קטגוריות
Uncategorized

מחוננים בכיתה רגילה

מחוננים בכיתה רגילה

התמודדות עם הלמידה בצורת חוויה

  • הכנה יום טרם המבחן: כדאי יום לפני מועד המבחן, שהילד לא יתכונן כלל. במקום זה, יש לקחת את הילד לפעולה כיפית: אטרקציה, פארק, או סתם מסעדה. חשוב מאד שילדיכם ילך לישון מוקדם בלילה שלפני הבחינה.
  • היום הגדול: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר טובה בבוקר של הבחינה. יש למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולתת לו תחושה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. כדאי לצייד את הילד לבחינה בסנדוויץ', שוקולד ומים.

חשוב מאוד שתהליך ההכנות של הילד למבחני המחוננים ייעשה מתוך תחושת חוויה של הילד, ולא באופן קשה או מחייב. על מנת ששלב ההכנה יהיה קל עבור הילד, מומלץ מאוד שתהליך הלימוד יועבר באופן חוויתי.

* חשיבות העבודה עם ערכת הכנה למבחן מחוננים חשוב ביותר לכוון את הילד ללמוד שוב ושוב בעזרת ערכת הכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', משום שאז הילד יתרגל לסגנון השאלות ויגיע מוכן למבחן המחוננים. חיוני ביותר שהילד יתכונן באופן שיהיה לו חוויתי.

תקופת ההכנות של הילד, והלמידה המשותפת עם ההורים, מהווים אות האם התלמיד באמת מחונן. במידה והילד עובר קשיים בשלב ההכנה למבחן המחוננים, והוא לא מתעניין בזה כל כך, אז על ההורים להבין שהתהליך אינו כל כך מתאים לילד, ואולי עדיף שהילד לא יתאמץ במה שמסובך מדי בשבילו, ועלול להוות לו טראומה.

אם אתם צריכים אינפורמציה אודות מחוננים בכיתה רגילה הגעתם למקום הנכון.

חשוב להסביר לילד שאמנם תהליך ההכנות הינו ארוך, אבל זה כדאי כי לאחר שיצליח במבחן, הוא יוכל להינות ממסגרות העשרה חווייתיות. קיימת חשיבות לתת לילדיכם כל הזמן תחושה שהוא מבריק, ושיש לו יכולת לעבור בהצלחה את הבחינה.

מומלץ להפוך את ההכנה למבחן המחוננים לחוויית לימוד משותפת של ההורים והילדים. לימוד משותף יוצר זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורה לילד, וגם מעניק להורה הזדמנות לבדוק: "האם אני מחונן"?

שיטה מעולה בה ילד יכול להתכונן היטב למבחן מחוננים, היא כשהילד יושב ופותר מבחני מחוננים מתוך ערכת הכנה מקצועית. אין סתירה בין החשיבות של חוג הכנה למבחן מחוננים לבין ערכת הכנה למבחנים.

גם כאשר לומדים עם התלמיד בבית, חשוב להתיישב איתו ביחד, ולפתור איתו את התרגילים בצורה כיפית. חלק מתוכניות הכנה למבחן מחוננים, הינם חוגים מיוחדים המועברים על ידי אנשי מקצוע המומחים בפעילויות עם ילדים.

מהו תלמיד מחונן והאם מבחני המחוננים הינם רק עבורו?

תינוקות מחוננים יבחנו ויבדקו כל חפץ, וגם ינסו לפרק צעצועים על מנת לחקור אותם. ילדים מחוננים יקבלו בגיל מוקדם את הכינוי "תולעת ספרים", בעקבות אהבתם לספרים.

מאחר שההשתתפות במבחנים (שלב א' ושלב ב') היא רשות ולא מאולצת, הורה שלא רוצה שילדו ייבחן יעדכן על כך בכתב מפורש. אם התלמיד "קפץ כיתה" קרוב למועד הבחינה, מומלץ לבחון אותו שנה לאחר מכן, ולאורך שנה זו התלמיד יוכל לצמצם את הפער ההגיוני שנוצר בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והישגיו יושוו לילדים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (לתשומת לבכם, תצטרכו להגיש על כך בקשה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

אגף המחוננים והמצטיינים מטעם משרד החינוך מציע תכניות ייחודיות להעשרת ילדים מחוננים ומצטיינים בתחומים רבים. התובנה הלגיטימית היחידה שניתן להפיק מן המבחנים היא האם ניתן לקבל את התלמיד לתכנית מסוימת לפי סף הקבלה שנקבע.

סימן אחד של תלמידים מחוננים הוא תכונה להתעכב על בעיות חשבוניות.

לא נכון שההורים יאלצו את בנם תהליך של הכנה למבחני מחוננים, רק על מנת להוכיח לכולם שבנם "מחונן". לפעמים, קורה מצב בו התלמיד לא מתאים לתוכניות המחוננים, אך ההורים רוצים להראות שבנם בעל יכולות, ולכן יכפו עליו את התהליך שלא בצדק.

יש ילדים רבים חכמים, אך לא כולם מחוננים. בדרך כלל, אות למחוננות נקבע לפי רמת איי קיו – תלמידים בעלי ציון 130 ומעלה, מוגדרים כילדים שיכולים להיכנס להגדרת מחוננים.

כיצד להתנהג עם הילדים האחרים במשפחה בעת ההכנות למבחן

יום קודם למבחן, מומלץ לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משותף.

