קטגוריות
Uncategorized

שאלות ידע כללי מחוננים

שאלות ידע כללי מחוננים

הכנה נפשית של הילד למבחן המחוננים

גם כאשר לומדים עם הילד בבית, חשוב לשבת איתו ביחד, ולפתור איתו את השאלות בצורה נעימה. חלק מתוכניות הכנה למבחן מחוננים, הם חוגים חווייתיים המועברים על ידי מדריכים מקצועיים המומחים בעבודה עם ילדים.

כשילד מתכונן לפני מבחן, ההכנה יכולה להיות חוויה נעימה לתלמיד, אך אם ההכנה מועברת בצורה לא נכונה, היא יכולה להוות גם טראומה עבור הילד. ניתן לרשום את ילדיכם לחוגים מיוחדים הכוללים פעילויות ומשחקים, ולרכוש ערכות הכנה למחוננים מקצועיות.

שיטה יעילה בה ילד יכול להתכונן היטב למבחן המחוננים, היא כשהילד יושב ופותר מבחני מחוננים מתוך ערכת הכנה מקצועית. רצוי לתת לתלמיד גם את החוג וגם לרכוש עבורו ערכת הכנה.

חשוב להסביר לילד שאמנם תהליך ההכנה הינו ארוך, אבל זה כדאי כי אחרי שיצליח במבחן, הוא יוכל להינות מתוכניות העשרה מרתקות. כדאי לעזור לילד ללמוד את החומר ברוגע ובאווירה שמחה.

* חשיבות העבודה עם ערכת הכנה למבחן מחוננים חשוב ביותר לכוון את הילד ללמוד שוב ושוב מתוך ערכות ההכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', מהסיבה שאז התלמיד יפנים את סגנון המבדקים ויגיע מוכן לבוחן. לעיתים, מומלץ לרשום את הילד לחוג שמכשיר את הילד לפתור את המבחנים הללו בעזרת משחקים.

  • הכנה 24 שעות לפני המבחן: מומלץ יום קודם מבחן המחוננים, שהילד לא ילמד כלל. בזמן זה, יש לקחת את הילד לבלות: גן שעשועים, פארק, או אפילו פיצרייה. חשוב שהילד ילך לישון מוקדם בלילה שלפני הבחינה.
  • היום הגדול: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר טובה בבוקר של הבחינה. יש למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולהעניק לו תחושה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. יש לצייד את הילד למבחן בכריך, חטיף שוקולד ושתייה.

אתר mechunanim.co.il: כל מה שאתם צריכים להבין על שאלות ידע כללי מחוננים.

כשילד באמת מחונן, ההכנה לקראת הבחינה תהיה קלה ומענגת עבורו. אם הילד עובר קשיים בלמידה לקראת מבחן המחוננים, ואינו מגלה עניין, אז על ההורים להבין שהתהליך אינו מתאים עבור הילד, ומוטב שהתלמיד לא יעמיק במה שקשה מדי עבורו, ועלול להוות לו טראומה.

רצוי להפוך את התרגול למבחן המחוננים לחוויית לימוד משותפת של ההורים והילדים. תרגול משותף יוצר זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורה לילד, ואף מעניק להורה אפשרות לשאול: "האם אני מחונן"?

מהו תלמיד מחונן והאם מבחני המחוננים הינם רק בשבילו?

ההגדרות הקשורות לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, אינפורמציה על התכניות וטפסי פנייה מצויים בפורטל הורים למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted כאינדיקציה, אות למחוננות נקבע על פי רמת איי קיו – ילדים בעלי ציון 130 ומעלה, מוגדרים כילדים שיכולים להיות מחוננים.

ילדים מחוננים בגיל הרך יבחנו ויבדקו כל חפץ, ואף ינסו לפרק צעצועים על מנת לחקור אותם. תלמידים מחוננים יקבלו בשלב מוקדם את הכינוי "אוכל ספרים", בעקבות אהבתם לספרים.

לא נכון שההורים יאלצו את בנם תהליך של הכנות למבחני מחוננים, רק על מנת להוכיח לכל העולם שבנם "גאון". לעיתים, קורה מצב בו התלמיד לא מתאים למסלול של מחוננים, אבל ההורים רוצים להראות שבנם מחונן, ולכן יכפו עליו את התהליך בכוח.

לא מועיל לשלוח ילד חולה למבחנים, ובמצב של מחלה בזמן מבחן שלב א', יש להודיע על כך לסגל בית הספר. אם ילדכם "קפץ כיתה" קרוב למועד המבחן, ההמלצה היא לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ובמשך שנה זו התלמיד יוכל לצמצם את הפער הטבעי הקיים בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והתוצאות יושוו לילדים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (לתשומת לבכם, יהיה עליכם להגיש על כך פנייה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

מאפיין אחד של תלמידים מחוננים הוא נטייה להתעכב על בעיות חשבוניות.

מבחני המחוננים יתנהלו בשתי חלקים. המבחנים לא תוכננו כדי להעריך את פרופיל הכישורים של התלמידים, אלא כדי לבחור את הילדים בעלי הכושר הכללי הגבוה ביותר לתכניות לילדים מחוננים ומצטיינים.

איך לנהוג עם הילדים האחרים במשפחה בזמן ההכנות לבחינה

כדאי לרשום גם את שאר האחים לפעילויות שהם אוהבים. נכון לשתף את ילדיכם האחרים עד כמה שניתן בהכנות למבחן.

ביום שלפני המבחן, טוב לצאת עם כל המשפחה לבילוי משותף.

מחפשים אינפורמציה אודות שאלות ידע כללי מחוננים? כאן באתר mechunanim.co.il תוכלו למצוא את כל מה רציתם לדעת.

