קטגוריות
Uncategorized

מבחני מחוננים שלב ב

מבחני מחוננים שלב ב

הופכים את ההכנה למבחן מחוננים לפשוטה ומהנה

כאשר הוא מתכונן בעזרת ערכת הכנה, הילד מתרגל לאופן החשיבה עליה מובנות השאלות של המבחנים. לא קיימת סתירה בין התרומה של קורס הכנה למבחן מחוננים לבין ערכות הכנה למבחנים.

בזמן התרגול, ההורה עוזר לילד, ומכוון אותו איך להתמודד עם השאלות. תרגול משותף מהווה זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורים לילדים, וגם נותן להורה הזדמנות לבדוק: "האם אני מחונן"?

גם כאשר לומדים עם התלמיד בבית, מומלץ בחום לשבת איתו ביחד, ולפתור איתו את התרגילים בצורה נעימה. חוגי הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מועברים על ידי אנשי צוות בדרך של שעשועים, סדנאות וחוויות.

ההכנה למבחן שלב א' מעניקה לילד הפנמה מהו מבחן מחוננים, וכשהתלמיד יעבור הכנה לשלב ב', יהיה לו כבר יותר קל בגלל שהוא כבר חווה את שלב ההתמודדות הראשונית. לפעמים, מומלץ לשלוח את הילד לחוג שמכשיר את הילד לפתור את המבחנים הללו בצורת משחקים.

כשילד באמת מחונן, ההכנה לפני הבחינה תהיה פשוטה ומהנה עבורו. אם הילד מתקשה בשלב ההכנה למבחן המחוננים, ואינו מגלה עניין, אזי על ההורים להסיק שתהליך זה אינו מתאים עבור הילד, ומוטב שהילד לא יעמיק במה שקשה מדי בשבילו, ועלול להוות לו טראומה.

ישנה חשיבות גבוהה שתהליך ההכנה של הילד לקראת מבחני מחוננים ייעשה מתוך תחושת חוויה של הילד, ולא באופן קשה או מחייב. על מנת ששלב ההכנה יהיה נעים עבור הילד, מומלץ מאוד שכל תהליך הלימוד יועבר באופן חוויתי.

חשוב מאוד ששלב ההכנות יעבור באווירה כיפית ולא מתוחה. כדאי ללמוד עם הילד את החומר ברוגע ובאווירה שמחה.

אם אתם צריכים אינפורמציה אודות מבחני מחוננים שלב ב הגעתם למקום הנכון.

  • התכוננות 24 שעות טרם הבחינה: כדאי יום קודם מועד המבחן, שהילד לא ילמד כלל. בזמן זה, יש לקחת את הילד לפעולה כיפית: גן שעשועים, פארק, או סתם פיצרייה. הכרחי שילדיכם יישן מוקדם בלילה שלפני המבחן.
  • היום הגדול: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר טובה ביום המבחן. מומלץ למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולתת לו הרגשה שהוא יצליח במבחן. כדאי לצייד את הילד למבחן בסנדוויץ', חטיף שוקולד ומים.

מהו תלמיד מחונן והאם מבחני המחוננים הינם רק עבורו?

מבחני המחוננים יתבצעו בשני חלקים. מבחני המחוננים לא נבנו כדי לאבחן את פרופיל הכישורים של הילדים, אלא כדי לבחור את הילדים בעלי הכושר הכללי המפותח ביותר לתכניות לתלמידים מחוננים ומצטיינים.

לא כדאי שההורים יכפו על בנם תהליך של הכנות למבחני מחוננים, רק כדי להראות לכולם שבנם "מחונן". חשוב מאוד לזהות בגיל מוקדם האם לילד יש סימנים למחוננות, ורק אם רואים סימני מחוננות אז ורק אז מומלץ להתייעץ עם צוות ההוראה של התלמיד, ולאחר התייעצות איתם אפשר להתחיל בהכנות למבחן המחוננים.

מאפיין אחד של תלמידים מחוננים הוא נטייה להתעכב על בעיות חשבוניות.

מכיוון שההשתתפות במבחנים (שלב א' ושלב ב') היא זכות ולא מאולצת, הורה שאינו מעוניין שילדו יעבור את המבחן יעדכן על כך בכתב מפורש. אם ילדכם "קפץ כיתה" בסמוך למועד המבחן, ההמלצה היא לבחון אותו שנה לאחר מכן, ולאורך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער הטבעי שנוצר בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לנבחנים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (שימו לב, תצטרכו להגיש על זה פנייה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

ילדים מחוננים בגיל הרך יחקרו ויבדקו כל דבר, וגם ינסו לפרק צעצועים על מנת לחקור אותם. תלמידים מחוננים אוהבים ללמוד, ובעיקר מתענגים לקרוא.

יש תלמידים רבים נבונים, אך לא כולם מחוננים. בדרך כלל, רמז למחוננות נקבע לפי מבחני איי קיו – ילדים בעלי ציון 130 ויותר, מוגדרים כילדים שיכולים להיכנס להגדרת מחוננים.

איך לנהוג עם שאר ילדי המשפחה בעת ההכנות לבחינה

מחפשים אינפורמציה על מבחני מחוננים שלב ב? כאן באתר מחוננים תוכלו למצוא את כל מה שחיפשתם.

לאורך ימי ההכנות למבחן, מומלץ לשדר לילדים האחרים במשפחה תחושה שהם ילדים חכמים ובעלי כשרונות. נכון לשתף את האחים כמה שיותר בהכנות למבחן.

24 שעות לפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משפחתי.

