קטגוריות
Uncategorized

בחינה ראשונה מחוננים בבתי הספר

בחינה ראשונה מחוננים בבתי הספר

הופכים את ההכנה למבחן לאיתור מחוננים לקלה ומהנה

  • התכוננות יום טרם הבחינה: כדאי יום קודם מועד המבחן, שהילד לא יתכונן כלל. במקום זה, יש לקחת את הילד לפעולה כיפית: אטרקציה, קניון, או אפילו מסעדה. חשוב מאד שילדיכם ילך לישון בשעה מוקדמת בלילה שלפני הבחינה.
  • היום הגדול: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר טובה בבוקר של הבחינה. מומלץ למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולתת לו הרגשה שהוא יצליח במבחן. יש לצייד את הילד לבחינה בסנדוויץ', שוקולד ומים.

גם כאשר לומדים עם הילד בבית, חשוב להתיישב איתו ביחד, ולפתור איתו את השאלות בצורה כיפית. חוגי הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מועברים על ידי אנשי צוות בדרך של שעשועים, סדנאות וחוויות.

מומלץ להפוך את ההכנה למבחן המחוננים לחוויית לימוד משותפת של ההורה והילד. תרגול משותף מהווה זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורה לילד, וגם נותן להורה אפשרות לבדוק: "האם אני גם מחונן"?

כאשר ילד באמת מחונן, ההכנה לקראת המבחן תהיה פשוטה ומענגת עבורו. במידה והילד מתקשה בלמידה לקראת מבחן המחוננים, והוא לא מתעניין בזה כל כך, אז על ההורים להבין שהתהליך אינו כל כך מתאים עבור הילד, ומוטב שהתלמיד לא יתאמץ במה שקשה מדי בשבילו, ועלול להוות לו חוויה שלילית.

אתר מחוננים: כל מה שרציתם לדעת על בחינה ראשונה מחוננים בבתי הספר.

שיטה יעילה בה תלמיד יכול להתכונן היטב למבחן מחוננים, היא כאשר הילד יושב ופותר מבחן מחוננים מתוך ערכת הכנה מקצועית. רצוי לתת לילד גם את החוג וגם לקנות עבורו ערכת הכנה.

ההתכוננות לשלב א' נותנת לתלמיד הפנמה מהו מבחן מחוננים, וכאשר התלמיד יתכונן לשלב ב', יהיה לו כבר יותר פשוט משום שהוא כבר עבר את שלב ההתמודדות הראשונית. חשוב מאוד שהילד יתכונן באופן שיהיה לו חוויתי.

יש להגיד לילד שבאמת תהליך ההכנות הינו ארוך, אבל זה כדאי כי לאחר שיעבור את המבחן בהצלחה, יוכל להינות ממסגרות העשרה מרתקות. חשוב להעניק לילדיכם לאורך כל הזמן הרגשה שהוא מבריק, ושיש לו יכולת לעבור בהצלחה את המבחן.

חשוב מאוד שתהליך ההכנה של הילד לקראת מבחני מחוננים יועבר מתוך תחושת חוויה של הילד, ולא באופן קשה או מחייב. מומלץ בחום לרשום את ילדיכם לחוגים מיוחדים הכוללים פעילויות ומשחקים, ולקנות ערכות הכנה למחוננים מעניינות.

מבחן מחוננים: רק כאשר הילד באמת מחונן?

יש ילדים רבים חכמים, אבל לא כולם מחוננים. כאינדיקציה, אות למחוננות נקבע לפי רמת איי קיו – תלמידים בעלי ציון 130 ויותר, מוגדרים כילדים שיכולים להיכנס להגדרת מחוננים.

המבחנים יתנהלו בשני חלקים. המבחנים לא נבנו כדי להעריך את פרופיל המיומנויות של הילדים, אלא כדי לבחור את הילדים בעלי הכושר הכללי הגבוה ביותר לתכניות לתלמידים מחוננים ומצטיינים.

סימן אחד של תלמידים מחוננים הוא תכונה להתעכב על בעיות חשבוניות.

מאחר שההשתתפות במבחנים (שלב א' ושלב ב') היא רשות ולא חובה, הורה שאינו מעוניין שילדו יעבור את המבחן יעדכן על כך במפורש בכתב. אם ילדכם "קפץ כיתה" קרוב למועד המבחן, מומלץ לבחון אותו שנה לאחר מכן, ובמשך שנה זו הילד יוכל לצמצם את הפער הטבעי שנוצר בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לילדים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (לתשומת לבכם, יהיה עליכם להגיש על זה פנייה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

יש לשים לב שכל המטרה של מבחני המחוננים, היא טובת הילד ולא טובת ההורים. לפעמים, קורה מצב בו הילד לא מתאים למסלול של מחוננים, אבל ההורים רוצים להראות שבנם מחונן, ולכן כופים עליו את התהליך בכוח.

תינוקות מחוננים יחקרו ויבדקו כל דבר, וגם ינסו לפרק צעצועים על מנת לחקור אותם. ילדים מחוננים יקבלו בשלב מוקדם את הכינוי "תולעת ספרים", בעקבות חיבתם לספרים.

איך להתנהג עם הילדים האחרים במשפחה בעת ההכנות למבחן

מחפשים מידע על בחינה ראשונה מחוננים בבתי הספר? כאן באתר מחוננים תמצאו את כל מה שחיפשתם.

בזמן ההכנות לבחינה, חשוב להעניק לשאר ילדי המשפחה תחושה שהם ילדים חכמים ומוכשרים. מומלץ לתת לילדים האחרים להשתדל גם לפתור שאלות מתוך ערכת ההכנה לבחינה.

