קטגוריות
Uncategorized

מבחני מחוננים שלב ב כתה ב

מבחני מחוננים שלב ב כתה ב

התכוננות למבחן לאיתור מחוננים

* חשיבות העבודה עם ערכות ההכנה – חשוב ביותר לתת לילד ללמוד שוב ושוב בעזרת ערכות ההכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', משום שאז התלמיד יתרגל לסגנון השאלות ויגיע מוכן לבוחן. לפעמים, כדאי לשלוח את התלמיד לחוג שמכשיר את התלמיד לפתור את השאלות הללו בצורת משחקים.

חשוב להסביר לילד שאכן יש הרבה הכנה שעליו לעבור, אך התהליך שווה כי אחרי שיצליח במבחן, יוכל להינות ממסגרות העשרה מרתקות. יש ללמוד עם הילד את החומר ברוגע ובאווירה שמחה.

כאשר ילד באמת מחונן, ההכנה לקראת הבחינה תהיה קלה ומענגת עבורו. מבחן מחוננים שלב ב' קשה ומורכב יותר משלב א'.

  • הכנה יום לפני הבחינה: כדאי יום לפני מועד המבחן, שהילד לא ילמד כלל. בזמן זה, יש לקחת את הילד לבלות: גן שעשועים, קניון, או אפילו פיצרייה. הכרחי שהילד יישן מוקדם ערב הבחינה.
  • יום המבחן: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר מזינה בבוקר של הבחינה. יש להשתדל להרגיע את הילד, ולהעניק לו הרגשה שהוא יצליח במבחן. יש לצייד את הילד למבחן בכריך, חטיף שוקולד ושתייה.

קיימים גופים ומכונים שונים, המקיימים תוכניות הכנה למבחני מחוננים. חלק מתוכניות הכנה למבחן מחוננים, הם חוגים חווייתיים המוענקים על ידי אנשי מקצוע המתמחים בפעילויות עם ילדים.

כשילד מתכונן למבחן מחוננים, ההכנה יכולה להיות חוויה נעימה לתלמיד, אך אם ההכנה מועברת באופן לא נכון, היא יכולה להיות גם טראומה עבור הילד. במטרה שההכנות יעברו ביעילות על התלמיד, מומלץ מאוד שכל תהליך הלימוד יועבר באופן חוויתי.

כשהוא מתכונן מתוך ערכת הכנה, התלמיד מתרגל לאופן החשיבה עליה מתבססות השאלות של בחינות מחוננים. מומלץ להעניק לילד גם את החוג וגם לרכוש עבורו ערכת הכנה.

אם אתם מחפשים מידע על מבחני מחוננים שלב ב כתה ב הגעתם לאתר הנכון.

במהלך התרגול, ההורה מסייע לילד, ומנחה אותו כיצד להתמודד עם השאלות. לימוד משותף מהווה זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורים לילדים, וגם מעניק להורה הזדמנות לשאול: "האם אני גם מחונן"?

שיטות לדעת אם ילדיכם אכן מחונן

סימן אחד של ילדים מחוננים הוא נטייה להתעכב על בעיות חשבוניות.

תינוקות מחוננים מגלים עניין וסקרנות בכל נושא. ילדים מחוננים אוהבים ללמוד, ובעיקר אוהבים לקרוא.

יש לא מעט תלמידים חכמים, אבל לא כולם מחוננים. בדרך כלל, רמז למחוננות נקבע על פי רמת איי קיו – תלמידים בעלי ציון 130 ויותר, מוגדרים כילדים שיכולים להיות מחוננים.

אגף המחוננים והמצטיינים מטעם משרד החינוך מציע תכניות ייחודיות להעשרת ילדים מחוננים ומצטיינים בתחומים רבים. מבחני המחוננים לא תוכננו על מנת לאבחן את כלל המיומנויות של הילדים, אלא כדי לאתר את הילדים בעלי הכושר הכללי הגבוה ביותר לתכניות לילדים מחוננים ומצטיינים.

אין לשלוח תלמיד שלא מרגיש טוב לבחינות, ובמקרה של מחלה במבחן שלב א', יש להודיע על כך לצוות בית הספר. אם ילדכם "קפץ כיתה" בסמוך למועד הבחינה, ההמלצה היא לבחון אותו שנה לאחר מכן, ולאורך שנה זו הילד יוכל לצמצם את הפער ההגיוני הקיים בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והתוצאות יושוו לילדים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (לתשומת לבכם, תצטרכו להגיש על זה בקשה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

לא נכון שההורים יכפו על בנם תהליך של הכנה למבחן, רק על מנת להראות לכולם שבנם "מחונן". לפעמים, קורה מצב בו התלמיד לא מתאים למסלול של מחוננים, אבל ההורים רוצים להוכיח שבנם מחונן, ולכן יכפו עליו את התהליך בכוח.

איך להתנהג עם שאר ילדי המשפחה בזמן ההכנות לבחינה

מומלץ להביא גם את שאר האחים לפעילויות שהם אוהבים. מומלץ לשתף את האחים כמה שיותר בלימוד למבחן.

24 שעות לפני המבחן, טוב לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משפחתי.

כאן תקראו מידע רב אודות מבחני מחוננים שלב ב כתה ב.

