קטגוריות
Uncategorized

מבחני מחוננים לדוגמא כיתה ג

מבחני מחוננים לדוגמא כיתה ג

שלב ההכנות: אינדיקציה עבור ההורים

כשילד מתכונן למבחן מחוננים, זה יכול להיות חוויה נעימה לתלמיד, אך אם ההכנה מועברת באופן לא נכון, היא יכולה להוות גם טראומה עבור הילד. במטרה שההכנות יעברו ביעילות על הילד, מומלץ ביותר שתהליך הלימוד יהיה בצורת חוויה.

חשוב להסביר לילד שבאמת תהליך ההכנה הינו ארוך, אך התהליך שווה כי לאחר שיעבור את המבחן בהצלחה, יוכל להינות מתוכניות העשרה חווייתיות. כדאי ללמוד עם הילד את החומר בשמחה ובאופן רגוע.

במהלך התרגול, ההורה מסייע לילד, ומכוון אותו איך לגשת אל השאלות. תרגול משותף מהווה זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורים לילדים, וגם מעניק להורה אפשרות לשאול: "האם אני גם מחונן"?

כאשר הוא מתכונן מתוך ערכת הכנה, הילד מתרגל לסוג החשיבה עליה מתבססות השאלות של בחינות מחוננים. מומלץ להעניק לתלמיד גם את החוג וגם לקנות בשבילו ערכה.

  • הכנה 24 שעות לפני הבחינה: כדאי יום לפני מבחן המחוננים, שהתלמיד לא ילמד כלל. במקום זה, יש לקחת את הילד להינות: אטרקציה, קניון, או אפילו מסעדה. הכרחי שילדיכם יישן מוקדם בלילה שלפני הבחינה.
  • היום הגדול: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר טובה בבוקר של הבחינה. יש למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולתת לו הרגשה שהוא יצליח במבחן. יש לדאוג שילדיכם יביא לבחינה כריך, חטיף שוקולד ומים.

ההתכוננות למבחן שלב א' מעניקה לילד הפנמה מהו מבחן מחוננים, וכאשר הילד יעבור הכנה למבחן מחוננים שלב ב', יהיה לו כבר יותר פשוט בגלל שהוא כבר עבר את שלב ההסתגלות הראשונית. חיוני מאוד שהילד ילמד באופן שיהיה לו חוויתי.

גם כאשר לומדים עם הילד בבית, חשוב לשבת איתו ביחד, ולפתור איתו את השאלות בצורה נעימה. חלק מחוגי הכנה למבחן מחוננים, הם חוגים חווייתיים המועברים על ידי אנשי מקצוע המומחים בפעילויות עם ילדים.

שלב ההכנה של הילד, ותהליך הלמידה המשותף עם ההורים, מהווים אינדיקציה האם הילד אכן מחונן. במידה והתלמיד מתקשה בלמידה לקראת מבחן המחוננים, והוא לא מתעניין בזה כל כך, אזי על ההורים להבין שהתהליך אינו מתאים לילד, ואולי עדיף שהילד לא יעמיק במה שקשה מדי עבורו, ועשוי להוות לו חוויה שלילית.

אם אתם מחפשים מידע אודות מבחני מחוננים לדוגמא כיתה ג הגעתם למקום הנכון.

מבחן לאיתור מחוננים – אך ורק כשהתלמיד באמת מחונן?

מאחר שההשתתפות במבחנים (שלב א' ושלב ב') היא רשות ולא חובה, הורה שלא חפץ שילדו יעבור את המבחן יודיע על כך בכתב מפורש. אם ילדכם "קפץ כיתה" בסמוך למועד המבחן, ההמלצה היא לבחון אותו שנה לאחר מכן, ולאורך שנה זו הילד יוכל לצמצם את הפער ההגיוני הקיים בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לנבחנים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (שימו לב, יהיה עליכם להגיש על זה בקשה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

יש תלמידים רבים חכמים, אבל לא כולם מחוננים. כאינדיקציה, רמז למחוננות נקבע על פי רמת איי קיו – תלמידים המקבלים ציון 130 ויותר, מוגדרים כילדים שיכולים להיכנס להגדרת מחוננים.

תינוקות מחוננים מגלים עניין וסקרנות בכל נושא. תלמידים מחוננים יקבלו בשלב מוקדם את הכינוי "אוכל ספרים", בגלל אהבתם לספרים.

מאפיין אחד של תלמידים מחוננים הוא נטייה להתעכב על בעיות חשבוניות.

מחלקת המחוננים והמצטיינים מטעם משרד החינוך מפעיל תכניות ייחודיות להעשרת ילדים מחוננים ומצטיינים בתחומים שונים. המסקנה הלגיטימית היחידה שאפשר להפיק מן הבוחנים היא האם ניתן לקבל את הנבחן לתכנית מסוימת על פי סף הקבלה שהוחלט.

חשוב לזכור שמטרתמבחני המחוננים, היא טובת הילד ולא טובת ההורים. חשוב מאוד לאתר בגיל צעיר האם לילד יש נטייה למחוננות, ורק אם מזהים סימני מחוננות אז כדאי לפנות אל צוות ההוראה של הילד, ולאחר התייעצות איתם אפשר להתחיל בהכנות למבחן המחוננים.

איך להתנהג עם שאר ילדי המשפחה בעת ההכנות למבחן

כאן תקראו מידע רב אודות מבחני מחוננים לדוגמא כיתה ג.

כדאי להביא גם את הילדים האחרים לחוגים שהם מחבבים. כדאי לערב את האחים עד כמה שניתן בהכנות למבחן.

24 שעות לפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משותף.

