קטגוריות
Uncategorized

חוג הכנה מחוננים

חוג הכנה מחוננים

התכוננות למבחן לאיתור מחוננים

קיימים גופים ומכונים למיניהם, המציעים חוגי הכנה למבחני מחוננים. חוגי הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מועברים על ידי אנשי צוות בדרך של שעשועים, סדנאות וחוויות.

ההתכוננות לשלב א' מעניקה לילד הפנמה מהו מבחן מחוננים, וכשהתלמיד ילמד למבחן מחוננים שלב ב', יהיה לו כבר יותר קל בגלל שהוא כבר עבר את שלב ההתמודדות הראשונית. לפעמים, מומלץ לרשום את הילד לחוג שמכשיר את הילד לפתור את המבחנים הללו בצורת משחקים.

אתר mechunanim.co.il: כל מה שאתם צריכים להבין אודות חוג הכנה מחוננים.

שיטה טובה בה ילד יכול ללמוד היטב למבחן המחוננים, היא כשהילד יושב ופותר מבחני מחוננים מתוך ערכת הכנה טובה. לא קיימת סתירה בין החשיבות של קורס הכנה למבחן מחוננים לבין ערכות הכנה למבחן.

בזמן התרגול, ההורה עוזר לילד, ומכוון אותו איך להתמודד עם השאלות. לימוד משותף יוצר זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורים לילדים, וגם מעניק להורה הזדמנות לשאול: "האם אני מחונן"?

  • הכנה יום לפני הבחינה: מומלץ יום קודם מועד המבחן, שהילד לא ילמד לבחינה. בזמן זה, יש לקחת את הילד לפעולה כיפית: אטרקציה, פארק, או סתם מסעדה. חשוב שילדיכם יישן מוקדם בלילה שלפני הבחינה.
  • היום הגדול: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר מזינה ביום המבחן. יש להשתדל להרגיע את הילד, ולהעניק לו תחושה שהוא יצליח במבחן. כדאי לדאוג שילדיכם יביא לבחינה כריך, חטיף שוקולד ושתייה.

כשתלמיד באמת מחונן, הלמידה לפני המבחן תהיה קלה ומענגת עבורו. אם הילד עובר קשיים בשלב ההכנה למבחן המחוננים, והוא לא מתעניין בזה כל כך, אז על ההורים להבין שהתהליך אינו מתאים לילד, ואולי עדיף שהתלמיד לא יתאמץ במה שמסובך מדי עבורו, ועלול להוות לו טראומה.

כשילד מתכונן לפני מבחן, זה יכול להיות חוויה לתלמיד, אך אם ההכנה מועברת באופן לא נכון, ההכנה יכולה להוות גם טראומה עבור הילד. על מנת ששלב ההכנה יהיה נעים עבור הילד, מומלץ ביותר שתהליך הלימוד יהיה בצורת חוויה.

חשוב להסביר לילד שבאמת תהליך ההכנות הינו ארוך, אבל זה כדאי כי לאחר שיצליח במבחן, הוא יוכל להינות ממסגרות העשרה מרתקות. קיימת חשיבות לתת לילד לאורך כל הזמן הרגשה שהוא מבריק, ושהוא מסוגל להצליח בבחינה.

מהו תלמיד מחונן והאם מבחני המחוננים הינם רק בשבילו?

ההגדרות הנוגעות לקבוצות אוכלוסייה מיוחדות, אינפורמציה על התכניות וטפסי פנייה נמצאים באתר האגף למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted כאינדיקציה, רמז למחוננות נקבע לפי מבחני איי קיו – תלמידים שמקבלים ציון 130 ומעלה, מוגדרים כילדים שיכולים להיכנס להגדרת מחוננים.

לא מועיל לשלוח תלמיד חולה לבחינות, ובמקרה של מחלה בזמן מבחן שלב א', יש להודיע על כך לסגל בית הספר. אם הילד "קפץ כיתה" קרוב למועד הבחינה, מומלץ לבחון אותו שנה לאחר מכן, ובמשך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער הטבעי שנוצר בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לנבחנים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (שימו לב, תצטרכו להגיש על כך פנייה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

לא כדאי שההורים יאלצו את בנם תהליך של הכנות למבחני מחוננים, רק על מנת להראות לכל העולם שבנם "מחונן". לפעמים, קורה מצב בו הילד לא מתאים למסלול של מחוננים, אבל ההורים רוצים להראות שבנם מחונן, ולכן כופים עליו את התהליך שלא בצדק.

ילדים מחוננים בגיל הרך יבחנו ויבדקו כל דבר, וגם ינסו לפרק צעצועים על מנת לחקור אותם. תלמידים מחוננים יקבלו בשלב מוקדם את הכינוי "אוכל ספרים", בגלל חיבתם לספרים.

אגף המחוננים והמצטיינים של משרד החינוך מפעיל תכניות ייחודיות לטיפוח ילדים מחוננים ומצטיינים בתחומים רבים. המסקנה הריאלית היחידה שאפשר להפיק מן הבוחנים היא האם ניתן לצרף את הנבחן לתכנית מיוחדת לפי סף הקבלה שהוחלט.

מאפיין אחד של תלמידים מחוננים הוא נטייה להתעכב על בעיות חשבוניות.

כיצד להתנהג עם שאר ילדי המשפחה בעת ההכנות למבחן

בזמן ההכנות למבחן, חשוב לתת לשאר ילדי המשפחה תחושה שהם ילדים חכמים ובעלי כשרונות. כדאי לערב את ילדיכם האחרים כמה שיותר בלימוד למבחן.

