קטגוריות
Uncategorized

הגשת עריור מחוננים

הגשת עריור מחוננים

התמודדות עם הלמידה בצורת חוויה

רצוי להפוך את ההכנה למבחן המחוננים לחוויית לימוד משותפת של ההורים והילדים. לימוד משותף מהווה זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורים לילדים, ואף מעניק להורה הזדמנות לבדוק: "האם אני מחונן"?

  • התכוננות 24 שעות טרם המבחן: כדאי יום קודם מועד המבחן, שהילד לא יתכונן כלל. במקום זה, יש לקחת את הילד להינות: אטרקציה, פארק, או סתם מסעדה. חשוב מאד שהילד יישן מוקדם ערב הבחינה.
  • היום הגדול: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר מזינה בבוקר של הבחינה. יש להשתדל להרגיע את הילד, ולתת לו תחושה שהוא יצליח במבחן. יש לדאוג שילדיכם יביא למבחן סנדוויץ', שוקולד ושתייה.

אם אתם צריכים אינפורמציה אודות הגשת עריור מחוננים הגעתם למקום הנכון.

הכרחי ממש ששלב ההכנות יהיה באווירה כיפית ולא לחוצה. יש לעזור לילד ללמוד את החומר בשמחה ובאופן רגוע.

שיטה מעולה בה ילד יכול להתכונן היטב למבחן מחוננים, היא כשהילד מתיישב ופותר מבחני מחוננים מתוך ערכת הכנה מקצועית. אין סתירה בין התרומה של תכנית הכנה למבחן מחוננים לבין ערכת הכנה למבחנים.

כאשר תלמיד באמת מחונן, ההכנה לפני המבחן תהיה פשוטה ומענגת עבורו. מבחן מחוננים שלב ב' מאתגר ומורכב יותר משלב א'.

חשוב מאוד ששלב ההכנה של הילד לקראת מבחני מחוננים יועבר באופן חוויתי, ולא מתוך תחושת כפייה. מומלץ לרשום את הילד לחוג שתוכנו הוא משחקים ופעילות, ולקנות ערכות הכנה למחוננים מקצועיות.

גם כאשר לומדים עם הילד בבית, חשוב לשבת איתו ביחד, ולפתור איתו את התרגילים בצורה כיפית. חלק מחוגי הכנה למבחן מחוננים, הינם חוגים חווייתיים המוענקים על ידי מדריכים מקצועיים המומחים בעבודה עם ילדים.

* חשיבות העבודה עם ערכת הכנה למבחן מחוננים חשוב ביותר לכוון את הילד לתרגל שוב ושוב מתוך ערכת הכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', משום שאז התלמיד יפנים את סגנון השאלות ויגיע מוכן לבוחן. לפעמים, מומלץ לשלוח את התלמיד לחוג שמכשיר את התלמיד לפתור את השאלות הללו בצורת משחקים.

מבחן לאיתור מחוננים: אך ורק כשהילד באמת מחונן?

המבחנים יתנהלו בשני חלקים. המסקנה הריאלית היחידה שאפשר להפיק מן הבוחנים היא האם אפשר לצרף את התלמיד לתכנית נתונה על פי סף הקבלה שהוחלט.

יש לשים לב שמטרתמבחני המחוננים, היא לאתר ילדים מחוננים ולא לרצות את ההורים. חשוב מאוד לאתר בגיל מוקדם האם לילד יש סימנים למחוננות, ורק אם מזהים אותות מחוננות אז כדאי לפנות אל צוות ההוראה של הילד, ובעקבות התייעצות איתם אפשר להתחיל בהכנות למבחן המחוננים.

סימן אחד של תלמידים מחוננים הוא תכונה להתעכב על בעיות חשבוניות.

אין לשלוח ילד שלא מרגיש טוב למבחנים, ובמקרה של מחלה במבחן שלב א', יש לעדכן על כך לצוות בית הספר. אם ילדכם "קפץ כיתה" קרוב למועד המבחן, ההמלצה היא לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ולאורך שנה זו התלמיד יוכל לצמצם את הפער הטבעי שנוצר בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (שימו לב, יהיה עליכם להגיש על זה פנייה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

תינוקות מחוננים יחקרו ויבדקו כל דבר, וגם ינסו לפרק חפצים במטרה לחקור אותם. ילדים מחוננים יקבלו בגיל מוקדם את הכינוי "תולעת ספרים", בגלל חיבתם לספרים.

ההגדרות הקשורות לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, אינפורמציה על התכניות וטפסי פנייה נמצאים בפורטל הורים למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted בדרך כלל, רמז למחוננות נקבע לפי מבחני איי קיו – תלמידים שמקבלים ציון 130 ויותר, מוגדרים כילדים שיכולים להיכנס להגדרת מחוננים.

איך להתנהג עם שאר ילדי המשפחה בזמן ההכנות למבחן

24 שעות לפני המבחן, טוב לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משותף.

כאן תקראו מידע עשיר אודות הגשת עריור מחוננים.

מומלץ להביא גם את שאר האחים שהם מחבבים. מומלץ לערב את האחים עד כמה שניתן בלימוד למבחן.

