קטגוריות
Uncategorized

האם לדבר עם הילד על מבחן לאיתור מחוננים

האם לדבר עם הילד על מבחן לאיתור מחוננים

התמודדות עם הלמידה בצורת חוויה

אתר mechunanim.co.il: כל מה שרציתם לדעת על האם לדבר עם הילד על מבחן לאיתור מחוננים.

ישנה חשיבות גבוהה ששלב ההכנה של הילד לקראת מבחני מחוננים ייעשה באופן חוויתי, ולא מתוך תחושת כפייה. ניתן לרשום את ילדיכם לחוגים מיוחדים הכוללים פעילויות ומשחקים, ולרכוש ערכות הכנה למחוננים מקצועיות.

בזמן ההכנה, ההורה עוזר לילד, ומכוון אותו כיצד להתמודד עם השאלות. לימוד משותף מהווה זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורים לילדים, ואף מעניק להורה הזדמנות לבדוק: "האם אני גם מחונן"?

  • הכנה 24 שעות לפני הבחינה: מומלץ יום לפני מועד המבחן, שהילד לא יתכונן כלל. בזמן זה, יש לקחת את הילד להינות: גן שעשועים, פארק, או סתם פיצרייה. הכרחי שילדיכם יישן מוקדם ערב הבחינה.
  • יום המבחן: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר מזינה ביום המבחן. יש להשתדל להרגיע את הילד, ולתת לו הרגשה שהוא יצליח במבחן. כדאי לדאוג שילדיכם יביא לבחינה סנדוויץ', חטיף שוקולד ומים.

כאשר הוא מתכונן מתוך ערכת הכנה, התלמיד מתרגל לסוג החשיבה עליה מתבססות השאלות של בחינות מחוננים. רצוי לתת לילד גם את החוג וגם לרכוש בשבילו ערכה.

הכרחי ממש ששלב ההכנות יהיה באווירה רגועה ולא לחוצה. יש ללמוד עם הילד את החומר ברוגע ובאווירה שמחה.

* חשיבות העבודה עם ערכות ההכנה – חשוב ביותר לכוון את הילד לתרגל שוב ושוב בעזרת ערכות ההכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', מהסיבה שאז הילד יפנים את סגנון המבדקים ויגיע מוכן לבוחן. חיוני ביותר שהתלמיד יתכונן באופן שיהיה לו נעים.

תקופת ההכנות של הילד, והלמידה המשותפת עם ההורים, מהווים אינדיקציה האם הילד באמת מחונן. במידה והתלמיד מתקשה בשלב ההכנה למבחן המחוננים, והוא לא מתעניין בזה כל כך, אז על ההורים להסיק שתהליך זה אינו מתאים עבור הילד, ומוטב שהילד לא יעמיק במה שמסובך מדי בשבילו, ועלול להוות לו טראומה.

קיימים אתרים ומכונים שונים, המציעים חוגי הכנה למבחני מחוננים. תוכניות הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מועברים על ידי מדריכים בדרך של שעשועים, סדנאות וחוויות.

מבחן מחוננים: רק כשהילד באמת מחונן?

תינוקות מחוננים מתעניינים בכל דבר. תלמידים מחוננים נהינים ללמוד, ובמיוחד אוהבים לקרוא.

ההגדרות הנוגעות לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, אינפורמציה על התכניות וטפסים שונים נמצאים באתר האגף למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted בדרך כלל, אות למחוננות נקבע על פי מבחני איי קיו – ילדים בעלי ציון 130 ומעלה, מוגדרים כילדים שיכולים להיכנס להגדרת מחוננים.

סימן אחד של תלמידים מחוננים הוא תכונה להתעכב על בעיות חשבוניות.

מכיוון שהנוכחות במבחני המחוננים (שלב א' ושלב ב') היא רשות ולא מאולצת, הורה שלא רוצה שילדו יעבור את המבחן יודיע על כך במפורש בכתב. אם ילדכם "קפץ כיתה" בסמוך למועד המבחן, ההמלצה היא לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ולאורך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער הטבעי הקיים בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לנבחנים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (שימו לב, תצטרכו להגיש על כך בקשה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

המבחנים יתבצעו בשתי חלקים. המבחנים לא תוכננו כדי להעריך את כלל הכישורים של הילדים, אלא על מנת לאתר את הילדים בעלי הכושר הכללי המפותח ביותר לתכניות לתלמידים מחוננים ומצטיינים.

לא נכון שההורים יאלצו את בנם תהליך של הכנה למבחני מחוננים, רק על מנת להראות לכל העולם שבנם "מחונן". לעיתים, קורה מצב בו התלמיד לא מתאים לתוכניות המחוננים, אך ההורים רוצים להראות שבנם מחונן, ולכן יכפו עליו את התהליך שלא בצדק.

כיצד להתנהג עם שאר ילדי המשפחה בזמן ההכנות לבחינה

לאורך ימי ההכנות לבחינה, מומלץ לשדר לשאר ילדי המשפחה הרגשה שהם ילדים נבונים ומוכשרים. טוב לתת לילדים האחרים להשתדל גם לפתור שאלות מתוך מבחני ההכנה.

יום קודם למבחן, מומלץ לצאת עם כל המשפחה לבילוי משותף.

כאן תמצאו מידע עשיר אודות האם לדבר עם הילד על מבחן לאיתור מחוננים.

