קטגוריות
Uncategorized

מבחן מחוננים כיתה ו תאריך

מבחן מחוננים כיתה ו תאריך

התמודדות עם הלמידה בצורת חוויה

  • התכוננות יום טרם הבחינה: מומלץ יום קודם מועד המבחן, שהתלמיד לא יתכונן כלל. בזמן זה, יש לקחת את הילד לכיף: אטרקציה, פארק, או סתם מסעדה. הכרחי שהילד יישן בשעה מוקדמת בלילה שלפני המבחן.
  • יום המבחן: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר מזינה בבוקר של הבחינה. מומלץ להשתדל להרגיע את הילד, ולתת לו הרגשה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. יש לצייד את הילד למבחן בסנדוויץ', שוקולד ומים.

חשוב מאוד שתהליך ההכנה יעבור באווירה רגועה ולא מתוחה. כדאי לעזור לילד ללמוד את החומר בשמחה ובאופן רגוע.

כאשר מכינים ילד לקראת מבחן המחוננים, זה יכול להיות חוויה נעימה עבור הילד, אך אם ההכנה מועברת בצורה לא נכונה, היא יכולה להיות גם טראומה עבור הילד. במטרה שההכנות יעברו בקלות על התלמיד, מומלץ מאוד שכל תהליך הלימוד יהיה בצורת חוויה.

גם כשלומדים עם הילד בבית, חשוב לשבת איתו ביחד, ולפתור איתו את השאלות בצורה כיפית. חלק מחוגי הכנה למבחן מחוננים, הם חוגים מיוחדים המוענקים על ידי אנשי מקצוע המומחים בעבודה עם ילדים.

שיטה יעילה בה ילד יכול ללמוד היטב למבחן המחוננים, היא כאשר הילד יושב ופותר מבחן מחוננים מתוך ערכת הכנה טובה. רצוי להעניק לילד גם את החוג וגם לרכוש בשבילו ערכת הכנה.

בזמן ההכנה, ההורה מסייע לילד, ומכוון אותו איך להתמודד עם השאלות. לימוד משותף יוצר זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורה לילד, וגם מעניק להורה הזדמנות לשאול: "האם אני גם מחונן"?

ההתכוננות למבחן שלב א' מעניקה לילד הבנה מהו מבחן מחוננים, וכשהילד ילמד לשלב ב', יהיה לו כבר יותר פשוט בגלל שהוא כבר עבר את שלב ההתמודדות הראשונית. חשוב מאוד שהילד יתכונן באופן שיהיה לו נעים.

אתר מחוננים: כל מה שאתם צריכים להבין על מבחן מחוננים כיתה ו תאריך.

כשתלמיד באמת מחונן, הלמידה לפני המבחן תהיה פשוטה ומענגת בשבילו. אם התלמיד מתקשה בלמידה לקראת מבחן המחוננים, והוא לא מתעניין בזה כל כך, אזי על ההורים להסיק שהתהליך אינו מתאים לילד, ואולי עדיף שהילד לא יעמיק במה שקשה מדי עבורו, ועשוי להוות לו טראומה.

מבחן לאיתור מחוננים: רק כשהילד באמת מחונן?

מאחר שהנוכחות במבחנים (שלב א' ושלב ב') היא רשות ולא חובה, הורה שלא רוצה שילדו יעבור את המבחן יודיע על כך במפורש בכתב. אם ילדכם "קפץ כיתה" קרוב למועד הבחינה, ההמלצה היא לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ולאורך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער הטבעי שנוצר בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לנבחנים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (שימו לב, יהיה עליכם להגיש על זה בקשה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

יש לשים לב שכל המטרה של מבחני המחוננים, היא לאתר ילדים מחוננים ולא לרצות את ההורים. לעיתים, קורה מצב בו הילד לא מתאים למסלול של מחוננים, אך ההורים רוצים להוכיח שבנם מחונן, ולכן מכריחים אותו לעבור את התהליך בכוח.

מבחני המחוננים יתנהלו בשתי חלקים. המסקנה הלגיטימית היחידה שאפשר להפיק מן הבוחנים היא האם ניתן לקבל את התלמיד לתכנית נתונה על פי סף הקבלה שנקבע.

יש ילדים רבים חכמים, אבל לא כולם מחוננים. כאינדיקציה, רמז למחוננות נקבע על פי רמת איי קיו – תלמידים שמקבלים ציון 130 ומעלה, מוגדרים כתלמידים שיכולים להיות מחוננים.

ילדים מחוננים בגיל הרך יבחנו ויבדקו כל דבר, וגם ינסו לפרק צעצועים על מנת לחקור אותם. תלמידים מחוננים יקבלו בשלב מוקדם את הכינוי "תולעת ספרים", בעקבות אהבתם לספרים.

מאפיין אחד של תלמידים מחוננים הוא תכונה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

איך לנהוג עם שאר ילדי המשפחה בזמן ההכנות למבחן

24 שעות לפני המבחן, טוב לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משפחתי.

צריכים אינפורמציה אודות מבחן מחוננים כיתה ו תאריך? כאן באתר mechunanim.co.il תמצאו את כל מה רציתם לדעת.

כדאי לרשום גם את הילדים האחרים לחוגים שהם מחבבים. כדאי לשתף את האחים עד כמה שניתן בהכנות למבחן.

