קטגוריות
Uncategorized

מחוננים שםב א

מחוננים שםב א

הכנה נפשית של הילד למבחן המחוננים

שלב ההכנה של הילד, והלמידה המשותפת עם ההורים, מהווים אות האם הילד באמת מחונן. אם התלמיד עובר קשיים בשלב ההכנה למבחן המחוננים, והוא לא מתעניין בזה כל כך, אז על ההורים להבין שתהליך זה אינו כל כך מתאים עבור הילד, ומוטב שהתלמיד לא יעמיק במה שקשה מדי בשבילו, ועלול להוות לו חוויה שלילית.

אם אתם צריכים אינפורמציה על מחוננים שםב א הגעתם לאתר הנכון.

קיימים גופים ומכונים למיניהם, המקיימים תוכניות הכנה למבחני מחוננים. תוכניות הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מועברים על ידי אנשי צוות בצורה של משחקים, סדנאות וחוויות.

רצוי להפוך את התרגול למבחן המחוננים לחוויית לימוד משותפת של ההורה והילד. לימוד משותף יוצר זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורה לילד, ואף מעניק להורה אפשרות לשאול: "האם אני גם מחונן"?

יש להסביר לילד שאמנם יש הרבה הכנה שעליו לעבור, אבל זה כדאי כי לאחר שיעבור את המבחן בהצלחה, הוא יוכל להינות ממסגרות העשרה חווייתיות. כדאי לעזור לילד ללמוד את החומר ברוגע ובאווירה שמחה.

חשוב מאוד שתהליך ההכנות של הילד למבחני המחוננים יועבר באופן חוויתי, ולא באופן קשה או מחייב. ניתן לרשום את ילדיכם לחוגים מיוחדים הכוללים פעילויות ומשחקים, ולקנות ערכות הכנה למחוננים מעניינות.

* חשיבות הלמידה עם ערכות ההכנה – חשוב ביותר לתת לילד לתרגל שוב ושוב מתוך ערכות ההכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', משום שאז הילד יפנים את סגנון המבדקים ויגיע מוכן לבוחן. לעיתים, מומלץ לשלוח את הילד לחוג שמלמד את התלמיד לפתור את המבחנים הללו בעזרת משחקים.

כשהוא מתכונן בעזרת ערכת הכנה, הילד מתמחה באופן החשיבה עליה מובנות השאלות של בחינות מחוננים. לא קיימת סתירה בין החשיבות של תכנית הכנה למבחן מחוננים לבין ערכות הכנה למבחנים.

  • הכנה יום לפני הבחינה: כדאי יום לפני מועד המבחן, שהתלמיד לא יתכונן כלל. במקום זה, יש לקחת את הילד לבלות: אטרקציה, פארק, או אפילו מסעדה. הכרחי שילדיכם יישן בשעה מוקדמת בלילה שלפני הבחינה.
  • היום הגדול: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר טובה ביום המבחן. מומלץ למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולהעניק לו תחושה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. כדאי לצייד את הילד לבחינה בסנדוויץ', חטיף שוקולד ושתייה.

מבחן מחוננים – רק כשהתלמיד באמת מחונן?

סימן אחד של תלמידים מחוננים הוא תכונה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

מחלקת המחוננים והמצטיינים של משרד החינוך מציע מסלולים ייחודיים להעשרת תלמידים מחוננים ומצטיינים בתחומים רבים. המסקנה הלגיטימית היחידה שניתן להפיק מן הבוחנים היא האם ניתן לצרף את התלמיד לתכנית מיוחדת לפי סף הקבלה שנקבע.

יש לשים לב שמטרתמבחני המחוננים, היא לאתר ילדים מחוננים ולא לרצות את ההורים. לפעמים, קורה מצב בו התלמיד לא מתאים למסלול של מחוננים, אך ההורים רוצים להוכיח שבנם בעל יכולות, ולכן יכפו עליו את התהליך בכוח.

מאחר שהנוכחות במבחני המחוננים (שלב א' ושלב ב') היא רשות ולא מאולצת, הורה שלא חפץ שילדו יעבור את המבחן יעדכן על כך במפורש בכתב. אם הילד "קפץ כיתה" בסמוך למועד הבחינה, ההמלצה היא לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ובמשך שנה זו התלמיד יוכל לצמצם את הפער ההגיוני הקיים בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והישגיו יושוו לילדים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (לתשומת לבכם, תצטרכו להגיש על זה פנייה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

ישנם לא מעט ילדים חכמים, אבל לא כולם מחוננים. כאינדיקציה, רמז למחוננות נקבע לפי רמת איי קיו – תלמידים בעלי ציון 130 ומעלה, מוגדרים כילדים שיכולים להיות מחוננים.

ילדים מחוננים בגיל הרך יחקרו ויבדקו כל חפץ, ואף ינסו לפרק צעצועים במטרה לחקור אותם. ילדים מחוננים יקבלו בגיל מוקדם את הכינוי "תולעת ספרים", בגלל אהבתם לספרים.

איך לנהוג עם הילדים האחרים במשפחה בזמן ההכנות לבחינה

24 שעות לפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משפחתי.

כאן תמצאו מידע רב אודות מחוננים שםב א.

במהלך תקופת ההתכוננות למבחן, חשוב להעניק לשאר ילדי המשפחה תחושה שהם ילדים נבונים ובעלי כשרונות. מומלץ לתת לילדים האחרים לנסות גם לפתור שאלות מתוך תרגילי ההכנה.