מבנה מבחן מחוננים כיתה ב שלב א

מבחן שלב א' נועד לעזור לצוות בית הספר לבחור את התלמידים בעלי היכולת הגבוהה ביותר בכיתה. מבחן מחוננים שלב א בודק במיוחד את נושאי הבנת הנקרא של התלמידים ואת יכולתם בתחום החשבון.

תוכן המבחן שלב א' מתפצל בדרך כלל לשני חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של ילד מחונן, היא הבנה מעולה של התוכן שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהפיק לקחים באופן טבעי. לכן, החלק הראשון של המבחן, מטרתו לבדוק את מידת היכולת של הילד להבין את הטקסט שקרא ולענות על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא קרא מעולם, ולראות כיצד התלמיד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הילד מסוגל לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהסיק מסקנות. ילד מחונן, הוא תלמיד שבעתיד יוכל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות הנשאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך יהיו גם מבדקים בסדרות חשבוניות.

על מנת לסייע לילדיכם להתכונן יותר בקלות לקראת מבחן המחוננים שלב א', טוב להבין את המבנה מבחנים למחוננים וממה הם מורכבים.

הורים של תלמיד שלא עבר את שלב א' ורוצים לערער ומעוניינים שילדם יוזמן בכל מקרה לשלב ב', יצטרכו לפנות בכתב אל מחנך הכיתה ולנמק את רצונם.

הילד יגיע מוכן נפשית למבחן הפסיכומטרי כשיגדל

מספר תוכניות העשרה למחוננים יתקיימו בצורת חוג בשעות הצהריים, ולעיתים יזומנו הילדים לבוקר חוויתי ומעשיר במרכז למידה. כשמכינים ילד מחונן למבחן המחוננים, למעשה נותנים לו את הכלים להצליח במבחן הפסיכומטרי.

הורה יקר! כאן באתר מחוננים תמצאו אינפורמציה חשובה על מבחני מחוננים שלב ב.

#p#כשיגדל הילד, הוא יצטרך לפתח את אותה חשיבה בזמן ההכנות לקראת מבחן הפסיכומטרי. ההכנה למבחני הפסיכומטרי קל יחסית עבור ילדים מחוננים, משום שהם כבר רכשו את צורת החשיבה הראשונית הנדרשת להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

מרבית הילדים המחוננים יתמידו כשיגדלו בלימודים גבוהים. עבור נערים מחוננים, קורס ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה מהנה, מהסיבה שהחומר המועבר יהיה קל עבורם מאחר שעברו הכנה מסוג דומה בילדותם.

מבחן מחוננים בכיתה ב' שלב ב'

מבחן מחוננים שלב א' היה בשביל הילד טעימה מהו מבחן מחוננים. אם בשלב א' השאלות היו רק בנושאים כגון הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אזי בשלב ב' יהיו גם שאלות בנושאי חשיבה צורנית וידע כללי.

מבחן מחוננים שלב ב' שונה ממבחן שלב א', הינו מורכב יותר, ודורש התמודדות אינטלקטואלית תחת לחץ זמן. ההפניות למבחני שלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מסורות לתלמידים.

מבחן מחוננים שלב ב' הינו הקובע

בדרך כלל, אחוז מסויים מהתלמידים הנרשמים לבחינות של שלב א', לא תמיד מתאים לכך, אך ניגשים בגלל דרישה מצד ההורים, ולכך, שלב ב' של המבחן הוא מבחן האיתור הרלוונטי, הקובע מיהו באמת מחונן. סביר להניח שילד שהוא לא מחונן או חכם מעל הממוצע, לא יעבור בהצלחה גם את מבחן שלב א'.

על פי תוצאות מבחני שלב ב', ייבחרו חלק מהתלמידים לתכניות למחוננים ולמצטיינים.

מבנה המבחן למחוננים שלב ב'

חלק ב' של המבחן למחוננים מורכב מהנושאים הבאים:

        1. שאלות חשבון החלק הזה דומה לחלק החשבון הנמצא במבחן בשלב א'. בקטע זה מוצאים בעיות מילוליות בחשבון.

 

    1. שאלות על צורות יחסים בין הצורות: מובאים לילד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. ביחס השלישי, לא מוצגת צורה, והילד צריך לנחש מהי הצורה המתאימה. המשכת סדרה: מביאים לתלמיד סדרת צורות המופיעות לפי סדר לוגי נתון ביניהן. על הילד למצוא מהו העיקרון של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה הנכונה שמשלימה את הסדרה.
    1. בעיות מילוליות תרגילים על פירוש מילים: בשאלות אלו, על הילד לבחור את המשמעות המתאימה למילה נתונה. שאלות בהן יש צורך להשלים משפטים: בשאלות אלו כתוב משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על הילד לנחש את המילה שתשלים את המשפט.

כיצד מעוררים אצל התלמיד את צורת החשיבה הנדרשת להצלחה במבחן מחוננים

כאשר ילד מתקרב לכיתה ב', לא מעט הורים מתחילים לחשוב על הנושא מבחני מחוננים שלב ב.

חשיבה לוגית היא שהופכת את התלמיד למחונן. כשהילד יחדד את צורת החשיבה הנדרשת לבחינה, הילד יוכל לפתור פעם אחר פעם שאלות מסוג זה.

כשהילד יפתור שאלות שוב ושוב, התלמיד יוכל בפשטות להתגבר על שאלות מסגנון זה. המדינה הוציאה לפועל מסגרות המטפחות את היכולות של התלמידים המחוננים.

עוד בנושא:

קורס הכנה למבחן מחוננים כיתה ו

קורסים להכנה מחוננים

תשובות למבחן מחוננים שלב ב

דוגמא למבחן מחוננים כיתה ג

מבחן מחוננים של ב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>