קטגוריות
Uncategorized

קורסי הכנה כיתה ב שלב מחוננים

קורסי הכנה כיתה ב שלב מחוננים

הכנה למבחן מחוננים

אתר mechunanim.co.il: כל מה שרציתם להבין על קורסי הכנה כיתה ב שלב מחוננים.

בזמן ההכנה, ההורה עוזר לילד, ומכוון אותו כיצד לגשת אל השאלות. תרגול משותף מהווה זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורה לילד, ואף נותן להורה אפשרות לבדוק: "האם אני גם מחונן"?

ההכנה לשלב א' נותנת לילד הפנמה מהו מבחן מחוננים, וכאשר התלמיד יתכונן למבחן מחוננים שלב ב', יהיה לו כבר יותר נוח משום שהוא כבר חווה את שלב ההתמודדות הראשונית. לעיתים, שווה לרשום את התלמיד לחוג שמכשיר את התלמיד לפתור את השאלות הללו בצורת משחקים.

ישנם אתרים ומכונים למיניהם, המציעים חוגי הכנה למבחני מחוננים. תוכניות הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מנוהלים על ידי אנשי צוות בדרך של שעשועים, סדנאות וחוויות.

יש להגיד לילד שאכן תהליך ההכנות הינו ארוך, אך התהליך שווה כי אחרי שיצליח במבחן, יוכל להינות ממסגרות העשרה מרתקות. קיימת חשיבות לתת לילדיכם כל הזמן תחושה שהוא מבריק, ושהוא מסוגל להצליח במבחן.

כשתלמיד באמת מחונן, הלמידה לקראת הבחינה תהיה קלה ומהנה עבורו. מבחן לאיתור מחוננים שלב ב' מאתגר ומורכב יותר משלב א'.

  • התכוננות יום לפני הבחינה: מומלץ יום לפני מועד המבחן, שהילד לא יתכונן כלל. בזמן זה, יש לקחת את הילד להינות: אטרקציה, פארק, או סתם מסעדה. חשוב מאד שילדיכם יישן מוקדם ערב הבחינה.
  • יום המבחן: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר טובה ביום המבחן. מומלץ למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולתת לו תחושה שהוא יצליח במבחן. יש לצייד את הילד למבחן בכריך, שוקולד ומים.

כאשר הוא לומד בעזרת ערכת הכנה, הילד מתמחה באופן החשיבה עליה מתבססות השאלות של בחינות מחוננים. לא קיימת סתירה בין החשיבות של קורס הכנה למבחן מחוננים לבין ערכת הכנה למבחנים.

כאשר מכינים תלמיד לקראת מבחן לאיתור מחוננים, ההכנה יכולה להיות חוויה נעימה לתלמיד, אך אם ההכנה נעשית בצורה לא נכונה, ההכנה יכולה להוות גם טראומה עבורו. במטרה שההכנות יעברו בקלות על הילד, מומלץ מאוד שכל תהליך הלימוד יהיה בצורת חוויה.

שיטות לדעת אם ילדיכם אכן מחונן

אין טעם לשלוח ילד שלא מרגיש טוב למבחנים, ובמקרה של מחלה במבחן שלב א', יש להודיע על כך לצוות בית הספר. אם ילדכם "קפץ כיתה" קרוב למועד המבחן, ההמלצה היא לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ובמשך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער הטבעי הקיים בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והישגיו יושוו לילדים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (לתשומת לבכם, יהיה עליכם להגיש על כך בקשה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

יש לא מעט ילדים נבונים, אך זה לא אומר שהם מחוננים. ניתן לזהות רמזים ראשונים של מחוננות עוד כשהילד תינוק.

תינוקות מחוננים מתעניינים בכל נושא. ילדים מחוננים אוהבים ללמוד, ובעיקר מתענגים לקרוא.

סימן אחד של ילדים מחוננים הוא נטייה להתעכב על בעיות חשבוניות.

חשוב לזכור שכל המטרה של מבחני המחוננים, היא טובת הילד ולא טובת ההורים. לעיתים, קורה מצב בו הילד לא מתאים לתוכניות המחוננים, אך ההורים רוצים להראות שבנם בעל יכולות, ולכן כופים עליו את התהליך בכוח.

מבחני המחוננים יתבצעו בשתי שלבים. מבחני המחוננים לא נבנו כדי לאבחן את כלל הכישורים של הילדים, אלא כדי לאתר את התלמידים בעלי הכושר הכללי המפותח ביותר לחוגים לילדים מחוננים ומצטיינים.

איך לנהוג עם הילדים האחרים במשפחה בזמן ההכנות למבחן

לאורך ימי ההכנות לבחינה, מומלץ להעניק לשאר ילדי המשפחה תחושה שהם ילדים נבונים ובעלי כשרונות. כדאי לתת לשאר האחים לנסות גם לפתור שאלות מתוך ערכת ההכנה לבחינה.

יום קודם למבחן, טוב לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משפחתי.

