קטגוריות
Uncategorized

תרגול מבחן מחוננים

תרגול מבחן מחוננים

מתכוננים למבחן לאיתור מחוננים

ישנם גופים ומכונים שונים, המציעים תוכניות הכנה למבחני מחוננים. תוכניות הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מועברים על ידי אנשי צוות בצורה של שעשועים, סדנאות וחוויות.

  • הכנה יום קודם המבחן: כדאי יום לפני מבחן המחוננים, שהילד לא יתכונן לבחינה. במקום זה, יש לקחת את הילד לכיף: גן שעשועים, פארק, או אפילו פיצרייה. הכרחי שילדיכם ילך לישון בשעה מוקדמת בלילה שלפני הבחינה.
  • יום הבחינה: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר מזינה בבוקר של הבחינה. מומלץ למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולהעניק לו תחושה שהוא יצליח במבחן. כדאי לצייד את הילד למבחן בסנדוויץ', חטיף שוקולד ושתייה.

כשילד מתכונן למבחן מחוננים, זה יכול להיות חוויה נעימה לתלמיד, אך אם ההכנה נעשית באופן לא נכון, ההכנה יכולה להיות גם טראומה עבורו. ניתן לרשום את ילדיכם לחוגים מיוחדים הכוללים פעילויות ומשחקים, ולקנות ערכות הכנה למחוננים מעניינות.

בזמן התרגול, ההורה מסייע לילד, ומכוון אותו כיצד לגשת אל השאלות. תרגול משותף יוצר זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורים לילדים, וגם נותן להורה הזדמנות לבדוק: "האם אני גם מחונן"?

אם אתם צריכים אינפורמציה אודות תרגול מבחן מחוננים הגעתם למקום הנכון.

* חשיבות הלמידה עם ערכות ההכנה – חשוב ביותר לתת לילד לתרגל שוב ושוב בעזרת ערכות ההכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', משום שאז הילד יתרגל לסגנון השאלות ויגיע מוכן לבוחן. חשוב מאוד שהילד ילמד בדרך שיהיה לו חוויתי.

כאשר ילד באמת מחונן, ההכנה לקראת הבחינה תהיה פשוטה ומענגת עבורו. אם התלמיד מתקשה בלמידה לקראת מבחן המחוננים, ואינו מגלה עניין, אזי על ההורים להסיק שתהליך זה אינו כל כך מתאים לילד, ואולי עדיף שהתלמיד לא יתאמץ במה שקשה מדי בשבילו, ועשוי להוות לו טראומה.

שיטה מעולה בה ילד יכול להתכונן היטב למבחן מחוננים, היא כאשר הילד מתיישב ופותר מבחן מחוננים מתוך ערכת הכנה טובה. לא קיימת סתירה בין החשיבות של קורס הכנה למבחן מחוננים לבין ערכת הכנה למבחנים.

יש להגיד לילד שאכן תהליך ההכנה הינו ארוך, אך התהליך שווה כי אחרי שיעבור את המבחן בהצלחה, יוכל להינות מתוכניות העשרה חווייתיות. חשוב להעניק לילד כל הזמן הרגשה שהוא מבריק, ושהוא מסוגל לעבור בהצלחה את המבחן.

מהו ילד מחונן והאם המבחנים לאיתור מחוננים הינם רק עבורו?

חשוב לזכור שמטרתמבחני המחוננים, היא לאתר ילדים מחוננים ולא לרצות את ההורים. חשוב מאוד להבין בגיל מוקדם האם לילד יש נטייה למחוננות, ורק אם מזהים סימני מחוננות אז מומלץ לפנות אל צוות ההוראה של התלמיד, ולאחר התייעצות איתם אפשר להתחיל בהכנות למבחן המחוננים.

אגף המחוננים והמצטיינים של משרד החינוך מציע מסלולים ייחודיים להעשרת תלמידים מחוננים ומצטיינים בתחומים שונים. המסקנה הריאלית היחידה שניתן להפיק מן הבוחנים היא האם אפשר לקבל את הנבחן לתכנית מיוחדת על פי סף הקבלה שנקבע.

תינוקות מחוננים יחקרו ויבדקו כל חפץ, וגם ינסו לפרק חפצים על מנת לחקור אותם. ילדים מחוננים נהינים ללמוד, ובעיקר אוהבים לקרוא.

ההגדרות הקשורות לקבוצות אוכלוסייה מיוחדות, אינפורמציה על התכניות וטפסים שונים נמצאים בפורטל הורים למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted בדרך כלל, אות למחוננות נקבע על פי מבחני איי קיו – ילדים בעלי ציון 130 ומעלה, מוגדרים כתלמידים שיכולים להיות מחוננים.

סימן אחד של תלמידים מחוננים הוא תכונה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

מאחר שהנוכחות במבחנים (שלב א' ושלב ב') היא רשות ולא מאולצת, הורה שאינו מעוניין שילדו יעבור את המבחן יעדכן על כך במפורש בכתב. אם הילד "קפץ כיתה" בסמוך למועד המבחן, מומלץ לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ובמשך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער הטבעי שנוצר בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לילדים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (שימו לב, יהיה עליכם להגיש על כך בקשה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

כיצד להתנהג עם הילדים האחרים במשפחה בזמן ההכנות למבחן

יום קודם למבחן, טוב לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משותף.

צריכים אינפורמציה על תרגול מבחן מחוננים? כאן באתר mechunanim.co.il תוכלו למצוא את כל מה שחיפשתם.

