קטגוריות
Uncategorized

מבחני מחוננים כיתה ג

מבחני מחוננים כיתה ג

הכנה למבחן מחוננים

  • הכנה יום טרם המבחן: מומלץ יום קודם מבחן המחוננים, שהילד לא יתכונן כלל. במקום זה, יש לקחת את הילד לכיף: גן שעשועים, קניון, או אפילו מסעדה. חשוב מאד שילדיכם ילך לישון מוקדם ערב הבחינה.
  • היום הגדול: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר טובה ביום המבחן. יש למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולתת לו הרגשה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. כדאי לדאוג שילדיכם יביא לבחינה כריך, שוקולד ושתייה.

אם אתם צריכים אינפורמציה אודות מבחני מחוננים כיתה ג הגעתם לאתר הנכון.

יש להסביר לילד שבאמת יש הרבה הכנה שהוא צריך לעבור, אך התהליך שווה כי אחרי שיצליח במבחן, יוכל להינות ממסגרות העשרה חווייתיות. יש ללמוד עם הילד את החומר בשמחה ובאופן רגוע.

חשוב ביותר שתהליך ההכנות של הילד למבחני המחוננים יועבר באופן חוויתי, ולא באופן קשה או מחייב. ניתן לרשום את ילדיכם לחוגים מיוחדים הכוללים פעילויות ומשחקים, ולרכוש ערכות הכנה למחוננים מעניינות.

כשילד באמת מחונן, הלמידה לפני הבחינה תהיה פשוטה ומענגת עבורו. מבחן מחוננים שלב ב' קשה ומורכב יותר מאת בחינת מחוננים שלב א.

שיטה טובה בה ילד יכול להתכונן היטב למבחן המחוננים, היא כאשר הילד מתיישב ופותר מבחני מחוננים מתוך ערכת הכנה מקצועית. לא קיימת סתירה בין החשיבות של תכנית הכנה למבחן מחוננים לבין ערכת הכנה למבחן.

גם כאשר לומדים עם התלמיד בבית, חשוב להתיישב איתו ביחד, ולפתור איתו את התרגילים בצורה כיפית. תוכניות הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מנוהלים על ידי אנשי צוות בדרך של שעשועים, סדנאות וחוויות.

במהלך ההכנה, ההורה מסייע לילד, ומכוון אותו איך להתמודד עם השאלות. תרגול משותף יוצר זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורה לילד, ואף מעניק להורה הזדמנות לבדוק: "האם אני מחונן"?

* חשיבות העבודה עם ערכות ההכנה – חשוב ביותר לתת לילד לתרגל שוב ושוב מתוך ערכות ההכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', משום שאז התלמיד יתרגל לסגנון המבדקים ויגיע מוכן לבוחן. חשוב ביותר שהתלמיד יתכונן בדרך שיהיה לו חוויתי.

שיטות להבין אם ילדיכם מחונן באמת

תינוקות מחוננים יבחנו ויבדקו כל חפץ, וגם ינסו לפרק חפצים במטרה לחקור אותם. ילדים מחוננים יקבלו בגיל מוקדם את הכינוי "תולעת ספרים", בעקבות אהבתם לספרים.

ישנם תלמידים רבים נבונים, אבל לא כולם מחוננים. בדרך כלל, רמז למחוננות נקבע לפי מבחני איי קיו – ילדים בעלי ציון 130 ומעלה, מוגדרים כתלמידים שיכולים להיות מחוננים.

לא נכון שההורים יאלצו את בנם תהליך של הכנות למבחני מחוננים, רק כדי להראות לכל העולם שבנם "גאון". חשוב ביותר לזהות בגיל צעיר האם לילד יש נטייה למחוננות, ורק אם מזהים סימני מחוננות אז ורק אז מומלץ להתייעץ עם צוות ההוראה של הילד, ולאחר התייעצות איתם אפשר להתחיל תהליך ההכנה למבחן המחוננים.

סימן אחד של ילדים מחוננים הוא תכונה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

המבחנים יתנהלו בשני שלבים. המבחנים לא נבנו על מנת לאבחן את פרופיל המיומנויות של התלמידים, אלא כדי לאתר את הילדים בעלי הכושר הכללי המפותח ביותר לחוגים לילדים מחוננים ומצטיינים.

מכיוון שההשתתפות במבחנים (שלב א' ושלב ב') היא רשות ולא מאולצת, הורה שלא חפץ שילדו ייבחן יודיע על כך במפורש בכתב. אם ילדכם "קפץ כיתה" בסמוך למועד הבחינה, מומלץ לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ולאורך שנה זו התלמיד יוכל לצמצם את הפער הטבעי הקיים בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והישגיו יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (שימו לב, תצטרכו להגיש על כך בקשה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

איך להתנהג עם הילדים האחרים במשפחה בזמן ההכנות למבחן

24 שעות לפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משפחתי.

מומלץ להביא גם את הילדים האחרים לחוגים שהם אוהבים. טוב לתת לשאר האחים לנסות גם לפתור שאלות מתוך מבחני ההכנה.

