בשלב א'. בקטע זה ישנן שאלות מילוליות של חשבון.

כיצד לעורר אצל התלמיד את החשיבה הנדרשת למבחן מחוננים

חשיבה לוגית היא זו שהופכת את התלמיד למחונן. על מנת שהתלמיד יפנים את אופן החשיבה, עליו לעבור על דוגמאות של פתרונות הקיימים בערכות הכנה, וכך לפתח את יכולות החשיבה.

כשהתלמיד יפתור שאלות פעם אחר פעם, התלמיד יוכל בטבעיות להתמודד עם תרגילים מסגנון זה. מדינת ישראל הקימה מסגרות המעצימות את הכישורים של התלמידים המחוננים.

כשילד מתקרב לכיתה ב', רוב ההורים מתחילים לחשוב על הנושא מועד בחינת מחוננים.

עוד בנושא:

איתור תלמידים מחוננים ומצטיינים

הבנת הנקרא מחוננים

מחוננים הכנה

מבחן שלב ב מחוננים כיתה ג

הנחיות למבחן מחוננים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>