קטגוריות
Uncategorized

מבחן לאיתור מחוננים שלב א

מבחן לאיתור מחוננים שלב א

להפוך את ההכנה למבחן לאיתור מחוננים לפשוטה ומהנה

  • הכנה יום לפני המבחן: מומלץ יום לפני מועד המבחן, שהתלמיד לא ילמד לבחינה. בזמן זה, יש לקחת את הילד להינות: אטרקציה, קניון, או סתם מסעדה. חשוב שהילד יישן בשעה מוקדמת בלילה שלפני המבחן.
  • יום המבחן: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר טובה ביום המבחן. מומלץ למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולהעניק לו הרגשה שהוא יצליח במבחן. יש לצייד את הילד למבחן בכריך, שוקולד ושתייה.

רצוי להפוך את התרגול למבחן המחוננים לחוויית לימוד משותפת של ההורים והילדים. תרגול משותף יוצר זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורים לילדים, ואף נותן להורה אפשרות לשאול: "האם אני גם מחונן"?

ההכנה למבחן שלב א' נותנת לתלמיד הפנמה מהו מבחן מחוננים, וכאשר התלמיד ילמד לשלב ב', יהיה לו כבר יותר נוח בגלל שהוא כבר עבר את שלב ההסתגלות הראשונית. חשוב ביותר שהתלמיד ילמד באופן שיהיה לו חוויתי.

גם כאשר לומדים עם הילד בבית, מומלץ בחום להתיישב איתו ביחד, ולפתור איתו את התרגילים בצורה כיפית. חוגי הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מועברים על ידי אנשי צוות בדרך של משחקים, סדנאות וחוויות.

הכרחי ממש ששלב ההכנות יעבור באווירה רגועה ולא מתוחה. קיימת חשיבות להעניק לילד לאורך כל הזמן תחושה שהוא חכם, ושיש לו יכולת להצליח בבחינה.

שיטה טובה בה תלמיד יכול ללמוד היטב למבחן מחוננים, היא כשהילד מתיישב ופותר מבחן מחוננים מתוך ערכת הכנה מקצועית. לא קיימת סתירה בין החשיבות של תכנית הכנה למבחן מחוננים לבין ערכות הכנה למבחנים.

חשוב ביותר ששלב ההכנה של הילד למבחני המחוננים יועבר באופן חוויתי, ולא באופן קשה או מחייב. במטרה שההכנות יעברו בקלות על התלמיד, מומלץ מאוד שכל תהליך הלימוד יועבר באופן חוויתי.

כשתלמיד באמת מחונן, ההכנה לפני המבחן תהיה קלה ומהנה בשבילו. אם התלמיד מתקשה בשלב ההכנה למבחן המחוננים, ואינו מגלה עניין, אז על ההורים להסיק שתהליך זה אינו מתאים לילד, ומוטב שהתלמיד לא יתאמץ במה שמסובך מדי עבורו, ועשוי להוות לו טראומה.

אתר מחוננים: כל מה שאתם צריכים להבין אודות מבחן לאיתור מחוננים שלב א.

מהו ילד מחונן והאם המבחנים לאיתור מחוננים הינם רק עבורו?

מבחני המחוננים יתנהלו בשני חלקים. המסקנה הלגיטימית היחידה שניתן להפיק מן הבוחנים היא האם ניתן לקבל את התלמיד לתכנית מסוימת על פי סף הקבלה שנקבע.

לא כדאי שההורים יאלצו את בנם תהליך של הכנה למבחן, רק על מנת להוכיח לכולם שבנם "מחונן". חשוב ביותר לאתר בגיל צעיר האם לילד יש נטייה למחוננות, ורק אם רואים סימני מחוננות אז כדאי לפנות אל צוות ההוראה של הילד, ולאחר התייעצות איתם מומלץ להתחיל תהליך ההכנה למבחן המחוננים.

סימן אחד של תלמידים מחוננים הוא נטייה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

תינוקות מחוננים מגלים עניין וסקרנות בכל דבר. ילדים מחוננים אוהבים ללמוד, ובעיקר מתענגים לקרוא.

מאחר שהנוכחות במבחנים (שלב א' ושלב ב') היא רשות ולא מאולצת, הורה שלא חפץ שילדו יעבור את המבחן יעדכן על כך במפורש בכתב. אם הילד "קפץ כיתה" בסמוך למועד הבחינה, מומלץ לבחון אותו שנה לאחר מכן, ובמשך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער ההגיוני שנוצר בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לילדים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (שימו לב, יהיה עליכם להגיש על זה בקשה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

ישנם תלמידים רבים נבונים, אך לא כולם מחוננים. בדרך כלל, רמז למחוננות נקבע לפי רמת איי קיו – תלמידים המקבלים ציון 130 ויותר, מוגדרים כתלמידים שיכולים להיות מחוננים.

כיצד להתנהג עם הילדים האחרים במשפחה בעת ההכנות לבחינה

טוב להביא גם את שאר האחים לפעילויות שהם אוהבים. נכון לערב את האחים כמה שיותר בלימוד למבחן.

24 שעות לפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משותף.

מחפשים אינפורמציה אודות מבחן לאיתור מחוננים שלב א? כאן באתר מחוננים תמצאו את כל מה שחיפשתם.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב א

במטרה לעזור לילד להתכונן יותר ביעילות למבחן המחוננים שלב א', כדאי להבין את המבנה מבחנים למחוננים וממה הם מורכבים.

