קטגוריות
Uncategorized

אנלוגיות מחוננים

אנלוגיות מחוננים

מתכוננים למבחן לאיתור מחוננים

כשילד באמת מחונן, הלמידה לפני הבחינה תהיה קלה ומהנה עבורו. מבחן מחוננים שלב ב' מאתגר ומורכב יותר מאת בחינת מחוננים שלב א.

* חשיבות הלמידה עם ערכת הכנה למבחן מחוננים חשוב מאוד לכוון את הילד לתרגל שוב ושוב בעזרת ערכות ההכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', מהסיבה שאז התלמיד יפנים את סגנון המבדקים ויגיע מוכן למבחן המחוננים. חשוב ביותר שהתלמיד ילמד בדרך שיהיה לו חוויתי.

במהלך ההכנה, ההורה עוזר לילד, ומכוון אותו כיצד להתמודד עם השאלות. לימוד משותף יוצר זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורים לילדים, ואף נותן להורה אפשרות לבדוק: "האם אני גם מחונן"?

הכרחי ממש שתהליך ההכנה יהיה באווירה כיפית ולא לחוצה. חשוב להעניק לילד כל הזמן תחושה שהוא חכם, ושהוא מסוגל להצליח בבחינה.

ישנם אתרים ומכונים שונים, המציעים חוגי הכנה למבחני מחוננים. תוכניות הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מועברים על ידי אנשי צוות בדרך של שעשועים, סדנאות וחוויות.

  • התכוננות יום קודם הבחינה: מומלץ יום קודם מועד המבחן, שהתלמיד לא יתכונן לבחינה. במקום זה, יש לקחת את הילד להינות: אטרקציה, פארק, או סתם פיצרייה. הכרחי שילדיכם ילך לישון בשעה מוקדמת ערב הבחינה.
  • היום הגדול: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר מזינה ביום המבחן. יש להשתדל להרגיע את הילד, ולתת לו תחושה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. כדאי לדאוג שילדיכם יביא למבחן כריך, חטיף שוקולד ושתייה.

חשוב מאוד שתהליך ההכנות של הילד לקראת מבחני מחוננים יועבר באופן חוויתי, ולא מתוך תחושת כפייה. מומלץ לרשום את ילדיכם לחוגים מיוחדים הכוללים פעילויות ומשחקים, ולקנות ערכות הכנה למחוננים מעניינות.

אתר מחוננים: כל מה שאתם צריכים להבין אודות אנלוגיות מחוננים.

שיטה טובה בה ילד יכול ללמוד היטב למבחן מחוננים, היא כאשר הילד מתיישב ופותר מבחני מחוננים מתוך ערכת הכנה טובה. מומלץ לתת לתלמיד גם את החוג וגם לקנות עבורו ערכה.

שיטות לזהות אם ילדיכם אכן מחונן

לא מועיל לשלוח תלמיד חולה למבחנים, ובמצב של מחלה במבחן שלב א', יש לעדכן על כך לצוות בית הספר. אם הילד "קפץ כיתה" קרוב למועד המבחן, מומלץ לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ובמשך שנה זו התלמיד יוכל לצמצם את הפער הטבעי שנוצר בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והתוצאות יושוו לנבחנים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (שימו לב, תצטרכו להגיש על זה בקשה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

לא נכון שההורים יכפו על בנם תהליך של הכנות למבחני מחוננים, רק על מנת להוכיח לכל העולם שבנם "מחונן". חשוב מאוד לזהות בגיל מוקדם האם לילד יש נטייה למחוננות, ורק אם מזהים סימני מחוננות אז ורק אז מומלץ להתייעץ עם צוות ההוראה של הילד, ובעקבות התייעצות איתם מומלץ להתחיל בהכנות למבחן המחוננים.

יש לא מעט ילדים חכמים, אך זה לא אומר שהם מחוננים. כאינדיקציה, אות למחוננות נקבע על פי מבחני איי קיו – ילדים בעלי ציון 130 ומעלה, מוגדרים כתלמידים שיכולים להיות מחוננים.

מחלקת המחוננים והמצטיינים מטעם משרד החינוך מציע תכניות ייחודיות להעשרת תלמידים מחוננים ומצטיינים בתחומים רבים. המסקנה הלגיטימית היחידה שניתן להפיק מן הבוחנים היא האם אפשר לקבל את התלמיד לתכנית נתונה על פי סף הקבלה שהוחלט.

תינוקות מחוננים מגלים עניין וסקרנות בכל נושא. ילדים מחוננים יקבלו בגיל מוקדם את הכינוי "תולעת ספרים", בגלל אהבתם לספרים.

מאפיין אחד של ילדים מחוננים הוא נטייה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

איך לנהוג עם הילדים האחרים במשפחה בזמן ההכנות לבחינה

24 שעות לפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל המשפחה לבילוי משותף.

צריכים מידע אודות אנלוגיות מחוננים? כאן באתר מחוננים תמצאו את כל מה רציתם לדעת.

כדאי לרשום גם את שאר האחים שהם אוהבים. מומלץ לשתף את האחים כמה שיותר בהכנות למבחן.

מבחן מחוננים כיתה ב שלב א'

מבחן שלב א' נועד לסייע לצוות בית הספר לבחור את התלמידים בעלי היכולת הגבוהה ביותר בכיתה. בתום בדיקת הבוחנים, כל הורה מקבל תשובה אם התלמיד עבר בהצלחה במבחן שלב א', ואם הוא נכלל או לא בקבוצת התלמידים המוזמנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

על מנת לעזור לילדיכם להתכונן יותר בקלות למבחן המחוננים שלב א', מומלץ להכיר את המבנה מבחני המחוננים וממה הם מורכבים.