צריכים מידע אודות מבחני מחוננים כיתה ג? כאן באתר mechunanim.co.il תוכלו למצוא את כל מה רציתם לדעת.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב א

תוכן המבחן שלב א' מתחלק רוב הזמן לשני חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של תלמיד מחונן, היא להבין היטב את הטקסט שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהסיק מסקנות באופן טבעי. לכן, החלק הראשון של הבוחן, מטרתו להעריך את מידת היכולת של הילד להבין את הטקסט שקרא ולענות על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא קרא אף פעם, ולראות כיצד הילד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. הילד יודע לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהסיק מסקנות. תלמיד מחונן, הינו תלמיד שעם השנים יהיה מסוגל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות הנשאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל יהיו גם תרגילים בסדרות חשבוניות.

הורים של ילד שלא הצליח את שלב א' ורוצים לערער ורוצים שילדם יוזמן בכל זאת לשלב ב', צריכים לפנות דרך מכתב למורה הכיתה ולהסביר את רצונם.

בשלב הראשון, כל תלמידי הכיתה יעשו מבחן סינון ראשון (מבחן שלב א') אשר מתקיים בכיתה. מבחן מחוננים שלב א בודק במיוחד את הבנת הנקרא של התלמידים ואת כישוריהם בתחום החשבון.

במטרה לעזור לילדיכם להתכונן יותר ביעילות לקראת מבחן המחוננים שלב א', טוב להכיר את המבנה מבחני המחוננים וממה הם מורכבים.

הכנה למבחני המחוננים שווה להכנה מוקדמת למבחן הפסיכומטרי

בדרך כלל, תלמידים מחוננים מוציאים ציון מכובד במבחן הפסיכומטרי כאשר הם גדלים. הלימוד למבחני הפסיכומטרי קל עבור תלמידים מחוננים, משום שהם כבר תרגלו את צורת החשיבה הבסיסית הנצרכת בשביל הצלחה במבחן הפסיכומטרי.

נושא מבחני מחוננים כיתה ג הינו מעסיק הורים רבים בישראל.

רוב התלמידים המחוננים יתמידו כשיגדלו בלימודים גבוהים. בשביל נערים מחוננים, קורס ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה מהנה, מהסיבה שהחומר הנלמד יהיה פשוט עבורם מאחר שכבר עברו הכנה מסוג דומה בצעירותם.

מספר מסגרות העשרה למחוננים יתקיימו בצורת חוג אחר הצהריים, ולעיתים יוזמנו התלמידים לבוקר של חוויות והעשרה במרכז למידה. כאשר מכינים ילד מחונן למבחן המחוננים, למעשה מעניקים לו את הכלים להצליח במבחן הפסיכומטרי.

מבחן מחוננים שלב ב'

מבחן שלב ב' שונה מהמבחן הראשון, הוא מורכב יותר, ודורש התמודדות מחשבתית בלחץ של זמן. ההפניות למבחן שלב ב' נשלחות מהמכון החיצוני ואז מסורות לתלמידים.

מבחן מחוננים שלב א' היה עבור הילד טעימה מהו מבחן מחוננים. אם בשלב א' של המבחן התרגילים היו רק בנושאים כגון הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אז בשלב ב' יהיו גם שאלות בנושאי חשיבה צורנית וידע כללי.

מבחן מחוננים שלב ב' הינו הקובע

ההורים של כל הנבחנים יקבלו לקראת סוף שנת הלימודים הודעה לגבי התאמה או לא לתכנית.

שלב א' של המבחן היה סוג של סינון ראשון. סביר להניח שילד שהוא לא מחונן או מוכשר יתר על המידה, לא יעבור בהצלחה גם את שלב א'.

אילו חלקים מכיל שלב ב' של מבחני מחוננים

חלק ב' של המבחן למחוננים מורכב מהחלקים הבאים:

        1. תרגילים מילוליים שאלות על פירוש מילים: בחלק הזה, על התלמיד לבחור את הפירוש המתאים למילה נתונה. השלמת משפטים: בשאלות אלו מובא משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על התלמיד לנחש את המילה שתשלים את המשפט.
        1. תרגילי חשבון חלק זה דומה לחלק החשבון הנמצא במבחן בשלב א'. בחלק זה יש שאלות מילוליות של חשבון.

 

    1. צורות יחסים בין הצורות: מוצגים לתלמיד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. במקום השלישי, לא מוצגת צורה, והתלמיד צריך לנחש מה הצורה המתאימה. המשכת סדרה: מביאים לתלמיד סדרה של צורות עם סדר לוגי מסויים ביניהן. הילד צריך לפענח מהו העיקרון של סדר הצורות, ולבחור את הצורה המתאימה המשלימה את הסדרה.

איך מפתחים אצל הילד את החשיבה הנזקקת להצלחה במבחן מחוננים

ילדים מחוננים הינם בפוטנציאל העתיד של המדינה. מדינת ישראל הקימה מסגרות המטפחות את הכישורים של התלמידים המחוננים.

חשיבה לוגית היא שהופכת את הילד למחונן. במטרה שהתלמיד יפנים את אופן החשיבה, עליו לקרוא דוגמאות של פתרון תרגילים שיש בערכות הכנה מקצועיות, וכך לחדד את צורת החשיבה.

תקופת מבחני המחוננים מאד רגישה ולהורים יש הרבה שאלות בנושא מבחני מחוננים כיתה ג.

עוד בנושא:

מבחן מחוננים כיתה ב דוגמאות

מבחן מחוננים שלב ב

מועד בחינה מחוננים

מבחן למחוננים

פתגמים מבחן מחוננים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>