קטגוריות
Uncategorized

מחוננים חטיבה

מחוננים חטיבה

הכנה למבחני מחוננים

ישנם אתרים ומכונים למיניהם, המציעים תוכניות הכנה למבחני מחוננים. חוגי הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מנוהלים על ידי אנשי צוות בדרך של שעשועים, סדנאות וחוויות.

בזמן התרגול, ההורה מסייע לילד, ומכוון אותו איך להתמודד עם השאלות. תרגול משותף מהווה זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורה לילד, וגם מעניק להורה אפשרות לבדוק: "האם אני גם מחונן"?

  • התכוננות 24 שעות טרם המבחן: מומלץ יום לפני מועד המבחן, שהתלמיד לא יתכונן כלל. בזמן זה, יש לקחת את הילד לכיף: אטרקציה, פארק, או אפילו מסעדה. חשוב שילדיכם יישן בשעה מוקדמת בלילה שלפני הבחינה.
  • היום הגדול: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר טובה ביום המבחן. יש למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולהעניק לו תחושה שהוא יצליח במבחן. כדאי לצייד את הילד לבחינה בסנדוויץ', חטיף שוקולד ומים.

שיטה טובה בה תלמיד יכול ללמוד היטב למבחן מחוננים, היא כשהילד מתיישב ופותר מבחני מחוננים מתוך ערכת הכנה מקצועית. אין סתירה בין התרומה של חוג הכנה למבחן מחוננים לבין ערכות הכנה למבחנים.

אם אתם צריכים מידע על מחוננים חטיבה הגעתם למקום הנכון.

ישנה חשיבות גדולה ששלב ההכנה של הילד למבחני המחוננים יועבר באופן חוויתי, ולא באופן קשה או מחייב. על מנת ששלב ההכנה יהיה קל עבור הילד, מומלץ מאוד שכל תהליך הלימוד יהיה בצורת חוויה.

חשוב מאוד ששלב ההכנות יעבור באווירה רגועה ולא לחוצה. יש ללמוד עם הילד את החומר בשמחה ובאופן רגוע.

כאשר ילד באמת מחונן, ההכנה לקראת הבחינה תהיה פשוטה ומהנה עבורו. מבחן לאיתור מחוננים שלב ב' קשה ומורכב יותר משלב א'.

ההכנה למבחן שלב א' מעניקה לילד הבנה מהו מבחן מחוננים, וכאשר התלמיד יעבור הכנה למבחן מחוננים שלב ב', יהיה לו כבר יותר קל בגלל שהוא כבר עבר את שלב ההתמודדות הראשונית. חיוני מאוד שהתלמיד ילמד בדרך שיהיה לו חוויתי.

שיטות להבין אם ילדיכם מחונן באמת

ההגדרות הנוגעות לקבוצות אוכלוסייה מיוחדות, אינפורמציה על התכניות וטפסים שונים מצויים באתר האגף למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted בדרך כלל, אות למחוננות נקבע על פי רמת איי קיו – ילדים המקבלים ציון 130 ויותר, מוגדרים כתלמידים שיכולים להיות מחוננים.

תינוקות מחוננים יחקרו ויבדקו כל דבר, ואף ינסו לפרק צעצועים במטרה לחקור אותם. תלמידים מחוננים יקבלו בגיל מוקדם את הכינוי "תולעת ספרים", בגלל אהבתם לספרים.

אין טעם לשלוח ילד חולה למבחנים, ובמצב של מחלה בזמן מבחן שלב א', יש להודיע על כך לצוות בית הספר. אם ילדכם "קפץ כיתה" בסמוך למועד המבחן, ההמלצה היא לבחון אותו שנה לאחר מכן, ולאורך שנה זו הילד יוכל לצמצם את הפער הטבעי הקיים בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והתוצאות יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (לתשומת לבכם, יהיה עליכם להגיש על זה בקשה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

סימן אחד של תלמידים מחוננים הוא נטייה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

חשוב לזכור שכל המטרה של מבחני המחוננים, היא טובת הילד ולא טובת ההורים. לעיתים, קורה מצב בו הילד לא מתאים לתוכניות המחוננים, אך ההורים רוצים להראות שבנם בעל יכולות, ולכן כופים עליו את התהליך שלא בצדק.

מבחני המחוננים יתבצעו בשני חלקים. המסקנה הלגיטימית היחידה שניתן להפיק מן הבוחנים היא האם ניתן לצרף את התלמיד לתכנית מסוימת על פי סף הקבלה שנקבע.

כיצד לנהוג עם שאר ילדי המשפחה בזמן ההכנות למבחן

טוב להביא גם את שאר האחים לחוגים שהם אוהבים. כדאי לתת לילדים האחרים לנסות גם לפתור שאלות מתוך תרגילי ההכנה.

ביום שלפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משותף.

מחפשים אינפורמציה על מחוננים חטיבה? כאן באתר mechunanim.co.il תמצאו את כל מה שחיפשתם.

מבנה מבחן מחוננים כיתה ב שלב א

על מנת לעזור לילד להתכונן יותר בקלות למבחן המחוננים שלב א', טוב להכיר את המבנה מבחנים למחוננים וממה הם מורכבים.