מבחן מחוננים כיתה ב שלב א'

על מנת לסייע לילדיכם להתכונן יותר בקלות למבחן המחוננים שלב א', טוב להכיר את המבנה מבחני המחוננים וממה הם מורכבים.

הורים של ילד שלא הצליח את שלב א' ומעוניים לערער ורוצים שילדם יופנה בכל זאת לשלב ב', צריכים לפנות בכתב אל מחנך הכיתה ולנמק את רצונם.

בשלב ראשון, כל תלמידי השכבה יעשו בוחן סינון ראשוני (מבחן שלב א') שמתקיים בכיתה. מבחן שלב א' בוחן בעיקר את נושאי הבנת הנקרא של התלמידים ואת כישוריהם במקצוע החשבון.

מבנה המבחן שלב א' מתפצל בדרך כלל ל- 2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של תלמיד מחונן, היא להבין היטב את הטקסט שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהסיק מסקנות בצורה טבעית. לכן, החלק הראשון של הבוחן, מטרתו להעריך את מידת היכולת של הילד להבין את הטקסט הנקרא ולענות על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא ראה מעולם, ולראות איך התלמיד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. התלמיד יודע לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהסיק מסקנות. תלמיד מחונן, הינו תלמיד שבעתיד יהיה מסוגל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות הנשאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך חלק מהשאלות יהיו תרגילים בסדרות חשבוניות.

הכנה למבחן מחוננים = הכנה מוקדמת למבחן הפסיכומטרי

#p#כאשר יגדל הילד, יהיה עליו לתרגל את אותה חשיבה בזמן ההכנות עבור מבחן הפסיכומטרי. ההכנה למבחני הפסיכומטרי פשוט בשביל תלמידים מחוננים, בגלל שהם כבר קיבלו את צורת החשיבה הבסיסית הנצרכת בשביל הצלחה במבחן הפסיכומטרי.

אחד מהמכשולים של הצעירים המשתחררים מהצבא וחפצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתקלות הראשונית עם צורת החשיבה הנצרכת. בשביל ילדים מחוננים, קורס ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה מהנה, משום שהחומר המועבר יהיה קל עבורם אחרי שכבר עברו הכנה מסוג דומה בצעירותם.

על מנת להעצים את התלמידים המחוננים, השיקה המדינה מסגרות מיוחדות, שנועדו לתת העשרה לילדים מחוננים. כדי לזהות תלמידים המחוננים, מתקיימים בוחנים שייעודם איתור מחוננים.

הורים יקרים! כאן באתר mechunanim.co.il תוכלו למצוא אינפורמציה חשובה אודות מבחני מחוננים לדוגמא כיתה ג.

שלב ב' של מבחן המחוננים

מבחן ב' שונה מהמבחן הראשון, הינו מאתגר יותר, ודורש התמודדות אינטלקטואלית בלחץ של זמן. ההזמנות למבחן שלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מסורות לתלמידים.

מבחן מחוננים שלב ב הינו קשה יותר ומכיל תרגילים מסוגים רבים יותר. השלב השני של המבחן יתקיים באמצעות מכון חיצוני לבית הספר וגם מבחן זה מתקיים באופן קבוצתי.

מבחן המחוננים שלב ב' הוא הקובע

שלב א' של מבחן המחוננים היה סוג של סינון ראשון. סביר להניח שתלמיד שהוא לא מחונן או חכם מעל הממוצע, לא יעבור בהצלחה גם את מבחן שלב א'.

הוריהם של כל התלמידים יקבלו קרוב לסוף שנת הלימודים מכתב לגבי התאמה או לא לתכנית.

אילו חלקים מכיל שלב ב' של מבחני מחוננים

חלק ב' של מבחן מחוננים מכיל את החלקים הבאים:

        1. תרגילי חשבון חלק זה דומה לחלק החשבון בשלב א'. בקטע זה מוצאים שאלות מילוליות בחשבון.
        1. תרגילים מילוליים מילים ופירושם: בחלק הזה, על הילד לנחש את המשמעות המתאימה למילה מסוימת. תרגילים בהם יש צורך להשלים משפטים: בשאלות אלו כתוב משפט, ובמשפט חסרה מילה. על התלמיד לגלות את המילה המשלימה את המשפט.

 

    1. שאלות על צורות יחסים בין צורות: מוצגים לתלמיד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. ביחס השלישי, לא מוצגת צורה, והתלמיד צריך למצוא מהי הצורה המתאימה. סדרות: מציגים לילד סדרה של צורות המופיעות לפי סדר לוגי נתון ביניהן. התלמיד צריך למצוא מהו העיקרון של סדר הצורות, ולבחור את הצורה המתאימה המשלימה את הסדרה.

איך מעוררים אצל התלמיד את היכולת הנדרשת להצלחה במבחן מחוננים

חשיבה לוגית היא זו שהופכת את התלמיד למחונן. כאשר הילד יפתח את סגנון החשיבה הנזקקת למבחן, הילד יצליח לפתור שוב ושוב שאלות מסוג זה.

תקופת מבחני המחוננים מאד לחוצה ולרוב ההורים יש לא מעט שאלות בעניין מבחני מחוננים לדוגמא כיתה ג.

ילדים מחוננים יכולים להיות העתיד של המדינה. מדינת ישראל הקימה תוכניות המעצימות את היכולות של הילדים המחוננים.

עוד בנושא:

מבחני מחוננים כיתה ו

מבחנים לילדים מחוננים בכיתה ב

הכנה למבחני מחוננים כיתה ד

היכן ניתן לרכוש ספר הכנה למבחן מחוננים

קורס הכנה לבחינת מחוננים כיתה ו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>