מבנה מבחן מחוננים כיתה ב שלב א

הורים של תלמיד שלא הצליח את שלב א' ורוצים להגיש ערעור ומבקשים שילדם יופנה בכל מקרה לשלב ב', צריכים לפנות בכתב אל מחנך הכיתה ולהסביר את סיבותיהם.

מבנה המבחן שלב א' מתחלק רוב הזמן לשני חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא הבנה מעולה של הטקסט שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהפיק לקחים בצורה טבעית. לכן, החלק הראשוני של המבחן, ייעודו לבדוק את מידת היכולת של התלמיד להבין את הטקסט הנקרא ולהשיב על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא קרא אף פעם, ולראות איך התלמיד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. התלמיד מסוגל לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהסיק מסקנות. ילד מחונן, הינו תלמיד שעם השנים יוכל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל יהיו גם מבדקים בסדרות חשבוניות.

על מנת לעזור לילד להתכונן יותר בקלות לקראת מבחן המחוננים שלב א', כדאי להכיר את המבנה מבחני המחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

מבחן שלב א' נועד לעזור לסגל בית הספר לאתר את הילדים בעלי היכולת הגבוהה ביותר בכיתה. לאחר בדיקת המבחנים, כל ההורים מקבל הודעה אם הילד קיבל ציון עובר במבחן שלב א', ואם הוא מופיע בקבוצת התלמידים המופנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

מסגרות העשרת ילדים מחוננים

אחד מהקשיים של הצעירים המסיימים צבא ורוצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתמודדות הראשונית עם סגנון החשיבה הנצרכת. בדרך כלל, ילדים מחוננים יוציאו ציון גבוה במבחן הפסיכומטרי כאשר יגדלו.

על מנת לטפח את התלמידים המחוננים, הקימה המדינה מסגרות מיוחדות, שייעודן להעניק העשרה לילדים מחוננים. כשמכינים ילד מחונן למבחן המחוננים, בו זמנית מעניקים לו את הכלים להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

בדרך כלל, תלמידים מחוננים מקבלים ציון גבוה בבחינת הפסיכומטרי כאשר הם גדלים. הלימוד למבחן הפסיכומטרי פשוט עבור תלמידים מחוננים, בגלל שהם כבר תרגלו את צורת החשיבה הבסיסית הנצרכת להצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

הורים יקרים! כאן באתר מחוננים תמצאו מידע חשוב על שאלות ידע כללי מחוננים.

מבחן מחוננים בכיתה ב' שלב ב'

מבחן זה בוחן את היכולת הקוגניטיבית הכללית של הילדים. ההפניות למבחן שלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ואז מסורות לתלמידים.

מבחן מחוננים שלב א' היה בשביל התלמיד אינדיקציה מהו מבחן מחוננים. אם בשלב א' של המבחן התרגילים היו רק בנושאים של הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אז בשלב ב' מופיעות גם שאלות בנושאי חשיבה צורנית וידע כללי.

מבחן המחוננים שלב ב' הוא המכריע

בדרך כלל, חלק נתון מהילדים הניגשים לבחינות של שלב א', לא בהכרח היה צריך לעשות כן, אך ניגשים בגלל דרישה מצד ההורים, ולכך, שלב ב' של מבחן המחוננים הוא מבחן האיתור האמיתי, הקובע מיהו מחונן. ילדים שעוברים את שלב א', מוכח שהם בעלי יכולות ומוכשרים.

על סמך תוצאות מבחני שלב ב', יופנו חלק מהתלמידים לתכניות למחוננים ולמצטיינים.

מבנה המבחן למחוננים שלב ב'

חלק ב' של מבחן מחוננים מכיל את החלקים הבאים:

 

    1. צורות יחסים בין הצורות: מוצגים לתלמיד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. ביחס השלישי, חסרה צורה, ועל הילד לנחש מהי הצורה החסרה. המשכת סדרה: מציגים לילד סדרת צורות המופיעות לפי סדר לוגי מסויים ביניהן. על הילד למצוא מהו העיקרון של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה המתאימה המשלימה את הסדרה.
    1. שאלות חשבון החלק הזה דומה לחלק החשבון בשלב א'. בחלק זה מוצאים בעיות מילוליות בחשבון.
    1. תרגילים מילוליים מילים ופירושם: בחלק הזה, על הילד לבחור את הפירוש המתאים למילה מסוימת. שאלות בהן צריך להשלים משפטים: בשאלות אלו מובא משפט, ובמשפט חסרה מילה. על התלמיד לגלות את המילה שתשלים את המשפט.

איך מעוררים אצל הילד את היכולת הנדרשת להצלחה במבחן מחוננים

כאשר ילד מתקרב לכיתה ב', לא מעט הורים מתחילים לדון על הנושא שאלות ידע כללי מחוננים.

תלמידים מחוננים הינם בפוטנציאל העתיד של המדינה. אם לא יעזרו לילדים המחוננים לממש את הפוטנציאל האדיר שלהם, אותם תלמידים עלולים לאבד עניין ולהעסיק את עצמם במעשים שטותיים.

חשיבה לוגית היא זו שהופכת את הילד למחונן. במטרה שהתלמיד יבין את אופן החשיבה, הוא צריך לקרוא דוגמאות של פתרונות המופיעים בערכות הכנה מקצועיות, וכך לחדד את החשיבה.

עוד בנושא:

מחוננים במתמטיקה כיתה ב

מבחן לדוגמא מחוננים כיתה ב שלב א

מבחן מחוננים טיפים

הדרכה מקוונת מבחן מחוננים

מבחן מחוננים שלב ב כיתה ב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>