קטגוריות
Uncategorized

אימוןן למיבחן מחוננים

אימוןן למיבחן מחוננים

התמודדות עם הלמידה בצורת חוויה

דרך מעולה בה ילד יכול ללמוד היטב למבחן המחוננים, היא כאשר הילד מתיישב ופותר מבחני מחוננים מתוך ערכת הכנה טובה. מומלץ לתת לתלמיד גם את התכנית הכנה וגם לקנות עבורו ערכה.

חשוב מאוד ששלב ההכנות יעבור באווירה רגועה ולא מתוחה. כדאי ללמוד עם הילד את החומר בשמחה ובאופן רגוע.

ההתכוננות לשלב א' מעניקה לילד הפנמה מהו מבחן מחוננים, וכאשר הילד ילמד למבחן מחוננים שלב ב', יהיה לו כבר יותר פשוט בגלל שהוא כבר עבר את שלב ההסתגלות הראשונית. חשוב מאוד שהתלמיד ילמד בדרך שיהיה לו חוויתי.

מומלץ להפוך את התרגול למבחן המחוננים לחוויית לימוד משותפת של ההורה והילד. תרגול משותף יוצר זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורים לילדים, ואף נותן להורה הזדמנות לשאול: "האם אני מחונן"?

  • הכנה יום קודם הבחינה: כדאי יום קודם מועד המבחן, שהילד לא ילמד כלל. בזמן זה, יש לקחת את הילד לבלות: אטרקציה, קניון, או סתם פיצרייה. הכרחי שילדיכם יישן מוקדם ערב המבחן.
  • היום הגדול: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר טובה ביום המבחן. מומלץ למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולתת לו תחושה שהוא יצליח במבחן. יש לדאוג שילדיכם יביא למבחן כריך, חטיף שוקולד ושתייה.

ישנם אתרים ומכונים שונים, המציעים תוכניות הכנה למבחני מחוננים. תוכניות הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מנוהלים על ידי אנשי צוות בדרך של שעשועים, סדנאות וחוויות.

כשילד באמת מחונן, הלמידה לפני הבחינה תהיה פשוטה ומהנה בשבילו. אם התלמיד עובר קשיים בשלב ההכנה למבחן המחוננים, והוא לא מתעניין בזה כל כך, אזי על ההורים להסיק שהתהליך אינו כל כך מתאים עבור הילד, ומוטב שהתלמיד לא יעמיק במה שמסובך מדי עבורו, ועלול להוות לו טראומה.

אם אתם מחפשים מידע אודות אימוןן למיבחן מחוננים הגעתם למקום הנכון.

חשוב ביותר ששלב ההכנה של הילד למבחני המחוננים יועבר באופן חוויתי, ולא מתוך תחושת כפייה. על מנת שתהליך ההכנה יהיה קל עבור הילד, מומלץ מאוד שתהליך הלימוד יועבר באופן חוויתי.

דרכים להבין אם ילדיכם אכן מחונן

מחלקת המחוננים והמצטיינים מטעם משרד החינוך מפעיל מסלולים ייחודיים להעשרת ילדים מחוננים ומצטיינים בתחומים רבים. המבחנים לא תוכננו כדי להעריך את מגוון המיומנויות של התלמידים, אלא על מנת לאתר את התלמידים בעלי הכושר הכללי המפותח ביותר לתכניות לילדים מחוננים ומצטיינים.

מאפיין אחד של ילדים מחוננים הוא תכונה להתעכב על בעיות חשבוניות.

יש לא מעט תלמידים נבונים, אך לא כולם מחוננים. אפשר לאתר סימנים ראשונים של מחוננות עוד כשהילד תינוק.

מכיוון שהנוכחות במבחני המחוננים (שלב א' ושלב ב') היא רשות ולא חובה, הורה שלא רוצה שילדו ייבחן יודיע על כך במפורש בכתב. אם התלמיד "קפץ כיתה" בסמוך למועד הבחינה, ההמלצה היא לבחון אותו שנה לאחר מכן, ובמשך שנה זו הילד יוכל לצמצם את הפער ההגיוני שנוצר בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והתוצאות יושוו לילדים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (שימו לב, תצטרכו להגיש על כך פנייה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

תינוקות מחוננים יחקרו ויבדקו כל דבר, וגם ינסו לפרק צעצועים במטרה לחקור אותם. ילדים מחוננים נהינים ללמוד, ובמיוחד אוהבים לקרוא.

חשוב לזכור שכל המטרה של מבחני המחוננים, היא טובת הילד ולא טובת ההורים. לעיתים, קורה מצב בו התלמיד לא מתאים לתוכניות המחוננים, אך ההורים רוצים להוכיח שבנם מחונן, ולכן כופים עליו את התהליך בכוח.

כיצד לנהוג עם שאר ילדי המשפחה בעת ההכנות למבחן

במהלך תקופת ההתכוננות למבחן, חשוב לשדר לילדים האחרים במשפחה הרגשה שהם ילדים נבונים ובעלי כשרונות. נכון לשתף את ילדיכם האחרים כמה שיותר בלימוד למבחן.

מחפשים מידע על אימוןן למיבחן מחוננים? כאן באתר mechunanim.co.il תמצאו את כל מה רציתם לדעת.

24 שעות לפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משפחתי.

מבחני מחוננים כיתה ב שלב א'

הורים של תלמיד שלא עבר את שלב א' ורוצים להגיש ערעור ומבקשים שילדם יוזמן בכל מקרה לשלב ב', צריכים לפנות דרך מכתב אל מחנך הכיתה ולהסביר את רצונם.

