קטגוריות
Uncategorized

הזנת מבחני מחוננים

הזנת מבחני מחוננים

הכנה נפשית של הילד למבחן המחוננים

רצוי להפוך את התרגול למבחן המחוננים לחוויית לימוד משותפת של ההורים והילדים. תרגול משותף יוצר זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורה לילד, ואף נותן להורה הזדמנות לבדוק: "האם אני גם מחונן"?

שיטה יעילה בה תלמיד יכול ללמוד היטב למבחן המחוננים, היא כשהילד מתיישב ופותר מבחני מחוננים מתוך ערכת הכנה מקצועית. אין סתירה בין התרומה של חוג הכנה למבחן מחוננים לבין ערכות הכנה למבחנים.

אם אתם צריכים מידע על הזנת מבחני מחוננים הגעתם לאתר הנכון.

חשוב מאוד ששלב ההכנות יעבור באווירה כיפית ולא לחוצה. יש לעזור לילד ללמוד את החומר ברוגע ובאווירה שמחה.

גם כשלומדים עם הילד בבית, מומלץ בחום לשבת איתו ביחד, ולפתור איתו את התרגילים בצורה כיפית. חלק מחוגי הכנה למבחן מחוננים, הם חוגים חווייתיים המוענקים על ידי אנשי מקצוע המומחים בעבודה עם ילדים.

כשילד באמת מחונן, הלמידה לקראת הבחינה תהיה פשוטה ומהנה עבורו. מבחן מחוננים שלב ב' מאתגר ומורכב יותר משלב א'.

  • הכנה 24 שעות קודם המבחן: כדאי יום קודם מועד המבחן, שהילד לא יתכונן כלל. בזמן זה, יש לקחת את הילד לפעולה כיפית: אטרקציה, קניון, או סתם מסעדה. חשוב שילדיכם ילך לישון מוקדם בלילה שלפני המבחן.
  • היום הגדול: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר טובה בבוקר של הבחינה. יש להשתדל להרגיע את הילד, ולתת לו תחושה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. כדאי לדאוג שילדיכם יביא למבחן סנדוויץ', שוקולד ושתייה.

כשילד מתכונן לפני מבחן, ההכנה יכולה להיות חוויה נעימה לתלמיד, אך אם ההכנה נעשית באופן לא נכון, ההכנה יכולה להוות גם טראומה עבורו. מומלץ לרשום את הילד לחוגים מיוחדים הכוללים פעילויות ומשחקים, ולקנות ערכות הכנה למחוננים מעניינות.

* חשיבות העבודה עם ערכות ההכנה – חשוב מאוד לכוון את הילד לתרגל שוב ושוב בעזרת ערכות ההכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', משום שאז הילד יתרגל לסגנון השאלות ויגיע מוכן למבחן המחוננים. לפעמים, מומלץ לשלוח את הילד לחוג שמכשיר את התלמיד לפתור את השאלות הללו בעזרת משחקים.

שיטות להבין אם ילדיכם אכן מחונן

אין לשלוח תלמיד שלא מרגיש טוב למבחנים, ובמקרה של מחלה בזמן מבחן שלב א', יש להודיע על כך לסגל בית הספר. אם הילד "קפץ כיתה" קרוב למועד הבחינה, ההמלצה היא לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ולאורך שנה זו התלמיד יוכל לצמצם את הפער ההגיוני שנוצר בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והתוצאות יושוו לילדים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (שימו לב, תצטרכו להגיש על כך פנייה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

לא נכון שההורים יאלצו את בנם תהליך של הכנות למבחני מחוננים, רק על מנת להוכיח לכל העולם שבנם "מחונן". חשוב מאוד לזהות בגיל מוקדם האם לילד יש נטייה למחוננות, ורק אם מזהים סימני מחוננות אז ורק אז מומלץ לפנות אל צוות ההוראה של התלמיד, ובעקבות התייעצות איתם אפשר לפתוח תהליך ההכנה למבחן המחוננים.

סימן אחד של תלמידים מחוננים הוא תכונה להתעכב על בעיות חשבוניות.

תינוקות מחוננים מתעניינים בכל דבר. תלמידים מחוננים יקבלו בגיל מוקדם את הכינוי "תולעת ספרים", בעקבות אהבתם לספרים.

מבחני המחוננים יתנהלו בשתי שלבים. המבחנים לא תוכננו על מנת לאבחן את כלל המיומנויות של התלמידים, אלא על מנת לבחור את התלמידים בעלי הכושר הכללי הגבוה ביותר לתכניות לתלמידים מחוננים ומצטיינים.

יש ילדים רבים חכמים, אך לא כולם מחוננים. כאינדיקציה, אות למחוננות נקבע לפי רמת איי קיו – תלמידים שמקבלים ציון 130 ויותר, מוגדרים כילדים שיכולים להיכנס להגדרת מחוננים.

כיצד לנהוג עם שאר ילדי המשפחה בזמן ההכנות למבחן

במהלך תקופת ההתכוננות לבחינה, חשוב לתת לילדים האחרים במשפחה הרגשה שהם ילדים נבונים ומוכשרים. כדאי לתת לשאר האחים להשתדל גם לפתור שאלות מתוך תרגילי ההכנה.

יום קודם למבחן, מומלץ לצאת עם כל המשפחה לבילוי משפחתי.

צריכים מידע על הזנת מבחני מחוננים? כאן באתר מחוננים תוכלו למצוא את כל מה שחיפשתם.

מבחני מחוננים כיתה ב שלב א'

הורים של תלמיד שלא הצליח את שלב א' ומעוניים לערער ומעוניינים שילדם יוזמן בכל זאת לשלב ב', צריכים לפנות בכתב למורה הכיתה ולנמק את סיבותיהם.

