קטגוריות
Uncategorized

משך מבחן מחוננים שלב ב

משך מבחן מחוננים שלב ב

ההכנה למבחן: אינדיקציה להורים

  • הכנה 24 שעות קודם הבחינה: כדאי יום קודם מועד המבחן, שהתלמיד לא יתכונן לבחינה. בזמן זה, יש לקחת את הילד להינות: אטרקציה, קניון, או סתם מסעדה. חשוב שילדיכם יישן מוקדם בלילה שלפני המבחן.
  • יום הבחינה: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר מזינה בבוקר של הבחינה. מומלץ למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולתת לו תחושה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. כדאי לצייד את הילד לבחינה בסנדוויץ', חטיף שוקולד ומים.

חשוב מאוד ששלב ההכנות יעבור באווירה רגועה ולא לחוצה. קיימת חשיבות להעניק לילדיכם לאורך כל הזמן תחושה שהוא חכם, ושהוא מסוגל להצליח בבחינה.

רצוי להפוך את ההכנה למבחן המחוננים לחוויית לימוד משותפת של ההורים והילדים. לימוד משותף יוצר זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורים לילדים, ואף מעניק להורה הזדמנות לשאול: "האם אני מחונן"?

תקופת ההכנות של התלמיד, והלמידה המשותפת עם ההורים, מהווים אינדיקציה האם הילד באמת מחונן. מבחן מחוננים שלב ב' מאתגר ומורכב יותר מאת בחינת מחוננים שלב א.

כשילד מתכונן למבחן מחוננים, זה יכול להיות חוויה נעימה לתלמיד, אך אם ההכנה מועברת באופן לא נכון, ההכנה יכולה להיות גם טראומה עבור הילד. ניתן לרשום את הילד לחוג שתוכנו הוא משחקים ופעילות, ולרכוש ערכות הכנה למחוננים מעניינות.

אתר mechunanim.co.il: כל מה שאתם צריכים להבין אודות משך מבחן מחוננים שלב ב.

גם כשלומדים עם הילד בבית, מומלץ בחום לשבת איתו ביחד, ולפתור איתו את התרגילים בצורה כיפית. תוכניות הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מועברים על ידי אנשי צוות בדרך של שעשועים, סדנאות וחוויות.

דרך טובה בה ילד יכול ללמוד היטב למבחן המחוננים, היא כשהילד יושב ופותר מבחני מחוננים מתוך ערכת הכנה טובה. רצוי להעניק לילד גם את החוג וגם לקנות עבורו ערכת הכנה.

* חשיבות הלמידה עם ערכות ההכנה – חשוב ביותר לכוון את הילד ללמוד שוב ושוב מתוך ערכות ההכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', מהסיבה שאז הילד יתרגל לסגנון המבדקים ויגיע מוכן למבחן המחוננים. לפעמים, מומלץ לרשום את התלמיד לחוג שמלמד את התלמיד לפתור את השאלות הללו בצורת משחקים.

מבחן לאיתור מחוננים – אך ורק כשהתלמיד באמת מחונן?

חשוב לזכור שכל המטרה של מבחני המחוננים, היא טובת הילד ולא טובת ההורים. חשוב ביותר להבין בגיל מוקדם האם לילד יש סימנים למחוננות, ורק אם רואים אותות מחוננות אז מומלץ להתייעץ עם צוות ההוראה של הילד, ובעקבות התייעצות איתם אפשר להתחיל בהכנות למבחן המחוננים.

ההגדרות הקשורות לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, מידע על התכניות וטפסי פנייה מצויים בפורטל הורים למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted בדרך כלל, אות למחוננות נקבע על פי מבחני איי קיו – ילדים שמקבלים ציון 130 ויותר, מוגדרים כתלמידים שיכולים להיות מחוננים.

סימן אחד של תלמידים מחוננים הוא נטייה להתעכב על בעיות חשבוניות.

אגף המחוננים והמצטיינים מטעם משרד החינוך מציע תכניות ייחודיות לטיפוח תלמידים מחוננים ומצטיינים בתחומים שונים. מבחני המחוננים לא תוכננו כדי לאבחן את פרופיל הכישורים של הילדים, אלא על מנת לבחור את הילדים בעלי הכושר הכללי הגבוה ביותר לחוגים לתלמידים מחוננים ומצטיינים.

תינוקות מחוננים מתעניינים בכל נושא. תלמידים מחוננים אוהבים ללמוד, ובמיוחד אוהבים לקרוא.

מכיוון שהנוכחות במבחנים (שלב א' ושלב ב') היא רשות ולא חובה, הורה שלא חפץ שילדו יעבור את המבחן יעדכן על כך בכתב מפורש. אם הילד "קפץ כיתה" בסמוך למועד הבחינה, ההמלצה היא לבחון אותו שנה לאחר מכן, ובמשך שנה זו הילד יוכל לצמצם את הפער ההגיוני הקיים בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והתוצאות יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (לתשומת לבכם, תצטרכו להגיש על זה בקשה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

כיצד להתנהג עם הילדים האחרים במשפחה בעת ההכנות לבחינה

טוב לרשום גם את הילדים האחרים שהם מחבבים. כדאי לתת לילדים האחרים להשתדל גם לפתור שאלות מתוך מבחני ההכנה.

24 שעות לפני המבחן, טוב לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משותף.

מחפשים מידע אודות משך מבחן מחוננים שלב ב? כאן באתר mechunanim.co.il תוכלו למצוא את כל מה רציתם לדעת.

