קטגוריות
Uncategorized

הכנה למבחני מחוננים חינם

הכנה למבחני מחוננים חינם

שלב ההכנות: אינדיקציה להורים

גם כאשר לומדים עם התלמיד בבית, מומלץ בחום לשבת איתו ביחד, ולפתור איתו את השאלות בצורה כיפית. תוכניות הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מנוהלים על ידי אנשי צוות בצורה של שעשועים, סדנאות וחוויות.

ההתכוננות לשלב א' מעניקה לילד הפנמה מהו מבחן מחוננים, וכשהילד יעבור הכנה למבחן מחוננים שלב ב', יהיה לו כבר יותר נוח בגלל שהוא כבר עבר את שלב ההתמודדות הראשונית. חיוני מאוד שהתלמיד יתכונן בדרך שיהיה לו נעים.

אם אתם מחפשים אינפורמציה על הכנה למבחני מחוננים חינם הגעתם לאתר הנכון.

  • התכוננות יום טרם הבחינה: כדאי יום קודם מבחן המחוננים, שהילד לא ילמד כלל. במקום זה, יש לקחת את הילד לפעולה כיפית: אטרקציה, פארק, או אפילו פיצרייה. חשוב שילדיכם יישן בשעה מוקדמת ערב הבחינה.
  • היום הגדול: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר טובה בבוקר של הבחינה. מומלץ להשתדל להרגיע את הילד, ולתת לו הרגשה שהוא יצליח במבחן. יש לדאוג שילדיכם יביא למבחן כריך, שוקולד ושתייה.

בזמן התרגול, ההורה מסייע לילד, ומנחה אותו איך להתמודד עם השאלות. תרגול משותף יוצר זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורים לילדים, ואף נותן להורה אפשרות לבדוק: "האם אני גם מחונן"?

חשוב מאוד ששלב ההכנות יהיה באווירה רגועה ולא מתוחה. קיימת חשיבות לתת לילד כל הזמן תחושה שהוא מבריק, ושהוא מסוגל להצליח בבחינה.

דרך טובה בה תלמיד יכול להתכונן היטב למבחן המחוננים, היא כאשר הילד מתיישב ופותר מבחני מחוננים מתוך ערכת הכנה טובה. רצוי לתת לילד גם את החוג וגם לרכוש בשבילו ערכה.

כאשר תלמיד באמת מחונן, הלמידה לקראת הבחינה תהיה קלה ומהנה עבורו. אם הילד מתקשה בלמידה לקראת מבחן המחוננים, ואינו מגלה עניין, אז על ההורים להסיק שתהליך זה אינו מתאים לילד, ואולי עדיף שהילד לא יעמיק במה שמסובך מדי בשבילו, ועשוי להוות לו טראומה.

חשוב ביותר שתהליך ההכנה של הילד לקראת מבחני מחוננים ייעשה באופן חוויתי, ולא באופן קשה או מחייב. מומלץ בחום לרשום את ילדיכם לחוג שתוכנו הוא משחקים ופעילות, ולרכוש ערכות הכנה למחוננים מקצועיות.

דרכים לדעת אם ילדיכם מחונן באמת

יש ילדים רבים נבונים, אך זה לא אומר שהם מחוננים. כאינדיקציה, רמז למחוננות נקבע על פי רמת איי קיו – ילדים בעלי ציון 130 ויותר, מוגדרים כתלמידים שיכולים להיכנס להגדרת מחוננים.

ילדים מחוננים בגיל הרך יחקרו ויבדקו כל דבר, וגם ינסו לפרק צעצועים במטרה לחקור אותם. תלמידים מחוננים אוהבים ללמוד, ובמיוחד אוהבים לקרוא.

אגף המחוננים והמצטיינים של משרד החינוך מפעיל מסלולים ייחודיים להעשרת תלמידים מחוננים ומצטיינים בתחומים רבים. המבחנים לא תוכננו כדי לאבחן את מגוון המיומנויות של הילדים, אלא על מנת לבחור את הילדים בעלי הכושר הכללי המפותח ביותר לחוגים לילדים מחוננים ומצטיינים.

סימן אחד של תלמידים מחוננים הוא תכונה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

יש לשים לב שכל המטרה של מבחני המחוננים, היא לאתר ילדים מחוננים ולא לרצות את ההורים. חשוב מאוד להבין בגיל צעיר האם לילד יש נטייה למחוננות, ורק אם מזהים סימני מחוננות אז ורק אז מומלץ להתייעץ עם צוות ההוראה של הילד, ולאחר התייעצות איתם מומלץ לפתוח תהליך ההכנה למבחן המחוננים.

לא מועיל לשלוח תלמיד שלא מרגיש טוב למבחנים, ובמצב של מחלה בזמן מבחן שלב א', יש לעדכן על כך לצוות בית הספר. אם התלמיד "קפץ כיתה" קרוב למועד הבחינה, מומלץ לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ולאורך שנה זו התלמיד יוכל לצמצם את הפער הטבעי שנוצר בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והישגיו יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (שימו לב, תצטרכו להגיש על כך פנייה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

כיצד לנהוג עם שאר ילדי המשפחה בזמן ההכנות לבחינה

מחפשים אינפורמציה על הכנה למבחני מחוננים חינם? כאן באתר mechunanim.co.il תוכלו למצוא את כל מה רציתם לדעת.

מומלץ להביא גם את שאר האחים לחוגים שהם אוהבים. כדאי לתת לילדים האחרים לנסות גם לפתור שאלות מתוך ערכת ההכנה לבחינה.

ביום שלפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל המשפחה לבילוי משותף.