מבחן מחוננים כיתה ב שלב א'

הורים של תלמיד שלא עבר את שלב א' ורוצים להגיש ערעור ורוצים שילדם יופנה בכל מקרה לשלב ב', יצטרכו לפנות בכתב אל מחנך הכיתה ולנמק את רצונם.

כדי לעזור לילד להתכונן יותר בקלות לקראת מבחן המחוננים שלב א', מומלץ להכיר את המבנה מבחני המחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

מבנה הבחינה שלב א' מתחלק רוב הזמן לשני חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא הבנה מעולה של התוכן שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהסיק מסקנות בצורה טבעית. לכן, החלק הראשוני של הבוחן, מטרתו לבדוק את רמת המסוגלות של התלמיד להבין את הטקסט הנקרא ולהשיב על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא ראה מעולם, ולראות איך הילד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הוא יודע לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהסיק מסקנות. תלמיד מחונן, הוא ילד שבעתיד יוכל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות הנשאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל יהיו גם מבדקים בסדרות חשבוניות.

המבחן הראשון מטרתו לעזור למורי בית הספר לבחור את הילדים בעלי כישורים מבין כלל התלמידים. מבחן שלב א' בודק בעיקר את הבנת הנקרא של התלמידים ואת כישוריהם במקצוע החשבון.

תוכניות לטיפוח תלמידים מחוננים

אחד מהקשיים של הצעירים המשתחררים מהצבא ומתכנים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתמודדות הראשונית עם צורת החשיבה הנדרשת. בדרך כלל, ילדים מחוננים יקבלו ציון גבוה במבחן הפסיכומטרי כאשר יגדלו.

נושא מבחן מחוננים כיתה ו תאריך הינו מטריד הורים רבים בישראל.

לרוב, ילדים מחוננים מוציאים ציון מכובד בבחינת הפסיכומטרי כאשר הם גדלים. ההכנה למבחן הפסיכומטרי קל עבור ילדים מחוננים, משום שהם כבר קיבלו את החשיבה הראשונית הנדרשת בשביל הצלחה במבחן הפסיכומטרי.

על מנת להעשיר את התלמידים המחוננים, השיקה מדינת ישראל מסגרות מיוחדות, שייעודן להעניק העשרה לילדים מחוננים. כדי לזהות ילדים המחוננים, מתקיימים בוחנים שמטרתם איתור מחוננים.

מבחן מחוננים שלב ב'

מבחן מחוננים שלב ב הינו קשה יותר ומכיל תרגילים מסוגים רבים יותר. מבחן מחוננים שלב ב' יתקיים דרך גוף רשמי חיצוני לבית הספר וגם הוא ייערך באופן קבוצתי.

מבחן מחוננים שלב ב' שונה ממבחן שלב א', הינו מאתגר יותר, ומצריך התמודדות אינטלקטואלית בלחץ של זמן. ההפניות למבחן שלב ב' נשלחות מהמכון החיצוני ואז מחולקות לתלמידים.

איתור המחוננים מתבצע בשלב ב'

ההורים של כל התלמידים יקבלו לקראת סוף שנת הלימודים הודעה לגבי שייכות או לא לתכנית.

רוב הזמן, חלק נתון מהתלמידים הנרשמים לבחינות של שלב א', לא בהכרח היה צריך לעשות כן, אבל ניגשים בעקבות דרישה מצד ההורים, ולכך, שלב ב' של מבחן המחוננים הינו מבחן הסינון הרלוונטי, המכריע מיהו מחונן. ילדים שעוברים את שלב א', הם חכמים ומוכשרים.

מבנה מבחן המחוננים שלב ב'

חלק ב' של המבחן למחוננים מורכב מהנושאים הבאים:

        1. שאלות בחשבון חלק זה דומה לחלק החשבון הנמצא במבחן בשלב א'. בקטע זה ישנן שאלות מילוליות בחשבון.

 

    1. צורות יחסים בין צורות: מוצגים לתלמיד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. ביחס השלישי, לא מוצגת צורה, והתלמיד צריך לנחש מהי הצורה המתאימה. סדרות: מציגים לילד סדרה של צורות עם סדר לוגי נתון ביניהן. על התלמיד לפענח מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולבחור את הצורה המתאימה המשלימה את הסדרה.
    1. תרגילים מילוליים תרגילים על פירוש מילים: בחלק הזה, על הילד לבחור את המשמעות המתאימה למילה מסוימת. השלמת משפטים: בתרגילים אלו כתוב משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על הילד לגלות את המילה המשלימה את המשפט.

כיצד לפתח אצל התלמיד את היכולת הנזקקת להצלחה במבחן המחוננים

כשהילד יפתור תרגילים פעם אחר פעם, התלמיד יוכל בפשטות להתמודד עם שאלות מסוג זה. המדינה הוציאה לפועל תוכניות המטפחות את הכישורים של הילדים המחוננים.

תקופת מבחני המחוננים מאד לחוצה ולהורים יש הרבה שאלות בנושא מבחן מחוננים כיתה ו תאריך.

במטרה שהתלמיד יצליח במבחן, על הילד לפתח צורת חשיבה מסוימת. כשהילד יחדד את צורת החשיבה הנזקקת למבחן, התלמיד יוכל לפתור פעם אחר פעם תרגילים אלו.

עוד בנושא:

תרגול למבחן מחוננים כיתה ב

בחינה מחוננים כיתה ב

אבחון ילדים מחוננים חלק א

התאמות למבחן מחוננים

חוברות הכנה למבחני מחוננים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>