קטגוריות
Uncategorized

מועד מבחן מחוננים שלב א

מועד מבחן מחוננים שלב א

הכנה למבחן מחוננים

מומלץ להפוך את ההכנה למבחן המחוננים לחוויית תרגול משותפת של ההורים והילדים. תרגול משותף מהווה זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורה לילד, ואף מעניק להורה הזדמנות לבדוק: "האם אני גם מחונן"?

* חשיבות הלמידה עם ערכת הכנה למבחן מחוננים חשוב ביותר לכוון את הילד לתרגל שוב ושוב מתוך ערכות ההכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', משום שאז התלמיד יתרגל לסגנון המבדקים ויגיע מוכן למבחן המחוננים. לפעמים, כדאי לרשום את התלמיד לחוג שמכשיר את התלמיד לפתור את השאלות הללו בצורת משחקים.

  • התכוננות יום קודם הבחינה: כדאי יום לפני מבחן המחוננים, שהתלמיד לא יתכונן כלל. בזמן זה, יש לקחת את הילד לפעולה כיפית: אטרקציה, קניון, או סתם פיצרייה. הכרחי שילדיכם ילך לישון מוקדם בלילה שלפני הבחינה.
  • היום הגדול: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר מזינה בבוקר של הבחינה. יש למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולהעניק לו הרגשה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. כדאי לצייד את הילד למבחן בכריך, שוקולד ושתייה.

כאשר מכינים ילד לקראת מבחן לאיתור מחוננים, ההכנה יכולה להיות חוויה נעימה עבור הילד, אך אם ההכנה מועברת באופן לא נכון, היא יכולה להיות גם טראומה עבור הילד. מומלץ בחום לרשום את ילדיכם לחוג שתוכנו הוא משחקים ופעילות, ולקנות ערכות הכנה למחוננים מקצועיות.

קיימים גופים ומכונים למיניהם, המציעים חוגי הכנה למבחני מחוננים. חלק מחוגי הכנה למבחן מחוננים, הינם חוגים חווייתיים המועברים על ידי אנשי מקצוע המומחים בעבודה עם ילדים.

כאשר תלמיד באמת מחונן, ההכנה לקראת המבחן תהיה קלה ומהנה בשבילו. במידה והילד עובר קשיים בלמידה לקראת מבחן המחוננים, והוא לא מתעניין בזה כל כך, אזי על ההורים להסיק שתהליך זה אינו מתאים לילד, ואולי עדיף שהתלמיד לא יעמיק במה שקשה מדי עבורו, ועשוי להוות לו חוויה שלילית.

שיטה יעילה בה ילד יכול ללמוד היטב למבחן מחוננים, היא כשהילד מתיישב ופותר מבחני מחוננים מתוך ערכת הכנה טובה. רצוי להעניק לילד גם את התכנית הכנה וגם לרכוש בשבילו ערכת הכנה.

הכרחי ממש שתהליך ההכנה יהיה באווירה רגועה ולא מתוחה. כדאי לעזור לילד ללמוד את החומר ברוגע ובאווירה שמחה.

אתר mechunanim.co.il: כל מה שאתם צריכים לדעת על מועד מבחן מחוננים שלב א.

מהו ילד מחונן והאם המבחנים לאיתור מחוננים הינם רק עבורו?

ילדים מחוננים בגיל הרך יחקרו ויבדקו כל חפץ, ואף ינסו לפרק חפצים על מנת לחקור אותם. ילדים מחוננים אוהבים ללמוד, ובמיוחד אוהבים לקרוא.

אגף המחוננים והמצטיינים מטעם משרד החינוך מפעיל מסלולים ייחודיים לטיפוח תלמידים מחוננים ומצטיינים בתחומים רבים. המבחנים לא תוכננו כדי להעריך את פרופיל הכישורים של התלמידים, אלא כדי לאתר את התלמידים בעלי הכושר הכללי המפותח ביותר לחוגים לתלמידים מחוננים ומצטיינים.

יש לא מעט ילדים נבונים, אבל לא כולם מחוננים. אפשר לאתר רמזים ראשונים של מחוננות עוד כשהילד תינוק.

יש לשים לב שמטרתמבחני המחוננים, היא לאתר ילדים מחוננים ולא לרצות את ההורים. לעיתים, קורה מצב בו התלמיד לא מתאים למסלול של מחוננים, אבל ההורים רוצים להוכיח שבנם בעל יכולות, ולכן כופים עליו את התהליך בכוח.

מאחר שהנוכחות במבחני המחוננים (שלב א' ושלב ב') היא זכות ולא מאולצת, הורה שלא רוצה שילדו יעבור את המבחן יעדכן על כך במפורש בכתב. אם הילד "קפץ כיתה" קרוב למועד הבחינה, ההמלצה היא לבחון אותו שנה לאחר מכן, ובמשך שנה זו הילד יוכל לצמצם את הפער ההגיוני שנוצר בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (לתשומת לבכם, תצטרכו להגיש על זה בקשה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

סימן אחד של ילדים מחוננים הוא נטייה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

כיצד להתנהג עם הילדים האחרים במשפחה בעת ההכנות למבחן

24 שעות לפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משותף.

לאורך ימי ההכנות לבחינה, חשוב לשדר לשאר ילדי המשפחה תחושה שהם ילדים חכמים ומוכשרים. מומלץ לתת לשאר האחים להשתדל גם לפתור שאלות מתוך ערכת ההכנה לבחינה.

מחפשים מידע על מועד מבחן מחוננים שלב א? כאן באתר מחוננים תוכלו למצוא את כל מה שחיפשתם.

