קטגוריות
Uncategorized

מבחן מחוננים ומצטיינים

מבחן מחוננים ומצטיינים

חוגי הכנה למבחנים לילדים מחוננים

כשילד מתכונן למבחן מחוננים, ההכנה יכולה להיות חוויה נעימה לתלמיד, אך אם ההכנה מועברת באופן לא נכון, ההכנה יכולה להיות גם טראומה עבור הילד. במטרה שההכנות יעברו ביעילות על הילד, מומלץ ביותר שתהליך הלימוד יהיה בצורת חוויה.

גם כאשר לומדים עם התלמיד בבית, מומלץ בחום להתיישב איתו ביחד, ולפתור איתו את השאלות בצורה נעימה. חלק מחוגי הכנה למבחן מחוננים, הם חוגים חווייתיים המועברים על ידי אנשי מקצוע המתמחים בפעילויות עם ילדים.

רצוי להפוך את ההכנה למבחן המחוננים לחוויית תרגול משותפת של ההורה והילד. לימוד משותף מהווה זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורה לילד, ואף מעניק להורה הזדמנות לשאול: "האם אני גם מחונן"?

כאשר הוא מתכונן מתוך ערכת הכנה, הילד מתרגל לאופן החשיבה עליה מתבססות השאלות של בחינות מחוננים. רצוי להעניק לתלמיד גם את התכנית הכנה וגם לרכוש עבורו ערכה.

* חשיבות העבודה עם ערכות ההכנה – חשוב מאוד לתת לילד ללמוד שוב ושוב מתוך ערכת הכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', משום שאז הילד יתרגל לסגנון השאלות ויגיע מוכן לבוחן. לפעמים, מומלץ לרשום את הילד לחוג שמלמד את התלמיד לפתור את המבחנים הללו בעזרת משחקים.

כשתלמיד באמת מחונן, ההכנה לקראת הבחינה תהיה קלה ומהנה עבורו. מבחן מחוננים שלב ב' מאתגר ומורכב יותר מאת בחינת מחוננים שלב א.

  • התכוננות 24 שעות לפני הבחינה: כדאי יום לפני מבחן המחוננים, שהילד לא יתכונן כלל. במקום זה, יש לקחת את הילד לבלות: גן שעשועים, פארק, או סתם פיצרייה. הכרחי שהילד ילך לישון בשעה מוקדמת ערב המבחן.
  • יום המבחן: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר מזינה ביום המבחן. יש להשתדל להרגיע את הילד, ולתת לו הרגשה שהוא יצליח במבחן. יש לצייד את הילד למבחן בסנדוויץ', שוקולד ושתייה.

אם אתם צריכים אינפורמציה אודות מבחן מחוננים ומצטיינים הגעתם לאתר הנכון.

יש להגיד לילד שאכן יש הרבה הכנה שהוא צריך לעבור, אבל זה כדאי כי לאחר שיעבור את המבחן בהצלחה, יוכל להינות ממסגרות העשרה מרתקות. חשוב לתת לילד כל הזמן תחושה שהוא חכם, ושהוא מסוגל לעבור בהצלחה את המבחן.

דרכים לזהות אם ילדיכם מחונן באמת

ההגדרות הנוגעות לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, מידע על התכניות וטפסים שונים נמצאים בפורטל הורים למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted בדרך כלל, אות למחוננות נקבע לפי מבחני איי קיו – תלמידים בעלי ציון 130 ויותר, מוגדרים כילדים שיכולים להיכנס להגדרת מחוננים.

מבחני המחוננים יתנהלו בשני חלקים. התובנה הריאלית היחידה שאפשר להפיק מן הבוחנים היא האם אפשר לקבל את הנבחן לתכנית מיוחדת לפי סף הקבלה שהוחלט.

לא נכון שההורים יכפו על בנם תהליך של הכנה למבחני מחוננים, רק כדי להוכיח לכל העולם שבנם "גאון". חשוב ביותר לזהות בגיל מוקדם האם לילד יש סימנים למחוננות, ורק אם רואים אותות מחוננות אז ורק אז כדאי להתייעץ עם צוות ההוראה של התלמיד, ובעקבות התייעצות איתם אפשר להתחיל בהכנות למבחן המחוננים.

תינוקות מחוננים מגלים עניין וסקרנות בכל דבר. ילדים מחוננים יקבלו בגיל מוקדם את הכינוי "תולעת ספרים", בעקבות אהבתם לספרים.

מכיוון שהנוכחות במבחני המחוננים (שלב א' ושלב ב') היא זכות ולא חובה, הורה שלא חפץ שילדו ייבחן יודיע על כך במפורש בכתב. אם ילדכם "קפץ כיתה" בסמוך למועד הבחינה, ההמלצה היא לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ובמשך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער הטבעי הקיים בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לילדים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (לתשומת לבכם, יהיה עליכם להגיש על כך בקשה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

סימן אחד של ילדים מחוננים הוא תכונה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

כיצד להתנהג עם שאר ילדי המשפחה בזמן ההכנות לבחינה

מחפשים אינפורמציה על מבחן מחוננים ומצטיינים? כאן באתר mechunanim.co.il תמצאו את כל מה שחיפשתם.

יום קודם למבחן, מומלץ לצאת עם כל המשפחה לבילוי משפחתי.

