קטגוריות
Uncategorized

מבחני צורות מחוננים

מבחני צורות מחוננים

הכנה נפשית של הילד למבחן המחוננים

שיטה יעילה בה תלמיד יכול להתכונן היטב למבחן מחוננים, היא כשהילד מתיישב ופותר מבחני מחוננים מתוך ערכת הכנה מקצועית. לא קיימת סתירה בין החשיבות של תכנית הכנה למבחן מחוננים לבין ערכת הכנה למבחנים.

אתר מחוננים: כל מה שרציתם להבין אודות מבחני צורות מחוננים.

חשוב מאוד ששלב ההכנות יהיה באווירה רגועה ולא מתוחה. כדאי ללמוד עם הילד את החומר ברוגע ובאווירה שמחה.

ישנה חשיבות גבוהה שתהליך ההכנות של הילד לקראת מבחני מחוננים יועבר באופן חוויתי, ולא באופן קשה או מחייב. ניתן לרשום את הילד לחוגים מיוחדים הכוללים פעילויות ומשחקים, ולקנות ערכות הכנה למחוננים מעניינות.

* חשיבות הלמידה עם ערכות ההכנה – חשוב ביותר לכוון את הילד לתרגל שוב ושוב מתוך ערכת הכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', משום שאז הילד יפנים את סגנון המבדקים ויגיע מוכן לבוחן. לפעמים, שווה לשלוח את הילד לחוג שמכשיר את הילד לפתור את השאלות הללו בעזרת משחקים.

קיימים גופים ומכונים למיניהם, המציעים תוכניות הכנה למבחני מחוננים. חוגי הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מועברים על ידי אנשי צוות בדרך של שעשועים, סדנאות וחוויות.

בזמן ההכנה, ההורה מסייע לילד, ומנחה אותו כיצד להתמודד עם השאלות. תרגול משותף מהווה זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורים לילדים, ואף נותן להורה אפשרות לבדוק: "האם אני גם מחונן"?

שלב ההכנות של התלמיד, והלמידה המשותפת עם ההורים, מהווים אות האם הילד באמת מחונן. מבחן לאיתור מחוננים שלב ב' מאתגר ומורכב יותר משלב א'.

  • התכוננות 24 שעות קודם הבחינה: כדאי יום קודם מבחן המחוננים, שהילד לא ילמד לבחינה. בזמן זה, יש לקחת את הילד לבלות: גן שעשועים, פארק, או סתם פיצרייה. חשוב מאד שהילד יישן מוקדם ערב הבחינה.
  • היום הגדול: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר טובה בבוקר של הבחינה. יש למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולתת לו הרגשה שהוא יצליח במבחן. כדאי לצייד את הילד למבחן בסנדוויץ', חטיף שוקולד ושתייה.

דרכים להבין אם ילדיכם מחונן באמת

תינוקות מחוננים יחקרו ויבדקו כל חפץ, וגם ינסו לפרק חפצים במטרה לחקור אותם. תלמידים מחוננים יקבלו בגיל מוקדם את הכינוי "אוכל ספרים", בעקבות חיבתם לספרים.

מבחני המחוננים יתנהלו בשני שלבים. המבחנים לא נבנו על מנת לאבחן את פרופיל המיומנויות של התלמידים, אלא כדי לבחור את הילדים בעלי הכושר הכללי הגבוה ביותר לחוגים לתלמידים מחוננים ומצטיינים.

ישנם תלמידים רבים חכמים, אך לא כולם מחוננים. בדרך כלל, רמז למחוננות נקבע על פי רמת איי קיו – ילדים המקבלים ציון 130 ויותר, מוגדרים כתלמידים שיכולים להיות מחוננים.

חשוב לזכור שכל המטרה של מבחני המחוננים, היא טובת הילד ולא טובת ההורים. לפעמים, ייתכן מצב בו התלמיד לא מתאים לתוכניות המחוננים, אך ההורים רוצים להוכיח שבנם מחונן, ולכן יכפו עליו את התהליך שלא בצדק.

מאפיין אחד של ילדים מחוננים הוא תכונה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

לא מועיל לשלוח תלמיד חולה למבחנים, ובמקרה של מחלה בזמן מבחן שלב א', יש להודיע על כך לסגל בית הספר. אם הילד "קפץ כיתה" בסמוך למועד הבחינה, מומלץ לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ולאורך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער הטבעי הקיים בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (שימו לב, יהיה עליכם להגיש על זה פנייה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

כיצד להתנהג עם הילדים האחרים במשפחה בזמן ההכנות לבחינה

במהלך תקופת ההכנות לבחינה, מומלץ לשדר לילדים האחרים במשפחה הרגשה שהם ילדים חכמים ומוכשרים. כדאי לתת לילדים האחרים להשתדל גם לפתור שאלות מתוך תרגילי ההכנה.

יום קודם למבחן, מומלץ לצאת עם כל המשפחה לבילוי משותף.

צריכים מידע אודות מבחני צורות מחוננים? כאן באתר mechunanim.co.il תמצאו את כל מה רציתם לדעת.