מבנה מבחן מחוננים כיתה ב שלב א

מבנה המבחן שלב א' מתחלק רוב הזמן ל- 2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא הבנה מעולה של התוכן שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהפיק לקחים באופן טבעי. לכן, החלק הראשון של המבחן, מטרתו לבדוק את רמת המסוגלות של התלמיד להבין את הטקסט שקרא ולהשיב על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא קרא מעולם, ולבחון כיצד הילד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הוא יודע לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהסיק מסקנות. תלמיד מחונן, הוא תלמיד שעם השנים יוכל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות הנשאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל חלק מהשאלות יהיו תרגילים בסדרות חשבוניות.

הורים של תלמיד שלא עבר את שלב א' ומעוניים להגיש ערעור ומעוניינים שילדם יוזמן בכל זאת לשלב ב', יצטרכו לפנות בכתב אל מורה הכיתה ולנמק את סיבותיהם.

בשלב ראשון, כל ילדי הכיתה יעברו בוחן סינון ראשוני (מבחן שלב א') שמועבר בכיתה. לאחר בדיקת המבחנים, כל הורה מקבל הודעה אם התלמיד עבר בהצלחה במבחן שלב א', ואם הוא מופיע ברשימת התלמידים המוזמנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

כדי לעזור לילד להתכונן יותר ביעילות לקראת מבחן המחוננים שלב א', מומלץ להכיר את המבנה מבחנים למחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

תוכניות לטיפוח תלמידים מחוננים

מרבית המחוננים ימשיכו כשיתבגרו בלימודים גבוהים. לרוב, ילדים מחוננים יוציאו ציון גבוה במבחן הפסיכומטרי כאשר יגדלו.

על מנת לטפח את הילדים המחוננים, השיקה מדינת ישראל מסגרות מיוחדות, שמטרתן לתת העשרה לילדים מחוננים. כדי לזהות ילדים המחוננים, מתקיימים בוחנים שייעודם איתור מחוננים.

הורים יקרים! כאן באתר mechunanim.co.il תמצאו מידע חשוב אודות מבחני מחוננים שלב ב כתה ב.

#p#כשיתבגר הילד, הוא יצטרך לתרגל את אותה חשיבה במהלך ההכנות עבור מבחן הפסיכומטרי. ההכנה למבחני הפסיכומטרי פשוט עבור ילדים מחוננים, משום שהם כבר רכשו את החשיבה הבסיסית הנדרשת להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

מבחן המחוננים בכיתה ב' שלב ב'

שלב ב' של מבחני המחוננים הינו ברמת קושי יותר גבוהה ומכיל יותר נושאים. מבחן שלב ב' מועבר דרך גוף רשמי חיצוני לבית הספר וגם הוא מועבר במתכונת קבוצתית.

מבחן זה בוחן את הרמה הקוגניטיבית הכללית של התלמידים. ההזמנות לשלב ב' יגיעו מהמכון החיצוני ולאחר מכן מסורות לילדים.

איתור המחוננים נערך בשלב ב'

הוריהם של כל התלמידים יקבלו לקראת סוף שנת הלימודים הודעה לגבי שייכות או לא לתכנית.

שלב א' של מבחן המחוננים היה רק סינון ראשוני. תלמידים המקבלים ציון עובר בשלב א', הם נבונים ומוכשרים.

מאילו תרגילים מורכב מבחן מחוננים שלב ב

חלק ב' של המבחן למחוננים מורכב מהנושאים הבאים:

 

    1. שאלות על צורות יחסים בין צורות: מובאים לתלמיד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. ביחס השלישי, לא מוצגת צורה, והתלמיד צריך לנחש מהי הצורה המתאימה. סדרות: מציגים לילד סדרה של צורות המופיעות לפי סדר לוגי מסויים ביניהן. הילד צריך למצוא מהו העיקרון של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה הנכונה המשלימה את הסדרה.
    1. שאלות בחשבון החלק הזה זהה בסגנונו לחלק החשבון הנמצא במבחן בשלב א'. בקטע זה מוצאים בעיות מילוליות בנושא חשבון.
    1. בעיות מילוליות מילים ופירושם: בתרגילים אלו, על התלמיד לנחש את המשמעות המתאימה למילה נתונה. שאלות בהן צריך להשלים משפטים: בתרגילים אלו מובא משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על הילד לגלות את המילה שתשלים את המשפט.

איך לעורר אצל התלמיד את היכולת הנדרשת להצלחה במבחן מחוננים

צורת חשיבה לוגית היא זו שהופכת את התלמיד למחונן. כשהילד יחדד את סגנון החשיבה הנזקקת למבחן, הילד יצליח לפתור שוב ושוב תרגילים מסוג זה.

כאשר התלמיד יפתור שאלות פעם אחר פעם, התלמיד יוכל בקלות רבה להתגבר על שאלות מסגנון זה. המדינה הוציאה לפועל תוכניות המעצימות את הכישורים של הילדים המחוננים.

התקופה שבה מתקיימים מבחני המחוננים מאד לחוצה ולרוב ההורים יש הרבה שאלות בעניין מבחני מחוננים שלב ב כתה ב.

עוד בנושא:

שאלות לדוגמא מבחן מחוננים

אוצר מילים בבחינות מחוננים

מבחן מחוננים כיתה ו מועד

חוברת לימוד שלב ב מחוננים

מבחן מחוננים שלב ב כיתה ב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>