קטגוריות
Uncategorized

מחוננים שלב א כיתה ב

מחוננים שלב א כיתה ב

להפוך את ההכנה למבחן לאיתור מחוננים לקלה ומהנה

בזמן ההכנה, ההורה עוזר לילד, ומנחה אותו כיצד להתמודד עם השאלות. תרגול משותף יוצר זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורים לילדים, וגם מעניק להורה אפשרות לבדוק: "האם אני גם מחונן"?

אתר mechunanim.co.il: כל מה שאתם צריכים להבין אודות מחוננים שלב א כיתה ב.

  • התכוננות 24 שעות טרם הבחינה: מומלץ יום קודם מועד המבחן, שהתלמיד לא ילמד כלל. במקום זה, יש לקחת את הילד לפעולה כיפית: גן שעשועים, פארק, או אפילו מסעדה. הכרחי שילדיכם יישן מוקדם בלילה שלפני המבחן.
  • יום הבחינה: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר מזינה ביום המבחן. יש למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולהעניק לו תחושה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. כדאי לדאוג שילדיכם יביא למבחן סנדוויץ', חטיף שוקולד ושתייה.

חשוב להסביר לילד שאמנם תהליך ההכנות הינו ארוך, אבל זה כדאי כי אחרי שיצליח במבחן, יוכל להינות ממסגרות העשרה מרתקות. יש ללמוד עם הילד את החומר בשמחה ובאופן רגוע.

תקופת ההכנה של הילד, ותהליך הלמידה המשותף עם ההורים, מהווים אינדיקציה האם התלמיד באמת מחונן. מבחן מחוננים שלב ב' מאתגר ומורכב יותר משלב א'.

כאשר מכינים ילד לקראת מבחן לאיתור מחוננים, ההכנה יכולה להיות חוויה לתלמיד, אך אם ההכנה נעשית באופן לא נכון, ההכנה יכולה להיות גם טראומה עבורו. ניתן לרשום את ילדיכם לחוגים מיוחדים הכוללים פעילויות ומשחקים, ולרכוש ערכות הכנה למחוננים מקצועיות.

כאשר הוא לומד מתוך ערכת הכנה, התלמיד מתמחה באופן החשיבה עליה מובנות השאלות של המבחנים. מומלץ לתת לתלמיד גם את התכנית הכנה וגם לרכוש בשבילו ערכת הכנה.

גם כאשר לומדים עם הילד בבית, מומלץ בחום לשבת איתו ביחד, ולפתור איתו את השאלות בצורה כיפית. חוגי הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מנוהלים על ידי מדריכים בדרך של משחקים, סדנאות וחוויות.

* חשיבות העבודה עם ערכות ההכנה – חשוב מאוד לתת לילד לתרגל שוב ושוב בעזרת ערכות ההכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', משום שאז התלמיד יפנים את סגנון המבדקים ויגיע מוכן לבוחן. לעיתים, כדאי לרשום את הילד לחוג שמכשיר את התלמיד לפתור את השאלות הללו בעזרת משחקים.

שיטות להבין אם ילדיכם מחונן באמת

יש לשים לב שכל המטרה של מבחני המחוננים, היא טובת הילד ולא טובת ההורים. חשוב מאוד לאתר בגיל צעיר האם לילד יש נטייה למחוננות, ורק אם מזהים אותות מחוננות אז מומלץ לפנות אל צוות ההוראה של התלמיד, ובעקבות התייעצות איתם אפשר לפתוח בהכנות למבחן המחוננים.

ישנם לא מעט תלמידים חכמים, אך זה לא אומר שהם מחוננים. כאינדיקציה, רמז למחוננות נקבע לפי רמת איי קיו – ילדים המקבלים ציון 130 ומעלה, מוגדרים כילדים שיכולים להיכנס להגדרת מחוננים.

אגף המחוננים והמצטיינים של משרד החינוך מציע מסלולים ייחודיים לטיפוח תלמידים מחוננים ומצטיינים בתחומים רבים. המסקנה הריאלית היחידה שאפשר להפיק מן הבוחנים היא האם ניתן לקבל את התלמיד לתכנית נתונה לפי סף הקבלה שנקבע.

מכיוון שההשתתפות במבחנים (שלב א' ושלב ב') היא רשות ולא חובה, הורה שלא חפץ שילדו ייבחן יודיע על כך בכתב מפורש. אם התלמיד "קפץ כיתה" בסמוך למועד המבחן, מומלץ לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ולאורך שנה זו התלמיד יוכל לצמצם את הפער הטבעי שנוצר בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והתוצאות יושוו לילדים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (לתשומת לבכם, יהיה עליכם להגיש על זה פנייה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

תינוקות מחוננים יבחנו ויבדקו כל חפץ, ואף ינסו לפרק חפצים במטרה לחקור אותם. תלמידים מחוננים יקבלו בגיל מוקדם את הכינוי "אוכל ספרים", בעקבות אהבתם לספרים.

סימן אחד של ילדים מחוננים הוא נטייה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

כיצד לנהוג עם הילדים האחרים במשפחה בעת ההכנות למבחן

מחפשים אינפורמציה על מחוננים שלב א כיתה ב? כאן באתר מחוננים תוכלו למצוא את כל מה שחיפשתם.

24 שעות לפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל המשפחה לבילוי משפחתי.

כדאי להביא גם את שאר האחים לחוגים שהם מחבבים. טוב לתת לילדים האחרים להשתדל גם לפתור שאלות מתוך תרגילי ההכנה.

