קטגוריות
Uncategorized

איך מתנהל מבחן מחוננים

איך מתנהל מבחן מחוננים

הכנה למבחני מחוננים

אתר מחוננים: כל מה שאתם צריכים לדעת אודות איך מתנהל מבחן מחוננים.

  • הכנה יום קודם המבחן: מומלץ יום קודם מבחן המחוננים, שהילד לא יתכונן כלל. בזמן זה, יש לקחת את הילד לפעולה כיפית: אטרקציה, קניון, או סתם מסעדה. הכרחי שהילד יישן בשעה מוקדמת ערב הבחינה.
  • יום הבחינה: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר מזינה ביום המבחן. מומלץ למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולהעניק לו תחושה שהוא יצליח במבחן. יש לצייד את הילד לבחינה בכריך, שוקולד ומים.

חשוב מאוד שתהליך ההכנה של הילד לקראת מבחני מחוננים ייעשה באופן חוויתי, ולא באופן קשה או מחייב. מומלץ בחום לרשום את הילד לחוג שתוכנו הוא משחקים ופעילות, ולקנות ערכות הכנה למחוננים מקצועיות.

גם כשלומדים עם התלמיד בבית, מומלץ בחום להתיישב איתו ביחד, ולפתור איתו את השאלות בצורה נעימה. חלק מחוגי הכנה למבחן מחוננים, הינם חוגים חווייתיים המועברים על ידי אנשי מקצוע המתמחים בעבודה עם ילדים.

בזמן ההכנה, ההורה מסייע לילד, ומכוון אותו כיצד להתמודד עם השאלות. תרגול משותף יוצר זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורה לילד, ואף מעניק להורה אפשרות לשאול: "האם אני גם מחונן"?

כשתלמיד באמת מחונן, ההכנה לקראת הבחינה תהיה פשוטה ומהנה בשבילו. מבחן לאיתור מחוננים שלב ב' קשה ומורכב יותר מאת בחינת מחוננים שלב א.

דרך מעולה בה ילד יכול ללמוד היטב למבחן מחוננים, היא כשהילד יושב ופותר מבחני מחוננים מתוך ערכת הכנה טובה. אין סתירה בין החשיבות של חוג הכנה למבחן מחוננים לבין ערכת הכנה למבחנים.

ההכנה למבחן שלב א' נותנת לילד הפנמה מהו מבחן מחוננים, וכאשר הילד יעבור הכנה למבחן מחוננים שלב ב', יהיה לו כבר יותר נוח משום שהוא כבר עבר את שלב ההסתגלות הראשונית. לפעמים, כדאי לרשום את התלמיד לחוג שמלמד את התלמיד לפתור את השאלות הללו בצורת משחקים.

חשוב מאוד ששלב ההכנות יהיה באווירה כיפית ולא מתוחה. חשוב לתת לילדיכם לאורך כל הזמן הרגשה שהוא חכם, ושהוא מסוגל לעבור בהצלחה את המבחן.

מבחן לאיתור מחוננים – אך ורק כאשר הילד באמת מחונן?

מאפיין אחד של ילדים מחוננים הוא נטייה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

מאחר שההשתתפות במבחני המחוננים (שלב א' ושלב ב') היא זכות ולא חובה, הורה שלא רוצה שילדו יעבור את המבחן יעדכן על כך במפורש בכתב. אם הילד "קפץ כיתה" בסמוך למועד הבחינה, ההמלצה היא לבחון אותו שנה לאחר מכן, ולאורך שנה זו התלמיד יוכל לצמצם את הפער ההגיוני שנוצר בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והתוצאות יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (לתשומת לבכם, תצטרכו להגיש על זה בקשה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

לא נכון שההורים יאלצו את בנם תהליך של הכנות למבחן, רק על מנת להראות לכל העולם שבנם "מחונן". לפעמים, ייתכן מצב בו התלמיד לא מתאים למסלול של מחוננים, אך ההורים רוצים להוכיח שבנם בעל יכולות, ולכן יכפו עליו את התהליך בכוח.

ילדים מחוננים בגיל הרך יבחנו ויבדקו כל דבר, ואף ינסו לפרק צעצועים במטרה לחקור אותם. תלמידים מחוננים יקבלו בגיל מוקדם את הכינוי "תולעת ספרים", בעקבות חיבתם לספרים.

מבחני המחוננים יתנהלו בשתי שלבים. המסקנה הריאלית היחידה שניתן להפיק מן המבחנים היא האם אפשר לצרף את הנבחן לתכנית מסוימת לפי סף הקבלה שהוחלט.

ההגדרות הנוגעות לקבוצות אוכלוסייה מיוחדות, אינפורמציה על התכניות וטפסי פנייה נמצאים באתר האגף למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted כאינדיקציה, אות למחוננות נקבע על פי רמת איי קיו – תלמידים בעלי ציון 130 ויותר, מוגדרים כתלמידים שיכולים להיות מחוננים.

כיצד לנהוג עם הילדים האחרים במשפחה בעת ההכנות למבחן

24 שעות לפני המבחן, טוב לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משותף.

לאורך ימי ההתכוננות לבחינה, חשוב לתת לשאר ילדי המשפחה הרגשה שהם ילדים נבונים ומוכשרים. טוב לתת לילדים האחרים להשתדל גם לפתור שאלות מתוך תרגילי ההכנה.