ביום שלפני המבחן, טוב לצאת עם כל המשפחה לבילוי משותף.

מחפשים מידע על חוג הכנה מחוננים? כאן באתר מחוננים תמצאו את כל מה רציתם לדעת.

מבנה מבחן מחוננים כיתה ב שלב א

תוכן המבחן שלב א' מתפצל רוב הזמן ל2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא הבנה מעולה של הטקסט שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהפיק לקחים באופן טבעי. לכן, החלק הראשון של הבוחן, ייעודו להעריך את מידת המסוגלות של התלמיד להבין את הטקסט הנקרא ולענות על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא קרא מעולם, ולבחון כיצד התלמיד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. הוא מסוגל לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהסיק מסקנות. ילד מחונן, הינו ילד שבעתיד יוכל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך יהיו גם מבדקים בסדרות חשבוניות.

הורים של תלמיד שלא עבר את שלב א' ורוצים להגיש ערעור ומבקשים שילדם יופנה בכל זאת לשלב ב', צריכים לפנות דרך מכתב למחנך הכיתה ולנמק את רצונם.

כדי לסייע לילד להתכונן יותר ביעילות למבחן המחוננים שלב א', כדאי להכיר את המבנה מבחנים למחוננים וממה הם מורכבים.

המבחן הראשון מטרתו לסייע לצוות בית הספר לבחור את הילדים בעלי כישורים בכיתה. מבחן מחוננים שלב א בוחן במיוחד את נושאי הבנת הנקרא של הילדים ואת כישוריהם בתחום החשבון.

הכנה למבחני המחוננים שווה להכנה מקדימה למבחן הפסיכומטרי

#p#כאשר יגדל הילד, יהיה עליו לפתח את אותה חשיבה במהלך ההכנות לקראת מבחן הפסיכומטרי. הלימוד למבחני הפסיכומטרי פשוט בשביל ילדים מחוננים, משום שהם כבר קיבלו את צורת החשיבה הבסיסית הנדרשת בשביל הצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

במטרה להעשיר את התלמידים המחוננים, השיקה המדינה מסגרות מיוחדות, שנועדו לתת העשרה לתלמידים מחוננים. על מנת לזהות תלמידים המחוננים, מתקיימים מבחנים שמטרתם איתור מחוננים.

רוב המחוננים יתמידו כשיתבגרו בלימודים גבוהים. לרוב, ילדים מחוננים יקבלו ציונים גבוהים במבחן הפסיכומטרי כאשר יתבגרו.

נושא חוג הכנה מחוננים הינו מטריד הורים רבים בארץ.

מבחן מחוננים שלב ב'

מבחן מחוננים שלב א' היה עבור התלמיד אינדיקציה מהו מבחן מחוננים. המבחן שלב ב מחוננים יתקיים באמצעות מכון חיצוני לבית הספר ואף הוא ייערך במתכונת קבוצתית.

מבחן שלב ב' בודק את היכולת הקוגניטיבית הכללית של התלמידים. ההפניות למבחני שלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מסורות לילדים.

איתור המחוננים מתבצע בשלב ב'

בדרך כלל, אחוז מסויים מהילדים הנרשמים לבחינות של שלב א', לא תמיד היה צריך לעשות כן, אך ניגשים בגלל רצון מצד ההורים, ולכן, שלב ב' של מבחן המחוננים הינו מבחן האיתור האמיתי, המכריע מיהו מחונן. אפשר להניח שתלמיד שלא מחונן או חכם מעל הממוצע, לא יצליח לעבור גם את שלב א'.

על פי תוצאות מבחני שלב ב', ייבחרו אחוז מהילדים לחוגים למחוננים ולמצטיינים.

מבנה מבחן המחוננים שלב ב'

חלק ב' של המבחן למחוננים מכיל את החלקים הבאים:

        1. בעיות מילוליות מילים ופירושם: בחלק הזה, על הילד לגלות את המשמעות המתאימה למילה נתונה. השלמת משפטים: בתרגילים אלו מובא משפט, ובמשפט חסרה מילה. על התלמיד לנחש את המילה המשלימה את המשפט.

 

    1. שאלות על צורות יחסים בין צורות: מוצגים לילד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. ביחס השלישי, חסרה צורה, והילד צריך לנחש מהי הצורה החסרה. סדרות: מביאים לילד סדרה של צורות עם סדר לוגי מסויים ביניהן. הילד צריך לפענח מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולבחור את הצורה הנכונה שמשלימה את הסדרה.
    1. שאלות חשבון החלק הזה זהה בסגנונו לחלק החשבון במבחן מחוננים שלב א'. בקטע זה מוצאים שאלות מילוליות של חשבון.

איך לעורר אצל התלמיד את החשיבה הנדרשת להצלחה במבחן המחוננים

על מנת שהילד יצליח במבחן, הילד צריך לפתח חשיבה מיוחדת. במטרה שהתלמיד יבין את אופן החשיבה, הוא צריך לקרוא דוגמאות של פתרונות שיש בערכות הכנה, וכך לפתח את יכולות החשיבה.

כשילד מתקרב לכיתה ב', לא מעט הורים מתחילים לחשוב על הנושא חוג הכנה מחוננים.

ילדים מחוננים יכולים להיות העתיד של המדינה. המדינה הוציאה לפועל מסגרות המעצימות את היכולות של הילדים המחוננים.

עוד בנושא:

הכנה למבחן מחוננים ירושלים

מחוננים בחיפה

דוגמא למבחן מחוננים שלב ב כיתה ג

מבחני מחוננים כתה ב

תשובה מחוננים כיתה ב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>