קטגוריות
Uncategorized

מבחן מחוננים סדרות

מבחן מחוננים סדרות

ההכנה למבחן: אינדיקציה להורים

קיימים גופים ומכונים שונים, המקיימים חוגי הכנה למבחני מחוננים. חוגי הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מנוהלים על ידי אנשי צוות בדרך של משחקים, סדנאות וחוויות.

  • הכנה יום לפני המבחן: מומלץ יום לפני מבחן המחוננים, שהתלמיד לא ילמד לבחינה. בזמן זה, יש לקחת את הילד לפעולה כיפית: גן שעשועים, פארק, או אפילו פיצרייה. חשוב מאד שילדיכם יישן בשעה מוקדמת ערב המבחן.
  • היום הגדול: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר טובה בבוקר של הבחינה. מומלץ להשתדל להרגיע את הילד, ולהעניק לו תחושה שהוא יצליח במבחן. יש לדאוג שילדיכם יביא לבחינה סנדוויץ', חטיף שוקולד ושתייה.

ישנה חשיבות גבוהה שתהליך ההכנות של הילד למבחני המחוננים ייעשה באופן חוויתי, ולא מתוך תחושת כפייה. ניתן לרשום את הילד לחוגים מיוחדים הכוללים פעילויות ומשחקים, ולקנות ערכות הכנה למחוננים מעניינות.

* חשיבות הלמידה עם ערכות ההכנה – חשוב ביותר לתת לילד לתרגל שוב ושוב בעזרת ערכת הכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', משום שאז התלמיד יפנים את סגנון המבדקים ויגיע מוכן למבחן המחוננים. חשוב מאוד שהילד יתכונן בדרך שיהיה לו נעים.

כאשר ילד באמת מחונן, ההכנה לקראת הבחינה תהיה קלה ומענגת עבורו. מבחן מחוננים שלב ב' קשה ומורכב יותר מאת בחינת מחוננים שלב א.

אתר mechunanim.co.il: כל מה שאתם צריכים להבין על מבחן מחוננים סדרות.

במהלך ההכנה, ההורה עוזר לילד, ומכוון אותו איך לגשת אל השאלות. לימוד משותף מהווה זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורים לילדים, וגם נותן להורה אפשרות לבדוק: "האם אני גם מחונן"?

חשוב מאוד שתהליך ההכנה יעבור באווירה כיפית ולא לחוצה. קיימת חשיבות לתת לילדיכם לאורך כל הזמן תחושה שהוא מבריק, ושהוא מסוגל לעבור בהצלחה את המבחן.

דרך טובה בה תלמיד יכול ללמוד היטב למבחן מחוננים, היא כאשר הילד יושב ופותר מבחני מחוננים מתוך ערכת הכנה טובה. רצוי לתת לתלמיד גם את התכנית הכנה וגם לקנות בשבילו ערכת הכנה.

מהו ילד מחונן והאם מבחני המחוננים הינם רק עבורו?

לא נכון שההורים יאלצו את בנם תהליך של הכנות למבחני מחוננים, רק על מנת להוכיח לכולם שבנם "גאון". לעיתים, ייתכן מצב בו הילד לא מתאים לתוכניות המחוננים, אבל ההורים רוצים להוכיח שבנם בעל יכולות, ולכן יכפו עליו את התהליך בכוח.

אגף המחוננים והמצטיינים מטעם משרד החינוך מפעיל מסלולים ייחודיים לטיפוח ילדים מחוננים ומצטיינים בתחומים שונים. התובנה הריאלית היחידה שאפשר להפיק מן המבחנים היא האם ניתן לקבל את הנבחן לתכנית נתונה לפי סף הקבלה שנקבע.

מאפיין אחד של ילדים מחוננים הוא תכונה להתעכב על בעיות חשבוניות.

ישנם תלמידים רבים חכמים, אך לא כולם מחוננים. אפשר לאתר סימנים ראשונים של מחוננות עוד כשהילד תינוק.

לא מועיל לשלוח ילד שלא מרגיש טוב למבחנים, ובמקרה של מחלה במבחן שלב א', יש להודיע על כך לצוות בית הספר. אם התלמיד "קפץ כיתה" קרוב למועד המבחן, מומלץ לבחון אותו שנה לאחר מכן, ולאורך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער ההגיוני שנוצר בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לנבחנים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (שימו לב, יהיה עליכם להגיש על כך בקשה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

ילדים מחוננים בגיל הרך יבחנו ויבדקו כל דבר, וגם ינסו לפרק צעצועים במטרה לחקור אותם. ילדים מחוננים נהינים ללמוד, ובמיוחד אוהבים לקרוא.

איך לנהוג עם שאר ילדי המשפחה בעת ההכנות למבחן

מומלץ לרשום גם את הילדים האחרים שהם מחבבים. מומלץ לתת לילדים האחרים להשתדל גם לפתור שאלות מתוך תרגילי ההכנה.

כאן תקראו מידע רב אודות מבחן מחוננים סדרות.

יום קודם למבחן, מומלץ לצאת עם כל המשפחה לבילוי משותף.

