קטגוריות
Uncategorized

מבחנים שלב ב מחוננים כיתה ב

מבחנים שלב ב מחוננים כיתה ב

הילד מתכונן נפשית למבחן המחוננים

אתר מחוננים: כל מה שרציתם להבין על מבחנים שלב ב מחוננים כיתה ב.

כשילד מתכונן למבחן מחוננים, ההכנה יכולה להיות חוויה לתלמיד, אך אם ההכנה נעשית בצורה לא נכונה, ההכנה יכולה להוות גם טראומה עבורו. במטרה שההכנות יעברו ביעילות על התלמיד, מומלץ ביותר שכל תהליך הלימוד יהיה בצורת חוויה.

הכרחי ממש שתהליך ההכנה יהיה באווירה רגועה ולא מתוחה. כדאי לעזור לילד ללמוד את החומר ברוגע ובאווירה שמחה.

כאשר תלמיד באמת מחונן, ההכנה לקראת הבחינה תהיה פשוטה ומהנה עבורו. במידה והילד עובר קשיים בלמידה לקראת מבחן המחוננים, והוא לא מתעניין בזה כל כך, אזי על ההורים להסיק שהתהליך אינו כל כך מתאים עבור הילד, ומוטב שהתלמיד לא יתאמץ במה שקשה מדי עבורו, ועלול להוות לו חוויה שלילית.

  • התכוננות יום לפני הבחינה: מומלץ יום קודם מבחן המחוננים, שהילד לא ילמד לבחינה. במקום זה, יש לקחת את הילד להינות: אטרקציה, קניון, או אפילו מסעדה. הכרחי שהילד יישן בשעה מוקדמת ערב הבחינה.
  • היום הגדול: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר מזינה ביום המבחן. יש למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולהעניק לו הרגשה שהוא יצליח במבחן. יש לצייד את הילד למבחן בסנדוויץ', שוקולד ושתייה.

מומלץ להפוך את ההכנה למבחן המחוננים לחוויית לימוד משותפת של ההורה והילד. לימוד משותף מהווה זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורים לילדים, וגם נותן להורה הזדמנות לבדוק: "האם אני מחונן"?

ההכנה למבחן שלב א' נותנת לילד הפנמה מהו מבחן מחוננים, וכשהתלמיד יתכונן לשלב ב', יהיה לו כבר יותר נוח משום שהוא כבר עבר את שלב ההתמודדות הראשונית. לפעמים, כדאי לשלוח את התלמיד לחוג שמכשיר את הילד לפתור את המבחנים הללו בעזרת משחקים.

גם כשלומדים עם התלמיד בבית, מומלץ בחום לשבת איתו ביחד, ולפתור איתו את השאלות בצורה כיפית. חלק מתוכניות הכנה למבחן מחוננים, הם חוגים חווייתיים המוענקים על ידי מדריכים מקצועיים המתמחים בפעילויות עם ילדים.

כאשר הוא לומד מתוך ערכת הכנה, התלמיד מתרגל לאופן החשיבה עליה מובנות השאלות של בחינות מחוננים. רצוי לתת לילד גם את התכנית הכנה וגם לרכוש בשבילו ערכה.

מהו תלמיד מחונן והאם המבחנים לאיתור מחוננים הינם רק עבורו?

לא כדאי שההורים יכפו על בנם תהליך של הכנות למבחני מחוננים, רק על מנת להוכיח לכל העולם שבנם "גאון". לעיתים, קורה מצב בו התלמיד לא מתאים למסלול של מחוננים, אבל ההורים רוצים להראות שבנם בעל יכולות, ולכן יכפו עליו את התהליך שלא בצדק.

מחלקת המחוננים והמצטיינים מטעם משרד החינוך מציע תכניות ייחודיות להעשרת ילדים מחוננים ומצטיינים בתחומים שונים. מבחני המחוננים לא נבנו כדי להעריך את כלל הכישורים של הילדים, אלא כדי לאתר את התלמידים בעלי הכושר הכללי המפותח ביותר לתכניות לילדים מחוננים ומצטיינים.

תינוקות מחוננים יחקרו ויבדקו כל דבר, וגם ינסו לפרק חפצים על מנת לחקור אותם. תלמידים מחוננים יקבלו בשלב מוקדם את הכינוי "אוכל ספרים", בעקבות חיבתם לספרים.

ההגדרות הנוגעות לקבוצות אוכלוסייה מיוחדות, מידע על התכניות וטפסים שונים נמצאים באתר האגף למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted בדרך כלל, רמז למחוננות נקבע על פי רמת איי קיו – תלמידים שמקבלים ציון 130 ויותר, מוגדרים כילדים שיכולים להיכנס להגדרת מחוננים.

מאחר שהנוכחות במבחני המחוננים (שלב א' ושלב ב') היא זכות ולא חובה, הורה שאינו מעוניין שילדו ייבחן יעדכן על כך במפורש בכתב. אם התלמיד "קפץ כיתה" קרוב למועד המבחן, ההמלצה היא לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ובמשך שנה זו הילד יוכל לצמצם את הפער הטבעי הקיים בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והתוצאות יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (שימו לב, תצטרכו להגיש על זה פנייה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

מאפיין אחד של ילדים מחוננים הוא נטייה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

כיצד להתנהג עם הילדים האחרים במשפחה בעת ההכנות לבחינה

כאן תקראו מידע רב אודות מבחנים שלב ב מחוננים כיתה ב.

מומלץ לרשום גם את הילדים האחרים לחוגים שהם מחבבים. כדאי לתת לשאר האחים להשתדל גם לפתור שאלות מתוך ערכת ההכנה לבחינה.

ביום שלפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל המשפחה לבילוי משפחתי.