המבחן הראשון נועד לסייע למורי בית הספר לאתר את התלמידים בעלי היכולת הגבוהה ביותר מבין כלל התלמידים. בתום בדיקת הבוחנים, כל ההורים מקבל תשובה אם הילד קיבל ציון עובר במבחן שלב א', ואם הוא מופיע ברשימת התלמידים המוזמנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

מבנה הבחינה שלב א' מתחלק בדרך כלל ל2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא הבנה מעולה של התוכן שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהסיק מסקנות בצורה טבעית. לכן, החלק הראשון של הבוחן, ייעודו להעריך את מידת המסוגלות של הילד להבין את הטקסט הנקרא ולהשיב על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא ראה מעולם, ולבחון איך התלמיד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הילד מסוגל לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהפיק לקחים. תלמיד מחונן, הוא ילד שעם השנים יהיה מסוגל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך יהיו גם מבדקים בסדרות חשבוניות.

הורים של ילד שלא הצליח את שלב א' ומעוניים לערער ורוצים שילדם יוזמן בכל מקרה לשלב ב', צריכים לפנות דרך מכתב למורה הכיתה ולנמק את סיבותיהם.

הכנה למבחן מחוננים שווה להכנה מוקדמת למבחן הפסיכומטרי

רוב התלמידים המחוננים ימשיכו כשיתבגרו בלימודים גבוהים. לרוב, תלמידים מחוננים יקבלו ציון גבוה במבחן הפסיכומטרי כאשר יגדלו.

מספר מסגרות העשרה למחוננים יועברו כחוג בשעות הצהריים, ולפעמים יזומנו התלמידים לבוקר של חוויות והעשרה במרכז למידה. על מנת לזהות ילדים המחוננים, מתקיימים מבחנים שמטרתם איתור מחוננים.

לרוב, תלמידים מחוננים מקבלים ציון מכובד בבחינת הפסיכומטרי כשהם גדלים. ההכנה למבחני הפסיכומטרי פשוט עבור תלמידים מחוננים, בגלל שהם כבר רכשו את החשיבה הבסיסית הנדרשת להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

נושא מבחן לאיתור מחוננים שלב א הינו מעסיק הורים רבים בישראל.

מבחן מחוננים שלב ב'

מבחן שלב ב' שונה ממבחן שלב א', הינו מורכב יותר, ודורש התמודדות אינטלקטואלית בלחץ של זמן. ההפניות למבחני שלב ב' יגיעו מהמכון החיצוני ולאחר מכן מחולקות לתלמידים.

מבחן מחוננים שלב ב הינו ברמת קושי יותר גבוהה ומכיל יותר נושאים. מבחן מחוננים שלב ב' יתקיים דרך גוף רשמי חיצוני לבית הספר וגם הוא מתקיים במתכונת קבוצתית.

שלב ב': המבחן האמיתי אחרי שלב א'

הוריהם של כל התלמידים יקבלו קרוב לסוף שנת הלימודים מכתב לגבי שייכות או לא לתכנית.

בדרך כלל, אחוז נתון מהילדים הניגשים לבחינות של שלב א', לא בהכרח מתאים לכך, אך ניגשים בשל דרישה של ההורים, ולכן, שלב ב' של המבחן הוא מבחן הסינון האמיתי, הקובע מיהו מחונן. אפשר להניח שילד שהוא לא מחונן או חכם מעל הממוצע, לא יעבור בהצלחה גם את מבחן שלב א'.

אילו נושאים מכיל שלב ב' של מבחני מחוננים

חלק ב' של המבחן למחוננים מכיל את החלקים הבאים:

 

    1. צורות קשרים בין צורות: מובאים לילד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. במקום השלישי, לא מוצגת צורה, ועל הילד למצוא מה הצורה המתאימה. המשכת סדרה: מביאים לתלמיד סדרה של צורות המופיעות לפי סדר לוגי נתון ביניהן. על הילד לפענח מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולבחור את הצורה המתאימה שמשלימה את הסדרה.
    1. בעיות מילוליות מילים ופירושם: בחלק הזה, על הילד לבחור את הפירוש המתאים למילה מסוימת. תרגילים בהם יש צורך להשלים משפטים: בתרגילים אלו יש משפט, ובמשפט חסרה מילה. על הילד לנחש את המילה שתשלים את המשפט.
    1. שאלות בחשבון החלק הזה זהה בסגנונו לחלק החשבון בשלב א'. בקטע זה מוצאים בעיות מילוליות בנושא חשבון.

איך מפתחים אצל הילד את החשיבה הנדרשת להצלחה במבחן מחוננים

חשיבה לוגית היא זו שהופכת את התלמיד למחונן. על מנת שהילד יבין את צורת החשיבה, עליו לקרוא דוגמאות של פתרונות הקיימים בערכות הכנה מקצועיות, וכך לפתח את החשיבה.

התקופה שבה מתקיימים מבחני המחוננים מאד רגישה ולרוב ההורים יש לא מעט שאלות בעניין מבחן לאיתור מחוננים שלב א.

כאשר התלמיד יפתור שאלות שוב ושוב, התלמיד יוכל בקלות רבה להתגבר על שאלות מסוג זה. אם לא יעזרו לילדים המחוננים להוציא לפועל את הפוטנציאל העצום שלהם, אותם תלמידים יכולים להשתעמם ולהעסיק את עצמם במעשים שטותיים.

עוד בנושא:

מבחן מחוננים כיתה ב שלב ב תאריך

ילדים מחוננים כיתה ב

מבחני מחוננים כיתה ב דוגמא

דוגמאות למבחני מחוננים כיתה ב

מבחן מחוננים כיתה ב חינם

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>