קטגוריות
Uncategorized

דוגמא למבלן מחוננים

דוגמא למבלן מחוננים

הכנה למבחני מחוננים

אם אתם מחפשים מידע אודות דוגמא למבלן מחוננים הגעתם למקום הנכון.

  • התכוננות 24 שעות טרם הבחינה: מומלץ יום לפני מבחן המחוננים, שהתלמיד לא ילמד כלל. בזמן זה, יש לקחת את הילד לכיף: אטרקציה, פארק, או סתם מסעדה. חשוב מאד שילדיכם יישן מוקדם ערב המבחן.
  • היום הגדול: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר טובה ביום המבחן. יש להשתדל להרגיע את הילד, ולתת לו הרגשה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. כדאי לדאוג שילדיכם יביא למבחן סנדוויץ', חטיף שוקולד ומים.

כשתלמיד באמת מחונן, ההכנה לפני המבחן תהיה קלה ומענגת עבורו. מבחן מחוננים שלב ב' מאתגר ומורכב יותר מאת בחינת מחוננים שלב א.

ההתכוננות למבחן שלב א' נותנת לילד הבנה מהו מבחן מחוננים, וכשהתלמיד יעבור הכנה למבחן מחוננים שלב ב', יהיה לו כבר יותר פשוט בגלל שהוא כבר חווה את שלב ההתמודדות הראשונית. לעיתים, כדאי לרשום את התלמיד לחוג שמכשיר את התלמיד לפתור את המבחנים הללו בעזרת משחקים.

רצוי להפוך את התרגול למבחן המחוננים לחוויית תרגול משותפת של ההורה והילד. לימוד משותף מהווה זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורה לילד, ואף נותן להורה אפשרות לשאול: "האם אני מחונן"?

חשוב ביותר שתהליך ההכנות של הילד לקראת מבחני מחוננים יועבר מתוך תחושת חוויה של הילד, ולא מתוך תחושת כפייה. מומלץ לרשום את הילד לחוג שתוכנו הוא משחקים ופעילות, ולרכוש ערכות הכנה למחוננים מקצועיות.

דרך מעולה בה ילד יכול ללמוד היטב למבחן המחוננים, היא כאשר הילד מתיישב ופותר מבחן מחוננים מתוך ערכת הכנה מקצועית. רצוי להעניק לתלמיד גם את התכנית הכנה וגם לקנות עבורו ערכה.

גם כאשר לומדים עם התלמיד בבית, מומלץ בחום לשבת איתו ביחד, ולפתור איתו את השאלות בצורה כיפית. תוכניות הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מנוהלים על ידי אנשי צוות בדרך של שעשועים, סדנאות וחוויות.

יש להסביר לילד שאכן יש הרבה הכנה שעליו לעבור, אך התהליך שווה כי אחרי שיצליח במבחן, יוכל להינות ממסגרות העשרה מרתקות. כדאי לעזור לילד ללמוד את החומר בשמחה ובאופן רגוע.

מבחן מחוננים: רק כאשר הילד באמת מחונן?

חשוב לזכור שכל המטרה של מבחני המחוננים, היא לאתר ילדים מחוננים ולא לרצות את ההורים. לפעמים, ייתכן מצב בו התלמיד לא מתאים למסלול של מחוננים, אבל ההורים רוצים להוכיח שבנם בעל יכולות, ולכן מכריחים אותו לעבור את התהליך שלא בצדק.

תינוקות מחוננים מתעניינים בכל נושא. ילדים מחוננים אוהבים ללמוד, ובעיקר מתענגים לקרוא.

מאפיין אחד של תלמידים מחוננים הוא נטייה להתעכב על בעיות חשבוניות.

מחלקת המחוננים והמצטיינים של משרד החינוך מפעיל מסלולים ייחודיים להעשרת ילדים מחוננים ומצטיינים בתחומים רבים. מבחני המחוננים לא נבנו כדי להעריך את פרופיל המיומנויות של התלמידים, אלא כדי לבחור את הילדים בעלי הכושר הכללי המפותח ביותר לתכניות לילדים מחוננים ומצטיינים.

מכיוון שההשתתפות במבחנים (שלב א' ושלב ב') היא רשות ולא מאולצת, הורה שלא חפץ שילדו ייבחן יעדכן על כך בכתב מפורש. אם ילדכם "קפץ כיתה" בסמוך למועד הבחינה, מומלץ לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ובמשך שנה זו הילד יוכל לצמצם את הפער ההגיוני שנוצר בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לילדים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (לתשומת לבכם, יהיה עליכם להגיש על זה פנייה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

ההגדרות הנוגעות לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, מידע על התכניות וטפסים שונים נמצאים באתר האגף למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted כאינדיקציה, אות למחוננות נקבע לפי מבחני איי קיו – תלמידים בעלי ציון 130 ויותר, מוגדרים כילדים שיכולים להיות מחוננים.

כיצד להתנהג עם שאר ילדי המשפחה בעת ההכנות לבחינה

טוב לרשום גם את שאר האחים שהם מחבבים. כדאי לשתף את האחים עד כמה שניתן בהכנות למבחן.

כאן תמצאו מידע רב אודות דוגמא למבלן מחוננים.

24 שעות לפני המבחן, טוב לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משפחתי.

מבנה מבחן מחוננים כיתה ב שלב א

בשלב הראשון, כל ילדי הכיתה יעברו מבחן סינון ראשון (מבחן שלב א') אשר מתקיים בכיתה. מבחן שלב א' בודק במיוחד את הבנת הנקרא של התלמידים ואת יכולתם בתחום החשבון.

