קטגוריות
Uncategorized

הכנה לבחינות מחוננים כיתה ב

הכנה לבחינות מחוננים כיתה ב

התמודדות עם הלמידה באופן חוויתי

דרך מעולה בה ילד יכול להתכונן היטב למבחן מחוננים, היא כאשר הילד מתיישב ופותר מבחני מחוננים מתוך ערכת הכנה טובה. מומלץ לתת לתלמיד גם את התכנית הכנה וגם לרכוש בשבילו ערכה.

אתר מחוננים: כל מה שרציתם לדעת על הכנה לבחינות מחוננים כיתה ב.

כאשר מכינים תלמיד לקראת מבחן המחוננים, ההכנה יכולה להיות חוויה לתלמיד, אך אם ההכנה נעשית באופן לא נכון, ההכנה יכולה להיות גם טראומה עבורו. במטרה שההכנות יעברו בקלות על הילד, מומלץ ביותר שכל תהליך הלימוד יועבר באופן חוויתי.

מומלץ להפוך את ההכנה למבחן המחוננים לחוויית לימוד משותפת של ההורה והילד. לימוד משותף יוצר זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורים לילדים, ואף נותן להורה אפשרות לבדוק: "האם אני גם מחונן"?

  • הכנה יום טרם המבחן: מומלץ יום קודם מועד המבחן, שהתלמיד לא ילמד לבחינה. במקום זה, יש לקחת את הילד להינות: גן שעשועים, פארק, או סתם פיצרייה. הכרחי שהילד יישן מוקדם בלילה שלפני המבחן.
  • היום הגדול: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר מזינה ביום המבחן. מומלץ להשתדל להרגיע את הילד, ולהעניק לו הרגשה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. יש לצייד את הילד לבחינה בסנדוויץ', חטיף שוקולד ומים.

* חשיבות הלמידה עם ערכת הכנה למבחן מחוננים חשוב מאוד לכוון את הילד לתרגל שוב ושוב מתוך ערכות ההכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', משום שאז התלמיד יתרגל לסגנון המבדקים ויגיע מוכן לבוחן. חשוב מאוד שהילד ילמד בדרך שיהיה לו חוויתי.

יש להגיד לילד שאמנם יש הרבה הכנה שעליו לעבור, אבל זה כדאי כי אחרי שיצליח במבחן, יוכל להינות ממסגרות העשרה חווייתיות. קיימת חשיבות לתת לילד כל הזמן תחושה שהוא חכם, ושיש לו יכולת להצליח במבחן.

גם כאשר לומדים עם הילד בבית, חשוב להתיישב איתו ביחד, ולפתור איתו את התרגילים בצורה נעימה. חלק מתוכניות הכנה למבחן מחוננים, הם חוגים מיוחדים המועברים על ידי מדריכים מקצועיים המומחים בפעילויות עם ילדים.

כאשר ילד באמת מחונן, ההכנה לקראת המבחן תהיה קלה ומענגת עבורו. במידה והתלמיד עובר קשיים בשלב ההכנה למבחן המחוננים, ואינו מגלה עניין, אזי על ההורים להסיק שתהליך זה אינו מתאים לילד, ומוטב שהילד לא יעמיק במה שמסובך מדי עבורו, ועשוי להוות לו חוויה שלילית.

מהו ילד מחונן והאם מבחני המחוננים הינם רק בשבילו?

לא כדאי שההורים יכפו על בנם תהליך של הכנה למבחני מחוננים, רק כדי להראות לכולם שבנם "מחונן". חשוב ביותר להבין בגיל מוקדם האם לילד יש נטייה למחוננות, ורק אם רואים אותות מחוננות אז מומלץ לפנות אל צוות ההוראה של הילד, ולאחר התייעצות איתם אפשר להתחיל תהליך ההכנה למבחן המחוננים.

המבחנים יתבצעו בשני שלבים. המבחנים לא נבנו על מנת להעריך את פרופיל המיומנויות של הילדים, אלא על מנת לבחור את התלמידים בעלי הכושר הכללי הגבוה ביותר לתכניות לילדים מחוננים ומצטיינים.

ילדים מחוננים בגיל הרך יחקרו ויבדקו כל חפץ, וגם ינסו לפרק צעצועים על מנת לחקור אותם. תלמידים מחוננים אוהבים ללמוד, ובעיקר אוהבים לקרוא.

מאחר שההשתתפות במבחני המחוננים (שלב א' ושלב ב') היא זכות ולא מאולצת, הורה שאינו מעוניין שילדו ייבחן יעדכן על כך בכתב מפורש. אם התלמיד "קפץ כיתה" קרוב למועד המבחן, ההמלצה היא לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ובמשך שנה זו התלמיד יוכל לצמצם את הפער ההגיוני שנוצר בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לילדים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (שימו לב, יהיה עליכם להגיש על זה בקשה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

ההגדרות הקשורות לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, אינפורמציה על התכניות וטפסים שונים מצויים בפורטל הורים למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted בדרך כלל, רמז למחוננות נקבע על פי רמת איי קיו – תלמידים בעלי ציון 130 ויותר, מוגדרים כתלמידים שיכולים להיות מחוננים.

מאפיין אחד של תלמידים מחוננים הוא נטייה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

כיצד להתנהג עם הילדים האחרים במשפחה בעת ההכנות למבחן

מחפשים אינפורמציה על הכנה לבחינות מחוננים כיתה ב? כאן באתר מחוננים תוכלו למצוא את כל מה רציתם לדעת.