מבחני מחוננים כיתה ב שלב א'

על מנת לעזור לילד להתכונן יותר בקלות למבחן המחוננים שלב א', מומלץ להבין את המבנה מבחני המחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

מבחן שלב א' מטרתו לסייע למורי בית הספר לבחור את הילדים בעלי כישורים מבין כלל התלמידים. לאחר בדיקת הבוחנים, כל הורה מקבל הודעה אם התלמיד קיבל ציון עובר במבחן שלב א', ואם הוא נכלל או לא ברשימת התלמידים המופנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

הורים של תלמיד שלא עבר את שלב א' ורוצים לערער ורוצים שילדם יוזמן בכל זאת לשלב ב', יצטרכו לפנות בכתב למורה הכיתה ולנמק את רצונם.

מבנה הבחינה שלב א' מתפצל בדרך כלל ל2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של תלמיד מחונן, היא הבנה מעולה של התוכן שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהסיק מסקנות באופן טבעי. לכן, החלק הראשון של המבחן, מטרתו להעריך את רמת המסוגלות של התלמיד להבין את הטקסט שקרא ולענות על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא ראה אף פעם, ולראות איך התלמיד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הילד יודע לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהסיק מסקנות. ילד מחונן, הינו תלמיד שעם השנים יוכל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות הנשאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל חלק מהשאלות יהיו תרגילים בסדרות חשבוניות.

מסגרות העשרת תלמידים מחוננים

במטרה לטפח את הילדים המחוננים, הקימה מדינת ישראל תוכניות ייחודיות, שמטרתן לתת העשרה לילדים מחוננים. כדי לזהות תלמידים המחוננים, מתקיימים מבחנים שייעודם איתור מחוננים.

הורים יקרים! כאן באתר מחוננים תוכלו למצוא מידע חשוב על הגשת עריור מחוננים.

לרוב, ילדים מחוננים מקבלים ציון גבוה במבחן הפסיכומטרי כשהם גדלים. ההכנה למבחני הפסיכומטרי פשוט עבור ילדים מחוננים, משום שהם כבר קיבלו את צורת החשיבה הבסיסית הנדרשת להצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

מרבית התלמידים המחוננים ימשיכו כשיגדלו בלימודים גבוהים. בשביל ילדים מחוננים, קורס ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה מהנה, משום שהחומר המועבר יהיה קל עבורם אחרי שכבר עברו הכנה מסוג דומה בצעירותם.

שלב ב' של מבחן המחוננים

שלב א' של מבחן המחוננים היה עבור התלמיד טעימה מהו מבחן מחוננים. אם בשלב א' של המבחן השאלות היו רק בנושאים כמו הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אזי בשלב ב' יהיו שאלות בנושאים של חשיבה צורנית וידע כללי.

מבחן ב' שונה מהמבחן הראשון, הוא מאתגר יותר, ומצריך התמודדות מחשבתית תחת לחץ זמן. ההפניות למבחני שלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ואז מסורות לילדים.

איתור המחוננים מתבצע בשלב ב'

ההורים של כל התלמידים יקבלו קרוב לסוף שנת הלימודים הודעה לגבי התאמה או לא לתכנית.

שלב א' של מבחן המחוננים היה סינון די ראשוני. תלמידים המקבלים ציון עובר בשלב א', מוכח שהם בעלי יכולות ומוכשרים.

אילו נושאים מכיל שלב ב' של מבחן המחוננים

חלק ב' של מבחן מחוננים מכיל את החלקים הבאים:

        1. בעיות מילוליות שאלות על פירוש מילים: בשאלות אלו, על התלמיד לגלות את המשמעות המתאימה למילה נתונה. השלמת משפטים: בתרגילים אלו כתוב משפט, ובמשפט חסרה מילה. על התלמיד לגלות את המילה המשלימה את המשפט.

 

    1. צורות יחסים בין צורות: מוצגים לילד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. במקום השלישי, לא מוצגת צורה, והתלמיד צריך לנחש מה הצורה החסרה. סדרות: מביאים לילד סדרה של צורות המופיעות לפי סדר לוגי מסויים ביניהן. על התלמיד למצוא מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה הנכונה המשלימה את הסדרה.
    1. תרגילי חשבון חלק זה דומה לחלק החשבון במבחן מחוננים שלב א'. בקטע זה מוצאים בעיות מילוליות בנושא חשבון.

איך מעוררים אצל התלמיד את החשיבה הנדרשת להצלחה במבחן מחוננים

צורת חשיבה לוגית היא זו שהופכת את הילד למחונן. במטרה שהילד יבין את צורת החשיבה, עליו ללמוד דוגמאות של פתרונות הקיימים בערכות הכנה, וכך לחדד את צורת החשיבה.

התקופה שבה מתקיימים מבחני המחוננים מאד רגישה ולרוב ההורים יש הרבה שאלות בנושא הגשת עריור מחוננים.

כאשר התלמיד יפתור בעיות שוב ושוב, התלמיד יוכל בקלות רבה להתמודד עם שאלות מסגנון זה. מדינת ישראל הוציאה לפועל מסגרות המעצימות את היכולות של הילדים המחוננים.

עוד בנושא:

שאלון מחוננים

מבחן מחוננים כיתה ב תשובות

מודפס הכנה למבחן מחוננים

מבחן איתור מחוננים לדוגמא

מבחני מחוננים כיתה ב דוגמאות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>