קטגוריות
Uncategorized

הכנה למבחני מחוננים כיתה ב דוגמאות

הכנה למבחני מחוננים כיתה ב דוגמאות

ההכנה למבחן: אינדיקציה להורים

  • הכנה 24 שעות טרם הבחינה: מומלץ יום קודם מבחן המחוננים, שהילד לא ילמד כלל. בזמן זה, יש לקחת את הילד לפעולה כיפית: גן שעשועים, פארק, או סתם מסעדה. חשוב שילדיכם ילך לישון מוקדם בלילה שלפני הבחינה.
  • היום הגדול: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר טובה בבוקר של הבחינה. מומלץ להשתדל להרגיע את הילד, ולתת לו תחושה שהוא יצליח במבחן. כדאי לצייד את הילד לבחינה בסנדוויץ', שוקולד ושתייה.

כאשר הוא לומד בעזרת ערכת הכנה, הילד מתרגל לסוג החשיבה עליה מתבססות השאלות של בחינות מחוננים. רצוי להעניק לתלמיד גם את החוג וגם לרכוש בשבילו ערכה.

תקופת ההכנה של התלמיד, ותהליך הלמידה המשותף עם ההורים, מהווים אינדיקציה האם התלמיד אכן מחונן. מבחן לאיתור מחוננים שלב ב' קשה ומורכב יותר מאת בחינת מחוננים שלב א.

במהלך ההכנה, ההורה מסייע לילד, ומכוון אותו איך לגשת אל השאלות. תרגול משותף יוצר זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורים לילדים, וגם מעניק להורה אפשרות לשאול: "האם אני גם מחונן"?

אתר mechunanim.co.il: כל מה שאתם צריכים להבין על הכנה למבחני מחוננים כיתה ב דוגמאות.

גם כאשר לומדים עם הילד בבית, חשוב להתיישב איתו ביחד, ולפתור איתו את התרגילים בצורה נעימה. חוגי הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מנוהלים על ידי מדריכים בדרך של שעשועים, סדנאות וחוויות.

הכרחי ממש שתהליך ההכנה יעבור באווירה רגועה ולא מתוחה. קיימת חשיבות להעניק לילדיכם כל הזמן תחושה שהוא חכם, ושהוא מסוגל לעבור בהצלחה את הבחינה.

כשילד מתכונן למבחן מחוננים, זה יכול להיות חוויה נעימה עבור הילד, אך אם ההכנה נעשית באופן לא נכון, היא יכולה להוות גם טראומה עבור הילד. על מנת שתהליך ההכנה יהיה נעים עבור הילד, מומלץ מאוד שתהליך הלימוד יהיה בצורת חוויה.

ההתכוננות לשלב א' מעניקה לילד הפנמה מהו מבחן מחוננים, וכאשר הילד ילמד למבחן מחוננים שלב ב', יהיה לו כבר יותר פשוט משום שהוא כבר עבר את שלב ההתמודדות הראשונית. חשוב מאוד שהילד ילמד באופן שיהיה לו נעים.

מבחן מחוננים: רק כשהילד באמת מחונן?

תינוקות מחוננים מתעניינים בכל דבר. תלמידים מחוננים יקבלו בשלב מוקדם את הכינוי "תולעת ספרים", בגלל אהבתם לספרים.

המבחנים יתבצעו בשני חלקים. התובנה הריאלית היחידה שאפשר להפיק מן הבוחנים היא האם אפשר לקבל את הנבחן לתכנית נתונה על פי סף הקבלה שהוחלט.

חשוב לזכור שמטרתמבחני המחוננים, היא טובת הילד ולא טובת ההורים. לפעמים, קורה מצב בו הילד לא מתאים לתוכניות המחוננים, אך ההורים רוצים להראות שבנם בעל יכולות, ולכן יכפו עליו את התהליך שלא בצדק.

סימן אחד של ילדים מחוננים הוא תכונה להתעכב על בעיות חשבוניות.

מכיוון שהנוכחות במבחני המחוננים (שלב א' ושלב ב') היא רשות ולא מאולצת, הורה שאינו מעוניין שילדו ייבחן יודיע על כך בכתב מפורש. אם ילדכם "קפץ כיתה" קרוב למועד הבחינה, ההמלצה היא לבחון אותו שנה לאחר מכן, ובמשך שנה זו הילד יוכל לצמצם את הפער הטבעי שנוצר בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והישגיו יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (שימו לב, תצטרכו להגיש על זה פנייה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

יש תלמידים רבים חכמים, אבל לא כולם מחוננים. ניתן לזהות סימנים ראשונים של מחוננות עוד כשהילד תינוק.

כיצד לנהוג עם הילדים האחרים במשפחה בעת ההכנות לבחינה

יום קודם למבחן, מומלץ לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משפחתי.

כאן תקראו מידע עשיר אודות הכנה למבחני מחוננים כיתה ב דוגמאות.

בזמן ההכנות למבחן, חשוב לשדר לשאר ילדי המשפחה תחושה שהם ילדים נבונים ומוכשרים. כדאי לשתף את ילדיכם האחרים עד כמה שניתן בלימוד למבחן.

מבנה מבחן מחוננים כיתה ב שלב א

כדי לעזור לילדיכם להתכונן יותר ביעילות למבחן המחוננים שלב א', מומלץ להכיר את המבנה מבחני המחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

בשלב הראשון, כל ילדי השכבה יעברו מבחן סינון ראשון (מבחן שלב א') אשר מתקיים בכיתה. מבחן שלב א' בודק במיוחד את הבנת הנקרא של התלמידים ואת יכולתם במקצוע החשבון.