מבנה מבחן מחוננים כיתה ב שלב א

מבנה המבחן שלב א' מתחלק רוב הזמן ל2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא להבין היטב את הטקסט שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהסיק מסקנות בצורה טבעית. לכן, החלק הראשוני של הבוחן, ייעודו להעריך את רמת היכולת של הילד להבין את הטקסט הנקרא ולענות על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא ראה אף פעם, ולבחון כיצד הילד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. התלמיד יודע לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהפיק לקחים. תלמיד מחונן, הוא ילד שעם השנים יהיה מסוגל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך יהיו גם מבדקים בסדרות חשבוניות.

על מנת לסייע לילדיכם להתכונן יותר ביעילות לקראת מבחן המחוננים שלב א', מומלץ להכיר את המבנה מבחני המחוננים וממה הם מורכבים.

הורים של ילד שלא הצליח את שלב א' ומעוניים לערער ומבקשים שילדם יופנה בכל מקרה לשלב ב', יצטרכו לפנות דרך מכתב אל מורה הכיתה ולהסביר את רצונם.

בשלב הראשון, כל תלמידי השכבה יעברו מבחן סינון ראשוני (מבחן שלב א') שמתקיים בכיתה. מבחן מחוננים שלב א בוחן בעיקר את נושאי הבנת הנקרא של הילדים ואת כישוריהם במקצוע החשבון.

הכנה למבחני המחוננים שווה להכנה מוקדמת למבחן הפסיכומטרי

נושא מחוננים שםב א הינו מטריד לא מעט הורים בארץ.

חלק מתוכניות העשרה למחוננים יתקיימו כחוג אחר הצהריים, ולעיתים יוזמנו התלמידים לבוקר של חוויות והעשרה במרכז למידה. כאשר מכינים תלמיד מחונן למבחן המחוננים, למעשה מעניקים לו את הכלים להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

אחד מהקשיים של הצעירים המשתחררים מהשירות צבאי ורוצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתמודדות הראשונית עם סגנון החשיבה הנדרשת. עבור נערים מחוננים, קורס ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה חיובית, מהסיבה שהחומר הנלמד יהיה קל עבורם מאחר שכבר עברו הכנה מסוג דומה בצעירותם.

#p#כאשר יגדל הילד, הוא יצטרך לפתח את אותה חשיבה במהלך ההכנות לקראת מבחן הפסיכומטרי. ההכנה למבחן הפסיכומטרי קל עבור ילדים מחוננים, משום שהם כבר רכשו את צורת החשיבה הבסיסית הנצרכת להצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

מבחן מחוננים שלב ב'

מבחן שלב ב' שונה ממבחן א', הוא מאתגר יותר, ודורש התמודדות מחשבתית בלחץ זמן. ההפניות לשלב ב' נשלחות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מחולקות לתלמידים.

מבחן מחוננים שלב ב הינו ברמת קושי יותר גבוהה ומכיל יותר נושאים. אם בשלב א' התרגילים היו רק בנושאים כמו הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אז בשלב ב' מופיעות גם שאלות בנושאי חשיבה צורנית וידע כללי.

מבחן מחוננים שלב ב' הוא המכריע

ההורים של כל הנבחנים יקבלו קרוב לסוף שנת הלימודים הודעה לגבי התאמה או לא לתכנית.

לרוב, חלק מסויים מהילדים הניגשים לבחינות של שלב א', לא בהכרח מתאים לכך, אבל ניגשים בגלל דרישה מצד ההורים, ולכן, שלב ב' של המבחן הוא מבחן הסינון האמיתי, המכריע מיהו באמת מחונן. תלמידים שעוברים את שלב א', הינם נבונים ומוכשרים.

מבנה מבחן המחוננים שלב ב'

חלק ב' של המבחן למחוננים מורכב מהנושאים הבאים:

        1. תרגילים מילוליים מילים ופירושם: בחלק הזה, על הילד לנחש את המשמעות המתאימה למילה נתונה. השלמת משפטים: בתרגילים אלו יש משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על התלמיד לגלות את המילה המשלימה את המשפט.
        1. שאלות בחשבון חלק זה דומה לחלק החשבון במבחן מחוננים שלב א'. בחלק זה יש שאלות מילוליות של חשבון.

 

    1. צורות יחסים בין צורות: מוצגים לילד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. ביחס השלישי, לא מוצגת צורה, והתלמיד צריך לנחש מהי הצורה החסרה. סדרות: מביאים לילד סדרת צורות המופיעות לפי סדר לוגי נתון ביניהן. הילד צריך למצוא מהו העיקרון של סדר הצורות, ולבחור את הצורה הנכונה המשלימה את הסדרה.

איך מעוררים אצל הילד את היכולת הנדרשת להצלחה במבחן מחוננים

בשביל שהתלמיד יקבל ציון עובר במבחן, על התלמיד לפתח יכולת חשיבה מסוימת. על מנת שהתלמיד יבין את אופן החשיבה, עליו ללמוד דוגמאות של פתרון תרגילים המופיעים בערכות הכנה, וכך לפתח את יכולות החשיבה.

תקופת מבחני המחוננים מאד לחוצה ולהורים יש הרבה שאלות בעניין מחוננים שםב א.

כשהתלמיד יפתור בעיות שוב ושוב, הילד יוכל בטבעיות להתמודד עם שאלות מסוג זה. מדינת ישראל הקימה מסגרות המטפחות את היכולות של התלמידים המחוננים.

עוד בנושא:

מבחן כיתה ב מחוננים

הכנה למבחן מחוננים כיתה ו אור יהודה

מבחן סינון למחוננים כיתה ב

תשובות מבחן מחוננים שלב ב

דוגמה למבחן מחוננים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>