קטגוריות
Uncategorized

מבחן איתור מחוננים כיתה ט

מבחן איתור מחוננים כיתה ט

הכנה נפשית של הילד למבחן המחוננים

הכרחי ממש ששלב ההכנות יעבור באווירה כיפית ולא מתוחה. יש לעזור לילד ללמוד את החומר ברוגע ובאווירה שמחה.

כאשר הוא לומד מתוך ערכת הכנה, הילד מתמחה באופן החשיבה עליה מובנות השאלות של בחינות מחוננים. לא קיימת סתירה בין התרומה של תכנית הכנה למבחן מחוננים לבין ערכות הכנה למבחנים.

ישנם אתרים ומכונים שונים, המציעים תוכניות הכנה למבחני מחוננים. חוגי הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מועברים על ידי אנשי צוות בצורה של משחקים, סדנאות וחוויות.

* חשיבות הלמידה עם ערכת הכנה למבחן מחוננים חשוב מאוד לתת לילד ללמוד שוב ושוב בעזרת ערכות ההכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', מהסיבה שאז הילד יפנים את סגנון המבדקים ויגיע מוכן למבחן המחוננים. חיוני ביותר שהתלמיד ילמד באופן שיהיה לו נעים.

כשתלמיד באמת מחונן, הלמידה לפני הבחינה תהיה פשוטה ומענגת בשבילו. מבחן מחוננים שלב ב' קשה ומורכב יותר משלב א'.

אתר mechunanim.co.il: כל מה שאתם צריכים לדעת על מבחן איתור מחוננים כיתה ט.

  • הכנה יום טרם הבחינה: מומלץ יום לפני מועד המבחן, שהילד לא ילמד לבחינה. במקום זה, יש לקחת את הילד לבלות: גן שעשועים, פארק, או אפילו פיצרייה. חשוב מאד שילדיכם ילך לישון בשעה מוקדמת ערב המבחן.
  • היום הגדול: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר טובה ביום המבחן. יש למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולתת לו הרגשה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. כדאי לצייד את הילד למבחן בסנדוויץ', שוקולד ומים.

חשוב מאוד שתהליך ההכנות של הילד למבחני המחוננים ייעשה מתוך תחושת חוויה של הילד, ולא באופן קשה או מחייב. על מנת שתהליך ההכנה יהיה נעים עבור הילד, מומלץ ביותר שכל תהליך הלימוד יועבר באופן חוויתי.

רצוי להפוך את התרגול למבחן המחוננים לחוויית תרגול משותפת של ההורים והילדים. לימוד משותף יוצר זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורים לילדים, וגם נותן להורה הזדמנות לבדוק: "האם אני גם מחונן"?

שיטות לזהות אם ילדיכם מחונן באמת

יש לשים לב שכל המטרה של מבחני המחוננים, היא טובת הילד ולא טובת ההורים. חשוב ביותר להבין בגיל מוקדם האם לילד יש סימנים למחוננות, ורק אם מזהים סימני מחוננות אז ורק אז מומלץ לפנות אל צוות ההוראה של התלמיד, ובעקבות התייעצות איתם אפשר לפתוח תהליך ההכנה למבחן המחוננים.

תינוקות מחוננים מתעניינים בכל נושא. תלמידים מחוננים יקבלו בשלב מוקדם את הכינוי "אוכל ספרים", בעקבות חיבתם לספרים.

ישנם תלמידים רבים חכמים, אבל זה לא אומר שהם מחוננים. בדרך כלל, רמז למחוננות נקבע לפי רמת איי קיו – תלמידים שמקבלים ציון 130 ויותר, מוגדרים כתלמידים שיכולים להיכנס להגדרת מחוננים.

המבחנים יתנהלו בשני חלקים. המבחנים לא תוכננו כדי להעריך את כלל המיומנויות של הילדים, אלא כדי לבחור את הילדים בעלי הכושר הכללי הגבוה ביותר לחוגים לילדים מחוננים ומצטיינים.

סימן אחד של תלמידים מחוננים הוא נטייה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

אין טעם לשלוח תלמיד חולה למבחנים, ובמצב של מחלה בזמן מבחן שלב א', יש לעדכן על כך לסגל בית הספר. אם הילד "קפץ כיתה" קרוב למועד הבחינה, ההמלצה היא לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ובמשך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער הטבעי שנוצר בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והישגיו יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (לתשומת לבכם, תצטרכו להגיש על כך בקשה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

איך להתנהג עם הילדים האחרים במשפחה בעת ההכנות למבחן

כאן תקראו מידע עשיר אודות מבחן איתור מחוננים כיתה ט.

מומלץ להביא גם את הילדים האחרים לפעילויות שהם אוהבים. כדאי לשתף את ילדיכם האחרים כמה שיותר בלימוד למבחן.

יום קודם למבחן, מומלץ לצאת עם כל המשפחה לבילוי משותף.