מבחני מחוננים כיתה ב שלב א'

במטרה לסייע לילד להתכונן יותר ביעילות למבחן המחוננים שלב א', מומלץ להכיר את המבנה מבחנים למחוננים וממה הם מורכבים.

מבנה המבחן שלב א' מתחלק בדרך כלל ל- 2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא להבין היטב את התוכן שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהסיק מסקנות באופן טבעי. לכן, החלק הראשוני של המבחן, מטרתו להעריך את רמת היכולת של הילד להבין את הטקסט שקרא ולהשיב על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא קרא אף פעם, ולבחון כיצד הילד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. הילד מסוגל לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהפיק לקחים. תלמיד מחונן, הוא ילד שבעתיד יהיה מסוגל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך יהיו גם מבדקים בסדרות חשבוניות.

הורים של ילד שלא עבר את שלב א' ורוצים לערער ורוצים שילדם יופנה בכל מקרה לשלב ב', יצטרכו לפנות בכתב אל מחנך הכיתה ולנמק את רצונם.

מבחן שלב א' נועד לסייע לצוות בית הספר לאתר את הילדים בעלי כישורים מבין כלל התלמידים. מבחן מחוננים שלב א בודק בעיקר את הבנת הנקרא של התלמידים ואת כישוריהם במקצוע החשבון.

התלמיד יגיע מוכן נפשית לקורס הפסיכומטרי כשיתבגר

הורים יקרים! כאן באתר mechunanim.co.il תמצאו אינפורמציה חשובה אודות מחוננים שלב א כיתה ב.

אחד מהמכשולים של הצעירים המסיימים שירות צבאי ורוצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתמודדות הראשונית עם סוג החשיבה הנצרכת. לרוב, ילדים מחוננים יקבלו ציון גבוה במבחן הפסיכומטרי כאשר יגדלו.

חלק ממסגרות העשרה למחוננים יתקיימו כחוג בשעות הצהריים, ולעיתים יזומנו הילדים לבוקר של חוויות והעשרה במרכז למידה. כדי לאתר ילדים המחוננים, מתקיימים בוחנים שייעודם איתור מחוננים.

לרוב, תלמידים מחוננים מקבלים ציון מכובד במבחן הפסיכומטרי כאשר הם גדלים. הלימוד למבחני הפסיכומטרי פשוט בשביל תלמידים מחוננים, משום שהם כבר רכשו את החשיבה הבסיסית הנצרכת בשביל הצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

שלב ב' של מבחן המחוננים

מבחן מחוננים שלב א' היה עבור התלמיד אינדיקציה מהו מבחן מחוננים. אם בשלב א' של המבחן התרגילים היו רק בנושאים כמו הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אזי בשלב ב' יהיו שאלות בנושאי חשיבה צורנית וידע כללי.

מבחן ב' שונה ממבחן א', הוא מאתגר יותר, ודורש התמודדות אינטלקטואלית בלחץ זמן. ההפניות לשלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ואז מסורות לתלמידים.

מבחן המחוננים שלב ב' הינו הקובע

ההורים של כל התלמידים יקבלו קרוב לסוף שנת הלימודים מכתב לגבי שייכות או לא לתכנית.

מבחן מחוננים שלב א' היה סינון די ראשוני. סביר להניח שילד שלא מחונן או מוכשר יתר על המידה, לא יעבור בהצלחה גם את מבחן שלב א'.

מאילו נושאים מורכב מבחן מחוננים שלב ב

חלק ב' של המבחן למחוננים מורכב מהנושאים הבאים:

 

    1. צורות קשרים בין הצורות: מובאים לתלמיד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. במקום השלישי, לא מוצגת צורה, והתלמיד צריך למצוא מה הצורה החסרה. סדרות: מציגים לתלמיד סדרה של צורות עם סדר לוגי מסויים ביניהן. הילד צריך לפענח מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולבחור את הצורה המתאימה המשלימה את הסדרה.
    1. תרגילי חשבון חלק זה זהה בסגנונו לחלק החשבון בשלב א'. בחלק זה מוצאים שאלות מילוליות בחשבון.
    1. תרגילים מילוליים מילים ופירושם: בחלק הזה, על הילד לנחש את הפירוש המתאים למילה נתונה. השלמת משפטים: בתרגילים אלו כתוב משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על התלמיד לבחור את המילה שתשלים את המשפט.

איך מפתחים אצל התלמיד את היכולת הנדרשת להצלחה במבחן מחוננים

תלמידים מחוננים הינם בפוטנציאל העתיד של המדינה. במידה ולא עוזרים לתלמידים המחוננים לממש את הפוטנציאל העצום שלהם, אותם תלמידים עלולים להשתעמם ולהעסיק את עצמם במעשים שטותיים.

יכולת חשיבה לוגית היא שהופכת את התלמיד למחונן. במטרה שהילד יפנים את צורת החשיבה, עליו לעבור על דוגמאות של פתרון תרגילים המופיעים בערכות הכנה מקצועיות, וכך לפתח את יכולות החשיבה.

כאשר ילד מתקרב לכיתה ב', הרבה הורים מתחילים לחשוב על הנושא מחוננים שלב א כיתה ב.

עוד בנושא:

מבחני מחוננים מבחן לדוגמא

מבחן מחוננים כיתה ב

מבחני מחוננים לדוגמא בחינם

מבחן צורות מחוננים שלב ב

האם מבחן מחוננים הוא אותו המבחן כל שנה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>