קטגוריות
Uncategorized

חוברת ללימוד כיתה א מחוננים

חוברת ללימוד כיתה א מחוננים

התכוננות למבחן לאיתור מחוננים

  • התכוננות יום טרם המבחן: מומלץ יום קודם מועד המבחן, שהתלמיד לא יתכונן לבחינה. במקום זה, יש לקחת את הילד להינות: גן שעשועים, קניון, או סתם פיצרייה. הכרחי שילדיכם יישן מוקדם ערב הבחינה.
  • היום הגדול: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר מזינה ביום המבחן. מומלץ להשתדל להרגיע את הילד, ולהעניק לו הרגשה שהוא יצליח במבחן. יש לצייד את הילד לבחינה בכריך, שוקולד ושתייה.

אתר mechunanim.co.il: כל מה שאתם צריכים להבין על חוברת ללימוד כיתה א מחוננים.

* חשיבות הלמידה עם ערכת הכנה למבחן מחוננים חשוב מאוד לתת לילד לתרגל שוב ושוב מתוך ערכת הכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', משום שאז התלמיד יפנים את סגנון השאלות ויגיע מוכן למבחן המחוננים. חשוב ביותר שהילד ילמד בדרך שיהיה לו נעים.

חשוב ביותר ששלב ההכנות של הילד לקראת מבחני מחוננים ייעשה מתוך תחושת חוויה של הילד, ולא מתוך תחושת כפייה. ניתן לרשום את ילדיכם לחוג שתוכנו הוא משחקים ופעילות, ולקנות ערכות הכנה למחוננים מקצועיות.

כשילד באמת מחונן, ההכנה לקראת המבחן תהיה פשוטה ומהנה בשבילו. אם הילד מתקשה בלמידה לקראת מבחן המחוננים, ואינו מגלה עניין, אז על ההורים להסיק שתהליך זה אינו כל כך מתאים עבור הילד, ומוטב שהילד לא יתאמץ במה שמסובך מדי בשבילו, ועשוי להוות לו חוויה שלילית.

דרך יעילה בה תלמיד יכול להתכונן היטב למבחן מחוננים, היא כשהילד מתיישב ופותר מבחן מחוננים מתוך ערכת הכנה מקצועית. אין סתירה בין התרומה של תכנית הכנה למבחן מחוננים לבין ערכות הכנה למבחן.

בזמן ההכנה, ההורה מסייע לילד, ומנחה אותו איך להתמודד עם השאלות. תרגול משותף מהווה זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורה לילד, ואף מעניק להורה הזדמנות לשאול: "האם אני מחונן"?

יש להגיד לילד שאמנם יש הרבה הכנה שהוא צריך לעבור, אך התהליך שווה כי אחרי שיצליח במבחן, יוכל להינות ממסגרות העשרה מרתקות. חשוב לתת לילדיכם לאורך כל הזמן תחושה שהוא מבריק, ושהוא מסוגל לעבור בהצלחה את המבחן.

קיימים אתרים ומכונים שונים, המציעים חוגי הכנה למבחני מחוננים. חלק מחוגי הכנה למבחן מחוננים, הינם חוגים מיוחדים המועברים על ידי מדריכים מקצועיים המומחים בפעילויות עם ילדים.

מבחן לאיתור מחוננים – אך ורק כשהתלמיד באמת מחונן?

תינוקות מחוננים יחקרו ויבדקו כל חפץ, ואף ינסו לפרק צעצועים במטרה לחקור אותם. תלמידים מחוננים נהינים ללמוד, ובמיוחד מתענגים לקרוא.

חשוב לזכור שכל המטרה של מבחני המחוננים, היא לאתר ילדים מחוננים ולא לרצות את ההורים. חשוב מאוד להבין בגיל צעיר האם לילד יש סימנים למחוננות, ורק אם מזהים אותות מחוננות אז ורק אז כדאי להתייעץ עם צוות ההוראה של התלמיד, ולאחר התייעצות איתם אפשר להתחיל תהליך ההכנה למבחן המחוננים.

מאחר שהנוכחות במבחנים (שלב א' ושלב ב') היא זכות ולא מאולצת, הורה שלא חפץ שילדו יעבור את המבחן יעדכן על כך בכתב מפורש. אם ילדכם "קפץ כיתה" בסמוך למועד המבחן, מומלץ לבחון אותו שנה לאחר מכן, ולאורך שנה זו התלמיד יוכל לצמצם את הפער ההגיוני הקיים בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והישגיו יושוו לילדים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (שימו לב, תצטרכו להגיש על זה בקשה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

ישנם לא מעט ילדים נבונים, אך לא כולם מחוננים. ניתן לזהות רמזים ראשונים של מחוננות עוד כשהילד תינוק.

סימן אחד של תלמידים מחוננים הוא תכונה להתעכב על בעיות חשבוניות.

המבחנים יתבצעו בשני חלקים. המסקנה הלגיטימית היחידה שניתן להפיק מן המבחנים היא האם ניתן לצרף את הנבחן לתכנית נתונה על פי סף הקבלה שהוחלט.

כיצד להתנהג עם שאר ילדי המשפחה בזמן ההכנות לבחינה

24 שעות לפני המבחן, טוב לצאת עם כל המשפחה לבילוי משפחתי.

צריכים מידע על חוברת ללימוד כיתה א מחוננים? כאן באתר mechunanim.co.il תמצאו את כל מה רציתם לדעת.