24 שעות לפני המבחן, טוב לצאת עם כל המשפחה לבילוי משותף.

מבחני מחוננים כיתה ב שלב א'

כדי לעזור לילד להתכונן יותר בקלות לקראת מבחן המחוננים שלב א', כדאי להכיר את המבנה מבחנים למחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

מבחן שלב א' נועד לסייע למורי בית הספר לאתר את התלמידים בעלי כישורים מבין כלל התלמידים. בתום בדיקת הבוחנים, כל ההורים מקבל תשובה אם הילד קיבל ציון עובר במבחן שלב א', ואם הוא מופיע בקבוצת התלמידים המופנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

מבנה המבחן שלב א' מתפצל רוב הזמן ל2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של תלמיד מחונן, היא להבין היטב את הטקסט שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהפיק לקחים באופן טבעי. לכן, החלק הראשוני של המבחן, מטרתו לבדוק את מידת המסוגלות של הילד להבין את הטקסט שקרא ולהשיב על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא קרא מעולם, ולבחון איך הילד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. התלמיד יודע לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהסיק מסקנות. ילד מחונן, הינו תלמיד שבעתיד יהיה מסוגל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל יהיו גם תרגילים בסדרות חשבוניות.

הורים של תלמיד שלא עבר את שלב א' ורוצים לערער ורוצים שילדם יוזמן בכל זאת לשלב ב', יצטרכו לפנות בכתב אל מורה הכיתה ולנמק את סיבותיהם.

תוכניות לטיפוח ילדים מחוננים

#p#כשיתבגר הילד, הוא יצטרך לתרגל את אותה חשיבה בזמן ההכנות לקראת מבחן הפסיכומטרי. ההכנה למבחן הפסיכומטרי קל עבור תלמידים מחוננים, בגלל שהם כבר קיבלו את צורת החשיבה הראשונית הנצרכת בשביל הצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

על מנת להעשיר את הילדים המחוננים, הקימה המדינה מסגרות מיוחדות, שנועדו להעניק העשרה לילדים מחוננים. כדי לזהות תלמידים המחוננים, מתקיימים בוחנים שמטרתם איתור מחוננים.

אחד מהמכשולים של הצעירים המסיימים צבא וחפצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתקלות הראשונית עם צורת החשיבה הנצרכת. לרוב, ילדים מחוננים יוציאו ציונים גבוהים במבחן הפסיכומטרי כאשר יגדלו.

נושא בחינה ראשונה מחוננים בבתי הספר הינו מטריד לא מעט הורים בארץ.

שלב ב' של מבחן המחוננים

מבחן שלב ב' שונה ממבחן א', הינו קשה יותר, ומצריך התמודדות אינטלקטואלית בלחץ זמן. ההפניות למבחני שלב ב' נשלחות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מחולקות לילדים.

מבחן מחוננים שלב ב הינו קשה יותר ומכיל יותר נושאים. אם בשלב א' של המבחן התרגילים היו רק בנושאים של הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אזי בשלב ב' מופיעות גם שאלות בנושאים של חשיבה צורנית וידע כללי.

שלב ב': הסינון האמיתי בעקבות שלב א'

לפי תוצאות מבחני שלב ב', ייבחרו אחוז מהתלמידים לתכניות למחוננים ולמצטיינים.

מבחן מחוננים שלב א' היה סינון די ראשוני. ילדים שעוברים את שלב א', הינם נבונים ומוכשרים.

מבנה המבחן למחוננים שלב ב'

חלק ב' של מבחן מחוננים מורכב מהחלקים הבאים:

        1. שאלות בחשבון חלק זה זהה בסגנונו לחלק החשבון בשלב א'. בחלק זה יש בעיות מילוליות בנושא חשבון.

 

    1. שאלות על צורות קשרים בין הצורות: מובאים לתלמיד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. במקום השלישי, לא מוצגת צורה, והילד צריך למצוא מהי הצורה המתאימה. המשכת סדרה: מציגים לתלמיד סדרה של צורות עם סדר לוגי נתון ביניהן. התלמיד צריך לפענח מהו העיקרון של סדר הצורות, ולבחור את הצורה הנכונה המשלימה את הסדרה.
    1. בעיות מילוליות תרגילים על משמעות מילים: בחלק הזה, על הילד לנחש את הפירוש המתאים למילה נתונה. תרגילים בהם צריך להשלים משפטים: בשאלות אלו כתוב משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על התלמיד לבחור את המילה המשלימה את המשפט.

איך לעורר אצל התלמיד את היכולת הנדרשת למבחן המחוננים

ילדים מחוננים יכולים להיות העתיד של מדינתנו. אם לא עוזרים לתלמידים המחוננים להוציא לפועל את הפוטנציאל האדיר שלהם, אותם ילדים יכולים להשתעמם ולהתעסק במעשי שטות.

צורת חשיבה לוגית היא זו שהופכת את התלמיד למחונן. כשהילד יחדד את צורת החשיבה הנזקקת למבחן, התלמיד יוכל לפתור פעם אחר פעם תרגילים אלו.

התקופה שבה מתקיימים מבחני המחוננים מאד רגישה ולהורים יש לא מעט שאלות בנושא בחינה ראשונה מחוננים בבתי הספר.

עוד בנושא:

דוגמא למבחן מחוננים שלב ב כיתה ג

מבחני מחוננים שלב א דוגמאות

דוגמאות למבחנים לאיתור מחוננים כיתה ב

מחוננים מבחן חוזר

דוגמה למבחני מחוננים כיתה ב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>