מבחן מחוננים כיתה ב שלב א'

בשלב ראשון, כל תלמידי הכיתה יעברו בוחן סינון ראשוני (מבחן שלב א') אשר מתקיים בכיתה. בתום בדיקת הבוחנים, כל הורה מקבל הודעה אם הילד קיבל ציון עובר במבחן שלב א', ואם הוא נכלל או לא בקבוצת הילדים המוזמנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

כדי לעזור לילד להתכונן יותר בקלות למבחן המחוננים שלב א', כדאי להבין את המבנה מבחני המחוננים וממה הם מורכבים.

מבנה המבחן שלב א' מתחלק רוב הזמן ל- 2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא הבנה מעולה של התוכן שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהסיק מסקנות באופן טבעי. לכן, החלק הראשון של הבוחן, מטרתו להעריך את מידת היכולת של התלמיד להבין את הטקסט הנקרא ולענות על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא קרא מעולם, ולבחון כיצד התלמיד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. הילד יודע לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהסיק מסקנות. ילד מחונן, הוא תלמיד שעם השנים יהיה מסוגל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך חלק מהשאלות יהיו תרגילים בסדרות חשבוניות.

הורים של ילד שלא עבר את שלב א' ומעוניים להגיש ערעור ומעוניינים שילדם יוזמן בכל מקרה לשלב ב', צריכים לפנות דרך מכתב אל מורה הכיתה ולהסביר את רצונם.

מסגרות העשרת ילדים מחוננים

#p#כאשר יגדל הילד, יהיה עליו לפתח את אותה חשיבה במהלך ההכנות עבור מבחן הפסיכומטרי. הלימוד למבחני הפסיכומטרי קל יחסית בשביל ילדים מחוננים, בגלל שהם כבר קיבלו את החשיבה הבסיסית הנצרכת להצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

במטרה לטפח את התלמידים המחוננים, הקימה מדינת ישראל תוכניות ייחודיות, שמטרתן לתת העשרה לילדים מחוננים. על מנת לאתר ילדים המחוננים, מתקיימים מבחנים שמטרתם איתור מחוננים.

נושא מבחן איתור מחוננים כיתה ט הינו מעסיק לא מעט הורים בישראל.

מרבית הילדים המחוננים ימשיכו כשיתבגרו בלימודים גבוהים. בדרך כלל, ילדים מחוננים יקבלו ציונים גבוהים במבחן הפסיכומטרי כאשר יגדלו.

מבחן המחוננים בכיתה ב' שלב ב'

שלב א' של מבחן המחוננים היה בשביל התלמיד אינדיקציה מהו מבחן מחוננים. המבחן שלב ב מחוננים יתקיים באמצעות מכון חיצוני לבית הספר וגם מבחן זה מועבר במתכונת קבוצתית.

מבחן שלב ב' שונה ממבחן שלב א', הינו מאתגר יותר, ומצריך התמודדות מחשבתית בלחץ זמן. ההפניות למבחן שלב ב' יגיעו מהמכון החיצוני ולאחר מכן מסורות לילדים.

מבחן מחוננים שלב ב' הוא המכריע

שלב א' של המבחן היה סינון די ראשוני. תלמידים המקבלים ציון עובר בשלב א', מוכח שהם נבונים ומוכשרים.

לפי תוצאות מבחני שלב ב', ייבחרו חלק מהתלמידים לחוגים למחוננים ולמצטיינים.

מאילו תרגילים מורכב מבחן מחוננים שלב ב

חלק ב' של מבחן מחוננים מורכב מהחלקים הבאים:

        1. תרגילים מילוליים מילים ופירושם: בשאלות אלו, על התלמיד לבחור את המשמעות המתאימה למילה נתונה. תרגילים בהם צריך להשלים משפטים: בשאלות אלו כתוב משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על הילד לבחור את המילה שתשלים את המשפט.

 

    1. צורות קשרים בין הצורות: מובאים לתלמיד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. במקום השלישי, חסרה צורה, ועל התלמיד לנחש מהי הצורה החסרה. המשכת סדרה: מביאים לילד סדרת צורות המופיעות לפי סדר לוגי מסויים ביניהן. על הילד לפענח מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולבחור את הצורה המתאימה המשלימה את הסדרה.
    1. שאלות חשבון חלק זה דומה לחלק החשבון במבחן מחוננים שלב א'. בקטע זה ישנן בעיות מילוליות בחשבון.

כיצד לעורר אצל התלמיד את היכולת הנזקקת למבחן המחוננים

על מנת שהילד יקבל ציון עובר במבחן, התלמיד צריך לפתח חשיבה מסוימת. כאשר הילד יפתח את סגנון החשיבה הנזקקת למבחן, התלמיד יצליח לפתור שוב ושוב שאלות מסוג זה.

כאשר ילד מתקרב לכיתה ב', רוב ההורים מתחילים לחשוב על הנושא מבחן איתור מחוננים כיתה ט.

כאשר הילד יפתור שאלות פעם אחר פעם, התלמיד יוכל בטבעיות להתגבר על תרגילים מסוג זה. המדינה הוציאה לפועל מסגרות המעצימות את היכולות של התלמידים המחוננים.

עוד בנושא:

מידעון מבחני מחוננים

מבחן מחוננים כיתה ט לדוגמא

דוגמא של מבחן מחוננים כיתה ב

התכוננות למבחן מחוננים

מבחנים לדוגמא מחוננים כיתה ב& 39

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>