קטגוריות
Uncategorized

מחוננים כיתה ב שלב ב

מחוננים כיתה ב שלב ב

תוכניות הכנה למבחן לתלמידים מחוננים

* חשיבות הלמידה עם ערכת הכנה למבחן מחוננים חשוב מאוד לתת לילד לתרגל שוב ושוב מתוך ערכת הכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', משום שאז הילד יפנים את סגנון השאלות ויגיע מוכן לבוחן. לעיתים, שווה לשלוח את התלמיד לחוג שמכשיר את הילד לפתור את המבחנים הללו בצורת משחקים.

חשוב מאוד ששלב ההכנה של הילד למבחני המחוננים ייעשה מתוך תחושת חוויה של הילד, ולא מתוך תחושת כפייה. מומלץ לרשום את הילד לחוג שתוכנו הוא משחקים ופעילות, ולרכוש ערכות הכנה למחוננים מקצועיות.

הכרחי ממש ששלב ההכנות יהיה באווירה רגועה ולא מתוחה. יש לעזור לילד ללמוד את החומר ברוגע ובאווירה שמחה.

כאשר הוא מתכונן מתוך ערכת הכנה, התלמיד מתרגל לסוג החשיבה עליה מתבססות השאלות של בחינות מחוננים. רצוי לתת לתלמיד גם את החוג וגם לקנות בשבילו ערכה.

  • הכנה 24 שעות לפני הבחינה: כדאי יום קודם מועד המבחן, שהתלמיד לא ילמד לבחינה. במקום זה, יש לקחת את הילד להינות: גן שעשועים, קניון, או סתם פיצרייה. חשוב מאד שילדיכם יישן בשעה מוקדמת בלילה שלפני המבחן.
  • יום המבחן: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר מזינה בבוקר של הבחינה. מומלץ להשתדל להרגיע את הילד, ולתת לו תחושה שהוא יצליח במבחן. כדאי לצייד את הילד למבחן בכריך, חטיף שוקולד ומים.

ישנם גופים ומכונים למיניהם, המציעים חוגי הכנה למבחני מחוננים. חוגי הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מועברים על ידי מדריכים בדרך של שעשועים, סדנאות וחוויות.

אם אתם מחפשים אינפורמציה אודות מחוננים כיתה ב שלב ב הגעתם למקום הנכון.

תקופת ההכנה של הילד, והלמידה המשותפת עם ההורים, מהווים אינדיקציה האם התלמיד באמת מחונן. במידה והילד מתקשה בשלב ההכנה למבחן המחוננים, והוא לא מתעניין בזה כל כך, אזי על ההורים להבין שהתהליך אינו מתאים עבור הילד, ואולי עדיף שהתלמיד לא יתאמץ במה שקשה מדי עבורו, ועשוי להוות לו טראומה.

רצוי להפוך את התרגול למבחן המחוננים לחוויית לימוד משותפת של ההורה והילד. לימוד משותף יוצר זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורים לילדים, וגם נותן להורה אפשרות לבדוק: "האם אני מחונן"?

מהו תלמיד מחונן והאם מבחני המחוננים הינם רק בשבילו?

מכיוון שהנוכחות במבחני המחוננים (שלב א' ושלב ב') היא רשות ולא חובה, הורה שאינו מעוניין שילדו ייבחן יעדכן על כך במפורש בכתב. אם הילד "קפץ כיתה" בסמוך למועד המבחן, ההמלצה היא לבחון אותו שנה לאחר מכן, ובמשך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער הטבעי שנוצר בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והתוצאות יושוו לנבחנים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (לתשומת לבכם, יהיה עליכם להגיש על זה פנייה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

סימן אחד של תלמידים מחוננים הוא תכונה להתעכב על בעיות חשבוניות.

תינוקות מחוננים יחקרו ויבדקו כל דבר, וגם ינסו לפרק צעצועים על מנת לחקור אותם. תלמידים מחוננים יקבלו בגיל מוקדם את הכינוי "תולעת ספרים", בעקבות אהבתם לספרים.

ישנם לא מעט תלמידים חכמים, אך לא כולם מחוננים. כאינדיקציה, רמז למחוננות נקבע לפי מבחני איי קיו – ילדים שמקבלים ציון 130 ומעלה, מוגדרים כתלמידים שיכולים להיות מחוננים.

לא כדאי שההורים יאלצו את בנם תהליך של הכנות למבחני מחוננים, רק על מנת להוכיח לכולם שבנם "גאון". לעיתים, קורה מצב בו התלמיד לא מתאים למסלול של מחוננים, אך ההורים רוצים להוכיח שבנם בעל יכולות, ולכן מכריחים אותו לעבור את התהליך בכוח.

המבחנים יתנהלו בשני שלבים. מבחני המחוננים לא תוכננו על מנת להעריך את מגוון הכישורים של הילדים, אלא כדי לאתר את הילדים בעלי הכושר הכללי הגבוה ביותר לחוגים לילדים מחוננים ומצטיינים.

איך לנהוג עם שאר ילדי המשפחה בזמן ההכנות למבחן

כאן תמצאו מידע רב אודות מחוננים כיתה ב שלב ב.

כדאי לרשום גם את הילדים האחרים שהם אוהבים. כדאי לתת לילדים האחרים להשתדל גם לפתור שאלות מתוך מבחני ההכנה.

יום קודם למבחן, מומלץ לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משפחתי.