מבחני מחוננים כיתה ב שלב א'

על מנת לעזור לילדיכם להתכונן יותר ביעילות לקראת מבחן המחוננים שלב א', טוב להכיר את המבנה מבחנים למחוננים וממה הם מורכבים.

בשלב א', כל ילדי השכבה יעשו מבחן סינון ראשון (מבחן שלב א') אשר מתקיים בבית הספר. בתום בדיקת הבוחנים, כל ההורים מקבל הודעה אם הילד קיבל ציון עובר במבחן שלב א', ואם הוא נכלל או לא ברשימת הילדים המוזמנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

תוכן הבחינה שלב א' מתפצל בדרך כלל ל- 2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא להבין היטב את התוכן שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהסיק מסקנות בצורה טבעית. לכן, החלק הראשון של הבוחן, מטרתו לבדוק את מידת היכולת של התלמיד להבין את הטקסט שקרא ולענות על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא קרא אף פעם, ולראות איך התלמיד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הוא מסוגל לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהפיק לקחים. ילד מחונן, הינו תלמיד שעם השנים יוכל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות הנשאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך חלק מהשאלות יהיו תרגילים בסדרות חשבוניות.

הורים של ילד שלא הצליח את שלב א' ומעוניים להגיש ערעור ורוצים שילדם יופנה בכל מקרה לשלב ב', צריכים לפנות בכתב אל מחנך הכיתה ולהסביר את רצונם.

הכנה למבחן מחוננים שווה להכנה מקדימה למבחן הפסיכומטרי

אחד מהמכשולים של הצעירים המסיימים צבא ורוצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתמודדות הראשונית עם צורת החשיבה הנצרכת. עבור ילדים מחוננים, שלב ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה חיובית, מהסיבה שהחומר הנלמד יהיה קל עבורם אחרי שכבר עברו הכנה מסוג זה בצעירותם.

#p#כשיתבגר הילד, הוא יצטרך לתרגל את אותה חשיבה במהלך ההכנות עבור מבחן הפסיכומטרי. הלימוד למבחני הפסיכומטרי קל עבור ילדים מחוננים, משום שהם כבר תרגלו את החשיבה הבסיסית הנצרכת בשביל הצלחה במבחן הפסיכומטרי.

חלק מתוכניות העשרה למחוננים יועברו בצורת חוג אחר הצהריים, ולפעמים יזומנו התלמידים לבוקר של חוויות והעשרה במרכז למידה. על מנת לזהות ילדים המחוננים, מתקיימים בוחנים שמטרתם איתור מחוננים.

נושא האם לדבר עם הילד על מבחן לאיתור מחוננים הינו מעסיק לא מעט הורים בארץ.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב ב

מבחן מחוננים שלב ב הינו קשה יותר ומכיל יותר נושאים. מבחן שלב ב' מתקיים דרך מכון חיצוני לבית הספר ואף מבחן זה ייערך באופן קבוצתי.

מבחן שלב ב' בודק את הרמה הקוגניטיבית הכללית של התלמידים. ההפניות למבחן שלב ב' נשלחות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מחולקות לתלמידים.

מבחן המחוננים שלב ב' הוא הקובע

הוריהם של כל הנבחנים יקבלו לקראת סוף שנת הלימודים הודעה לגבי שייכות או לא לתכנית.

שלב א' של המבחן היה סינון די ראשוני. ילדים המקבלים ציון עובר בשלב א', הם חכמים ומוכשרים.

מבנה המבחן למחוננים שלב ב'

חלק ב' של המבחן למחוננים מורכב מהחלקים הבאים:

 

    1. צורות קשרים בין צורות: מובאים לילד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. ביחס השלישי, חסרה צורה, והתלמיד צריך לנחש מהי הצורה החסרה. סדרות: מביאים לילד סדרה של צורות עם סדר לוגי מסויים ביניהן. על התלמיד לפענח מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה הנכונה המשלימה את הסדרה.
    1. בעיות מילוליות מילים ופירושם: בתרגילים אלו, על התלמיד לנחש את הפירוש המתאים למילה נתונה. השלמת משפטים: בשאלות אלו יש משפט, ובמשפט חסרה מילה. על הילד לגלות את המילה שתשלים את המשפט.
    1. שאלות בחשבון החלק הזה זהה בסגנונו לחלק החשבון בשלב א'. בקטע זה יש שאלות מילוליות של חשבון.

איך מפתחים אצל התלמיד את היכולת הנזקקת להצלחה במבחן מחוננים

כשילד מתקרב לכיתה ב', רוב ההורים מתחילים לחשוב על הנושא האם לדבר עם הילד על מבחן לאיתור מחוננים.

במטרה שהתלמיד יצליח במבחן, התלמיד צריך לפתח חשיבה מיוחדת. במטרה שהתלמיד יפנים את אופן החשיבה, הוא צריך ללמוד דוגמאות של פתרון תרגילים הקיימים בערכות הכנה מקצועיות, וכך לפתח את החשיבה.

תלמידים מחוננים יכולים להיות העתיד של מדינתנו. אם לא יעזרו לתלמידים המחוננים להוציא לפועל את הפוטנציאל האדיר שבהם, אותם תלמידים יכולים להשתעמם ולהעסיק את עצמם במעשי שטות.

עוד בנושא:

שאלות לדוגמא מבחן מחוננים שלב ב כיתה ב

בחינות מחוננים שלב ב

מבחן מחוננים אוצר מילים

מחוננים הכנה

היכן מתקיים מבחן מחוננים ב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>