מבחני מחוננים כיתה ב שלב א'

מבנה הבחינה שלב א' מתפצל בדרך כלל ל- 2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של ילד מחונן, היא להבין היטב את התוכן שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהסיק מסקנות באופן טבעי. לכן, החלק הראשוני של המבחן, ייעודו לבדוק את מידת היכולת של התלמיד להבין את הטקסט שקרא ולענות על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא קרא מעולם, ולראות איך הילד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הילד יודע לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהסיק מסקנות. תלמיד מחונן, הוא תלמיד שעם השנים יוכל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל יהיו גם מבדקים בסדרות חשבוניות.

בשלב הראשון, כל ילדי השכבה יעשו מבחן סינון ראשון (מבחן שלב א') אשר מועבר בבית הספר. מבחן שלב א' בוחן במיוחד את נושאי הבנת הנקרא של הילדים ואת יכולתם בתחום החשבון.

כדי לעזור לילד להתכונן יותר ביעילות למבחן המחוננים שלב א', מומלץ להכיר את המבנה מבחנים למחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

הורים של תלמיד שלא עבר את שלב א' ורוצים להגיש ערעור ורוצים שילדם יופנה בכל זאת לשלב ב', יצטרכו לפנות דרך מכתב אל מחנך הכיתה ולהסביר את סיבותיהם.

תוכניות העשרת תלמידים מחוננים

במטרה להעצים את התלמידים המחוננים, הקימה מדינת ישראל מסגרות ייחודיות, שייעודן לתת העשרה לילדים מחוננים. כשמכינים תלמיד מחונן למבחן המחוננים, בו זמנית נותנים לו את הכלים להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

נושא מבחני צורות מחוננים הינו מטריד הורים רבים בישראל.

לרוב, ילדים מחוננים מקבלים ציון מכובד בבחינת הפסיכומטרי כשהם גדלים. ההכנה למבחן הפסיכומטרי פשוט בשביל תלמידים מחוננים, משום שהם כבר קיבלו את החשיבה הראשונית הנצרכת בשביל הצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

מרבית המחוננים ימשיכו כשיתבגרו בלימודים גבוהים. בשביל ילדים מחוננים, קורס ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה חיובית, מהסיבה שהחומר המועבר יהיה פשוט עבורם מאחר שעברו הכנה מסוג דומה בצעירותם.

מבחן מחוננים שלב ב'

שלב א' של מבחן המחוננים היה בשביל התלמיד אינדיקציה מהו מבחן מחוננים. השלב השני של המבחן יתקיים דרך גוף רשמי חיצוני לבית הספר ואף מבחן זה מתקיים באופן קבוצתי.

מבחן שלב ב' בוחן את היכולת הקוגניטיבית הכללית של התלמידים. ההזמנות לשלב ב' נשלחות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מחולקות לילדים.

איתור המחוננים מתבצע בשלב ב'

שלב א' של הבחינה היה סינון די ראשוני. ילדים שמצליחים בשלב א', הינם נבונים ומוכשרים.

הוריהם של כל התלמידים יקבלו לקראת סוף שנת הלימודים מכתב לגבי שייכות או לא לתכנית.

מבנה מבחן המחוננים שלב ב'

חלק ב' של המבחן למחוננים מורכב מהנושאים הבאים:

 

    1. צורות קשרים בין צורות: מוצגים לתלמיד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. ביחס השלישי, חסרה צורה, ועל הילד לנחש מה הצורה המתאימה. המשכת סדרה: מציגים לילד סדרת צורות עם סדר לוגי מסויים ביניהן. על התלמיד לפענח מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה המתאימה שמשלימה את הסדרה.
    1. שאלות חשבון החלק הזה זהה בסגנונו לחלק החשבון בשלב א'. בחלק זה ישנן בעיות מילוליות בנושא חשבון.
    1. בעיות מילוליות תרגילים על משמעות מילים: בשאלות אלו, על התלמיד לנחש את המשמעות המתאימה למילה נתונה. שאלות בהן יש צורך להשלים משפטים: בתרגילים אלו יש משפט, ובמשפט חסרה מילה. על התלמיד לנחש את המילה המשלימה את המשפט.

איך מעוררים אצל התלמיד את החשיבה הנדרשת להצלחה במבחן מחוננים

תלמידים מחוננים הינם בפוטנציאל העתיד של מדינתנו. במידה ולא יעזרו לתלמידים המחוננים להוציא לפועל את הפוטנציאל האדיר שלהם, אותם ילדים יכולים לאבד עניין ולהעסיק את עצמם במעשי שטות.

כשילד מתקרב לכיתה ב', רוב ההורים מתחילים להיות עסוקים בנושא מבחני צורות מחוננים.

בשביל שהילד יקבל ציון עובר במבחן, על הילד לפתח צורת חשיבה מסוימת. כשהתלמיד יפתח את צורת החשיבה הנזקקת למבחן, התלמיד יצליח לפתור שוב ושוב תרגילים מסוג זה.

עוד בנושא:

הכנה למבחני מחוננים כיתה ב חינם

מחוננים במתמטיקה

תשובות לאיתור מחוננים

מבחן מחוננים כיתה ב שלב ב תאריך

מבחן מחוננים כיתה ב להדפסה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>