בשלב א', כל ילדי הכיתה יעברו מבחן סינון ראשון (מבחן שלב א') אשר מועבר בבית הספר. לאחר בדיקת המבחנים, כל ההורים מקבל תשובה אם הילד עבר בהצלחה במבחן שלב א', ואם הוא מופיע ברשימת התלמידים המופנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

מבנה המבחן שלב א' מתחלק רוב הזמן ל- 2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא הבנה מעולה של התוכן שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהסיק מסקנות בצורה טבעית. לכן, החלק הראשוני של הבוחן, מטרתו לבדוק את רמת היכולת של התלמיד להבין את הטקסט שקרא ולהשיב על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא ראה אף פעם, ולראות איך הילד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. התלמיד מסוגל לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהסיק מסקנות. ילד מחונן, הוא תלמיד שבעתיד יהיה מסוגל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות הנשאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך חלק מהשאלות יהיו מבדקים בסדרות חשבוניות.

כדי לעזור לילדיכם להתכונן יותר בקלות לקראת מבחן המחוננים שלב א', מומלץ להכיר את המבנה מבחני המחוננים וממה הם מורכבים.

הילד יגיע מוכן פסיכולוגית לקורס הפסיכומטרי כשיגדל

הורה יקר! כאן באתר mechunanim.co.il תוכלו למצוא אינפורמציה חשובה על אימוןן למיבחן מחוננים.

לרוב, תלמידים מחוננים מוציאים ציון מכובד במבחן הפסיכומטרי כאשר הם גדלים. הלימוד למבחני הפסיכומטרי קל יחסית עבור ילדים מחוננים, בגלל שהם כבר קיבלו את צורת החשיבה הראשונית הנצרכת בשביל הצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

רוב הילדים המחוננים ימשיכו כשיגדלו בלימודים גבוהים. עבור ילדים מחוננים, קורס ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה מהנה, משום שהחומר הנלמד יהיה פשוט עבורם אחרי שעברו הכנה מסוג דומה בצעירותם.

על מנת להעצים את התלמידים המחוננים, השיקה מדינת ישראל תוכניות ייחודיות, שמטרתן להעניק העשרה לילדים מחוננים. כדי לזהות ילדים המחוננים, מתקיימים בוחנים שייעודם איתור מחוננים.

שלב ב' של מבחן המחוננים

מבחן מחוננים שלב ב' שונה מהמבחן הראשון, הוא מורכב יותר, ומצריך התמודדות מחשבתית תחת לחץ זמן. ההפניות למבחן שלב ב' נשלחות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מחולקות לילדים.

מבחן מחוננים שלב א' היה בשביל הילד טעימה מהו מבחן מחוננים. אם בשלב א' השאלות היו רק בנושאים כמו הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אז בשלב ב' מופיעות גם שאלות בנושאי חשיבה צורנית וידע כללי.

איתור המחוננים נערך בשלב ב'

ההורים של כל הנבחנים יקבלו קרוב לסוף שנת הלימודים הודעה לגבי שייכות או לא לתכנית.

רוב הזמן, חלק נתון מהתלמידים הנרשמים למבחן של שלב א', לא בהכרח היה צריך לעשות כן, אבל ניגשים בשל דרישה מצד ההורים, ולכן, שלב ב' של המבחן הינו מבחן הסינון הרלוונטי, המכריע מיהו מחונן. תלמידים שעוברים את שלב א', הינם נבונים ומוכשרים.

אילו נושאים מכיל שלב ב' של מבחני מחוננים

חלק ב' של המבחן למחוננים מורכב מהחלקים הבאים:

 

    1. שאלות על צורות קשרים בין הצורות: מוצגים לתלמיד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. במקום השלישי, לא מוצגת צורה, ועל התלמיד לנחש מה הצורה החסרה. סדרות: מציגים לתלמיד סדרת צורות עם סדר לוגי מסויים ביניהן. על התלמיד לפענח מהו העיקרון של סדר הצורות, ולבחור את הצורה הנכונה שמשלימה את הסדרה.
    1. תרגילי חשבון חלק זה דומה לחלק החשבון במבחן מחוננים שלב א'. בקטע זה ישנן בעיות מילוליות של חשבון.
    1. תרגילים מילוליים תרגילים על משמעות מילים: בחלק הזה, על הילד לגלות את הפירוש המתאים למילה מסוימת. שאלות בהן יש צורך להשלים משפטים: בתרגילים אלו מובא משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על הילד לגלות את המילה המשלימה את המשפט.

כיצד לפתח אצל הילד את החשיבה הנזקקת להצלחה במבחן המחוננים

התקופה שבה מתקיימים מבחני המחוננים מאד לחוצה ולרוב ההורים יש לא מעט שאלות בעניין אימוןן למיבחן מחוננים.

תלמידים מחוננים הינם בפוטנציאל העתיד של מדינתנו. מדינת ישראל הקימה תוכניות המעצימות את היכולות של התלמידים המחוננים.

בשביל שהילד יצליח במבחן, הילד צריך לפתח יכולת חשיבה מיוחדת. כשהתלמיד יחדד את סגנון החשיבה הנדרשת למבחן, התלמיד יצליח לפתור פעם אחר פעם תרגילים מסוג זה.

עוד בנושא:

מבחן לאיתור מחוננים כיתה

דוגמא ללומדה מבח מחוננים שלב ב

מבחן מחוננים כיתה ט

איך בנוי מבחן לאיתור מחוננים

מועד מבחן מחוננים שלב ב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>