קטגוריות
Uncategorized

מבחן ילדים מחוננים

מבחן ילדים מחוננים

הילד מתכונן נפשית למבחני מחוננים

גם כאשר לומדים עם התלמיד בבית, חשוב להתיישב איתו ביחד, ולפתור איתו את התרגילים בצורה נעימה. חלק מתוכניות הכנה למבחן מחוננים, הינם חוגים חווייתיים המועברים על ידי מדריכים מקצועיים המתמחים בעבודה עם ילדים.

רצוי להפוך את ההכנה למבחן המחוננים לחוויית לימוד משותפת של ההורים והילדים. לימוד משותף מהווה זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורים לילדים, וגם מעניק להורה אפשרות לשאול: "האם אני מחונן"?

אם אתם מחפשים מידע אודות מבחן ילדים מחוננים הגעתם לאתר הנכון.

כאשר הוא מתכונן בעזרת ערכת הכנה, התלמיד מתרגל לאופן החשיבה עליה מתבססות השאלות של המבחנים. אין סתירה בין החשיבות של תכנית הכנה למבחן מחוננים לבין ערכות הכנה למבחנים.

תקופת ההכנות של התלמיד, והלמידה המשותפת עם ההורים, מהווים אות האם הילד באמת מחונן. מבחן מחוננים שלב ב' קשה ומורכב יותר משלב א'.

חשוב מאוד ששלב ההכנות יעבור באווירה כיפית ולא מתוחה. קיימת חשיבות לתת לילדיכם לאורך כל הזמן הרגשה שהוא חכם, ושהוא מסוגל לעבור בהצלחה את הבחינה.

כאשר מכינים תלמיד לקראת מבחן המחוננים, ההכנה יכולה להיות חוויה לתלמיד, אך אם ההכנה מועברת בצורה לא נכונה, ההכנה יכולה להוות גם טראומה עבור הילד. על מנת שתהליך ההכנה יהיה קל עבור הילד, מומלץ ביותר שתהליך הלימוד יהיה בצורת חוויה.

  • הכנה 24 שעות קודם הבחינה: מומלץ יום לפני מבחן המחוננים, שהילד לא יתכונן לבחינה. במקום זה, יש לקחת את הילד להינות: אטרקציה, פארק, או סתם פיצרייה. חשוב שהילד ילך לישון בשעה מוקדמת ערב הבחינה.
  • היום הגדול: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר טובה בבוקר של הבחינה. מומלץ למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולתת לו תחושה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. כדאי לדאוג שילדיכם יביא לבחינה כריך, חטיף שוקולד ומים.

* חשיבות העבודה עם ערכת הכנה למבחן מחוננים חשוב ביותר לכוון את הילד לתרגל שוב ושוב בעזרת ערכת הכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', משום שאז התלמיד יתרגל לסגנון המבדקים ויגיע מוכן לבוחן. חשוב ביותר שהתלמיד יתכונן באופן שיהיה לו חוויתי.

שיטות להבין אם ילדיכם אכן מחונן

חשוב לזכור שמטרתמבחני המחוננים, היא לאתר ילדים מחוננים ולא לרצות את ההורים. לעיתים, ייתכן מצב בו התלמיד לא מתאים לתוכניות המחוננים, אבל ההורים רוצים להראות שבנם מחונן, ולכן יכפו עליו את התהליך בכוח.

סימן אחד של תלמידים מחוננים הוא נטייה להתעכב על בעיות חשבוניות.

תינוקות מחוננים מגלים עניין וסקרנות בכל נושא. ילדים מחוננים אוהבים ללמוד, ובמיוחד אוהבים לקרוא.

ההגדרות הקשורות לקבוצות אוכלוסייה מיוחדות, מידע על התכניות וטפסים שונים מצויים בפורטל הורים למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted ניתן לזהות רמזים ראשונים של מחוננות עוד כשהילד בגיל קטן מאד.

מבחני המחוננים יתבצעו בשתי שלבים. המבחנים לא תוכננו כדי לאבחן את כלל הכישורים של הילדים, אלא על מנת לבחור את התלמידים בעלי הכושר הכללי המפותח ביותר לתכניות לתלמידים מחוננים ומצטיינים.

אין טעם לשלוח תלמיד חולה למבחנים, ובמקרה של מחלה במבחן שלב א', יש לעדכן על כך לסגל בית הספר. אם התלמיד "קפץ כיתה" קרוב למועד הבחינה, ההמלצה היא לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ולאורך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער הטבעי שנוצר בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והתוצאות יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (לתשומת לבכם, יהיה עליכם להגיש על כך בקשה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

איך לנהוג עם הילדים האחרים במשפחה בעת ההכנות לבחינה

24 שעות לפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל המשפחה לבילוי משפחתי.

צריכים מידע אודות מבחן ילדים מחוננים? כאן באתר מחוננים תמצאו את כל מה רציתם לדעת.