צריכים מידע על קורסי הכנה כיתה ב שלב מחוננים? כאן באתר מחוננים תמצאו את כל מה שחיפשתם.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב א

מבנה המבחן שלב א' מתחלק רוב הזמן לשני חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של תלמיד מחונן, היא הבנה מעולה של הטקסט שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהפיק לקחים באופן טבעי. לכן, החלק הראשון של הבוחן, ייעודו להעריך את מידת היכולת של הילד להבין את הטקסט הנקרא ולהשיב על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא ראה אף פעם, ולראות איך הילד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הילד מסוגל לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהסיק מסקנות. תלמיד מחונן, הינו תלמיד שבעתיד יוכל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות הנשאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל יהיו גם תרגילים בסדרות חשבוניות.

בשלב ראשון, כל ילדי הכיתה יעשו מבחן סינון ראשוני (מבחן שלב א') שמתקיים בכיתה. מבחן מחוננים שלב א בודק במיוחד את נושאי הבנת הנקרא של הילדים ואת כישוריהם בתחום החשבון.

על מנת לעזור לילד להתכונן יותר בקלות לקראת מבחן המחוננים שלב א', טוב להכיר את המבנה מבחנים למחוננים וממה הם מורכבים.

הורים של ילד שלא עבר את שלב א' ומעוניים לערער ומעוניינים שילדם יוזמן בכל זאת לשלב ב', יצטרכו לפנות בכתב למחנך הכיתה ולהסביר את רצונם.

מסגרות העשרת ילדים מחוננים

על מנת להעצים את הילדים המחוננים, השיקה מדינת ישראל מסגרות ייחודיות, שמטרתן לתת העשרה לילדים מחוננים. כדי לאתר תלמידים המחוננים, מתקיימים בוחנים שייעודם איתור מחוננים.

רוב המחוננים ימשיכו כשיגדלו בלימודים גבוהים. בשביל נערים מחוננים, קורס ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה מהנה, מהסיבה שהחומר הנלמד יהיה קל עבורם אחרי שעברו הכנה מסוג זה בילדותם.

בדרך כלל, תלמידים מחוננים מוציאים ציון גבוה במבחן הפסיכומטרי כשהם גדלים. הלימוד למבחן הפסיכומטרי קל יחסית בשביל תלמידים מחוננים, בגלל שהם כבר קיבלו את צורת החשיבה הראשונית הנצרכת בשביל הצלחה במבחן הפסיכומטרי.

נושא קורסי הכנה כיתה ב שלב מחוננים הינו מטריד הורים רבים בארץ.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב ב

מבחן שלב ב' בוחן את הרמה הקוגניטיבית הכללית של התלמידים. ההזמנות למבחני שלב ב' יגיעו מהמכון החיצוני ואז מחולקות לילדים.

מבחן מחוננים שלב א' היה עבור הילד טעימה מהו מבחן מחוננים. מבחן שלב ב' מועבר באמצעות מכון חיצוני לבית הספר ואף מבחן זה מועבר באופן קבוצתי.

מבחן המחוננים שלב ב' הוא הקובע

לרוב, אחוז מסויים מהילדים הניגשים למבחן של שלב א', לא תמיד היה צריך לעשות כן, אבל ניגשים בשל רצון של ההורים, ולכך, שלב ב' של המבחן הוא מבחן האיתור הרלוונטי, הקובע מיהו מחונן. סביר להניח שתלמיד שהוא לא מחונן או חכם מעל הממוצע, לא יקבל ציון עובר גם את מבחן שלב א'.

הוריהם של כל התלמידים יקבלו קרוב לסוף שנת הלימודים הודעה לגבי התאמה או לא לתכנית.

אילו תרגילים מכיל שלב ב' של מבחני מחוננים

חלק ב' של המבחן למחוננים מורכב מהחלקים הבאים:

        1. בעיות מילוליות מילים ופירושם: בתרגילים אלו, על התלמיד לגלות את המשמעות המתאימה למילה מסוימת. השלמת משפטים: בתרגילים אלו יש משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על התלמיד לנחש את המילה שתשלים את המשפט.
        1. תרגילי חשבון החלק הזה דומה לחלק החשבון בשלב א'. בקטע זה יש בעיות מילוליות בנושא חשבון.

 

    1. צורות יחסים בין צורות: מוצגים לתלמיד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. ביחס השלישי, חסרה צורה, והתלמיד צריך למצוא מה הצורה המתאימה. סדרות: מציגים לתלמיד סדרת צורות המופיעות לפי סדר לוגי מסויים ביניהן. על התלמיד לפענח מהו העיקרון של סדר הצורות, ולבחור את הצורה הנכונה המשלימה את הסדרה.

כיצד לפתח אצל התלמיד את צורת החשיבה הנזקקת למבחן מחוננים

חשיבה לוגית היא שהופכת את הילד למחונן. כשהילד יפתח את צורת החשיבה הנדרשת לבחינה, התלמיד יוכל לפתור שוב ושוב תרגילים אלו.

תקופת מבחני המחוננים מאד לחוצה ולהורים יש הרבה שאלות בעניין קורסי הכנה כיתה ב שלב מחוננים.

כאשר התלמיד יפתור תרגילים פעם אחר פעם, הילד יוכל בטבעיות להתמודד עם שאלות מסוג זה. המדינה הוציאה לפועל תוכניות המעצימות את היכולות של התלמידים המחוננים.

עוד בנושא:

תרגול מבחן מחוננים

קורסי הכנה למבחני מחוננים כיתה ב

מבחן מחוננים ומצטיינים

דוגמא למבחן מחוננים כיתה ד

חוברת מחוננים pdf

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>