מבחן מחוננים כיתה ב שלב א'

המבחן הראשון מטרתו לסייע למורי בית הספר לבחור את התלמידים בעלי היכולת הגבוהה ביותר מבין כלל התלמידים. לאחר בדיקת הבוחנים, כל הורה מקבל הודעה אם הילד קיבל ציון עובר במבחן שלב א', ואם הוא נכלל או לא ברשימת הילדים המוזמנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

תוכן הבחינה שלב א' מתפצל בדרך כלל ל- 2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא להבין היטב את התוכן שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהסיק מסקנות בצורה טבעית. לכן, החלק הראשוני של המבחן, ייעודו להעריך את מידת היכולת של הילד להבין את הטקסט שקרא ולענות על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא קרא אף פעם, ולבחון כיצד התלמיד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הילד מסוגל לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהפיק לקחים. תלמיד מחונן, הינו תלמיד שבעתיד יוכל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות הנשאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך יהיו גם מבדקים בסדרות חשבוניות.

הורים של תלמיד שלא הצליח את שלב א' ומעוניים לערער ורוצים שילדם יופנה בכל זאת לשלב ב', צריכים לפנות בכתב אל מורה הכיתה ולהסביר את רצונם.

במטרה לסייע לילד להתכונן יותר ביעילות לקראת מבחן המחוננים שלב א', מומלץ להבין את המבנה מבחני המחוננים וממה הם מורכבים.

הכנה למבחני המחוננים = הכנה מוקדמת למבחן הפסיכומטרי

אחד מהקשיים של הצעירים המסיימים שירות צבאי ורוצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתמודדות הראשונית עם צורת החשיבה הנדרשת. בדרך כלל, ילדים מחוננים יוציאו ציונים גבוהים בפסיכומטרי כאשר יגדלו.

נושא מועד מבחן מחוננים שלב א הינו מעסיק הורים רבים בארץ.

על מנת להעצים את הילדים המחוננים, הקימה מדינת ישראל מסגרות ייחודיות, שמטרתן לתת העשרה לתלמידים מחוננים. כאשר מכינים תלמיד מחונן למבחן המחוננים, בו זמנית נותנים לו את הכלים להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

#p#כשיגדל הילד, יהיה עליו לפתח את אותה חשיבה במהלך ההכנות עבור מבחן הפסיכומטרי. הלימוד למבחן הפסיכומטרי פשוט עבור ילדים מחוננים, בגלל שהם כבר תרגלו את החשיבה הבסיסית הנצרכת בשביל הצלחה במבחן הפסיכומטרי.

מבחן מחוננים שלב ב'

מבחן שלב ב' בודק את הרמה הקוגניטיבית הכללית של הילדים. ההזמנות למבחני שלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מחולקות לילדים.

מבחן מחוננים שלב א' היה בשביל הילד טעימה מהו מבחן מחוננים. אם בשלב א' של המבחן התרגילים היו רק בנושאים של הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אז בשלב ב' יהיו שאלות בנושאי חשיבה צורנית וידע כללי.

איתור המחוננים נערך בשלב ב'

על פי תוצאות מבחני מחוננים שלב ב', יופנו אחוז מהתלמידים לתכניות למחוננים ולמצטיינים.

בדרך כלל, אחוז נתון מהתלמידים הניגשים למבחן של שלב א', לא בהכרח מתאים לכך, אך ניגשים בעקבות רצון מצד ההורים, ולכן, שלב ב' של הבחינות הוא מבחן הסינון הרלוונטי, הקובע מיהו מחונן. ילדים המקבלים ציון עובר בשלב א', הם בעלי יכולות ומוכשרים.

אילו חלקים מכיל שלב ב' של מבחן המחוננים

חלק ב' של המבחן למחוננים מורכב מהנושאים הבאים:

        1. בעיות מילוליות שאלות על פירוש מילים: בחלק הזה, על הילד לבחור את הפירוש המתאים למילה נתונה. השלמת משפטים: בתרגילים אלו כתוב משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על התלמיד לגלות את המילה שתשלים את המשפט.

 

    1. שאלות על צורות קשרים בין הצורות: מוצגים לתלמיד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. במקום השלישי, חסרה צורה, והתלמיד צריך לנחש מה הצורה החסרה. המשכת סדרה: מביאים לתלמיד סדרת צורות המופיעות לפי סדר לוגי מסויים ביניהן. על הילד למצוא מהו העיקרון של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה הנכונה שמשלימה את הסדרה.
    1. תרגילי חשבון החלק הזה זהה בסגנונו לחלק החשבון בשלב א'. בקטע זה מוצאים בעיות מילוליות בחשבון.

איך לעורר אצל התלמיד את החשיבה הנדרשת למבחן מחוננים

תלמידים מחוננים הינם בפוטנציאל העתיד של מדינתנו. אם לא עוזרים לתלמידים המחוננים לממש את הפוטנציאל האדיר שלהם, אותם ילדים עלולים להשתעמם ולהעסיק את עצמם במעשי שטות.

כשילד מתקרב לכיתה ב', לא מעט הורים מתחילים לדון על הנושא מועד מבחן מחוננים שלב א.

בשביל שהילד יקבל ציון עובר במבחן, התלמיד צריך לפתח יכולת חשיבה מיוחדת. כשהתלמיד יחדד את סגנון החשיבה הנדרשת לבחינה, התלמיד יצליח לפתור פעם אחר פעם תרגילים אלו.

עוד בנושא:

הדרכה מקווונת לבדיקת מבחן מחוננים

דוגמא למבחן מחוננים שלב ב לתלמידי כיתה ב

מבחן מחוננים שלב ב מכון

מבחן לדוגמא מחוננים כיתה ב שלב א

מבחני מחוננים כיתה ט

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>