טוב לרשום גם את שאר האחים לפעילויות שהם מחבבים. טוב לתת לשאר האחים להשתדל גם לפתור שאלות מתוך תרגילי ההכנה.

מבנה מבחן מחוננים כיתה ב שלב א

תוכן המבחן שלב א' מתחלק בדרך כלל לשני חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של תלמיד מחונן, היא הבנה מעולה של הטקסט שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהפיק לקחים בצורה טבעית. לכן, החלק הראשוני של הבוחן, מטרתו להעריך את מידת המסוגלות של התלמיד להבין את הטקסט שקרא ולהשיב על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא קרא מעולם, ולראות איך התלמיד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. התלמיד מסוגל לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהפיק לקחים. תלמיד מחונן, הוא תלמיד שבעתיד יהיה מסוגל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך יהיו גם תרגילים בסדרות חשבוניות.

במטרה לסייע לילד להתכונן יותר ביעילות למבחן המחוננים שלב א', מומלץ להבין את המבנה מבחנים למחוננים וממה הם מורכבים.

הורים של ילד שלא הצליח את שלב א' ומעוניים לערער ורוצים שילדם יוזמן בכל זאת לשלב ב', צריכים לפנות בכתב למורה הכיתה ולנמק את סיבותיהם.

מבחן שלב א' מטרתו לעזור לצוות בית הספר לבחור את הילדים בעלי כישורים בכיתה. בתום בדיקת המבחנים, כל ההורים מקבל תשובה אם הילד עבר בהצלחה במבחן שלב א', ואם הוא נכלל או לא ברשימת הילדים המוזמנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

תוכניות לטיפוח ילדים מחוננים

על מנת להעצים את הילדים המחוננים, הקימה המדינה מסגרות מיוחדות, שייעודן לתת העשרה לילדים מחוננים. כשמכינים ילד בעל יכולות למבחן המחוננים, למעשה מעניקים לו את הכלים להצליח במבחן הפסיכומטרי.

בדרך כלל, תלמידים מחוננים מוציאים ציון גבוה במבחן הפסיכומטרי כשהם גדלים. הלימוד למבחני הפסיכומטרי קל יחסית בשביל תלמידים מחוננים, בגלל שהם כבר תרגלו את החשיבה הבסיסית הנדרשת להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

נושא חוברת ללימוד כיתה א מחוננים הינו מטריד לא מעט הורים בארץ.

אחד מהמכשולים של הצעירים המסיימים שירות צבאי וחפצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתמודדות הראשונית עם צורת החשיבה הנצרכת. בשביל ילדים מחוננים, שלב ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה מהנה, משום שהחומר הנלמד יהיה קל עבורם מאחר שכבר עברו הכנה מסוג זה בילדותם.

שלב ב' של מבחן המחוננים

מבחן שלב ב' שונה ממבחן א', הוא מורכב יותר, ומצריך התמודדות אינטלקטואלית בלחץ זמן. ההזמנות למבחני שלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ואז מחולקות לתלמידים.

מבחן מחוננים שלב א' היה בשביל התלמיד טעימה מהו מבחן מחוננים. מבחן מחוננים שלב ב' מועבר דרך גוף רשמי חיצוני לבית הספר וגם הוא מתקיים באופן קבוצתי.

איתור המחוננים מתבצע בשלב ב'

ההורים של כל הנבחנים יקבלו קרוב לסוף שנת הלימודים מכתב לגבי שייכות או לא לתכנית.

שלב א' של המבחן היה רק סינון ראשוני. אפשר להניח שתלמיד שהוא לא מחונן או מוכשר יתר על המידה, לא יצליח לעבור גם את שלב א'.

מבנה המבחן למחוננים שלב ב'

חלק ב' של מבחן מחוננים מכיל את הנושאים הבאים:

        1. תרגילים מילוליים מילים ופירושם: בתרגילים אלו, על הילד לנחש את המשמעות המתאימה למילה נתונה. שאלות בהן יש צורך להשלים משפטים: בשאלות אלו יש משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על הילד לגלות את המילה שתשלים את המשפט.
        1. שאלות חשבון החלק הזה דומה לחלק החשבון בשלב א'. בקטע זה מוצאים בעיות מילוליות בחשבון.

 

    1. שאלות על צורות יחסים בין הצורות: מובאים לתלמיד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. במקום השלישי, חסרה צורה, והילד צריך לנחש מה הצורה המתאימה. סדרות: מציגים לילד סדרת צורות עם סדר לוגי נתון ביניהן. על התלמיד למצוא מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה הנכונה המשלימה את הסדרה.

כיצד מפתחים אצל התלמיד את צורת החשיבה הנדרשת למבחן מחוננים

ילדים מחוננים יכולים להיות העתיד של המדינה. מדינת ישראל הוציאה לפועל מסגרות המעצימות את הכישורים של התלמידים המחוננים.

בשביל שהילד יצליח במבחן, התלמיד צריך לפתח חשיבה מסוימת. כאשר התלמיד יפתח את צורת החשיבה הנזקקת למבחן, הילד יצליח לפתור שוב ושוב שאלות מסוג זה.

התקופה שבה מתקיימים מבחני המחוננים מאד רגישה ולהורים יש לא מעט שאלות בנושא חוברת ללימוד כיתה א מחוננים.

עוד בנושא:

מבחן מחוננים שלב ב תשובות

מבחני מחוננים אונליין

חוברת הכנה למבחן מחוננים כיתה ב

מבחני מחוננים התאמות

הכנה למבחני מחוננים המלצה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>