הורים של תלמיד שלא הצליח את שלב א' ומעוניים להגיש ערעור ומעוניינים שילדם יוזמן בכל זאת לשלב ב', צריכים לפנות דרך מכתב למחנך הכיתה ולהסביר את סיבותיהם.

מבנה המבחן שלב א' מתפצל רוב הזמן ל2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של תלמיד מחונן, היא הבנה מעולה של התוכן שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהפיק לקחים באופן טבעי. לכן, החלק הראשון של המבחן, ייעודו להעריך את מידת המסוגלות של התלמיד להבין את הטקסט שקרא ולהשיב על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא קרא מעולם, ולבחון כיצד הילד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. התלמיד יודע לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהסיק מסקנות. תלמיד מחונן, הינו תלמיד שעם השנים יוכל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות הנשאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל יהיו גם מבדקים בסדרות חשבוניות.

כדי לעזור לילד להתכונן יותר ביעילות לקראת מבחן המחוננים שלב א', מומלץ להבין את המבנה מבחני המחוננים וממה הם מורכבים.

הכנה למבחן מחוננים שווה להכנה מוקדמת למבחן הפסיכומטרי

במטרה לטפח את התלמידים המחוננים, הקימה מדינת ישראל מסגרות מיוחדות, שנועדו לתת העשרה לתלמידים מחוננים. כדי לזהות תלמידים המחוננים, מתקיימים מבחנים שמטרתם איתור מחוננים.

נושא דוגמא למבלן מחוננים הינו מטריד לא מעט הורים בישראל.

מרבית הילדים המחוננים ימשיכו כשיגדלו בלימודים גבוהים. בדרך כלל, תלמידים מחוננים יוציאו ציון גבוה במבחן הפסיכומטרי כאשר יגדלו.

#p#כאשר יגדל הילד, הוא יצטרך לפתח את אותה חשיבה במהלך ההכנות לקראת מבחן הפסיכומטרי. הלימוד למבחני הפסיכומטרי פשוט בשביל תלמידים מחוננים, משום שהם כבר קיבלו את החשיבה הבסיסית הנצרכת להצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

שלב ב' של מבחן המחוננים

מבחן מחוננים שלב ב' שונה מהמבחן הראשון, הוא מאתגר יותר, ומצריך התמודדות אינטלקטואלית בלחץ זמן. ההזמנות למבחן שלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ואז מחולקות לילדים.

שלב א' של מבחן המחוננים היה עבור התלמיד טעימה מהו מבחן מחוננים. אם בשלב א' השאלות היו רק בנושאים של הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אזי בשלב ב' מופיעות גם שאלות בנושאי חשיבה צורנית וידע כללי.

איתור המחוננים נערך בשלב ב'

מבחן מחוננים שלב א' היה סוג של סינון ראשון. סביר להניח שילד שהוא לא מחונן או מוכשר יתר על המידה, לא יקבל ציון עובר גם את שלב א'.

לפי תוצאות מבחני מחוננים שלב ב', ייבחרו חלק מהתלמידים לתכניות למחוננים ולמצטיינים.

מאילו תרגילים מורכב מבחן מחוננים שלב ב

חלק ב' של המבחן למחוננים מכיל את הנושאים הבאים:

 

    1. צורות קשרים בין צורות: מוצגים לתלמיד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. במקום השלישי, חסרה צורה, ועל התלמיד לנחש מהי הצורה החסרה. סדרות: מציגים לילד סדרה של צורות המופיעות לפי סדר לוגי מסויים ביניהן. על הילד לפענח מהו העיקרון של סדר הצורות, ולבחור את הצורה הנכונה המשלימה את הסדרה.
    1. בעיות מילוליות תרגילים על משמעות מילים: בחלק הזה, על התלמיד לנחש את המשמעות המתאימה למילה נתונה. השלמת משפטים: בשאלות אלו יש משפט, ובמשפט חסרה מילה. על התלמיד לנחש את המילה שתשלים את המשפט.
    1. שאלות בחשבון חלק זה דומה לחלק החשבון הנמצא במבחן בשלב א'. בחלק זה מוצאים בעיות מילוליות של חשבון.

כיצד מעוררים אצל הילד את החשיבה הנדרשת למבחן מחוננים

במטרה שהילד יצליח במבחן, על התלמיד לפתח יכולת חשיבה מסוימת. במטרה שהתלמיד יפנים את צורת החשיבה, עליו לקרוא דוגמאות של פתרון תרגילים הקיימים בערכות הכנה, וכך לפתח את צורת החשיבה.

כאשר ילד מגיע לכיתה ב', לא מעט הורים מתחילים לחשוב על הנושא דוגמא למבלן מחוננים.

כאשר הילד יפתור בעיות פעם אחר פעם, הילד יוכל בטבעיות להתמודד עם שאלות מסוג זה. במידה ולא יעזרו לתלמידים המחוננים לממש את הפוטנציאל העצום שלהם, אותם ילדים עלולים להשתעמם ולהעסיק את עצמם במעשי שטות.

עוד בנושא:

דוגמא למבחני איתור מחוננים כיתה ב

מבחן מחוננים כיתה ח

רישום למבחן מחוננים

הכנה למבחן מחוננים חינם

דוגמא למבחני מחוננים כיתה ב שלב ב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>