מבנה מבחן מחוננים כיתה ב שלב א

תוכן הבחינה שלב א' מתחלק רוב הזמן לשני חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של תלמיד מחונן, היא הבנה מעולה של הטקסט שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהפיק לקחים באופן טבעי. לכן, החלק הראשון של המבחן, ייעודו להעריך את מידת המסוגלות של הילד להבין את הטקסט הנקרא ולהשיב על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא ראה אף פעם, ולבחון כיצד התלמיד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הוא מסוגל לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהפיק לקחים. ילד מחונן, הוא ילד שבעתיד יוכל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות הנשאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל יהיו גם מבדקים בסדרות חשבוניות.

מבחן שלב א' מטרתו לעזור לצוות בית הספר לבחור את התלמידים בעלי היכולת הגבוהה ביותר בכיתה. בתום בדיקת המבחנים, כל הורה מקבל הודעה אם התלמיד קיבל ציון עובר במבחן שלב א', ואם הוא מופיע ברשימת התלמידים המופנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

על מנת לעזור לילדיכם להתכונן יותר ביעילות לקראת מבחן המחוננים שלב א', מומלץ להכיר את המבנה מבחנים למחוננים וממה הם מורכבים.

הורים של תלמיד שלא הצליח את שלב א' ורוצים לערער ורוצים שילדם יופנה בכל זאת לשלב ב', יצטרכו לפנות בכתב למורה הכיתה ולהסביר את סיבותיהם.

התלמיד יגיע מוכן פסיכולוגית למבחן הפסיכומטרי כשיגדל

לרוב, ילדים מחוננים מקבלים ציון מכובד בבחינת הפסיכומטרי כשהם גדלים. ההכנה למבחני הפסיכומטרי קל עבור תלמידים מחוננים, משום שהם כבר קיבלו את צורת החשיבה הבסיסית הנדרשת להצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

הורה יקר! כאן באתר מחוננים תוכלו למצוא מידע חשוב על מבחנים שלב ב מחוננים כיתה ב.

חלק מתוכניות העשרה למחוננים יתקיימו כחוג בשעות הצהריים, ולעיתים יזומנו התלמידים לבוקר של חוויות והעשרה במרכז למידה. על מנת לזהות תלמידים המחוננים, מתקיימים בוחנים שמטרתם איתור מחוננים.

אחד מהמכשולים של הצעירים המסיימים צבא וחפצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתקלות הראשונית עם צורת החשיבה הנדרשת. בדרך כלל, תלמידים מחוננים יקבלו ציון גבוה בפסיכומטרי כאשר יגדלו.

מבחן מחוננים שלב ב'

שלב א' של מבחן המחוננים היה בשביל הילד טעימה מהו מבחן מחוננים. השלב השני של המבחן מתקיים באמצעות גוף רשמי חיצוני לבית הספר ואף מבחן זה ייערך במתכונת קבוצתית.

מבחן שלב ב' בודק את היכולת הקוגניטיבית הכללית של הילדים. ההפניות למבחן שלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ואז מסורות לתלמידים.

איתור המחוננים נערך בשלב ב'

לפי תוצאות מבחני מחוננים שלב ב', יופנו חלק מהתלמידים לחוגים למחוננים ולמצטיינים.

בדרך כלל, אחוז נתון מהתלמידים הניגשים לבחינות של שלב א', לא בהכרח מתאים לכך, אך נבחנים בשל דרישה מצד ההורים, ולכן, שלב ב' של הבחינות הוא מבחן האיתור האמיתי, הקובע מיהו מחונן. אפשר להניח שילד שהוא לא מחונן או חכם מעל הממוצע, לא יקבל ציון עובר גם את מבחן שלב א'.

מבנה מבחן המחוננים שלב ב'

חלק ב' של המבחן למחוננים מורכב מהחלקים הבאים:

 

    1. צורות קשרים בין צורות: מוצגים לתלמיד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. ביחס השלישי, לא מוצגת צורה, ועל הילד לנחש מהי הצורה החסרה. המשכת סדרה: מציגים לילד סדרת צורות המופיעות לפי סדר לוגי נתון ביניהן. הילד צריך למצוא מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולבחור את הצורה הנכונה המשלימה את הסדרה.
    1. תרגילי חשבון החלק הזה זהה בסגנונו לחלק החשבון במבחן מחוננים שלב א'. בקטע זה יש שאלות מילוליות בנושא חשבון.
    1. תרגילים מילוליים שאלות על משמעות מילים: בתרגילים אלו, על התלמיד לנחש את הפירוש המתאים למילה נתונה. השלמת משפטים: בשאלות אלו כתוב משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על הילד לנחש את המילה שתשלים את המשפט.

איך לעורר אצל התלמיד את צורת החשיבה הנדרשת להצלחה במבחן מחוננים

כאשר הילד יפתור תרגילים פעם אחר פעם, התלמיד יוכל בפשטות להתגבר על תרגילים מסוג זה. מדינת ישראל הקימה מסגרות המעצימות את היכולות של התלמידים המחוננים.

במטרה שהתלמיד יקבל ציון עובר במבחן, על התלמיד לפתח יכולת חשיבה מסוימת. במטרה שהילד יבין את צורת החשיבה, עליו לעבור על דוגמאות של פתרונות שיש בערכות הכנה, וכך לחדד את החשיבה.

תקופת מבחני המחוננים מאד לחוצה ולרוב ההורים יש הרבה שאלות בנושא מבחנים שלב ב מחוננים כיתה ב.

עוד בנושא:

מבחן ילדים מחוננים

איך פותרים מבחן מחוננים

מבחן מחוננים שלב א כולל אנלוגיות מילים

באיזה גיל יש מבחני מחוננים

חוברת לימוד שלב ב מחוננים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>