מבנה מבחן מחוננים כיתה ב שלב א

מבנה הבחינה שלב א' מתפצל רוב הזמן ל- 2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא הבנה מעולה של התוכן שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהסיק מסקנות באופן טבעי. לכן, החלק הראשון של הבוחן, ייעודו לבדוק את רמת היכולת של הילד להבין את הטקסט שקרא ולענות על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא קרא אף פעם, ולראות כיצד התלמיד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הוא יודע לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהסיק מסקנות. ילד מחונן, הוא ילד שבעתיד יוכל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות הנשאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל יהיו גם מבדקים בסדרות חשבוניות.

על מנת לעזור לילד להתכונן יותר בקלות למבחן המחוננים שלב א', כדאי להבין את המבנה מבחנים למחוננים וממה הם מורכבים.

הורים של ילד שלא הצליח את שלב א' ורוצים לערער ומבקשים שילדם יופנה בכל מקרה לשלב ב', צריכים לפנות בכתב למורה הכיתה ולהסביר את סיבותיהם.

מבחן שלב א' מטרתו לעזור למורי בית הספר לאתר את התלמידים בעלי כישורים בכיתה. לאחר בדיקת הבוחנים, כל ההורים מקבל תשובה אם התלמיד קיבל ציון עובר במבחן שלב א', ואם הוא מופיע ברשימת התלמידים המוזמנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

הכנה למבחן מחוננים שווה להכנה מוקדמת למבחן הפסיכומטרי

הורים יקרים! כאן באתר mechunanim.co.il תוכלו למצוא מידע חשוב על מחוננים כיתה ב שלב ב.

מרבית הילדים המחוננים יתמידו כשיתבגרו בלימודים גבוהים. עבור ילדים מחוננים, שלב ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה חיובית, משום שהחומר הנלמד יהיה קל עבורם אחרי שעברו הכנה מסוג דומה בצעירותם.

מספר תוכניות העשרה למחוננים יתקיימו כחוג אחר הצהריים, ולעיתים יזומנו הילדים לבוקר של חוויות והעשרה במרכז למידה. על מנת לזהות ילדים המחוננים, מתקיימים בוחנים שמטרתם איתור מחוננים.

#p#כשיתבגר התלמיד, יהיה עליו לתרגל את אותה חשיבה במהלך ההכנות לקראת מבחן הפסיכומטרי. הלימוד למבחני הפסיכומטרי פשוט בשביל ילדים מחוננים, בגלל שהם כבר קיבלו את צורת החשיבה הבסיסית הנדרשת בשביל הצלחה במבחן הפסיכומטרי.

מבחן מחוננים שלב ב'

מבחן מחוננים שלב ב הינו קשה יותר ומכיל יותר נושאים. אם בשלב א' של המבחן התרגילים היו רק בנושאים של הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אז בשלב ב' מופיעות גם שאלות בנושאים של חשיבה צורנית וידע כללי.

מבחן שלב ב' בודק את היכולת הקוגניטיבית הכללית של הילדים. ההזמנות למבחן שלב ב' יגיעו מהמכון החיצוני ולאחר מכן מסורות לילדים.

מבחן מחוננים שלב ב' הינו הקובע

מבחן מחוננים שלב א' היה רק סינון ראשוני. סביר להניח שתלמיד שלא מחונן או מוכשר יתר על המידה, לא יצליח לעבור גם את שלב א'.

על סמך תוצאות מבחני שלב ב', יופנו אחוז מהילדים לתכניות למחוננים ולמצטיינים.

מבנה מבחן המחוננים שלב ב'

חלק ב' של מבחן מחוננים מכיל את הנושאים הבאים:

        1. תרגילים מילוליים תרגילים על משמעות מילים: בשאלות אלו, על הילד לנחש את המשמעות המתאימה למילה מסוימת. השלמת משפטים: בתרגילים אלו מובא משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על התלמיד לנחש את המילה המשלימה את המשפט.

 

    1. צורות קשרים בין הצורות: מובאים לתלמיד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. ביחס השלישי, לא מוצגת צורה, ועל התלמיד למצוא מהי הצורה המתאימה. המשכת סדרה: מביאים לתלמיד סדרה של צורות המופיעות לפי סדר לוגי נתון ביניהן. על הילד לפענח מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולבחור את הצורה המתאימה שמשלימה את הסדרה.
    1. תרגילי חשבון חלק זה זהה בסגנונו לחלק החשבון הנמצא במבחן בשלב א'. בקטע זה יש שאלות מילוליות של חשבון.

איך לעורר אצל הילד את היכולת הנדרשת למבחן המחוננים

במטרה שהילד יצליח במבחן, על הילד לפתח יכולת חשיבה מיוחדת. על מנת שהתלמיד יפנים את סוג החשיבה, עליו לקרוא דוגמאות של פתרון תרגילים הקיימים בערכות הכנה, וכך לחדד את החשיבה.

כשילד מגיע לכיתה ב', הרבה הורים מתחילים לדון על הנושא מחוננים כיתה ב שלב ב.

ילדים מחוננים יכולים להיות העתיד של מדינתנו. מדינת ישראל הקימה מסגרות המעצימות את היכולות של הילדים המחוננים.

עוד בנושא:

מחוננים חטיבה שלב ב

דף סימון תשובות מבחן מחוננים

מבחן מחוננים לדוגמא שלב א כיתה ב

מבחן מחוננים שאלות לדוגמא

מבחן לאיתור מחוננים הגשת עירעור

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>