קטגוריות
Uncategorized

אנלוגיות מבחני מחוננים כיתה ב

אנלוגיות מבחני מחוננים כיתה ב

מתכוננים למבחן מחוננים

ההכנה למבחן שלב א' מעניקה לילד הבנה מהו מבחן מחוננים, וכאשר התלמיד יתכונן לשלב ב', יהיה לו כבר יותר נוח משום שהוא כבר חווה את שלב ההסתגלות הראשונית. חשוב מאוד שהילד ילמד באופן שיהיה לו חוויתי.

  • הכנה 24 שעות טרם המבחן: מומלץ יום קודם מועד המבחן, שהילד לא יתכונן כלל. בזמן זה, יש לקחת את הילד לבלות: אטרקציה, קניון, או אפילו פיצרייה. חשוב שהילד ילך לישון מוקדם ערב המבחן.
  • יום הבחינה: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר טובה בבוקר של הבחינה. מומלץ להשתדל להרגיע את הילד, ולהעניק לו תחושה שהוא יצליח במבחן. כדאי לצייד את הילד לבחינה בסנדוויץ', חטיף שוקולד ומים.

הכרחי ממש ששלב ההכנות יהיה באווירה כיפית ולא לחוצה. כדאי ללמוד עם הילד את החומר בשמחה ובאופן רגוע.

אם אתם מחפשים אינפורמציה אודות אנלוגיות מבחני מחוננים כיתה ב הגעתם לאתר הנכון.

תקופת ההכנה של הילד, והלמידה המשותפת עם ההורים, מהווים אות האם התלמיד אכן מחונן. מבחן לאיתור מחוננים שלב ב' מאתגר ומורכב יותר משלב א'.

שיטה יעילה בה תלמיד יכול להתכונן היטב למבחן המחוננים, היא כשהילד מתיישב ופותר מבחן מחוננים מתוך ערכת הכנה מקצועית. אין סתירה בין החשיבות של קורס הכנה למבחן מחוננים לבין ערכות הכנה למבחנים.

רצוי להפוך את ההכנה למבחן המחוננים לחוויית תרגול משותפת של ההורים והילדים. לימוד משותף מהווה זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורים לילדים, ואף מעניק להורה הזדמנות לשאול: "האם אני גם מחונן"?

כשילד מתכונן לפני מבחן, ההכנה יכולה להיות חוויה לתלמיד, אך אם ההכנה מועברת בצורה לא נכונה, היא יכולה להיות גם טראומה עבורו. מומלץ לרשום את ילדיכם לחוגים מיוחדים הכוללים פעילויות ומשחקים, ולקנות ערכות הכנה למחוננים מקצועיות.

ישנם אתרים ומכונים שונים, המקיימים חוגי הכנה למבחני מחוננים. חוגי הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מנוהלים על ידי מדריכים בדרך של משחקים, סדנאות וחוויות.

שיטות להבין אם ילדיכם מחונן באמת

סימן אחד של ילדים מחוננים הוא תכונה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

ההגדרות הנוגעות לקבוצות אוכלוסייה מיוחדות, אינפורמציה על התכניות וטפסים שונים נמצאים בפורטל הורים למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted כאינדיקציה, אות למחוננות נקבע על פי מבחני איי קיו – תלמידים שמקבלים ציון 130 ומעלה, מוגדרים כילדים שיכולים להיות מחוננים.

תינוקות מחוננים יחקרו ויבדקו כל חפץ, ואף ינסו לפרק צעצועים על מנת לחקור אותם. ילדים מחוננים נהינים ללמוד, ובמיוחד מתענגים לקרוא.

אגף המחוננים והמצטיינים של משרד החינוך מציע מסלולים ייחודיים לטיפוח תלמידים מחוננים ומצטיינים בתחומים שונים. התובנה הריאלית היחידה שניתן להפיק מן הבוחנים היא האם אפשר לקבל את התלמיד לתכנית מסוימת על פי סף הקבלה שהוחלט.

יש לשים לב שמטרתמבחני המחוננים, היא טובת הילד ולא טובת ההורים. חשוב ביותר לזהות בגיל מוקדם האם לילד יש נטייה למחוננות, ורק אם מזהים סימני מחוננות אז ורק אז כדאי לפנות אל צוות ההוראה של הילד, ובעקבות התייעצות איתם מומלץ לפתוח בהכנות למבחן המחוננים.

מאחר שהנוכחות במבחני המחוננים (שלב א' ושלב ב') היא רשות ולא חובה, הורה שלא רוצה שילדו ייבחן יודיע על כך במפורש בכתב. אם ילדכם "קפץ כיתה" קרוב למועד המבחן, ההמלצה היא לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ולאורך שנה זו הילד יוכל לצמצם את הפער הטבעי הקיים בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והישגיו יושוו לילדים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (לתשומת לבכם, תצטרכו להגיש על זה בקשה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

כיצד לנהוג עם הילדים האחרים במשפחה בזמן ההכנות למבחן

מחפשים מידע אודות אנלוגיות מבחני מחוננים כיתה ב? כאן באתר mechunanim.co.il תמצאו את כל מה שחיפשתם.

24 שעות לפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל המשפחה לבילוי משפחתי.

במהלך תקופת ההתכוננות לבחינה, חשוב לשדר לילדים האחרים במשפחה הרגשה שהם ילדים חכמים ומוכשרים. כדאי לתת לשאר האחים להשתדל גם לפתור שאלות מתוך מבחני ההכנה.

