קטגוריות
Uncategorized

הכנה למבחן מחוננים כיתה ב

הכנה למבחן מחוננים כיתה ב

תוכניות הכנה למבחנים לתלמידים מחוננים

  • התכוננות 24 שעות לפני הבחינה: כדאי יום קודם מועד המבחן, שהילד לא ילמד לבחינה. במקום זה, יש לקחת את הילד לפעולה כיפית: אטרקציה, פארק, או אפילו פיצרייה. הכרחי שהילד ילך לישון בשעה מוקדמת ערב המבחן.
  • היום הגדול: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר טובה ביום המבחן. יש למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולהעניק לו תחושה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. יש לדאוג שילדיכם יביא למבחן כריך, חטיף שוקולד ומים.

אתר mechunanim.co.il: כל מה שרציתם לדעת על הכנה למבחן מחוננים כיתה ב.

כשילד מתכונן לפני מבחן, ההכנה יכולה להיות חוויה לתלמיד, אך אם ההכנה נעשית באופן לא נכון, ההכנה יכולה להיות גם טראומה עבורו. מומלץ לרשום את הילד לחוגים מיוחדים הכוללים פעילויות ומשחקים, ולקנות ערכות הכנה למחוננים מעניינות.

ההכנה לשלב א' מעניקה לתלמיד הפנמה מהו מבחן מחוננים, וכאשר הילד ילמד למבחן מחוננים שלב ב', יהיה לו כבר יותר פשוט בגלל שהוא כבר עבר את שלב ההסתגלות הראשונית. לפעמים, מומלץ לרשום את התלמיד לחוג שמכשיר את התלמיד לפתור את השאלות הללו בצורת משחקים.

דרך יעילה בה ילד יכול ללמוד היטב למבחן המחוננים, היא כאשר הילד יושב ופותר מבחני מחוננים מתוך ערכת הכנה מקצועית. רצוי להעניק לילד גם את החוג וגם לרכוש בשבילו ערכה.

קיימים גופים ומכונים למיניהם, המציעים חוגי הכנה למבחני מחוננים. תוכניות הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מועברים על ידי אנשי צוות בצורה של שעשועים, סדנאות וחוויות.

תקופת ההכנות של הילד, ותהליך הלמידה המשותף עם ההורים, מהווים אות האם הילד באמת מחונן. אם הילד מתקשה בשלב ההכנה למבחן המחוננים, והוא לא מתעניין בזה כל כך, אז על ההורים להסיק שתהליך זה אינו מתאים עבור הילד, ומוטב שהתלמיד לא יתאמץ במה שקשה מדי עבורו, ועשוי להוות לו חוויה שלילית.

חשוב להגיד לילד שאמנם תהליך ההכנה הינו ארוך, אבל זה כדאי כי לאחר שיצליח במבחן, יוכל להינות מתוכניות העשרה חווייתיות. כדאי ללמוד עם הילד את החומר בשמחה ובאופן רגוע.

במהלך התרגול, ההורה מסייע לילד, ומכוון אותו איך להתמודד עם השאלות. לימוד משותף מהווה זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורים לילדים, וגם נותן להורה הזדמנות לבדוק: "האם אני גם מחונן"?

שיטות לזהות אם ילדיכם אכן מחונן

מבחני המחוננים יתנהלו בשני חלקים. המסקנה הלגיטימית היחידה שאפשר להפיק מן הבוחנים היא האם ניתן לקבל את התלמיד לתכנית מסוימת על פי סף הקבלה שנקבע.

סימן אחד של ילדים מחוננים הוא נטייה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

ישנם תלמידים רבים חכמים, אך זה לא אומר שהם מחוננים. כאינדיקציה, אות למחוננות נקבע לפי רמת איי קיו – תלמידים המקבלים ציון 130 ויותר, מוגדרים כתלמידים שיכולים להיכנס להגדרת מחוננים.

אין לשלוח תלמיד חולה למבחנים, ובמצב של מחלה במבחן שלב א', יש לעדכן על כך לסגל בית הספר. אם ילדכם "קפץ כיתה" בסמוך למועד המבחן, ההמלצה היא לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ובמשך שנה זו הילד יוכל לצמצם את הפער הטבעי שנוצר בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (שימו לב, יהיה עליכם להגיש על כך בקשה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

לא כדאי שההורים יכפו על בנם תהליך של הכנה למבחן, רק כדי להוכיח לכולם שבנם "גאון". לפעמים, קורה מצב בו הילד לא מתאים למסלול של מחוננים, אבל ההורים רוצים להראות שבנם מחונן, ולכן מכריחים אותו לעבור את התהליך בכוח.

תינוקות מחוננים יחקרו ויבדקו כל דבר, ואף ינסו לפרק חפצים על מנת לחקור אותם. ילדים מחוננים יקבלו בשלב מוקדם את הכינוי "תולעת ספרים", בגלל חיבתם לספרים.

איך להתנהג עם שאר ילדי המשפחה בזמן ההכנות לבחינה

צריכים מידע אודות הכנה למבחן מחוננים כיתה ב? כאן באתר מחוננים תמצאו את כל מה רציתם לדעת.

ביום שלפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל המשפחה לבילוי משפחתי.

טוב לרשום גם את הילדים האחרים שהם מחבבים. כדאי לתת לילדים האחרים לנסות גם לפתור שאלות מתוך מבחני ההכנה.

מבנה מבחן מחוננים כיתה ב שלב א

הורים של ילד שלא הצליח את שלב א' ומעוניים לערער ומעוניינים שילדם יופנה בכל זאת לשלב ב', צריכים לפנות בכתב אל מחנך הכיתה ולהסביר את סיבותיהם.