מבחני מחוננים כיתה ב שלב א'

הורים של תלמיד שלא עבר את שלב א' ומעוניים להגיש ערעור ומעוניינים שילדם יופנה בכל זאת לשלב ב', צריכים לפנות בכתב אל מחנך הכיתה ולנמק את רצונם.

תוכן הבחינה שלב א' מתפצל בדרך כלל לשני חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא להבין היטב את הטקסט שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהפיק לקחים באופן טבעי. לכן, החלק הראשון של המבחן, מטרתו להעריך את רמת היכולת של התלמיד להבין את הטקסט שקרא ולענות על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא ראה מעולם, ולבחון איך התלמיד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. הוא יודע לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהסיק מסקנות. ילד מחונן, הוא ילד שבעתיד יהיה מסוגל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל חלק מהשאלות יהיו מבדקים בסדרות חשבוניות.

על מנת לסייע לילד להתכונן יותר בקלות למבחן המחוננים שלב א', טוב להבין את המבנה מבחני המחוננים וממה הם מורכבים.

בשלב הראשון, כל ילדי השכבה יעשו בוחן סינון ראשון (מבחן שלב א') שמתקיים בבית הספר. בסוף בדיקת המבחנים, כל הורה מקבל תשובה אם הילד קיבל ציון עובר במבחן שלב א', ואם הוא נכלל או לא בקבוצת התלמידים המוזמנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

הכנה למבחני המחוננים = הכנה מוקדמת למבחן הפסיכומטרי

#p#כשיגדל התלמיד, הוא יצטרך לפתח את אותה חשיבה במהלך ההכנות לקראת מבחן הפסיכומטרי. ההכנה למבחני הפסיכומטרי פשוט בשביל תלמידים מחוננים, בגלל שהם כבר קיבלו את צורת החשיבה הראשונית הנדרשת להצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

אחד מהקשיים של הצעירים המסיימים שירות צבאי ומתכנים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתמודדות הראשונית עם צורת החשיבה הנצרכת. בדרך כלל, תלמידים מחוננים יקבלו ציון גבוה במבחן הפסיכומטרי כאשר יתבגרו.

חלק מתוכניות העשרה למחוננים יתקיימו כחוג אחר הצהריים, ולפעמים יזומנו התלמידים לבוקר של חוויות והעשרה במרכז למידה. כשמכינים תלמיד בעל יכולות למבחן המחוננים, למעשה מעניקים לו את הכלים להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

נושא משך מבחן מחוננים שלב ב הינו מטריד הורים רבים בארץ.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב ב

מבחן שלב ב' שונה מהמבחן הראשון, הוא מורכב יותר, ומצריך התמודדות אינטלקטואלית בלחץ זמן. ההפניות לשלב ב' נשלחות מהמכון החיצוני ואז מחולקות לתלמידים.

מבחן מחוננים שלב ב הינו ברמת קושי יותר גבוהה ומכיל יותר נושאים. אם בשלב א' השאלות היו רק בנושאים כמו הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אזי בשלב ב' יהיו שאלות בנושאים של חשיבה צורנית וידע כללי.

שלב ב': המבחן האמיתי בעקבות שלב א'

שלב א' של מבחן המחוננים היה סינון די ראשוני. סביר להניח שילד שהוא לא מחונן או חכם מעל הממוצע, לא יקבל ציון עובר גם את שלב א'.

הוריהם של כל הנבחנים יקבלו קרוב לסוף שנת הלימודים הודעה לגבי שייכות או לא לתכנית.

אילו חלקים מכיל שלב ב' של מבחני מחוננים

חלק ב' של המבחן למחוננים מורכב מהנושאים הבאים:

 

    1. שאלות על צורות יחסים בין הצורות: מובאים לתלמיד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. ביחס השלישי, חסרה צורה, והילד צריך למצוא מה הצורה החסרה. המשכת סדרה: מציגים לילד סדרת צורות המופיעות לפי סדר לוגי מסויים ביניהן. הילד צריך לפענח מהו העיקרון של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה המתאימה המשלימה את הסדרה.
    1. בעיות מילוליות תרגילים על משמעות מילים: בשאלות אלו, על התלמיד לבחור את הפירוש המתאים למילה מסוימת. תרגילים בהם צריך להשלים משפטים: בשאלות אלו יש משפט, ובמשפט חסרה מילה. על התלמיד לנחש את המילה שתשלים את המשפט.
    1. תרגילי חשבון חלק זה דומה לחלק החשבון במבחן מחוננים שלב א'. בחלק זה יש שאלות מילוליות בנושא חשבון.

כיצד מפתחים אצל הילד את צורת החשיבה הנזקקת להצלחה במבחן מחוננים

כשילד מתקרב לכיתה ב', הרבה הורים מתחילים להיות עסוקים בנושא משך מבחן מחוננים שלב ב.

צורת חשיבה לוגית היא שהופכת את הילד למחונן. במטרה שהתלמיד יפנים את צורת החשיבה, הוא צריך לעבור על דוגמאות של פתרון תרגילים הקיימים בערכות הכנה, וכך לחדד את צורת החשיבה.

ילדים מחוננים הינם בפוטנציאל העתיד של המדינה. אם לא עוזרים לתלמידים המחוננים לממש את הפוטנציאל האדיר שבהם, אותם תלמידים עלולים לאבד עניין ולהתעסק במעשים שטותיים.

עוד בנושא:

מבחן צורות מחוננים שלב ב

הכנה למבחן מחוננים גולות

דף סימון תשובות מבחן מחוננים

מבחני מחוננים שלב א

מחוננים בכיתה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>