מבחן מחוננים כיתה ב שלב א'

הורים של ילד שלא הצליח את שלב א' ומעוניים לערער ורוצים שילדם יוזמן בכל זאת לשלב ב', יצטרכו לפנות דרך מכתב למחנך הכיתה ולנמק את סיבותיהם.

בשלב הראשון, כל ילדי הכיתה יעברו מבחן סינון ראשון (מבחן שלב א') שמתקיים בכיתה. בתום בדיקת הבוחנים, כל הורה מקבל הודעה אם התלמיד קיבל ציון עובר במבחן שלב א', ואם הוא מופיע בקבוצת הילדים המופנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

מבנה המבחן שלב א' מתפצל בדרך כלל ל2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא להבין היטב את הטקסט שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהסיק מסקנות באופן טבעי. לכן, החלק הראשון של המבחן, מטרתו להעריך את מידת היכולת של התלמיד להבין את הטקסט הנקרא ולהשיב על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא ראה אף פעם, ולבחון איך התלמיד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הוא מסוגל לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהפיק לקחים. ילד מחונן, הינו תלמיד שעם השנים יוכל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות הנשאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל חלק מהשאלות יהיו תרגילים בסדרות חשבוניות.

כדי לסייע לילדיכם להתכונן יותר בקלות למבחן המחוננים שלב א', טוב להכיר את המבנה מבחנים למחוננים וממה הם מורכבים.

הילד יגיע מוכן פסיכולוגית לקורס הפסיכומטרי כשיתבגר

במטרה להעצים את התלמידים המחוננים, השיקה מדינת ישראל מסגרות מיוחדות, שמטרתן להעניק העשרה לילדים מחוננים. כשמכינים ילד מחונן למבחן המחוננים, בו זמנית מעניקים לו את הכלים להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

#p#כאשר יגדל הילד, הוא יצטרך לתרגל את אותה חשיבה בזמן ההכנות עבור מבחן הפסיכומטרי. ההכנה למבחן הפסיכומטרי קל יחסית בשביל ילדים מחוננים, משום שהם כבר רכשו את צורת החשיבה הבסיסית הנצרכת להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

אחד מהמכשולים של הצעירים המסיימים שירות צבאי ומתכנים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתקלות הראשונית עם צורת החשיבה הנדרשת. בשביל נערים מחוננים, קורס ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה מהנה, מהסיבה שהחומר המועבר יהיה קל עבורם אחרי שעברו הכנה מסוג דומה בצעירותם.

נושא אנלוגיות מבחני מחוננים כיתה ב הינו מטריד הורים רבים בארץ.

שלב ב' של מבחן המחוננים

מבחן זה בוחן את היכולת הקוגניטיבית הכללית של התלמידים. ההזמנות למבחני שלב ב' נשלחות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מחולקות לתלמידים.

מבחן מחוננים שלב א' היה בשביל הילד אינדיקציה מהו מבחן מחוננים. אם בשלב א' השאלות היו רק בנושאים כמו הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אזי בשלב ב' מופיעות גם שאלות בנושאים של חשיבה צורנית וידע כללי.

מבחן המחוננים שלב ב' הינו המכריע

רוב הזמן, חלק נתון מהילדים הניגשים למבחן של שלב א', לא תמיד היה צריך לעשות כן, אבל ניגשים בגלל דרישה של ההורים, ולכן, שלב ב' של הבחינות הוא מבחן האיתור הרלוונטי, המכריע מיהו באמת מחונן. סביר להניח שתלמיד שלא מחונן או חכם מעל הממוצע, לא יעבור בהצלחה גם את שלב א'.

ההורים של כל הנבחנים יקבלו קרוב לסוף שנת הלימודים מכתב לגבי שייכות או לא לתכנית.

מאילו חלקים מורכב מבחן מחוננים שלב ב

חלק ב' של המבחן למחוננים מורכב מהחלקים הבאים:

        1. תרגילי חשבון חלק זה דומה לחלק החשבון במבחן מחוננים שלב א'. בקטע זה יש שאלות מילוליות בחשבון.

 

    1. צורות יחסים בין הצורות: מובאים לילד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. במקום השלישי, חסרה צורה, והתלמיד צריך למצוא מה הצורה החסרה. סדרות: מביאים לתלמיד סדרה של צורות המופיעות לפי סדר לוגי מסויים ביניהן. על הילד לפענח מהו העיקרון של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה הנכונה שמשלימה את הסדרה.
    1. תרגילים מילוליים תרגילים על פירוש מילים: בתרגילים אלו, על התלמיד לבחור את הפירוש המתאים למילה מסוימת. שאלות בהן יש צורך להשלים משפטים: בשאלות אלו מובא משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על הילד לגלות את המילה שתשלים את המשפט.

איך מעוררים אצל הילד את החשיבה הנדרשת למבחן מחוננים

בשביל שהילד יצליח במבחן, הילד צריך לפתח יכולת חשיבה מיוחדת. כאשר התלמיד יחדד את צורת החשיבה הנזקקת למבחן, התלמיד יוכל לפתור שוב ושוב שאלות מסוג זה.

ילדים מחוננים יכולים להיות העתיד של המדינה. במידה ולא יעזרו לתלמידים המחוננים להוציא לפועל את הפוטנציאל האדיר שבהם, אותם תלמידים עלולים להשתעמם ולהתעסק במעשי שטות.

כשילד מגיע לכיתה ב', הרבה הורים מתחילים לחשוב על הנושא אנלוגיות מבחני מחוננים כיתה ב.

עוד בנושא:

שאלות נפוצות מבחן מחוננים

מבחן לאיתור מחוננים

מבחן מחוננים שלב א מבחן לדוגמא

הזנת מבחני מחוננים

קורסים מחוננים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>