במהלך תקופת ההתכוננות לבחינה, חשוב לשדר לילדים האחרים במשפחה הרגשה שהם ילדים נבונים ובעלי כשרונות. נכון לערב את האחים עד כמה שניתן בהכנות למבחן.

כאן תקראו מידע עשיר אודות מחוננים בכיתה רגילה.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב א

הורים של ילד שלא הצליח את שלב א' ומעוניים להגיש ערעור ומבקשים שילדם יופנה בכל זאת לשלב ב', יצטרכו לפנות דרך מכתב אל מורה הכיתה ולהסביר את רצונם.

בשלב הראשון, כל תלמידי השכבה יעשו בוחן סינון ראשוני (מבחן שלב א') שמועבר בבית הספר. מבחן מחוננים שלב א בודק במיוחד את הבנת הנקרא של הילדים ואת כישוריהם במקצוע החשבון.

על מנת לסייע לילדיכם להתכונן יותר ביעילות למבחן המחוננים שלב א', טוב להכיר את המבנה מבחני המחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

תוכן הבחינה שלב א' מתפצל בדרך כלל ל2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של תלמיד מחונן, היא להבין היטב את הטקסט שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהפיק לקחים בצורה טבעית. לכן, החלק הראשון של המבחן, ייעודו לבדוק את רמת היכולת של התלמיד להבין את הטקסט שקרא ולענות על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא ראה מעולם, ולבחון כיצד התלמיד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הוא מסוגל לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהסיק מסקנות. ילד מחונן, הינו ילד שעם השנים יהיה מסוגל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות הנשאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך יהיו גם תרגילים בסדרות חשבוניות.

הכנה למבחני המחוננים = הכנה מקדימה למבחן הפסיכומטרי

על מנת להעצים את התלמידים המחוננים, השיקה מדינת ישראל תוכניות ייחודיות, שייעודן להעניק העשרה לילדים מחוננים. כדי לזהות תלמידים המחוננים, מתקיימים בוחנים שייעודם איתור מחוננים.

אחד מהמכשולים של הצעירים המשתחררים מהשירות צבאי ומתכנים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתקלות הראשונית עם צורת החשיבה הנצרכת. בדרך כלל, ילדים מחוננים יקבלו ציונים גבוהים במבחן הפסיכומטרי כאשר יגדלו.

#p#כאשר יגדל הילד, הוא יצטרך לתרגל את אותה חשיבה בזמן ההכנות עבור מבחן הפסיכומטרי. הלימוד למבחן הפסיכומטרי קל בשביל ילדים מחוננים, משום שהם כבר תרגלו את החשיבה הראשונית הנצרכת בשביל הצלחה במבחן הפסיכומטרי.

הורה יקר! כאן באתר מחוננים תוכלו למצוא אינפורמציה חשובה אודות מחוננים בכיתה רגילה.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב ב

מבחן מחוננים שלב א' היה בשביל הילד אינדיקציה מהו מבחן מחוננים. המבחן שלב ב מחוננים יתקיים דרך מכון חיצוני לבית הספר וגם הוא מועבר במתכונת קבוצתית.

מבחן ב' שונה ממבחן שלב א', הוא מאתגר יותר, ודורש התמודדות אינטלקטואלית בלחץ זמן. ההפניות לשלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מסורות לילדים.

שלב ב': המבחן האמיתי אחרי שלב א'

על סמך תוצאות מבחני שלב ב', יופנו אחוז מהתלמידים לחוגים למחוננים ולמצטיינים.

מבחן מחוננים שלב א' היה סינון די ראשוני. תלמידים שמצליחים בשלב א', מוכח שהם נבונים ומוכשרים.

מבנה המבחן למחוננים שלב ב'

חלק ב' של המבחן למחוננים מכיל את הנושאים הבאים:

        1. תרגילי חשבון החלק הזה זהה בסגנונו לחלק החשבון בשלב א'. בחלק זה מוצאים שאלות מילוליות של חשבון.
        1. תרגילים מילוליים מילים ופירושם: בחלק הזה, על הילד לגלות את הפירוש המתאים למילה מסוימת. תרגילים בהם יש צורך להשלים משפטים: בשאלות אלו יש משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על התלמיד לבחור את המילה המשלימה את המשפט.

 

    1. שאלות על צורות קשרים בין צורות: מוצגים לילד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. במקום השלישי, לא מוצגת צורה, והתלמיד צריך לנחש מה הצורה המתאימה. המשכת סדרה: מציגים לתלמיד סדרה של צורות המופיעות לפי סדר לוגי נתון ביניהן. על הילד למצוא מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה הנכונה המשלימה את הסדרה.

כיצד לעורר אצל הילד את היכולת הנדרשת למבחן המחוננים

כאשר הילד יפתור תרגילים פעם אחר פעם, התלמיד יוכל בטבעיות להתגבר על תרגילים מסגנון זה. המדינה הוציאה לפועל מסגרות המעצימות את הכישורים של התלמידים המחוננים.

יכולת חשיבה לוגית היא שהופכת את התלמיד למחונן. במטרה שהילד יבין את צורת החשיבה, הוא צריך ללמוד דוגמאות של פתרונות שיש בערכות הכנה, וכך לפתח את צורת החשיבה.

כשילד מגיע לכיתה ב', הרבה הורים מתחילים לדון על הנושא מחוננים בכיתה רגילה.

עוד בנושא:

מלים למבחן מחוננים

מבחנים שלב ב מחוננים כיתה ב

מבחן מחוננים שלב א כיתה ב pdf

מבחנים לתלמידים מחוננים ומצטיינים

מבדק מחוננים כיתה ב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>