קטגוריות
Uncategorized

מבחן מחוננים שלב ב pdf

מבחן מחוננים שלב ב pdf

הכנה נפשית של הילד למבחני מחוננים

כאשר מכינים תלמיד לקראת מבחן המחוננים, ההכנה יכולה להיות חוויה לתלמיד, אך אם ההכנה נעשית בצורה לא נכונה, ההכנה יכולה להוות גם טראומה עבור הילד. במטרה שההכנות יעברו בקלות על התלמיד, מומלץ מאוד שכל תהליך הלימוד יהיה בצורת חוויה.

אם אתם צריכים אינפורמציה אודות מבחן מחוננים שלב ב pdf הגעתם למקום הנכון.

חשוב להגיד לילד שבאמת יש הרבה הכנה שהוא צריך לעבור, אבל זה כדאי כי אחרי שיצליח במבחן, יוכל להינות מתוכניות העשרה חווייתיות. קיימת חשיבות לתת לילד לאורך כל הזמן תחושה שהוא מבריק, ושיש לו יכולת לעבור בהצלחה את הבחינה.

שלב ההכנות של הילד, ותהליך הלמידה המשותף עם ההורים, מהווים אות האם התלמיד אכן מחונן. מבחן מחוננים שלב ב' מאתגר ומורכב יותר מאת בחינת מחוננים שלב א.

  • הכנה 24 שעות קודם המבחן: מומלץ יום לפני מועד המבחן, שהילד לא ילמד לבחינה. בזמן זה, יש לקחת את הילד לבלות: אטרקציה, קניון, או סתם מסעדה. חשוב מאד שהילד ילך לישון מוקדם בלילה שלפני המבחן.
  • היום הגדול: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר טובה ביום המבחן. יש למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולתת לו תחושה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. כדאי לצייד את הילד למבחן בסנדוויץ', חטיף שוקולד ומים.

בזמן ההכנה, ההורה מסייע לילד, ומנחה אותו איך להתמודד עם השאלות. לימוד משותף מהווה זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורה לילד, ואף נותן להורה אפשרות לבדוק: "האם אני גם מחונן"?

ההתכוננות לשלב א' מעניקה לתלמיד הפנמה מהו מבחן מחוננים, וכשהילד ילמד למבחן מחוננים שלב ב', יהיה לו כבר יותר קל בגלל שהוא כבר עבר את שלב ההסתגלות הראשונית. חיוני ביותר שהתלמיד יתכונן בדרך שיהיה לו נעים.

כשהוא מתכונן מתוך ערכת הכנה, התלמיד מתמחה בסוג החשיבה עליה מובנות השאלות של המבחנים. לא קיימת סתירה בין התרומה של קורס הכנה למבחן מחוננים לבין ערכות הכנה למבחנים.

ישנם גופים ומכונים שונים, המציעים תוכניות הכנה למבחני מחוננים. חוגי הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מנוהלים על ידי מדריכים בצורה של משחקים, סדנאות וחוויות.

מבחן מחוננים: רק כשהילד באמת מחונן?

מאפיין אחד של ילדים מחוננים הוא תכונה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

מבחני המחוננים יתבצעו בשתי שלבים. מבחני המחוננים לא תוכננו על מנת להעריך את כלל המיומנויות של התלמידים, אלא על מנת לאתר את הילדים בעלי הכושר הכללי המפותח ביותר לתכניות לתלמידים מחוננים ומצטיינים.

מאחר שההשתתפות במבחני המחוננים (שלב א' ושלב ב') היא זכות ולא חובה, הורה שאינו מעוניין שילדו יעבור את המבחן יודיע על כך במפורש בכתב. אם ילדכם "קפץ כיתה" בסמוך למועד הבחינה, ההמלצה היא לבחון אותו שנה לאחר מכן, ולאורך שנה זו הילד יוכל לצמצם את הפער ההגיוני שנוצר בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והישגיו יושוו לילדים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (לתשומת לבכם, תצטרכו להגיש על כך פנייה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

חשוב לזכור שמטרתמבחני המחוננים, היא טובת הילד ולא טובת ההורים. חשוב ביותר לאתר בגיל צעיר האם לילד יש נטייה למחוננות, ורק אם רואים סימני מחוננות אז ורק אז מומלץ להתייעץ עם צוות ההוראה של הילד, ולאחר התייעצות איתם אפשר לפתוח תהליך ההכנה למבחן המחוננים.

תינוקות מחוננים מתעניינים בכל נושא. תלמידים מחוננים נהינים ללמוד, ובמיוחד אוהבים לקרוא.

ההגדרות הנוגעות לקבוצות אוכלוסייה מיוחדות, מידע על התכניות וטפסי פנייה מצויים בפורטל הורים למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted אפשר לזהות סימנים ראשונים של מחוננות עוד כשהילד בגיל קטן מאד.

כיצד להתנהג עם הילדים האחרים במשפחה בעת ההכנות למבחן

כאן תקראו מידע רב אודות מבחן מחוננים שלב ב pdf.

טוב לרשום גם את הילדים האחרים לפעילויות שהם אוהבים. נכון לערב את האחים עד כמה שניתן בלימוד למבחן.

24 שעות לפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל המשפחה לבילוי משפחתי.

מבנה מבחן מחוננים כיתה ב שלב א

בשלב א', כל תלמידי השכבה יעשו מבחן סינון ראשוני (מבחן שלב א') אשר מועבר בבית הספר. מבחן מחוננים שלב א בוחן בעיקר את הבנת הנקרא של הילדים ואת יכולתם בתחום החשבון.