מחפשים אינפורמציה אודות איך מתנהל מבחן מחוננים? כאן באתר מחוננים תמצאו את כל מה רציתם לדעת.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב א

תוכן הבחינה שלב א' מתחלק בדרך כלל לשני חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא הבנה מעולה של התוכן שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהסיק מסקנות באופן טבעי. לכן, החלק הראשון של המבחן, ייעודו לבדוק את מידת המסוגלות של הילד להבין את הטקסט שקרא ולענות על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא קרא מעולם, ולבחון כיצד התלמיד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. התלמיד מסוגל לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהסיק מסקנות. תלמיד מחונן, הוא תלמיד שעם השנים יהיה מסוגל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות הנשאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך חלק מהשאלות יהיו תרגילים בסדרות חשבוניות.

כדי לסייע לילדיכם להתכונן יותר ביעילות למבחן המחוננים שלב א', טוב להבין את המבנה מבחני המחוננים וממה הם מורכבים.

מבחן שלב א' מטרתו לסייע לצוות בית הספר לאתר את הילדים בעלי היכולת הגבוהה ביותר מבין כלל התלמידים. בסוף בדיקת הבוחנים, כל הורה מקבל תשובה אם הילד קיבל ציון עובר במבחן שלב א', ואם הוא נכלל או לא ברשימת התלמידים המוזמנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

הורים של ילד שלא עבר את שלב א' ורוצים להגיש ערעור ומעוניינים שילדם יוזמן בכל זאת לשלב ב', צריכים לפנות דרך מכתב אל מורה הכיתה ולהסביר את סיבותיהם.

מסגרות העשרת תלמידים מחוננים

אחד מהמכשולים של הצעירים המשתחררים מהצבא ורוצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתמודדות הראשונית עם סוג החשיבה הנצרכת. בדרך כלל, תלמידים מחוננים יקבלו ציון גבוה בפסיכומטרי כאשר יתבגרו.

הורה יקר! כאן באתר mechunanim.co.il תמצאו אינפורמציה חשובה אודות איך מתנהל מבחן מחוננים.

מספר תוכניות העשרה למחוננים יועברו כחוג בשעות הצהריים, ולפעמים יוזמנו התלמידים לבוקר חוויתי ומעשיר במרכז למידה. כאשר מכינים ילד בעל יכולות למבחן המחוננים, למעשה מעניקים לו את הכלים להצליח במבחן הפסיכומטרי.

#p#כאשר יתבגר הילד, הוא יצטרך לפתח את אותה חשיבה במהלך ההכנות עבור מבחן הפסיכומטרי. ההכנה למבחן הפסיכומטרי קל יחסית עבור ילדים מחוננים, בגלל שהם כבר תרגלו את החשיבה הראשונית הנדרשת להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב ב

שלב א' של מבחן המחוננים היה עבור התלמיד אינדיקציה מהו מבחן מחוננים. אם בשלב א' התרגילים היו רק בנושאים כמו הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אזי בשלב ב' מופיעות גם שאלות בנושאים של חשיבה צורנית וידע כללי.

מבחן מחוננים שלב ב' שונה מהמבחן הראשון, הוא קשה יותר, ומצריך התמודדות מחשבתית בלחץ של זמן. ההזמנות לשלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מחולקות לילדים.

איתור המחוננים נערך בשלב ב'

ההורים של כל התלמידים יקבלו לקראת סוף שנת הלימודים מכתב לגבי התאמה או לא לתכנית.

בדרך כלל, אחוז מסויים מהתלמידים הניגשים לבחינות של שלב א', לא תמיד מתאים לכך, אך ניגשים בעקבות דרישה מצד ההורים, ולכך, שלב ב' של המבחן הוא מבחן האיתור הרלוונטי, הקובע מיהו באמת מחונן. ילדים שמצליחים בשלב א', הינם נבונים ומוכשרים.

מאילו נושאים מורכב מבחן מחוננים שלב ב

חלק ב' של המבחן למחוננים מכיל את החלקים הבאים:

        1. שאלות בחשבון חלק זה זהה בסגנונו לחלק החשבון הנמצא במבחן בשלב א'. בקטע זה מוצאים שאלות מילוליות בחשבון.

 

    1. שאלות על צורות יחסים בין צורות: מובאים לילד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. ביחס השלישי, לא מוצגת צורה, והילד צריך למצוא מה הצורה החסרה. סדרות: מביאים לילד סדרה של צורות עם סדר לוגי מסויים ביניהן. על הילד למצוא מהו העיקרון של סדר הצורות, ולבחור את הצורה המתאימה שמשלימה את הסדרה.
    1. תרגילים מילוליים תרגילים על משמעות מילים: בחלק הזה, על הילד לגלות את הפירוש המתאים למילה נתונה. תרגילים בהם יש צורך להשלים משפטים: בשאלות אלו כתוב משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על הילד לגלות את המילה שתשלים את המשפט.

איך מעוררים אצל התלמיד את החשיבה הנזקקת למבחן מחוננים

יכולת חשיבה לוגית היא זו שהופכת את התלמיד למחונן. כאשר הילד יפתח את סגנון החשיבה הנדרשת לבחינה, הילד יצליח לפתור פעם אחר פעם שאלות מסוג זה.

התקופה שבה מתקיימים מבחני המחוננים מאד לחוצה ולרוב ההורים יש לא מעט שאלות בנושא איך מתנהל מבחן מחוננים.

כשהילד יפתור תרגילים שוב ושוב, הילד יוכל בטבעיות להתמודד עם תרגילים מסגנון זה. המדינה הוציאה לפועל תוכניות המטפחות את הכישורים של הילדים המחוננים.

עוד בנושא:

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב דוגמא

מבחן מחוננים סדרת צורות

בחינות מחוננים

מבחן מחוננים סדרות

אוצר המילים מבחני מחוננים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>