טוב לרשום גם את הילדים האחרים לחוגים שהם מחבבים. כדאי לתת לשאר האחים לנסות גם לפתור שאלות מתוך מבחני ההכנה.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב א

בשלב הראשון, כל ילדי השכבה יעשו מבחן סינון ראשוני (מבחן שלב א') אשר מועבר בבית הספר. בסוף בדיקת הבוחנים, כל הורה מקבל תשובה אם הילד קיבל ציון עובר במבחן שלב א', ואם הוא מופיע בקבוצת התלמידים המופנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

מבנה הבחינה שלב א' מתחלק בדרך כלל ל2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של ילד מחונן, היא להבין היטב את הטקסט שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהסיק מסקנות בצורה טבעית. לכן, החלק הראשוני של המבחן, מטרתו להעריך את מידת היכולת של התלמיד להבין את הטקסט הנקרא ולענות על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא ראה מעולם, ולראות כיצד הילד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הילד יודע לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהפיק לקחים. תלמיד מחונן, הוא ילד שעם השנים יהיה מסוגל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות הנשאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל יהיו גם מבדקים בסדרות חשבוניות.

הורים של ילד שלא הצליח את שלב א' ורוצים לערער ומבקשים שילדם יוזמן בכל מקרה לשלב ב', יצטרכו לפנות בכתב אל מחנך הכיתה ולנמק את רצונם.

על מנת לעזור לילד להתכונן יותר בקלות לקראת מבחן המחוננים שלב א', כדאי להבין את המבנה מבחני המחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

הכנה למבחן מחוננים = הכנה מקדימה למבחן הפסיכומטרי

#p#כאשר יגדל התלמיד, יהיה עליו לתרגל את אותה חשיבה במהלך ההכנות לקראת מבחן הפסיכומטרי. הלימוד למבחני הפסיכומטרי קל יחסית עבור ילדים מחוננים, משום שהם כבר תרגלו את החשיבה הבסיסית הנדרשת בשביל הצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

במטרה להעשיר את התלמידים המחוננים, הקימה המדינה תוכניות ייחודיות, שמטרתן לתת העשרה לתלמידים מחוננים. כאשר מכינים ילד מחונן למבחן המחוננים, בו זמנית מעניקים לו את הכלים להצליח במבחן הפסיכומטרי.

הורים יקרים! כאן באתר mechunanim.co.il תמצאו מידע חשוב אודות מבחן ילדים מחוננים.

אחד מהקשיים של הצעירים המסיימים צבא וחפצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתמודדות הראשונית עם סגנון החשיבה הנצרכת. לרוב, תלמידים מחוננים יקבלו ציון גבוה במבחן הפסיכומטרי כאשר יגדלו.

מבחן מחוננים בכיתה ב' שלב ב'

שלב א' של מבחן המחוננים היה בשביל התלמיד אינדיקציה מהו מבחן מחוננים. השלב השני של המבחן מועבר דרך גוף רשמי חיצוני לבית הספר ואף מבחן זה מתקיים באופן קבוצתי.

מבחן זה בוחן את הרמה הקוגניטיבית הכללית של הילדים. ההזמנות לשלב ב' נשלחות מהמכון החיצוני ואז מחולקות לילדים.

איתור המחוננים נערך בשלב ב'

שלב א' של המבחן היה סוג של סינון ראשון. אפשר להניח שילד שהוא לא מחונן או מוכשר יתר על המידה, לא יצליח לעבור גם את מבחן שלב א'.

הוריהם של כל התלמידים יקבלו קרוב לסוף שנת הלימודים מכתב לגבי שייכות או לא לתכנית.

אילו תרגילים מכיל שלב ב' של מבחני מחוננים

חלק ב' של המבחן למחוננים מכיל את החלקים הבאים:

        1. בעיות מילוליות שאלות על משמעות מילים: בחלק הזה, על הילד לגלות את הפירוש המתאים למילה מסוימת. השלמת משפטים: בתרגילים אלו יש משפט, ובמשפט חסרה מילה. על הילד לנחש את המילה המשלימה את המשפט.

 

    1. צורות יחסים בין הצורות: מוצגים לילד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. ביחס השלישי, לא מוצגת צורה, ועל התלמיד לנחש מה הצורה החסרה. סדרות: מציגים לתלמיד סדרת צורות המופיעות לפי סדר לוגי נתון ביניהן. על הילד למצוא מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה הנכונה שמשלימה את הסדרה.
    1. שאלות חשבון החלק הזה דומה לחלק החשבון הנמצא במבחן בשלב א'. בחלק זה ישנן שאלות מילוליות של חשבון.

כיצד מעוררים אצל הילד את צורת החשיבה הנדרשת למבחן מחוננים

תלמידים מחוננים יכולים להיות העתיד של מדינתנו. אם לא יעזרו לתלמידים המחוננים לממש את הפוטנציאל העצום שלהם, אותם תלמידים עלולים לאבד עניין ולהתעסק במעשי שטות.

התקופה שבה מתקיימים מבחני המחוננים מאד לחוצה ולרוב ההורים יש הרבה שאלות בנושא מבחן ילדים מחוננים.

על מנת שהילד יצליח במבחן, הילד צריך לפתח צורת חשיבה מסוימת. על מנת שהתלמיד יבין את אופן החשיבה, הוא צריך ללמוד דוגמאות של פתרונות שיש בערכות הכנה, וכך לחדד את החשיבה.

עוד בנושא:

מתי מבחני מחוננים

שאלות הכנה למבחן מחוננים כיתה ב

קטעי קרירה מבחני מחוננים

מחוננים אתר

מבדק בחשבון לאיתור מחוננים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>