במהלך תקופת ההתכוננות לבחינה, חשוב לשדר לילדים האחרים במשפחה הרגשה שהם ילדים חכמים ומוכשרים. כדאי לערב את האחים עד כמה שניתן בהכנות למבחן.

יום קודם למבחן, טוב לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משותף.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב א

הורים של ילד שלא עבר את שלב א' ומעוניים להגיש ערעור ומעוניינים שילדם יופנה בכל מקרה לשלב ב', צריכים לפנות בכתב למחנך הכיתה ולהסביר את סיבותיהם.

מבחן שלב א' מטרתו לעזור למורי בית הספר לאתר את התלמידים בעלי היכולת הגבוהה ביותר מבין כלל התלמידים. מבחן מחוננים שלב א בוחן בעיקר את נושאי הבנת הנקרא של הילדים ואת כישוריהם במקצוע החשבון.

במטרה לסייע לילד להתכונן יותר ביעילות לקראת מבחן המחוננים שלב א', כדאי להכיר את המבנה מבחנים למחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

מבנה הבחינה שלב א' מתפצל בדרך כלל ל- 2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא הבנה מעולה של התוכן שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהפיק לקחים באופן טבעי. לכן, החלק הראשוני של הבוחן, מטרתו להעריך את מידת המסוגלות של הילד להבין את הטקסט הנקרא ולהשיב על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא ראה אף פעם, ולבחון איך התלמיד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. הילד מסוגל לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהסיק מסקנות. ילד מחונן, הינו ילד שעם השנים יוכל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות הנשאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל יהיו גם מבדקים בסדרות חשבוניות.

הכנה למבחן מחוננים = הכנה מוקדמת למבחן הפסיכומטרי

לרוב, תלמידים מחוננים מוציאים ציון מכובד במבחן הפסיכומטרי כשהם גדלים. הלימוד למבחני הפסיכומטרי קל יחסית בשביל ילדים מחוננים, בגלל שהם כבר תרגלו את צורת החשיבה הראשונית הנדרשת בשביל הצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

במטרה להעשיר את הילדים המחוננים, הקימה מדינת ישראל מסגרות מיוחדות, שנועדו להעניק העשרה לתלמידים מחוננים. כדי לזהות תלמידים המחוננים, מתקיימים מבחנים שמטרתם איתור מחוננים.

נושא הכנה לבחינות מחוננים כיתה ב הינו מטריד לא מעט הורים בארץ.

רוב המחוננים ימשיכו כשיתבגרו בלימודים גבוהים. בדרך כלל, תלמידים מחוננים יוציאו ציון גבוה בפסיכומטרי כאשר יגדלו.

מבחן מחוננים שלב ב'

שלב ב' של מבחני המחוננים הינו קשה יותר ומכיל תרגילים מסוגים רבים יותר. אם בשלב א' של המבחן השאלות היו רק בנושאים כמו הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אזי בשלב ב' יהיו שאלות בנושאי חשיבה צורנית וידע כללי.

מבחן מחוננים שלב ב' שונה ממבחן א', הוא מורכב יותר, ודורש התמודדות מחשבתית בלחץ זמן. ההפניות למבחן שלב ב' יגיעו מהמכון החיצוני ולאחר מכן מסורות לתלמידים.

איתור המחוננים מתבצע בשלב ב'

ההורים של כל התלמידים יקבלו קרוב לסוף שנת הלימודים הודעה לגבי שייכות או לא לתכנית.

שלב א' של מבחן המחוננים היה סינון די ראשוני. ילדים המקבלים ציון עובר בשלב א', מוכח שהם חכמים ומוכשרים.

מאילו חלקים מורכב מבחן מחוננים שלב ב

חלק ב' של מבחן מחוננים מכיל את החלקים הבאים:

        1. בעיות מילוליות מילים ופירושם: בשאלות אלו, על הילד לנחש את הפירוש המתאים למילה מסוימת. השלמת משפטים: בתרגילים אלו מובא משפט, ובמשפט חסרה מילה. על הילד לבחור את המילה המשלימה את המשפט.
        1. שאלות בחשבון החלק הזה דומה לחלק החשבון בשלב א'. בקטע זה ישנן שאלות מילוליות בחשבון.

 

    1. שאלות על צורות יחסים בין צורות: מוצגים לתלמיד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. במקום השלישי, לא מוצגת צורה, והתלמיד צריך למצוא מה הצורה החסרה. סדרות: מציגים לתלמיד סדרת צורות המופיעות לפי סדר לוגי מסויים ביניהן. על התלמיד למצוא מהו העיקרון של סדר הצורות, ולבחור את הצורה המתאימה שמשלימה את הסדרה.

כיצד מפתחים אצל הילד את החשיבה הנדרשת להצלחה במבחן מחוננים

ילדים מחוננים יכולים להיות העתיד של המדינה. מדינת ישראל הקימה תוכניות המעצימות את הכישורים של הילדים המחוננים.

כשילד מתקרב לכיתה ב', הרבה הורים מתחילים לחשוב על הנושא הכנה לבחינות מחוננים כיתה ב.

חשיבה לוגית היא זו שהופכת את הילד למחונן. כאשר התלמיד יפתח את צורת החשיבה הנזקקת למבחן, התלמיד יוכל לפתור שוב ושוב שאלות אלו.

עוד בנושא:

פתגמים מבחן מחוננים

מבחן מחוננים כיתה ו להדפסה

מבחן מחוננים שלב ב להדפסה

תשובות למחני מחוננים

איך בנוי מבחן מחוננים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>