תוכן המבחן שלב א' מתפצל בדרך כלל לשני חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא להבין היטב את התוכן שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהסיק מסקנות באופן טבעי. לכן, החלק הראשוני של המבחן, מטרתו להעריך את מידת המסוגלות של הילד להבין את הטקסט שקרא ולענות על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא ראה אף פעם, ולראות כיצד התלמיד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. התלמיד יודע לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהסיק מסקנות. תלמיד מחונן, הינו ילד שעם השנים יוכל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות הנשאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל חלק מהשאלות יהיו מבדקים בסדרות חשבוניות.

בשלב א', כל ילדי הכיתה יעברו מבחן סינון ראשוני (מבחן שלב א') אשר מועבר בכיתה. מבחן שלב א' בוחן בעיקר את הבנת הנקרא של הילדים ואת כישוריהם בתחום החשבון.

הורים של ילד שלא הצליח את שלב א' ורוצים להגיש ערעור ורוצים שילדם יופנה בכל מקרה לשלב ב', צריכים לפנות דרך מכתב למחנך הכיתה ולנמק את רצונם.

תוכניות לטיפוח ילדים מחוננים

מרבית הילדים המחוננים יתמידו כשיתבגרו בלימודים גבוהים. בשביל ילדים מחוננים, שלב ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה מהנה, מהסיבה שהחומר המועבר יהיה קל עבורם מאחר שכבר עברו הכנה מסוג זה בילדותם.

נושא מחוננים חטיבה הינו מטריד לא מעט הורים בארץ.

חלק מתוכניות העשרה למחוננים יועברו כחוג אחר הצהריים, ולעיתים יוזמנו התלמידים לבוקר של חוויות והעשרה במרכז למידה. על מנת לזהות תלמידים המחוננים, מתקיימים מבחנים שייעודם איתור מחוננים.

לרוב, ילדים מחוננים מוציאים ציון גבוה בבחינת הפסיכומטרי כשהם גדלים. הלימוד למבחני הפסיכומטרי קל יחסית בשביל ילדים מחוננים, משום שהם כבר קיבלו את צורת החשיבה הראשונית הנצרכת בשביל הצלחה במבחן הפסיכומטרי.

שלב ב' של מבחן המחוננים

מבחן שלב ב' בוחן את היכולת הקוגניטיבית הכללית של הילדים. ההפניות לשלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מחולקות לילדים.

שלב ב' של מבחני המחוננים הינו ברמת קושי יותר גבוהה ומכיל יותר נושאים. אם בשלב א' התרגילים היו רק בנושאים כגון הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אזי בשלב ב' יהיו גם שאלות בנושאים של חשיבה צורנית וידע כללי.

מבחן המחוננים שלב ב' הינו המכריע

ההורים של כל התלמידים יקבלו לקראת סוף שנת הלימודים מכתב לגבי שייכות או לא לתכנית.

שלב א' של מבחן המחוננים היה סינון די ראשוני. סביר להניח שתלמיד שלא מחונן או מוכשר יתר על המידה, לא יצליח לעבור גם את מבחן שלב א'.

מאילו נושאים מורכב מבחן מחוננים שלב ב

חלק ב' של מבחן מחוננים מכיל את הנושאים הבאים:

 

    1. שאלות על צורות יחסים בין הצורות: מובאים לתלמיד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. במקום השלישי, חסרה צורה, והילד צריך למצוא מה הצורה המתאימה. סדרות: מציגים לילד סדרת צורות עם סדר לוגי נתון ביניהן. על הילד למצוא מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולבחור את הצורה הנכונה שמשלימה את הסדרה.
    1. תרגילי חשבון חלק זה דומה לחלק החשבון בשלב א'. בחלק זה יש שאלות מילוליות של חשבון.
    1. בעיות מילוליות מילים ופירושם: בתרגילים אלו, על התלמיד לנחש את המשמעות המתאימה למילה מסוימת. שאלות בהן יש צורך להשלים משפטים: בשאלות אלו יש משפט, ובמשפט חסרה מילה. על התלמיד לנחש את המילה המשלימה את המשפט.

כיצד מעוררים אצל התלמיד את החשיבה הנדרשת להצלחה במבחן מחוננים

כשילד מגיע לכיתה ב', לא מעט הורים מתחילים לחשוב על הנושא מחוננים חטיבה.

כאשר התלמיד יפתור בעיות שוב ושוב, התלמיד יוכל בפשטות להתמודד עם תרגילים מסוג זה. במידה ולא עוזרים לתלמידים המחוננים להוציא לפועל את הפוטנציאל העצום שבהם, אותם ילדים יכולים להשתעמם ולהתעסק במעשי שטות.

חשיבה לוגית היא שהופכת את התלמיד למחונן. במטרה שהילד יפנים את סוג החשיבה, הוא צריך לקרוא דוגמאות של פתרונות המופיעים בערכות הכנה מקצועיות, וכך לחדד את החשיבה.

עוד בנושא:

מבחן מחוננים כיתה ו לדוגמא

מבחני מחוננים מבחן לדוגמא

קורס מחוננים כיתה ב

מבחן מחוננים לכיתה ד

אוצר המילים מבחני מחוננים

תגובה אחת על “מחוננים חטיבה”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>