קטגוריות
Uncategorized

הכנה למבחני מחוננים כיתה ה

הכנה למבחני מחוננים כיתה ה

הכנה נפשית של הילד למבחני מחוננים

במהלך ההכנה, ההורה עוזר לילד, ומכוון אותו כיצד להתמודד עם השאלות. תרגול משותף מהווה זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורים לילדים, ואף נותן להורה אפשרות לבדוק: "האם אני גם מחונן"?

חשוב להסביר לילד שבאמת תהליך ההכנות הינו ארוך, אבל זה כדאי כי לאחר שיצליח במבחן, יוכל להינות מתוכניות העשרה מרתקות. כדאי ללמוד עם הילד את החומר ברוגע ובאווירה שמחה.

ישנם גופים ומכונים למיניהם, המקיימים תוכניות הכנה למבחני מחוננים. חלק מתוכניות הכנה למבחן מחוננים, הינם חוגים חווייתיים המוענקים על ידי אנשי מקצוע המומחים בפעילויות עם ילדים.

כשילד מתכונן לפני מבחן, זה יכול להיות חוויה נעימה לתלמיד, אך אם ההכנה מועברת באופן לא נכון, ההכנה יכולה להיות גם טראומה עבור הילד. מומלץ בחום לרשום את ילדיכם לחוג שתוכנו הוא משחקים ופעילות, ולקנות ערכות הכנה למחוננים מעניינות.

תקופת ההכנה של הילד, והלמידה המשותפת עם ההורים, מהווים אות האם הילד באמת מחונן. אם התלמיד מתקשה בלמידה לקראת מבחן המחוננים, והוא לא מתעניין בזה כל כך, אזי על ההורים להבין שתהליך זה אינו מתאים עבור הילד, ומוטב שהתלמיד לא יעמיק במה שקשה מדי עבורו, ועלול להוות לו טראומה.

אתר mechunanim.co.il: כל מה שרציתם להבין אודות הכנה למבחני מחוננים כיתה ה.

  • הכנה יום קודם המבחן: כדאי יום קודם מועד המבחן, שהתלמיד לא יתכונן כלל. בזמן זה, יש לקחת את הילד לכיף: אטרקציה, פארק, או סתם מסעדה. הכרחי שילדיכם ילך לישון בשעה מוקדמת ערב המבחן.
  • היום הגדול: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר מזינה בבוקר של הבחינה. מומלץ להשתדל להרגיע את הילד, ולתת לו תחושה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. יש לצייד את הילד למבחן בסנדוויץ', שוקולד ומים.

שיטה מעולה בה תלמיד יכול להתכונן היטב למבחן המחוננים, היא כשהילד יושב ופותר מבחני מחוננים מתוך ערכת הכנה מקצועית. אין סתירה בין החשיבות של חוג הכנה למבחן מחוננים לבין ערכת הכנה למבחנים.

ההתכוננות למבחן שלב א' מעניקה לתלמיד הפנמה מהו מבחן מחוננים, וכאשר הילד יתכונן למבחן מחוננים שלב ב', יהיה לו כבר יותר פשוט משום שהוא כבר עבר את שלב ההתמודדות הראשונית. לפעמים, שווה לשלוח את התלמיד לחוג שמכשיר את התלמיד לפתור את המבחנים הללו בעזרת משחקים.

מהו ילד מחונן והאם מבחני המחוננים הינם רק עבורו?

אין טעם לשלוח ילד חולה לבחינות, ובמצב של מחלה במבחן שלב א', יש להודיע על כך לצוות בית הספר. אם התלמיד "קפץ כיתה" קרוב למועד הבחינה, מומלץ לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ובמשך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער הטבעי הקיים בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והתוצאות יושוו לילדים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (שימו לב, יהיה עליכם להגיש על זה פנייה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

תינוקות מחוננים יבחנו ויבדקו כל דבר, ואף ינסו לפרק חפצים במטרה לחקור אותם. תלמידים מחוננים יקבלו בשלב מוקדם את הכינוי "אוכל ספרים", בעקבות אהבתם לספרים.

מבחני המחוננים יתבצעו בשתי חלקים. התובנה הלגיטימית היחידה שאפשר להפיק מן הבוחנים היא האם אפשר לצרף את הנבחן לתכנית נתונה לפי סף הקבלה שנקבע.

ההגדרות הנוגעות לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, מידע על התכניות וטפסי פנייה מצויים באתר האגף למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted כאינדיקציה, רמז למחוננות נקבע על פי מבחני איי קיו – ילדים שמקבלים ציון 130 ומעלה, מוגדרים כתלמידים שיכולים להיות מחוננים.

מאפיין אחד של ילדים מחוננים הוא נטייה להתעכב על בעיות חשבוניות.

לא נכון שההורים יכפו על בנם תהליך של הכנות למבחני מחוננים, רק כדי להוכיח לכולם שבנם "מחונן". לעיתים, ייתכן מצב בו התלמיד לא מתאים לתוכניות המחוננים, אבל ההורים רוצים להוכיח שבנם מחונן, ולכן כופים עליו את התהליך שלא בצדק.

כיצד לנהוג עם הילדים האחרים במשפחה בעת ההכנות לבחינה

צריכים מידע על הכנה למבחני מחוננים כיתה ה? כאן באתר mechunanim.co.il תוכלו למצוא את כל מה רציתם לדעת.

מומלץ להביא גם את הילדים האחרים לפעילויות שהם אוהבים. נכון לשתף את האחים עד כמה שניתן בהכנות למבחן.

ביום שלפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משותף.