בזמן ההתכוננות למבחן, מומלץ לתת לילדים האחרים במשפחה תחושה שהם ילדים נבונים ובעלי כשרונות. מומלץ לתת לשאר האחים להשתדל גם לפתור שאלות מתוך תרגילי ההכנה.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב א

על מנת לעזור לילד להתכונן יותר בקלות למבחן המחוננים שלב א', כדאי להכיר את המבנה מבחני המחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

מבנה המבחן שלב א' מתחלק בדרך כלל ל2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של ילד מחונן, היא הבנה מעולה של התוכן שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהפיק לקחים באופן טבעי. לכן, החלק הראשוני של המבחן, מטרתו להעריך את מידת היכולת של התלמיד להבין את הטקסט הנקרא ולענות על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא קרא מעולם, ולראות איך התלמיד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הוא יודע לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהפיק לקחים. ילד מחונן, הוא ילד שעם השנים יוכל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות הנשאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל יהיו גם מבדקים בסדרות חשבוניות.

מבחן שלב א' נועד לעזור לסגל בית הספר לבחור את התלמידים בעלי היכולת הגבוהה ביותר בכיתה. מבחן שלב א' בודק במיוחד את נושאי הבנת הנקרא של התלמידים ואת יכולתם בתחום החשבון.

הורים של ילד שלא עבר את שלב א' ורוצים להגיש ערעור ומבקשים שילדם יוזמן בכל מקרה לשלב ב', יצטרכו לפנות בכתב למורה הכיתה ולהסביר את רצונם.

הילד יגיע מוכן פסיכולוגית לקורס הפסיכומטרי כשיגדל

במטרה להעצים את התלמידים המחוננים, הקימה מדינת ישראל מסגרות ייחודיות, שמטרתן לתת העשרה לתלמידים מחוננים. על מנת לאתר תלמידים המחוננים, מתקיימים מבחנים שייעודם איתור מחוננים.

רוב התלמידים המחוננים ימשיכו כשיגדלו בלימודים גבוהים. בשביל ילדים מחוננים, קורס ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה חיובית, מהסיבה שהחומר הנלמד יהיה פשוט עבורם מאחר שעברו הכנה מסוג דומה בצעירותם.

הורים יקרים! כאן באתר מחוננים תמצאו מידע חשוב על מבחן מחוננים ומצטיינים.

#p#כאשר יגדל הילד, יהיה עליו לתרגל את אותה חשיבה בזמן ההכנות עבור מבחן הפסיכומטרי. הלימוד למבחני הפסיכומטרי פשוט עבור תלמידים מחוננים, בגלל שהם כבר תרגלו את החשיבה הבסיסית הנצרכת בשביל הצלחה במבחן הפסיכומטרי.

מבחן המחוננים בכיתה ב' שלב ב'

מבחן ב' שונה ממבחן א', הינו מאתגר יותר, ומצריך התמודדות אינטלקטואלית בלחץ זמן. ההפניות למבחני שלב ב' נשלחות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מסורות לתלמידים.

שלב א' של מבחן המחוננים היה עבור התלמיד טעימה מהו מבחן מחוננים. השלב השני של המבחן מועבר באמצעות גוף רשמי חיצוני לבית הספר וגם מבחן זה מועבר במתכונת קבוצתית.

איתור המחוננים נערך בשלב ב'

שלב א' של המבחן היה רק סינון ראשוני. ילדים המקבלים ציון עובר בשלב א', הם חכמים ומוכשרים.

הוריהם של כל הנבחנים יקבלו לקראת סוף שנת הלימודים הודעה לגבי שייכות או לא לתכנית.

מבנה מבחן המחוננים שלב ב'

חלק ב' של מבחן מחוננים מורכב מהנושאים הבאים:

        1. בעיות מילוליות מילים ופירושם: בחלק הזה, על התלמיד לבחור את המשמעות המתאימה למילה נתונה. השלמת משפטים: בשאלות אלו יש משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על הילד לבחור את המילה המשלימה את המשפט.

 

    1. שאלות על צורות קשרים בין הצורות: מובאים לתלמיד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. ביחס השלישי, לא מוצגת צורה, והתלמיד צריך למצוא מה הצורה החסרה. סדרות: מציגים לילד סדרה של צורות המופיעות לפי סדר לוגי מסויים ביניהן. על התלמיד למצוא מהו העיקרון של סדר הצורות, ולבחור את הצורה המתאימה המשלימה את הסדרה.
    1. תרגילי חשבון החלק הזה דומה לחלק החשבון בשלב א'. בקטע זה ישנן שאלות מילוליות בנושא חשבון.

כיצד לפתח אצל הילד את החשיבה הנדרשת למבחן המחוננים

בשביל שהתלמיד יקבל ציון עובר במבחן, הילד צריך לפתח צורת חשיבה מיוחדת. כאשר התלמיד יחדד את סגנון החשיבה הנדרשת למבחן, הילד יצליח לפתור פעם אחר פעם שאלות אלו.

תלמידים מחוננים יכולים להיות העתיד של המדינה. מדינת ישראל הקימה תוכניות המטפחות את הכישורים של הילדים המחוננים.

כשילד מגיע לכיתה ב', רוב ההורים מתחילים להיות עסוקים בנושא מבחן מחוננים ומצטיינים.

עוד בנושא:

מבחן מחוננים כיתה ו לדוגמא

איך מתנהל מבחן מחוננים

לומדה למבחן מחוננים שלב ב

מבחן לדוגמה סינון מחוננים

מבחן איתור מחוננים כיתה יא

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>