מבחני מחוננים כיתה ב שלב א'

תוכן הבחינה שלב א' מתחלק רוב הזמן ל2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא הבנה מעולה של התוכן שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהפיק לקחים בצורה טבעית. לכן, החלק הראשון של המבחן, מטרתו לבדוק את רמת היכולת של הילד להבין את הטקסט שקרא ולענות על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא ראה אף פעם, ולבחון איך הילד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. התלמיד מסוגל לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהסיק מסקנות. תלמיד מחונן, הוא תלמיד שבעתיד יהיה מסוגל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך יהיו גם תרגילים בסדרות חשבוניות.

הורים של תלמיד שלא עבר את שלב א' ורוצים לערער ומבקשים שילדם יופנה בכל זאת לשלב ב', יצטרכו לפנות דרך מכתב אל מורה הכיתה ולנמק את רצונם.

בשלב ראשון, כל ילדי הכיתה יעשו בוחן סינון ראשוני (מבחן שלב א') אשר מועבר בבית הספר. בתום בדיקת המבחנים, כל הורה מקבל תשובה אם הילד עבר בהצלחה במבחן שלב א', ואם הוא מופיע ברשימת הילדים המוזמנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

במטרה לעזור לילדיכם להתכונן יותר בקלות למבחן המחוננים שלב א', טוב להכיר את המבנה מבחני המחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

תוכניות לטיפוח תלמידים מחוננים

#p#כשיתבגר הילד, הוא יצטרך לפתח את אותה חשיבה בזמן ההכנות עבור מבחן הפסיכומטרי. ההכנה למבחני הפסיכומטרי קל יחסית עבור תלמידים מחוננים, בגלל שהם כבר רכשו את החשיבה הראשונית הנצרכת להצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

אחד מהמכשולים של הצעירים המסיימים צבא ומתכנים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתקלות הראשונית עם סגנון החשיבה הנדרשת. לרוב, ילדים מחוננים יוציאו ציון גבוה במבחן הפסיכומטרי כאשר יגדלו.

על מנת להעצים את הילדים המחוננים, השיקה מדינת ישראל תוכניות ייחודיות, שמטרתן לתת העשרה לילדים מחוננים. כדי לאתר ילדים המחוננים, מתקיימים מבחנים שמטרתם איתור מחוננים.

הורה יקר! כאן באתר mechunanim.co.il תוכלו למצוא אינפורמציה חשובה אודות מבחן מחוננים סדרות.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב ב

מבחן ב' שונה ממבחן שלב א', הוא מאתגר יותר, ומצריך התמודדות אינטלקטואלית בלחץ של זמן. ההזמנות למבחני שלב ב' יגיעו מהמכון החיצוני ואז מסורות לתלמידים.

מבחן מחוננים שלב א' היה עבור התלמיד טעימה מהו מבחן מחוננים. המבחן שלב ב מחוננים מתקיים באמצעות מכון חיצוני לבית הספר ואף מבחן זה מועבר באופן קבוצתי.

שלב ב': הסינון האמיתי אחרי שלב א'

לפי תוצאות מבחני שלב ב', ייבחרו אחוז מהתלמידים לתכניות למחוננים ולמצטיינים.

שלב א' של הבחינה היה סינון די ראשוני. אפשר להניח שתלמיד שלא מחונן או חכם מעל הממוצע, לא יצליח לעבור גם את מבחן שלב א'.

מאילו חלקים מורכב מבחן מחוננים שלב ב

חלק ב' של מבחן מחוננים מורכב מהנושאים הבאים:

        1. תרגילי חשבון החלק הזה דומה לחלק החשבון הנמצא במבחן בשלב א'. בקטע זה יש שאלות מילוליות של חשבון.
        1. תרגילים מילוליים שאלות על משמעות מילים: בחלק הזה, על התלמיד לגלות את המשמעות המתאימה למילה נתונה. תרגילים בהם צריך להשלים משפטים: בשאלות אלו כתוב משפט, ובמשפט חסרה מילה. על התלמיד לנחש את המילה המשלימה את המשפט.

 

    1. צורות יחסים בין הצורות: מובאים לתלמיד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. במקום השלישי, לא מוצגת צורה, והילד צריך למצוא מה הצורה החסרה. המשכת סדרה: מציגים לילד סדרת צורות עם סדר לוגי מסויים ביניהן. התלמיד צריך לפענח מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה המתאימה שמשלימה את הסדרה.

איך מעוררים אצל הילד את צורת החשיבה הנזקקת להצלחה במבחן המחוננים

תקופת מבחני המחוננים מאד רגישה ולהורים יש לא מעט שאלות בנושא מבחן מחוננים סדרות.

במטרה שהילד יקבל ציון עובר במבחן, הילד צריך לפתח חשיבה מסוימת. כשהתלמיד יחדד את צורת החשיבה הנדרשת לבחינה, הילד יצליח לפתור פעם אחר פעם תרגילים אלו.

כאשר התלמיד יפתור תרגילים פעם אחר פעם, התלמיד יוכל בפשטות להתגבר על תרגילים מסוג זה. במידה ולא יעזרו לילדים המחוננים לממש את הפוטנציאל האדיר שבהם, אותם ילדים עלולים להשתעמם ולהתעסק במעשי שטות.

עוד בנושא:

מבחן מחוננים כיתה ב pdf

ערכת הכנה למבחן מחוננים כיתה ו

מבחני מחוננים כיתה ב שלב ב להורדה

איך לאבחן ילדים מחוננים

מבחן מחוננים כיתה ג תאריך

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>