לאורך ימי ההכנות למבחן, חשוב לתת לילדים האחרים במשפחה תחושה שהם ילדים חכמים ומוכשרים. מומלץ לתת לשאר האחים לנסות גם לפתור שאלות מתוך תרגילי ההכנה.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב א

תוכן הבחינה שלב א' מתחלק רוב הזמן ל2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של ילד מחונן, היא הבנה מעולה של הטקסט שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהסיק מסקנות באופן טבעי. לכן, החלק הראשון של הבוחן, מטרתו להעריך את רמת המסוגלות של התלמיד להבין את הטקסט הנקרא ולהשיב על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא קרא מעולם, ולראות איך התלמיד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. הילד מסוגל לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהפיק לקחים. ילד מחונן, הוא תלמיד שעם השנים יוכל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך יהיו גם מבדקים בסדרות חשבוניות.

הורים של ילד שלא עבר את שלב א' ומעוניים להגיש ערעור ומבקשים שילדם יופנה בכל מקרה לשלב ב', יצטרכו לפנות דרך מכתב אל מורה הכיתה ולהסביר את סיבותיהם.

המבחן הראשון מטרתו לעזור לצוות בית הספר לבחור את הילדים בעלי היכולת הגבוהה ביותר בכיתה. מבחן מחוננים שלב א בודק במיוחד את הבנת הנקרא של התלמידים ואת כישוריהם במקצוע החשבון.

במטרה לעזור לילדיכם להתכונן יותר בקלות לקראת מבחן המחוננים שלב א', טוב להכיר את המבנה מבחנים למחוננים וממה הם מורכבים.

מסגרות לטיפוח ילדים מחוננים

הורים יקרים! כאן באתר מחוננים תוכלו למצוא אינפורמציה חשובה אודות תרגול מבחן מחוננים.

על מנת להעצים את התלמידים המחוננים, הקימה מדינת ישראל מסגרות ייחודיות, שמטרתן להעניק העשרה לתלמידים מחוננים. כשמכינים תלמיד בעל יכולות למבחן המחוננים, למעשה נותנים לו את הכלים להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

#p#כשיגדל התלמיד, יהיה עליו לתרגל את אותה חשיבה בזמן ההכנות עבור מבחן הפסיכומטרי. הלימוד למבחן הפסיכומטרי פשוט בשביל ילדים מחוננים, משום שהם כבר תרגלו את צורת החשיבה הבסיסית הנדרשת בשביל הצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

רוב הילדים המחוננים יתמידו כשיגדלו בלימודים גבוהים. עבור ילדים מחוננים, קורס ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה מהנה, מהסיבה שהחומר הנלמד יהיה קל עבורם אחרי שכבר עברו הכנה מסוג זה בילדותם.

מבחן המחוננים בכיתה ב' שלב ב'

שלב א' של מבחן המחוננים היה עבור הילד אינדיקציה מהו מבחן מחוננים. אם בשלב א' של המבחן השאלות היו רק בנושאים של הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אזי בשלב ב' יהיו שאלות בנושאי חשיבה צורנית וידע כללי.

מבחן שלב ב' שונה ממבחן שלב א', הוא מאתגר יותר, ודורש התמודדות מחשבתית בלחץ של זמן. ההזמנות למבחן שלב ב' יגיעו מהמכון החיצוני ולאחר מכן מסורות לילדים.

איתור המחוננים נערך בשלב ב'

שלב א' של המבחן היה רק סינון ראשוני. סביר להניח שתלמיד שהוא לא מחונן או מוכשר יתר על המידה, לא יקבל ציון עובר גם את מבחן שלב א'.

לפי תוצאות מבחני שלב ב', ייבחרו חלק מהתלמידים לתכניות למחוננים ולמצטיינים.

מבנה המבחן למחוננים שלב ב'

חלק ב' של מבחן מחוננים מכיל את הנושאים הבאים:

        1. שאלות חשבון החלק הזה זהה בסגנונו לחלק החשבון במבחן מחוננים שלב א'. בחלק זה ישנן בעיות מילוליות של חשבון.
        1. בעיות מילוליות תרגילים על משמעות מילים: בחלק הזה, על התלמיד לגלות את המשמעות המתאימה למילה נתונה. תרגילים בהם יש צורך להשלים משפטים: בשאלות אלו יש משפט, ובמשפט חסרה מילה. על התלמיד לגלות את המילה המשלימה את המשפט.

 

    1. שאלות על צורות קשרים בין הצורות: מוצגים לתלמיד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. במקום השלישי, לא מוצגת צורה, ועל התלמיד למצוא מהי הצורה החסרה. המשכת סדרה: מביאים לילד סדרת צורות עם סדר לוגי מסויים ביניהן. התלמיד צריך לפענח מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה המתאימה שמשלימה את הסדרה.

כיצד מפתחים אצל הילד את צורת החשיבה הנדרשת להצלחה במבחן המחוננים

על מנת שהילד יקבל ציון עובר במבחן, הילד צריך לפתח חשיבה מסוימת. על מנת שהילד יבין את צורת החשיבה, עליו לעבור על דוגמאות של פתרונות שיש בערכות הכנה מקצועיות, וכך לחדד את יכולות החשיבה.

תלמידים מחוננים יכולים להיות העתיד של מדינתנו. אם לא עוזרים לתלמידים המחוננים לממש את הפוטנציאל העצום שבהם, אותם תלמידים עלולים להשתעמם ולהתעסק במעשי שטות.

התקופה שבה מתקיימים מבחני המחוננים מאד לחוצה ולהורים יש הרבה שאלות בנושא תרגול מבחן מחוננים.

עוד בנושא:

מבלן מחוננים חלק ב

הכנה למבחני מחוננים כיתה ב

מבחן מחוננים כיתה ב שלב ב באינטרנט

מבחן מחוננים חלק ב

קורסים להכנה מחוננים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>