מבנה מבחן מחוננים כיתה ב שלב א

הורים של תלמיד שלא עבר את שלב א' ורוצים לערער ומעוניינים שילדם יוזמן בכל זאת לשלב ב', יצטרכו לפנות דרך מכתב אל מורה הכיתה ולנמק את רצונם.

במטרה לסייע לילדיכם להתכונן יותר ביעילות לקראת מבחן המחוננים שלב א', מומלץ להכיר את המבנה מבחני המחוננים וממה הם מורכבים.

מבנה המבחן שלב א' מתפצל רוב הזמן ל2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא הבנה מעולה של הטקסט שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהפיק לקחים בצורה טבעית. לכן, החלק הראשוני של המבחן, מטרתו לבדוק את רמת המסוגלות של התלמיד להבין את הטקסט שקרא ולהשיב על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא קרא אף פעם, ולראות איך התלמיד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הוא יודע לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהפיק לקחים. תלמיד מחונן, הוא תלמיד שבעתיד יהיה מסוגל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל יהיו גם תרגילים בסדרות חשבוניות.

בשלב א', כל תלמידי השכבה יעברו מבחן סינון ראשוני (מבחן שלב א') אשר מתקיים בכיתה. בתום בדיקת הבוחנים, כל הורה מקבל תשובה אם הילד עבר בהצלחה במבחן שלב א', ואם הוא נכלל או לא ברשימת התלמידים המוזמנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

התלמיד יגיע מוכן פסיכולוגית לקורס הפסיכומטרי כשיתבגר

מספר תוכניות העשרה למחוננים יועברו כחוג אחר הצהריים, ולפעמים יזומנו הילדים לבוקר של חוויות והעשרה במרכז למידה. כאשר מכינים ילד בעל יכולות למבחן המחוננים, למעשה מעניקים לו את הכלים להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

אחד מהמכשולים של הצעירים המשתחררים מהצבא ורוצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתמודדות הראשונית עם סוג החשיבה הנצרכת. בדרך כלל, תלמידים מחוננים יוציאו ציונים גבוהים במבחן הפסיכומטרי כאשר יתבגרו.

נושא הכנה למבחני מחוננים חינם הינו מטריד לא מעט הורים בישראל.

#p#כאשר יתבגר הילד, יהיה עליו לפתח את אותה חשיבה בזמן ההכנות לקראת מבחן הפסיכומטרי. הלימוד למבחני הפסיכומטרי קל יחסית בשביל תלמידים מחוננים, משום שהם כבר קיבלו את החשיבה הבסיסית הנדרשת בשביל הצלחה במבחן הפסיכומטרי.

שלב ב' של מבחן המחוננים

שלב ב' של מבחני המחוננים הינו ברמת קושי יותר גבוהה ומכיל יותר נושאים. מבחן שלב ב' מתקיים דרך גוף רשמי חיצוני לבית הספר ואף מבחן זה ייערך באופן קבוצתי.

מבחן מחוננים שלב ב' שונה ממבחן שלב א', הוא קשה יותר, ודורש התמודדות אינטלקטואלית תחת לחץ זמן. ההפניות לשלב ב' נשלחות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מסורות לתלמידים.

שלב ב': הסינון האמיתי בעקבות שלב א'

על פי תוצאות מבחני שלב ב', יופנו אחוז מהילדים לתכניות למחוננים ולמצטיינים.

שלב א' של הבחינה היה סוג של סינון ראשון. סביר להניח שתלמיד שלא מחונן או חכם מעל הממוצע, לא יעבור בהצלחה גם את שלב א'.

מאילו חלקים מורכב מבחן מחוננים שלב ב

חלק ב' של מבחן מחוננים מכיל את הנושאים הבאים:

        1. תרגילים מילוליים תרגילים על משמעות מילים: בחלק הזה, על הילד לנחש את המשמעות המתאימה למילה נתונה. השלמת משפטים: בתרגילים אלו יש משפט, ובמשפט חסרה מילה. על התלמיד לבחור את המילה המשלימה את המשפט.

 

    1. שאלות על צורות יחסים בין הצורות: מובאים לתלמיד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. ביחס השלישי, לא מוצגת צורה, והילד צריך לנחש מהי הצורה החסרה. המשכת סדרה: מציגים לתלמיד סדרה של צורות עם סדר לוגי מסויים ביניהן. התלמיד צריך לפענח מהו העיקרון של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה המתאימה שמשלימה את הסדרה.
    1. שאלות בחשבון חלק זה דומה לחלק החשבון בשלב א'. בחלק זה מוצאים בעיות מילוליות בנושא חשבון.

איך מפתחים אצל התלמיד את צורת החשיבה הנדרשת למבחן המחוננים

כשהתלמיד יפתור שאלות שוב ושוב, הילד יוכל בקלות רבה להתמודד עם תרגילים מסגנון זה. המדינה הקימה תוכניות המטפחות את הכישורים של התלמידים המחוננים.

תקופת מבחני המחוננים מאד לחוצה ולהורים יש הרבה שאלות בנושא הכנה למבחני מחוננים חינם.

חשיבה לוגית היא זו שהופכת את הילד למחונן. במטרה שהתלמיד יבין את צורת החשיבה, עליו לקרוא דוגמאות של פתרון תרגילים שיש בערכות הכנה מקצועיות, וכך לפתח את צורת החשיבה.

עוד בנושא:

הכנה למבחן מחוננים כיתה ב

מבחן מחוננים שלב א לדוגמא

מבחני מחוננים כיתה ג שלב א

דוגמא למבחן מחוננים כיתה ו

הכנה למבחני מחוננים שלב ב חינם

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>