מבחני מחוננים כיתה ב שלב א'

במטרה לסייע לילדיכם להתכונן יותר בקלות למבחן המחוננים שלב א', מומלץ להבין את המבנה מבחני המחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

מבנה הבחינה שלב א' מתפצל רוב הזמן ל2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של תלמיד מחונן, היא הבנה מעולה של הטקסט שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהפיק לקחים באופן טבעי. לכן, החלק הראשון של המבחן, מטרתו להעריך את מידת היכולת של הילד להבין את הטקסט הנקרא ולענות על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא ראה אף פעם, ולראות איך הילד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. הוא יודע לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהפיק לקחים. ילד מחונן, הוא ילד שבעתיד יהיה מסוגל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות הנשאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל יהיו גם תרגילים בסדרות חשבוניות.

הורים של תלמיד שלא הצליח את שלב א' ורוצים להגיש ערעור ורוצים שילדם יוזמן בכל זאת לשלב ב', יצטרכו לפנות בכתב אל מורה הכיתה ולנמק את סיבותיהם.

בשלב א', כל תלמידי השכבה יעשו בוחן סינון ראשוני (מבחן שלב א') אשר מתקיים בבית הספר. בסוף בדיקת הבוחנים, כל הורה מקבל תשובה אם הילד קיבל ציון עובר במבחן שלב א', ואם הוא נכלל או לא בקבוצת הילדים המופנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

הכנה למבחן מחוננים שווה להכנה מקדימה למבחן הפסיכומטרי

הורים יקרים! כאן באתר מחוננים תמצאו מידע חשוב אודות הכנה למבחני מחוננים כיתה ה.

חלק מתוכניות העשרה למחוננים יתקיימו כחוג בשעות הצהריים, ולפעמים יוזמנו התלמידים לבוקר חוויתי ומעשיר במרכז למידה. כדי לאתר ילדים המחוננים, מתקיימים בוחנים שמטרתם איתור מחוננים.

#p#כשיתבגר התלמיד, הוא יצטרך לתרגל את אותה חשיבה במהלך ההכנות לקראת מבחן הפסיכומטרי. הלימוד למבחני הפסיכומטרי קל יחסית עבור ילדים מחוננים, בגלל שהם כבר תרגלו את החשיבה הבסיסית הנצרכת להצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

אחד מהקשיים של הצעירים המסיימים צבא ומתכנים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתקלות הראשונית עם סגנון החשיבה הנצרכת. בדרך כלל, תלמידים מחוננים יקבלו ציון גבוה בפסיכומטרי כאשר יתבגרו.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב ב

מבחן שלב ב' שונה מהמבחן הראשון, הוא מאתגר יותר, ומצריך התמודדות אינטלקטואלית בלחץ של זמן. ההזמנות לשלב ב' נשלחות מהמכון החיצוני ואז מסורות לתלמידים.

שלב ב' של מבחני המחוננים הינו ברמת קושי יותר גבוהה ומכיל תרגילים מסוגים רבים יותר. מבחן שלב ב' יתקיים דרך גוף רשמי חיצוני לבית הספר וגם הוא מתקיים במתכונת קבוצתית.

שלב ב': הסינון האמיתי בעקבות שלב א'

לרוב, אחוז נתון מהילדים הנרשמים למבחן של שלב א', לא תמיד מתאים לכך, אך ניגשים בגלל רצון מצד ההורים, ולכן, שלב ב' של הבחינות הוא מבחן הסינון הרלוונטי, הקובע מיהו מחונן. אפשר להניח שתלמיד שלא מחונן או מוכשר יתר על המידה, לא יצליח לעבור גם את מבחן שלב א'.

ההורים של כל התלמידים יקבלו קרוב לסוף שנת הלימודים מכתב לגבי שייכות או לא לתכנית.

אילו נושאים מכיל שלב ב' של מבחני מחוננים

חלק ב' של המבחן למחוננים מורכב מהחלקים הבאים:

        1. שאלות חשבון החלק הזה זהה בסגנונו לחלק החשבון במבחן מחוננים שלב א'. בחלק זה ישנן שאלות מילוליות של חשבון.
        1. בעיות מילוליות מילים ופירושם: בתרגילים אלו, על הילד לנחש את המשמעות המתאימה למילה מסוימת. שאלות בהן צריך להשלים משפטים: בתרגילים אלו כתוב משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על הילד לגלות את המילה שתשלים את המשפט.

 

    1. שאלות על צורות יחסים בין צורות: מוצגים לילד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. במקום השלישי, חסרה צורה, ועל הילד למצוא מה הצורה החסרה. המשכת סדרה: מציגים לתלמיד סדרת צורות עם סדר לוגי מסויים ביניהן. הילד צריך למצוא מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה הנכונה המשלימה את הסדרה.

איך מפתחים אצל הילד את צורת החשיבה הנדרשת למבחן מחוננים

ילדים מחוננים הינם בפוטנציאל העתיד של המדינה. המדינה הוציאה לפועל מסגרות המעצימות את הכישורים של התלמידים המחוננים.

צורת חשיבה לוגית היא שהופכת את התלמיד למחונן. על מנת שהתלמיד יבין את אופן החשיבה, הוא צריך לקרוא דוגמאות של פתרון תרגילים שיש בערכות הכנה מקצועיות, וכך לחדד את החשיבה.

תקופת מבחני המחוננים מאד לחוצה ולהורים יש לא מעט שאלות בנושא הכנה למבחני מחוננים כיתה ה.

עוד בנושא:

דוגמאות למבחן מחוננים כיתה ד

הרשמה למבחן מחוננים ב

מידעון מבחן מחוננים

הכנה למבחני מחוננים כיתה ב

מבחן מחוננים כיתה ב לדוגמא

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>