מבנה המבחן שלב א' מתפצל רוב הזמן ל- 2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של ילד מחונן, היא הבנה מעולה של התוכן שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהסיק מסקנות באופן טבעי. לכן, החלק הראשון של המבחן, מטרתו לבדוק את מידת היכולת של התלמיד להבין את הטקסט הנקרא ולהשיב על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא קרא מעולם, ולבחון כיצד הילד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. התלמיד מסוגל לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהפיק לקחים. ילד מחונן, הוא ילד שעם השנים יוכל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך חלק מהשאלות יהיו מבדקים בסדרות חשבוניות.

כדי לעזור לילד להתכונן יותר בקלות למבחן המחוננים שלב א', כדאי להכיר את המבנה מבחני המחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

הורים של ילד שלא הצליח את שלב א' ומעוניים להגיש ערעור ומעוניינים שילדם יופנה בכל מקרה לשלב ב', צריכים לפנות דרך מכתב אל מורה הכיתה ולהסביר את סיבותיהם.

מסגרות העשרת תלמידים מחוננים

על מנת להעשיר את התלמידים המחוננים, השיקה המדינה תוכניות מיוחדות, שנועדו לתת העשרה לתלמידים מחוננים. על מנת לזהות תלמידים המחוננים, מתקיימים בוחנים שמטרתם איתור מחוננים.

#p#כשיגדל הילד, יהיה עליו לפתח את אותה חשיבה במהלך ההכנות לקראת מבחן הפסיכומטרי. ההכנה למבחן הפסיכומטרי קל יחסית בשביל תלמידים מחוננים, משום שהם כבר קיבלו את החשיבה הבסיסית הנדרשת להצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

מרבית התלמידים המחוננים ימשיכו כשיתבגרו בלימודים גבוהים. עבור ילדים מחוננים, קורס ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה מהנה, מהסיבה שהחומר הנלמד יהיה פשוט עבורם אחרי שכבר עברו הכנה מסוג דומה בילדותם.

הורים יקרים! כאן באתר mechunanim.co.il תוכלו למצוא אינפורמציה חשובה על מבחן מחוננים שלב ב pdf.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב ב

מבחן מחוננים שלב ב הינו ברמת קושי יותר גבוהה ומכיל יותר נושאים. אם בשלב א' התרגילים היו רק בנושאים של הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אזי בשלב ב' יהיו שאלות בנושאי חשיבה צורנית וידע כללי.

מבחן ב' שונה ממבחן א', הוא קשה יותר, ומצריך התמודדות מחשבתית בלחץ זמן. ההזמנות למבחן שלב ב' יגיעו מהמכון החיצוני ולאחר מכן מסורות לילדים.

מבחן מחוננים שלב ב' הוא הקובע

על פי תוצאות מבחני שלב ב', יופנו אחוז מהילדים לחוגים למחוננים ולמצטיינים.

בדרך כלל, אחוז נתון מהילדים הנרשמים למבחן של שלב א', לא בהכרח מתאים לכך, אבל ניגשים בשל רצון מצד ההורים, ולכך, שלב ב' של המבחן הינו מבחן הסינון האמיתי, המכריע מיהו באמת מחונן. אפשר להניח שתלמיד שלא מחונן או חכם מעל הממוצע, לא יצליח לעבור גם את מבחן שלב א'.

אילו תרגילים מכיל שלב ב' של מבחני מחוננים

חלק ב' של המבחן למחוננים מכיל את הנושאים הבאים:

        1. בעיות מילוליות שאלות על משמעות מילים: בחלק הזה, על הילד לגלות את המשמעות המתאימה למילה נתונה. תרגילים בהם יש צורך להשלים משפטים: בשאלות אלו כתוב משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על התלמיד לגלות את המילה שתשלים את המשפט.
        1. שאלות בחשבון החלק הזה דומה לחלק החשבון הנמצא במבחן בשלב א'. בחלק זה יש בעיות מילוליות של חשבון.

 

    1. שאלות על צורות יחסים בין צורות: מוצגים לילד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. ביחס השלישי, חסרה צורה, ועל התלמיד למצוא מהי הצורה המתאימה. סדרות: מציגים לילד סדרת צורות עם סדר לוגי נתון ביניהן. על התלמיד למצוא מהו העיקרון של סדר הצורות, ולבחור את הצורה המתאימה המשלימה את הסדרה.

כיצד לפתח אצל הילד את החשיבה הנזקקת למבחן המחוננים

כשהילד יפתור שאלות פעם אחר פעם, הילד יוכל בקלות רבה להתגבר על שאלות מסגנון זה. במידה ולא עוזרים לילדים המחוננים להוציא לפועל את הפוטנציאל העצום שלהם, אותם ילדים עלולים לאבד עניין ולהתעסק במעשי שטות.

חשיבה לוגית היא זו שהופכת את הילד למחונן. על מנת שהילד יפנים את סוג החשיבה, עליו לקרוא דוגמאות של פתרונות המופיעים בערכות הכנה, וכך לחדד את צורת החשיבה.

כשילד מתקרב לכיתה ב', לא מעט הורים מתחילים לדון על הנושא מבחן מחוננים שלב ב pdf.

עוד בנושא:

איך לאבחן ילדים מחוננים

מבחן מחוננים לחטיבה

מבחן סינון למחוננים

מבחני דוגמא מחוננים שלב א

קורס מחוננים כיתה ב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>