תוכן הבחינה שלב א' מתפצל בדרך כלל לשני חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של ילד מחונן, היא הבנה מעולה של התוכן שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהסיק מסקנות בצורה טבעית. לכן, החלק הראשון של הבוחן, ייעודו להעריך את רמת המסוגלות של הילד להבין את הטקסט שקרא ולהשיב על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא קרא אף פעם, ולבחון כיצד התלמיד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. התלמיד מסוגל לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהפיק לקחים. תלמיד מחונן, הוא תלמיד שעם השנים יוכל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות הנשאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך חלק מהשאלות יהיו תרגילים בסדרות חשבוניות.

הורים של ילד שלא הצליח את שלב א' ורוצים לערער ומעוניינים שילדם יופנה בכל מקרה לשלב ב', יצטרכו לפנות דרך מכתב אל מחנך הכיתה ולהסביר את רצונם.

מסגרות לטיפוח ילדים מחוננים

לרוב, ילדים מחוננים מקבלים ציון מכובד במבחן הפסיכומטרי כשהם גדלים. הלימוד למבחן הפסיכומטרי פשוט עבור תלמידים מחוננים, משום שהם כבר קיבלו את החשיבה הבסיסית הנדרשת להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

אחד מהקשיים של הצעירים המסיימים שירות צבאי ומתכנים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתמודדות הראשונית עם סוג החשיבה הנצרכת. עבור ילדים מחוננים, שלב ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה מהנה, מהסיבה שהחומר המועבר יהיה קל עבורם אחרי שכבר עברו הכנה מסוג דומה בילדותם.

מספר מסגרות העשרה למחוננים יועברו בצורת חוג אחר הצהריים, ולעיתים יזומנו התלמידים לבוקר של חוויות והעשרה במרכז למידה. על מנת לאתר ילדים המחוננים, מתקיימים בוחנים שייעודם איתור מחוננים.

הורה יקר! כאן באתר מחוננים תמצאו אינפורמציה חשובה על הכנה למבחני מחוננים כיתה ב דוגמאות.

מבחן המחוננים בכיתה ב' שלב ב'

מבחן מחוננים שלב א' היה בשביל הילד אינדיקציה מהו מבחן מחוננים. אם בשלב א' של המבחן התרגילים היו רק בנושאים כמו הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אז בשלב ב' מופיעות גם שאלות בנושאי חשיבה צורנית וידע כללי.

מבחן מחוננים שלב ב' שונה מהמבחן הראשון, הוא מאתגר יותר, ודורש התמודדות אינטלקטואלית תחת לחץ זמן. ההזמנות למבחן שלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ואז מסורות לתלמידים.

שלב ב': המבחן האמיתי אחרי שלב א'

רוב הזמן, אחוז מסויים מהילדים הנרשמים למבחן של שלב א', לא בהכרח היה צריך לעשות כן, אך נבחנים בגלל דרישה של ההורים, ולכן, שלב ב' של הבחינות הוא מבחן האיתור האמיתי, המכריע מיהו באמת מחונן. ילדים שמצליחים בשלב א', הינם נבונים ומוכשרים.

על סמך תוצאות מבחני מחוננים שלב ב', יופנו אחוז מהתלמידים לתכניות למחוננים ולמצטיינים.

אילו נושאים מכיל שלב ב' של מבחן המחוננים

חלק ב' של המבחן למחוננים מכיל את החלקים הבאים:

        1. תרגילי חשבון חלק זה דומה לחלק החשבון בשלב א'. בחלק זה מוצאים בעיות מילוליות בחשבון.
        1. בעיות מילוליות מילים ופירושם: בחלק הזה, על התלמיד לגלות את הפירוש המתאים למילה מסוימת. תרגילים בהם יש צורך להשלים משפטים: בתרגילים אלו כתוב משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על התלמיד לגלות את המילה המשלימה את המשפט.

 

    1. שאלות על צורות קשרים בין צורות: מוצגים לילד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. ביחס השלישי, חסרה צורה, והתלמיד צריך למצוא מה הצורה החסרה. המשכת סדרה: מביאים לתלמיד סדרת צורות המופיעות לפי סדר לוגי נתון ביניהן. על התלמיד למצוא מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולבחור את הצורה המתאימה המשלימה את הסדרה.

כיצד מפתחים אצל התלמיד את היכולת הנזקקת למבחן מחוננים

על מנת שהילד יצליח במבחן, על הילד לפתח חשיבה מיוחדת. כשהילד יפתח את צורת החשיבה הנזקקת למבחן, הילד יצליח לפתור שוב ושוב תרגילים אלו.

ילדים מחוננים הינם בפוטנציאל העתיד של מדינתנו. המדינה הקימה תוכניות המעצימות את היכולות של הילדים המחוננים.

תקופת מבחני המחוננים מאד לחוצה ולהורים יש הרבה שאלות בעניין הכנה למבחני מחוננים כיתה ב דוגמאות.

עוד בנושא:

מועד בחינת מחוננים

מבחני מחוננים

מבחני מחוננים כיתה ב

חוברת מחוננים pdf

מבחן מחוננים שלב א שאלות לדוגמה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>