מבנה המבחן שלב א' מתחלק בדרך כלל לשני חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא הבנה מעולה של הטקסט שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהפיק לקחים בצורה טבעית. לכן, החלק הראשוני של הבוחן, ייעודו להעריך את רמת היכולת של הילד להבין את הטקסט הנקרא ולענות על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא ראה אף פעם, ולראות כיצד התלמיד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הילד מסוגל לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהפיק לקחים. תלמיד מחונן, הוא תלמיד שעם השנים יוכל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות הנשאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך חלק מהשאלות יהיו מבדקים בסדרות חשבוניות.

כדי לעזור לילדיכם להתכונן יותר בקלות לקראת מבחן המחוננים שלב א', מומלץ להכיר את המבנה מבחנים למחוננים וממה הם מורכבים.

מבחן שלב א' מטרתו לעזור למורי בית הספר לאתר את התלמידים בעלי כישורים בכיתה. בסוף בדיקת המבחנים, כל ההורים מקבל תשובה אם הילד קיבל ציון עובר במבחן שלב א', ואם הוא מופיע ברשימת התלמידים המופנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

התלמיד יגיע מוכן פסיכולוגית למבחן הפסיכומטרי כשיגדל

בדרך כלל, תלמידים מחוננים מוציאים ציון מכובד במבחן הפסיכומטרי כאשר הם גדלים. ההכנה למבחני הפסיכומטרי קל בשביל ילדים מחוננים, בגלל שהם כבר תרגלו את צורת החשיבה הראשונית הנדרשת בשביל הצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

על מנת להעצים את התלמידים המחוננים, הקימה מדינת ישראל מסגרות ייחודיות, שנועדו להעניק העשרה לילדים מחוננים. כאשר מכינים תלמיד בעל יכולות למבחן המחוננים, למעשה מעניקים לו את הכלים להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

מרבית המחוננים יתמידו כשיגדלו בלימודים גבוהים. בשביל ילדים מחוננים, שלב ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה מהנה, מהסיבה שהחומר הנלמד יהיה פשוט עבורם מאחר שכבר עברו הכנה מסוג דומה בילדותם.

נושא הכנה למבחן מחוננים כיתה ב הינו מטריד לא מעט הורים בישראל.

שלב ב' של מבחן המחוננים

מבחן ב' שונה מהמבחן הראשון, הינו מאתגר יותר, ודורש התמודדות מחשבתית בלחץ של זמן. ההפניות למבחני שלב ב' נשלחות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מחולקות לתלמידים.

שלב ב' של מבחני המחוננים הינו קשה יותר ומכיל יותר נושאים. אם בשלב א' התרגילים היו רק בנושאים כמו הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אזי בשלב ב' יהיו שאלות בנושאים של חשיבה צורנית וידע כללי.

מבחן המחוננים שלב ב' הוא הקובע

לרוב, חלק נתון מהילדים הניגשים למבחן של שלב א', לא בהכרח מתאים לכך, אבל נבחנים בשל רצון מצד ההורים, ולכך, שלב ב' של המבחן הינו מבחן האיתור האמיתי, הקובע מיהו מחונן. ילדים שמצליחים בשלב א', הם בעלי יכולות ומוכשרים.

על סמך תוצאות מבחני מחוננים שלב ב', יופנו אחוז מהילדים לתכניות למחוננים ולמצטיינים.

מאילו חלקים מורכב מבחן מחוננים שלב ב

חלק ב' של המבחן למחוננים מכיל את החלקים הבאים:

        1. תרגילי חשבון חלק זה זהה בסגנונו לחלק החשבון בשלב א'. בקטע זה יש בעיות מילוליות בחשבון.
        1. בעיות מילוליות שאלות על משמעות מילים: בשאלות אלו, על הילד לבחור את הפירוש המתאים למילה מסוימת. תרגילים בהם צריך להשלים משפטים: בתרגילים אלו מובא משפט, ובמשפט חסרה מילה. על הילד לנחש את המילה המשלימה את המשפט.

 

    1. צורות קשרים בין צורות: מוצגים לילד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. במקום השלישי, חסרה צורה, ועל התלמיד למצוא מה הצורה החסרה. המשכת סדרה: מביאים לילד סדרת צורות המופיעות לפי סדר לוגי מסויים ביניהן. התלמיד צריך למצוא מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולבחור את הצורה הנכונה שמשלימה את הסדרה.

כיצד לעורר אצל הילד את היכולת הנדרשת להצלחה במבחן המחוננים

תלמידים מחוננים הינם בפוטנציאל העתיד של המדינה. במידה ולא יעזרו לילדים המחוננים להוציא לפועל את הפוטנציאל העצום שלהם, אותם תלמידים עלולים להשתעמם ולהעסיק את עצמם במעשים שטותיים.

התקופה שבה מתקיימים מבחני המחוננים מאד רגישה ולהורים יש לא מעט שאלות בנושא הכנה למבחן מחוננים כיתה ב.

על מנת שהילד יקבל ציון עובר במבחן, על התלמיד לפתח צורת חשיבה מסוימת. במטרה שהתלמיד יפנים את צורת החשיבה, הוא צריך ללמוד דוגמאות של פתרונות הקיימים בערכות הכנה, וכך לפתח את צורת החשיבה.

עוד בנושא:

דוגמא למבחני איתור מחוננים כיתה ב

דוגמאות למבחן מחוננים כיתה ג

דוגמאות למבחן מחוננים כיתה הכנה

מחוננים הכנה

שאלות מחוננים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>