הורים של תלמיד שלא הצליח את שלב א' ורוצים לערער ורוצים שילדם יוזמן בכל זאת לשלב ב', יצטרכו לפנות בכתב למורה הכיתה ולנמק את רצונם.

מבנה המבחן שלב א' מתפצל בדרך כלל ל2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של תלמיד מחונן, היא הבנה מעולה של התוכן שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהסיק מסקנות בצורה טבעית. לכן, החלק הראשוני של המבחן, מטרתו לבדוק את רמת המסוגלות של התלמיד להבין את הטקסט שקרא ולהשיב על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא קרא מעולם, ולראות איך הילד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הוא יודע לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהפיק לקחים. ילד מחונן, הינו תלמיד שבעתיד יוכל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות הנשאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך חלק מהשאלות יהיו תרגילים בסדרות חשבוניות.

תוכניות לטיפוח תלמידים מחוננים

#p#כשיתבגר הילד, הוא יצטרך לתרגל את אותה חשיבה במהלך ההכנות עבור מבחן הפסיכומטרי. ההכנה למבחני הפסיכומטרי קל יחסית עבור תלמידים מחוננים, משום שהם כבר רכשו את החשיבה הבסיסית הנצרכת להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

מרבית הילדים המחוננים יתמידו כשיתבגרו בלימודים גבוהים. בשביל נערים מחוננים, קורס ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה מהנה, מהסיבה שהחומר המועבר יהיה קל עבורם אחרי שעברו הכנה מסוג דומה בצעירותם.

על מנת להעשיר את הילדים המחוננים, הקימה מדינת ישראל תוכניות ייחודיות, שייעודן להעניק העשרה לילדים מחוננים. כאשר מכינים ילד בעל יכולות למבחן המחוננים, בו זמנית נותנים לו את הכלים להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

הורים יקרים! כאן באתר מחוננים תמצאו אינפורמציה חשובה אודות אנלוגיות מחוננים.

מבחן מחוננים שלב ב'

שלב א' של מבחן המחוננים היה עבור התלמיד טעימה מהו מבחן מחוננים. אם בשלב א' של המבחן השאלות היו רק בנושאים של הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אז בשלב ב' יהיו שאלות בנושאי חשיבה צורנית וידע כללי.

מבחן זה בודק את הרמה הקוגניטיבית הכללית של הילדים. ההזמנות לשלב ב' יגיעו מהמכון החיצוני ולאחר מכן מחולקות לילדים.

מבחן המחוננים שלב ב' הינו המכריע

ההורים של כל התלמידים יקבלו קרוב לסוף שנת הלימודים הודעה לגבי שייכות או לא לתכנית.

לרוב, חלק נתון מהילדים הנרשמים לבחינות של שלב א', לא תמיד היה צריך לעשות כן, אך נבחנים בעקבות רצון מצד ההורים, ולכן, שלב ב' של מבחן המחוננים הוא מבחן האיתור הרלוונטי, הקובע מיהו מחונן. ילדים שמצליחים בשלב א', הינם חכמים ומוכשרים.

מבנה המבחן למחוננים שלב ב'

חלק ב' של המבחן למחוננים מכיל את החלקים הבאים:

 

    1. צורות קשרים בין צורות: מוצגים לתלמיד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. במקום השלישי, חסרה צורה, והילד צריך לנחש מה הצורה החסרה. סדרות: מביאים לילד סדרת צורות עם סדר לוגי מסויים ביניהן. הילד צריך לפענח מהו העיקרון של סדר הצורות, ולבחור את הצורה המתאימה המשלימה את הסדרה.
    1. תרגילי חשבון חלק זה דומה לחלק החשבון הנמצא במבחן בשלב א'. בחלק זה ישנן בעיות מילוליות בנושא חשבון.
    1. תרגילים מילוליים שאלות על פירוש מילים: בתרגילים אלו, על התלמיד לגלות את הפירוש המתאים למילה מסוימת. תרגילים בהם צריך להשלים משפטים: בתרגילים אלו כתוב משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על התלמיד לגלות את המילה שתשלים את המשפט.

כיצד לעורר אצל התלמיד את צורת החשיבה הנזקקת למבחן המחוננים

התקופה שבה מתקיימים מבחני המחוננים מאד רגישה ולרוב ההורים יש הרבה שאלות בנושא אנלוגיות מחוננים.

כשהילד יפתור תרגילים פעם אחר פעם, הילד יוכל בפשטות להתגבר על תרגילים מסגנון זה. המדינה הוציאה לפועל מסגרות המטפחות את הכישורים של הילדים המחוננים.

על מנת שהילד יקבל ציון עובר במבחן, התלמיד צריך לפתח צורת חשיבה מיוחדת. על מנת שהילד יבין את סוג החשיבה, הוא צריך ללמוד דוגמאות של פתרונות המופיעים בערכות הכנה מקצועיות, וכך לפתח את החשיבה.

עוד בנושא:

דוגמאות למבחני איתור מחוננים כיתה ב

מועד מבחן מחוננים שלב ב

קורס הכנה למבחן מחוננים שלב ב

מחוננים שלב ב נושאים

מבחנים מחוננים כיתה ב דוגמא

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>