בשלב הראשון, כל תלמידי הכיתה יעשו בוחן סינון ראשוני (מבחן שלב א') אשר מועבר בכיתה. מבחן מחוננים שלב א בודק במיוחד את הבנת הנקרא של התלמידים ואת יכולתם בתחום החשבון.

מבנה הבחינה שלב א' מתחלק בדרך כלל ל- 2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של ילד מחונן, היא להבין היטב את התוכן שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהפיק לקחים באופן טבעי. לכן, החלק הראשון של הבוחן, ייעודו לבדוק את מידת היכולת של התלמיד להבין את הטקסט הנקרא ולענות על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא ראה אף פעם, ולראות איך התלמיד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הוא יודע לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהסיק מסקנות. ילד מחונן, הוא ילד שבעתיד יהיה מסוגל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות הנשאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך חלק מהשאלות יהיו מבדקים בסדרות חשבוניות.

על מנת לסייע לילד להתכונן יותר בקלות לקראת מבחן המחוננים שלב א', מומלץ להכיר את המבנה מבחנים למחוננים וממה הם מורכבים.

התלמיד יגיע מוכן פסיכולוגית למבחן הפסיכומטרי כשיגדל

מספר תוכניות העשרה למחוננים יועברו כחוג בשעות הצהריים, ולעיתים יזומנו התלמידים לבוקר של חוויות והעשרה במרכז למידה. כשמכינים תלמיד מחונן למבחן המחוננים, בו זמנית מעניקים לו את הכלים להצליח במבחן הפסיכומטרי.

הורה יקר! כאן באתר mechunanim.co.il תמצאו אינפורמציה חשובה על הזנת מבחני מחוננים.

#p#כאשר יגדל הילד, הוא יצטרך לפתח את אותה חשיבה במהלך ההכנות עבור מבחן הפסיכומטרי. הלימוד למבחני הפסיכומטרי קל יחסית עבור ילדים מחוננים, משום שהם כבר תרגלו את צורת החשיבה הבסיסית הנצרכת להצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

מרבית הילדים המחוננים ימשיכו כשיתבגרו בלימודים גבוהים. בשביל נערים מחוננים, שלב ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה חיובית, מהסיבה שהחומר הנלמד יהיה קל עבורם מאחר שכבר עברו הכנה מסוג דומה בילדותם.

מבחן מחוננים בכיתה ב' שלב ב'

שלב א' של מבחן המחוננים היה עבור התלמיד טעימה מהו מבחן מחוננים. המבחן שלב ב מחוננים יתקיים דרך מכון חיצוני לבית הספר ואף מבחן זה מתקיים במתכונת קבוצתית.

מבחן ב' שונה ממבחן שלב א', הינו מאתגר יותר, ודורש התמודדות אינטלקטואלית בלחץ זמן. ההזמנות למבחן שלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ואז מחולקות לילדים.

שלב ב': הסינון האמיתי אחרי שלב א'

שלב א' של הבחינה היה סינון די ראשוני. אפשר להניח שילד שלא מחונן או מוכשר יתר על המידה, לא יקבל ציון עובר גם את מבחן שלב א'.

הוריהם של כל הנבחנים יקבלו לקראת סוף שנת הלימודים הודעה לגבי התאמה או לא לתכנית.

מבנה המבחן למחוננים שלב ב'

חלק ב' של מבחן מחוננים מכיל את הנושאים הבאים:

        1. תרגילי חשבון החלק הזה דומה לחלק החשבון הנמצא במבחן בשלב א'. בחלק זה ישנן שאלות מילוליות בחשבון.

 

    1. צורות קשרים בין צורות: מוצגים לילד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. ביחס השלישי, חסרה צורה, והילד צריך למצוא מה הצורה המתאימה. המשכת סדרה: מביאים לילד סדרה של צורות עם סדר לוגי נתון ביניהן. על הילד למצוא מהו העיקרון של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה המתאימה שמשלימה את הסדרה.
    1. בעיות מילוליות תרגילים על פירוש מילים: בחלק הזה, על התלמיד לגלות את המשמעות המתאימה למילה נתונה. השלמת משפטים: בתרגילים אלו כתוב משפט, ובמשפט חסרה מילה. על התלמיד לגלות את המילה המשלימה את המשפט.

כיצד לפתח אצל התלמיד את צורת החשיבה הנדרשת להצלחה במבחן המחוננים

בשביל שהתלמיד יקבל ציון עובר במבחן, התלמיד צריך לפתח יכולת חשיבה מיוחדת. על מנת שהילד יבין את צורת החשיבה, עליו ללמוד דוגמאות של פתרון תרגילים הקיימים בערכות הכנה, וכך לחדד את צורת החשיבה.

התקופה שבה מתקיימים מבחני המחוננים מאד רגישה ולרוב ההורים יש הרבה שאלות בעניין הזנת מבחני מחוננים.

כאשר התלמיד יפתור בעיות פעם אחר פעם, התלמיד יוכל בפשטות להתמודד עם שאלות מסגנון זה. אם לא יעזרו לילדים המחוננים להוציא לפועל את הפוטנציאל האדיר שלהם, אותם תלמידים עלולים להשתעמם ולהתעסק במעשי שטות.

עוד בנושא:

מחוננים מכיתה ז לכיתה ח

מבחן מחוננים יתקיים

דוגמא למבלן מחוננים

מבחן לדוגמא חינם מחוננים כיתה ב

איתור מחוננים כיתה ב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>